Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4109 ggr
Ruzicka
0

Matbesatt

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp, för jag har ingen aning om hur jag skall lösa det här..

Jag har två katter, 5 (Eve) och 7 (Queena) månader gamla, som har vars en matplats i vardera sida av lägenheten. I början gav jag dem fri tillgång på mat (Bozita blötmat är det som gäller här), men när Eve började bli lite tjock slutade jag med det direkt. Jag började istället portionera, och då började Eve äta både sin egna OCH Queenas mat. Jag började då se över när de åt, såg till att Eve bara åt ur sin och tog bort skålarna så fort de var klara. Det är så jag utfodrar nu. Jag ger enligt paketens anvisningar och kanske liiite mer, och Eve äter alltid upp sitt. Ändå är det som om hon inte är mätt. När det är matdags skriker hon och beter sig som om hon inte hade fått mat på en vecka. Hon hoppar på oss, hon klöser oss, hon biter oss för att få maten. Vi måste stänga in henne i badrummet när vi gör iordning maten och sätter ner den, annars går det helt enkelt inte. Hon attackerar oss.

Hon har insett att vi förvarar maten i köket, och har lärt sig öppna skåpen så hon kan komma åt maten och bita upp tetrorna. Vi flyttade då maten till högsta hyllan på skåpet högst upp, men hon slutar inte försöka. Hon spenderar all sin vakna tid i köket och försöker lista ut hur man skall kunna ta sig till maten. Ett par gånger har hon lyckats, och jag fattar fortfarande inte hur.. Hon är mycket väl medveten om att det inte är okej, och springer ut så fort vi är i närheten, men sedan hoppar hon tillbaka dit igen, och vi kan inte sitta hela dagarna framför köket och vakta.. Vi har tyvärr ingen dörr till köket.

Hon har börjat kämpa för att få äta vår mat också, och då menar jag verkligen kämpa. Hon gör utfall och slänger sig mot den för att få tag på något litet och hon har även bitit och rivit oss för att komma åt vår mat. Hon slickar rent alla tallrikar om vi inte diskar dem direkt (vilket vi såklart börjat göra nu). Hon hoppar upp på bordet kanske 20-30 gånger under en vanlig måltid, trots att vi fyar och nejar och lyfter ner henne igen. Det tar två sekunder innan hon är uppe igen och gör nya utfall.

Vi har försökt att "skrämma" bort henne (både från vår mat och från köket) genom att spruta vatten på henne (såklart så att hon inte ser att det är vi som gör det utan en "osynlig makt"), och vi har försökt "skrämma" bort henne med ljud ("tappa" ett grytlock eller liknande när hon gör något hon inte får) men hon reagerar helt enkelt inte. Hon har bara maten i tankarna..

Det låter inte lika jobbigt när jag skriver om det inser jag själv.. men det är olidligt. Jag tycker synd om henne för det är uppenbart att hon inte mår bra såhär, och jag tycker synd om oss för vi kan inte slappna av en enda sekund.. Vad kan jag göra?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Anunnaki]
0

Förlåt mig men jag kunde inte låta bli att skratta tyst när jag läste ditt inlägg och såg katten framför mig.

Men är katten frisk? Har hon mask? Bra att portionera upp maten och övervaka måltiderna. Har du provat med barf för det har inget som bara går rakt genom katten och inte heler något som är för katten tomma kalorier.

Tror inte på att skrämma henne utan se det som en psykisk åkomma så försök att avleda hennes intresse för köksskåpen med t ex roliga leksaker.

Ruzicka
1

#1 Skratta du, jag är glad om jag kan underhålla någon. >.< Själv känner jag mig bara maktlös, och lider med henne eftersom hon uppenbarligen inte mår bra..

Hon blev avmaskad för 2 månader sedan, och 2 månader innan dess också, och jag har inte sett något i avföringen trots att jag har tittat. Hon uppvisar inga andra sjukdomssymptom vad jag kan se, men jag är ju inte heller någon veterinär.. Bör jag ta henne till vetten och höra med dem? Men vad säger man då.. "Min katt äter för mycket"..?

Jag skall testa BARF. Jag har alla intentioner att börja, men har skjutit det framför mig pga okunskap. Men jag får banne mig ta tag i det nu..

Okej! Jag skall ta fram den roligaste leksaken nästa gång jag ser henne vid skåpen och hoppas att det hjälper. Jag har försökt leka henne trött många gånger för att avleda uppmärksamheten på så sätt, men efter en timmes intensiv lek hade hon fortfarande energi kvar att attackera skåpen när jag satt och flåsade i soffan.. >.<

Edit: Men jag tänkte.. kan hon inte se det som belöning eller så? Om jag börjar leka med henne när hon har gjort något hon inte borde? Kan det inte bli så att hon börjar göra det för att det är ett säkert sätt att få uppmärksamhet?

