Röda honor?
Min mammas katt fick 4 kissebebisar förra lördagen två röda och två svarta/grå. För mig har röda katter alltid varit hanar så tänkte inte ens på att kolla könet på dom två röda men häromdagen så kollade jag och enligt mig är dom honor. Jag har alltid kollat könet när på kattungar när dom är nyfödda för jag tycker det är enkelt att se vad det är då. Dom två röda är helt platta därbak medan dom mörka har som liten upphöjning.
Mamman är grå/vit/röd och blandras på perser/norsk skogkatt. Pappan är okänd då honan var dräktig när hon flyttade hem till mamma.
Är det någon som har bra bild på hur kattungar ser ut eller vad tror ni av bara min beskrivning?

Vist kan honor vara röda.För att få röda honor så måste de ärva en röd gen från mamma och en röd gen från pappa katt.Så är det röda honor så vet du att pappakatt var en röd grabb.
Stolt ägare till tre La permer
Tack så mycket för ditt svar.
Jag vet att det kan bli röda honor men trodde inte det var så vanligt och speciellt inte två i en kull av fyra :) Men fel har man ju ibland och nu känns det dumt att jag inte kollade dom när dom föddes men ville inte störa honan då hon var rätt beskyddande och tog väl hand om sina bebisar.
Skulle nog säga att majoriteten av röda katter är hankatten, men förekommer såklart honor med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du kollar baken, så har pojkar ett : och flickor ett upp o nervänt !
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Får ta och kolla dom imorgon. Att det är skillnad på dom röda och dom mörka har jag lagt märke till nu ska jag bara lista ut vilken som tillhör vilken. Men enligt min "känsla" så skulle dom mörka vara hanar och dom röda honor.

# 5 hankatter ärver färg efter sin mamma honkatter ärver en färg gen från mamma och en från sin pappa.
Eftersom att mamman är en padda så kan hon få både röda coh svarta hankattsungar.
Stolt ägare till tre La permer
Att hon kunde ge röda hanar förstod jag med tanke på att hon är padda men visste inte hur det funkade med honor faktiskt. Jag är inte insatt i detta med genetik faktiskt men intressant att lära sig såna saker.
#4 "Om du kollar baken, så har pojkar ett : och flickor ett upp o nervänt !" upp-och-ned-vänt ! = i 
Egentl9gen är inte röda honor k0nstigare än svarta honor, rent genetiskt.
Var hos mamma idag och kikade på kattungarna och är rätt säker på att dom röda är honor :)
#8 haha, ja det stämmer.. tänker ju bara i de banorna att hålla mig till just tecken!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....