Jourhemmet
0

Jag har då aldrig sett en kattunge på fem månader som är tjock. Och jag hävdar starkt att en kattunge ska ha fri tillgång på mat, dom växer så det knakar och behöver äta mycket. Stackars liten som får gå hungrig. Ge katterna fri tillgång, hon kan omöjligt vara tjock i den åldern.

Ruzicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Nej, det hade inte jag heller förrän Eve. Hon ser dräktig ut, och om jag inte vetat bättre hade jag varit säker på att så var fallet.

Jag tänkte att det kunde vara förstoppning, men hon bajsar som hon skall.

Ursäkta den dåliga bilden, men den visar lite av jättemagen.. även om den ser större ut på riktigt..

"Stackars liten som får gå hungrig".. jag tror inte riktigt du förstår hur illa det är. Det är inte bara hunger. Det är besatthet, frosseri. Hon hade säkerligen kunnat äta ett kilo och ändå inte vara nöjd. Hon åt tidigare för två, som sagt, och var precis likadan då.

CatchFatch
0

Om du provar att ha bara torrfoder  framme i liten mägd men att fortsätta med vanliga blötmats utfodringen?
Tycker du att hon blir himla tjock så prova att aktivera henne mer, sätt ut gömställen där hon måste kämpa för att få fram maten eller godis? Skaffa stora klösmöbler? Kasta bollar, möss eller ihop knöglade pappers bitar?

Jag vet att man inte kan jämföra direkt till hundar men jag gör det ändå nu. Med hundar som är jobbiga, skäller, springer runt, hoppar hela tiden eller kanske drar otroligt mycket - måste man aktivera ännu mer än "vanligt" och verkligen få de att jobba med både hjärna och kropp.
Kanske värt att prova?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[sakring]
0

Låt katten ha fri tillgång till mat. Det behöver en kattunge. Ställer du undan maten så blir den bara mer fixerad vid den. Så länge kattungen växer behöver den mat.

[silkesnosen]
0

Ha fri tillgång, kattens system är anpassat för att äta små mål, då och då och nu kommer hon att bli fixerad, så hitta ngt magert torrfoder, som kanske inte är så smakligt och se till att det alltid finns, men inte i för stor mängd i början, men så att hon ser att mat alltid finns. Kanske kan du gömma det i lägenheten på olika ställen, så att hon får söka och klura…

Om hon fortsätter att gå upp dramatiskt i vikt, så kanske det är dags att åka till veterinären, för det är allt annat än typiskt för en katt på fem månader.

Därutöver kan du ju servera blötmat som är smakligt, sedan är ju katter som individer är mest, alla behöver ju olika mängd för att må bra.

[Anunnaki]
0

Väg katten ett par gånger i veckan för att se hur mycket hon går upp i vikt.

Kanske en matboll vore något för henne för då måste hon anstränga både kropp och huvud för att få fram torrmatsbitarna.

Men nog verkar kattan vara lite ovanlig fast vi människor är ju också väldigt olika.

[sakring]
0

Jag förutsätter att det är två honor du har som inte vistas utomhus?

Ruzicka
7

#5 Jag är mycket mycket tveksam till torrfoder i allmänhet. Jag vill helst inte att hon äter det.. Men det var en bra idé. Tack! Jag får kanske testa det om inget annat fungerar..
Jag aktiverar henne mycket. Hon har en massa leksaker som vi leker med tillsammans, och många som hon också kan leka med när vi inte är hemma. Men jag skall testa att aktivera henne ännu mer.

#7 Det är väl vetten som gäller i så fall.. för fri tillgång fungerar inte!

#8 Här är ju problemet med torrfodret igen.. även om det är en bra idé med torrfoderboll. Men jag vill verkligen inte ge henne torrfoder. Jag tar henne till vetten. Tack för hjälpen. ^^

#9 Jag vet inte ens vad jag skall svara på det… Det känns förnedrande att du inte litar på mig när jag säger att hon omöjligtvis kan vara dräktig. Det är en helt orelevant fråga eftersom jag redan sagt att hon inte är dräktig, men ja. Hon har aldrig varit utomhus och har såklart en en honkompis.

Jag känner till "standardsvaren" på detta forum (fri tillgång är ett måste, innekatt är ett måste, ta till veterinären, huskattsavlare kommer från helvetet etcetc) och om det råder någon som helst tvivel att man inte följer dessa så ses man ner på. Men jag tänkte att jag trots det kanske kunde få några faktiska tips. Alla katter är olika och i alla fall fungerar det inte med standard. Anledningen till att vi slutade ha fri tillgång var för att det inte gick. Man kan ju fråga sig om några av er ens har läst #0 alls..? Hon är besatt och slutar inte äta! Hur tror ni fri tillgång kan lösa det? Hon kunde äta 3 gånger den rekommenderade dagliga mängden och ändå var det inte nog för henne när vi lät henne äta hur mycket hon ville. Många säger dessutom att Bozitas rekommendationer är för höga..

Jag tackar för att ni tog er tid att svara, men jag önskar att ni nästa gång faktiskt försöker förstå det individuella problemet som beskrivs, och tillämpar era svar efter det. Om jag har skrivit att det inte fungerade med fri tillgång så hade det varit trevligt om folk tog det i aktning när de svarade.

[Emma--]
0

Svårt läge. Hur känns revbenen? Tänkte hur pass rund hon börjar vara. Har tyvärr inte något tips.

[silkesnosen]
0

#10 Tycker nog att du var litet negativ där. De är ju de råd som finns att ge…är jag rädd.

sagan
3

#10 Äter hon kycklingvingar, kyckling halsar? Då kan det vara en idé att låta henne jobba när hon äter. Det i sig gör henne trött och kanske inte lika på. Även att lägga ner mjukmaten i en glasburk eller annat så hon får fiska upp maten. Och på så sätt jobba för att få tag i det. Kan du sen göra det några gånger per dag är det jättebra.

Finns nog inte några lösningar direkt på detta problem. Har du haft henne sen hon var liten? Tänkte på om hon fick kämpa för maten när hon bodde hos sin mamma? Och det beteéndet sitter kvar. Några jag vet har givit obegränsad mat under en tid. Vilket har hjälpt på så sätt att kissens hjärna registrerat att det alltid finns mat och ställt om. Problemet med detta är att du kommer få köra lite striktare diet på henne efteråt, bantning. Men har du tur så försvinner hennes glupskhet. Dock har jag inga garantier på att det hjälper alla.

Undvika torrfoder är bra Flört

Lycka till.

Ruzicka
2

#11 Jag tror inte att hon är runt på revbenen, utan snarare längre ner på magen, om du förstår vad jag menar..

#12 Det är klart att man inte kan ge råd om det inte finns något att ge, men att prata om fri fodertillgång när det uppenbarligen inte fungerade är ju inte att hjälpa.. Det finns ju flera som har kommit med mer konstruktiva råd, så bevisligen finns det ju saker man kan testa. Jag är inte ute efter ett mirakel, jag är villig att kämpa med det. Men att ge fri torrfodertillgång bara för att kattungar skall ha det, och sedan hoppas på det bästa, är inte att göra något åt det, det är att ge upp. Jag tycker inte alls att jag var negativ när jag bad folk titta över vad jag redan har testat och inte ge mig de råden igen. Det är ju klart att det blir tjatigt och tråkigt i så fall för den som är i behov av hjälp.

#13 Det gör hon säkerligen. Hon är inte så kräsen utan äter allt.. >.< Jag skall testa det, både med kycklingvingar och kycklinghalsar, och med torrfodret i en djupare skål.
Jag lärde känna henne när hon var en månad gammal. Hon fick inte kämpa hos maten förr. 
Hm, glupskheten kom ju smygande när hon fick fri tillgång. Den kom inte efter det, utan det var anledningen att vi slutade ge henne fritt.. Jag är mycket osäker på att det hade slutat om vi började ge fritt igen.. Nej, garantier har man ju aldrig! ^^
Tack för ett mycket bra inlägg!

[silkesnosen]
0

Funderar på om "hängbuken" kan vara rasrelaterat . Jag har en exotic, han har liksom hängbuk, men det ser ut så o m massa päls…eller känns det mer som om det är fullt m fett liksom.

Ruzicka
1

#15 Hm, det kanske skulle kunna vara något.. Men jag vet ingenting om hängbuk, vad är det för något? Men buken hänger inte, den snarare står ut på sidorna. Precis som om hon vore dräktig!

Hon är en huskatt själv, men bakom henne har hon en mor som är en renrasig britt med alla papper och grejor, och en renrasig scottish fold till pappa. Jag vet att britter har lätt att bli överviktiga.. och även om hon är en huskatt själv kan man ju inte förneka vilka gener hon har, menar jag..

[silkesnosen]
0
IceJossan
1

Jag tycker som en tidigare har skrivit, att du ska ösa i blötmaten i en hög glasburk som hon inte får ner huvudet i, så får hon lösa problemet med hur hon får upp maten. Att hon attackerar när ni äter kan ni kanske göra något åt genom att plocka fram er mat och sätta er och äta som vanligt, men att istället för att ha sånt som HON gillar så bullar ni upp med äpplen och annat äckelpäckel så att hon inser att inte allt ni har smakar bra. Detta funkade för en annan som hade samma problem! Testa även att plocka fram tetror med annat ifrån samma skåp - typ krossade tomater och sånt. Kanske låta henne bryta upp en sån och märka själv att inte ens alla tetror innehåller god mat. Jag tror på att låta henne jobba riktigt ordentligt för maten. Men det med fri tillgång… Det har faktiskt funkat för hetsätare som tillslut gett sig, så helt befängt är inte det förslaget.

sagan
1

#14 Inte ha torrfoder utan mjukmaten i en glasburk så hon får fiska upp det med tassen.Flört Typ en sån här. Då får hon kämpa lite för maten.

Hawknestgrove
0

sagan och Icejossa dig toppentips. OCh vad väger den lilla klonken?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sakring]
0

Hängbuken kallas för tigermage och är en kvarleva får den tiden då katterna levde i öknen. Inget ovanligt alls.

[sakring]
0

Intressant detta med scottish fold. det var vad jag trodde det var då jag såg foto på katten. Trodde faktiskst att de vikta öronen var ett recessivt drag så att bägge föräldrarna behövde ha det. Såvida man inte använt scottish fold inom brittaveln såväl som man använt perser.

Ruzicka
0

Det var väl själve f.. ! Nu har skrivit detta inlägg tre gånger och datorn har blue-screenat var gång.. >.< Jaja, det är bara att börja igen.. >.<

#17 Hm.. det är inte alls så hon ser ut. :/ Hon är mer rund och fast, mot sidorna, snarare än hängig under. Men det är rätt att det är mer runt de bakre delarna hon är tjock, precis som hängbuken.. om du förstår vad jag menar?

#18 Jag skall testa att ha en hög glasburk. Det var en mycket bra idé. Även om det kanske inte hjälper hennes mathets, det vet man ju inte, kommer det i alla fall hindra henne från att hetsäta. 
Hon bör väl iofs kunna lukta sig till vad det är vi äter? Alltså, om jag sätter mig och äter äpplen och anant "äckelpeckel" (Flört) så inser hon att just det inte är gott.. men nästa gång vi tar fram något som luktar annorlunda/gott så kommer hon ju vara intresserad igen. Eller..? Vi kan ju inte bara äta äpplen i en månads tid för att avvänja.. eller? Jag är villig att testa, om jag inte behöver smaska äpplen i en månads tid. =P Det värsta som händer är att det inte funkar, menar jag.. ^^
Fri tillgång.. ja, det kan jag mycket väl tänka mig, att det har hjälpt andra katter. Men i detta fall så började hon hetsäta medan vi lät henne ha fri tillgång.. så även om hon konstant hade mat framme började hon se sig om och jobba för att få mer mat. 
Tack för ett mycket bra inlägg!

#19 Jaja, det förstod jag ju. >.< Jag skrev bara fel. =P Förlåt.

#20 Jag skall testa vad de sade. ^^ 
"Den lilla klonken" (åh vad gulligt sagt! :D) väger 3,0 kg idag. Jag vet inte hur mycket katter i hennes ålder och storlek bör väga, så jag har inget direkt att jämföra med.. Men jag tror att det är viktigare att fokusera på hennes hetsätande. Kanske hänger det och vikten ihop.. men kanske väger hon "normalt". Men det betyder ju ändå inte att problemet är löst. Hon har ju fortfarande problem, menar jag. ^^

#21 Åh, vad bra att veta! Tack!

#22 Icke. ^^ Det är ett dominant anlag. Man parar inte två katter med liggöron alls, pga att homogent anlag merför livsfara för kattungarna. Det finns alltså Scottish Fold med ståöron också - Scottish Fold Straight. ^^
Angående det där med att använda britt i Scottish Foldaveln.. det vet jag inte. Jag har läst på om det, men källorna tycker jag motsäger varandra.. Kanske är det olika i olika länder..? I Sverige är det väl inte ens en accepterad ras, eller..? Jag bor i Tyskland, och källorna jag läst är ju en salig blandning.. från sverige, tyskland och så alla engelsktalande länder. Det är kanske därför det är lite motsägande?

BARFmycat
6

Jag förstår inte varför det är så svårt för vissa personer att förstå att man inte kan/ska ha fri tillgång till alla katter. Jag blir uppriktigt sagt upprörd när jag läser alla inlägg av personer som bestämt hävdar att katter SKALL ha fri tillgång, att de OMÖJLIGT kan bli feta på det och allt annat är FEL. Dags att släppa naiviteten och växa upp, för ni som säger det har uppenbarligen aldrig ägt en katt som TS eller för all del mina egna två äldsta katter, sådana katter som fortfarande är JÄGARE i själen. Katter som skulle äta ihjäl sig om de bara fick. Häromveckan spydde en av mina katter, och då åt den andra katten upp den spyan. Beteéende som är vanligt bland hundar, ändå är det totalt socialt accepterat att man inte ska ha fri tillgång till allt och alla hundar.

Nog om det, jag tycker att vi ska respektera TS önskan om att INTE ha fri tillgång, och ge tips utifrån det.

Mina bästa tips till dig, Ruzicka, är att ha köttiga ben framme som revben, grisknorrar, oxsvans osv. Något som din katt måste jobba med. Torkat hundgodis som grisöron, grissknorrar, trynen, strupe, tjurmuskel osv är också bra för dem och räcker länge.

Vad det gäller foderaktivering så kan du ju testa att använda sådana foderbollar som rekommenderats tidigare och fylla dem med spannmålsfritt torrfoder, jag vet att du bor i Tyskland så jag vet inte vilka sorter som går att få tag på där men kanske att det går att köpa på postorder i alla fall?

När du ger hennes giva med blötfoder, testa att ge den i iskubsformer och klicka lite grann i varje "fack" så får hon hålla på ett tag när hon äter det. Glasburkar är också en smart idé, men i ditt fall skulle jag nog köra på väldigt små burkar som hon bara får ner tassen i för att riskera att hon inte fastnar med huvudet, och så kan man kanske använda sig av flera små burkar som man limmar fast på något fast underlag och på så vis skapa sin alldeles egen aktiveringsbricka.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
3

#24 Tack för ett bra inlägg!

Jag var och handlade kycklingvingar nyss och gav henne ett. Oj vad hon kämpar, tuggar och leker med det! Hon har dragit det efter sig runt hela lägenheten så nu har vi härligt med kycklingsaft på alla golv. ;) Men det är det värt! Det håller henne verkligen aktiverad och jag hoppas att det fungerar i längden. Nu var det ju bara en timme sedan vi kom hem, men hon tuggar fortfarande på det.

Burkar är preparerade, de är rätt små så att hon inte skall få in huvudet, precis som du rekommenderade. Den är rätt djup, så vi får se om hon fattar.. Jag skall såklart hjälpa henne i början! Hon skall få mat när jag skrivit detta, och då får vi se hur det går..

Att hitta spannmålslöst torrfoder här är inte alls svårt. Det är i princip samma utbud, Zooplus finns ju här och det är faktiskt ett rätt stort land där folk är lite, tja, insnöade på sitt kanske. Att handla utomlands skulle tyskar inte få för sig, och då måste ju allt finnas här.. >.< Fast vi har inte Mjaus burkmat, det är jag lite bitter över.. ;) Jag har funderat på det där med torrfoderboll, och det blir väl nästa grej jag testar om köttben och kycklingvingar inte är intressanta i längden.

Jag kan testa att frysa in blötmaten också, och variera mellan det och burkar, kanske, så att hon inte tröttnar. ^^

AnnaMaja0
1

#18 Misstänker att det är mig du syftar på när du skriver att dina tips funkade för en annan :-) Ts: Kan bara verifiera att IceJossan's tips funkade för oss! Här kan du läsa min tråd om hur vi hade det om du vill: http://katter.ifokus.se/discussions/4ee89f7688f47207ea02ef85-matfixerad-kattunge Förutom att vi följde IceJossan's tips om att äta "äckelpeckel" så ger vi också torkade kycklinghalsar och annat gott som gör att katten får jobba lite med maten och det funkar toppenbra hos oss :-)

Hawknestgrove
0
sagan
0

#25 Toppen, hoppas att du får bukt på hennes hets. Och att kycklinghalsar, vingar och allt annat kan hålla henne sysselsatt tills hon blir trött.Glad Ni kan ju ge henne något att knapra på som tar tid att äta upp när ni själva sätter er att äta. Så får ni vara ifred då Flört

Du kan även knyta fast det råa köttet i ett stolsben, element med tråd för persienner eller annat. Förutsatt att hon inte tuggar i sig den också. För det är ju som sagt inte bra då trådar kan skada magen.