Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1455 ggr
Lynxkissen
22

Dålig stämning?

Tycker det är väldigt många som säger att det är dålig stämning här inne och att alla hackar på en när man ställer frågor. Visst ska alla kunna ställa frågor! Men vad jag sett så är vissa frågor ganska självklara, även som vissa beskrivit. Grunder som man egentligen borde läst om innan man skaffa katt. Sen kan ju problem uppstå och man behöver hjälp förstås! Vad jag menar är att man lätt kanske blir irriterad när ämnen som gör katten illa, när man behandlar katten fel eller så, illa, kommer upp. Och sen när de som frågar går in i försvar och inte tar till sig råd.

Jag själv har i alla fall inte fått några otrevliga svar vad jag kan se, och jag har lagt upp ganska många trådar under min korta tid här :)

Vad jag menar är att man inte alltid kan skylla på att alla är otrevliga, när de egentligen vill hjälpa. Sen hettar det ju till ibland. Men att dra alla över en kam är faktiskt väldigt elakt…

Forumet är väl till för att fråga, byta lärdommar, diskutera, kunna prata om det man tycker är intressant, utveckla sina kunskaper och att ta till sig nya råd?

Vi alla älskar ju katter! :)

Hawknestgrove
5

Du tillhör dem, som i mitt tycke är objektiv och skriver på ett sätt som är bra. Så jag har aldrig nånsin kunnat bli arg på det du skriver.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kristinaskatter
1

Kolla gärna min tråd! Det kallar jag för otrevlig stämning… Ville ha hjälp och råd, men fick mestadels skit! Dessa människor kallar sig djurvänner! Men STORT tack till de som försökt hjälpa mig!

Fridaaaa
0

Är tyvärr väldigt vanligt på vissa ifokussidor och har tagits upp många gånger.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[FruStein]
2

Jag tror att dålig stämning lätt skapas när folk lätt kan välja att vara anonyma (och känner sig säkra bakom skärmen och kryddar sina inlägg med diverse elakheter) eller när många yngre (och inte byggt upp ett internetvett ännu) är medlemmar.

[Anunnaki]
3

Vissa som skriver här "vet" att alla katter ska vara innekatter.

Om och om igen kommer en tråd om vilken kattmat som är bäst och många som svarar "vet" så mycket grundat på vad de gör.

Det finns några saker till där man "vet" utifrån vad man själv gör och tror.

Jag har slutat att delta i sådana trådar och läser och skriver på trådar där jag kan lära mig något eller där jag kan bidra med något.

Hawknestgrove
8

#2 inte undra på….. Ok du ber om hjälp och råd. sen kryper det fram att du fullt medvetet låtit dina okastrerade huskatter gå och para sig hej vilt och att du dessutom i princip tänker att få ytterligare kullar….. Nu är det tyvärr så, att varken människor eller djur är skyddade mot befrukting bara för att de ammar. Så inte undra på, att just de stora eldsjälarna här inne, som kanske inte jag är bästis och bundis med alla gånger, protesterar! de är de som verkligen får se baksidan av det myntet som du tyvärr skapar…De menar inte illa, men de skriker ut sin förtvivlan för att du gör som du gör, för det er De som får pick up the pieces! OCh jag förstår dem till fullo.

Lynxkissen
1

#1 tack så mycket :)

#4 Tror det ligger något i det du säger!

majvi
13

#2 De som tar in hemlösa katter, betalar veterinärvård, vaccineringar,kastreringar själva, letar nya hem och får inte tillbaks pengarna som har lagts ut, de är alltså inga djurvänner?

Du har i alla fall fått veta att det är olagligt om en av dina katter får en kull tiill, den informationen kan väl vara bra att veta.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hesat
6

Först och främst så gillar jag verkligen tråden. Det behövs ett avstamp för att få någon klarhet om vad som kan göras för att få en bättre kommunikation. Jag har skrivit endast en tråd här på katter och fick otroligt bra respons. Dock tror jag att det krävs tummen ur för en hel del trådskapare som uppenbarligen saknar förmåga att söka på nätet och på det forum som man skapar tråden i.

Jag tänker inte spekulera vad som ligger bakom, men när jag läser tråd nummer 7011 om exakt samma sak känns det lite taskigt mot de personer som svarat de första 7010a gångerna….

Jag är en datanörd och gamer och har hängt omkring på div. olika forum sedan 90-talets mitt. Netikett innebär inte endast att hålla sig civiliserad och juste på forum, utan även att inte starta en massa onödiga trådar. Det handlar om respekt för de personer som faktiskt klickar sig in och läser tråden och för de personer som redan svarat X antal gånger på liknande trådar. Man gör först en sökning för att se om ämnet redan behandlats (då får man även information om hur ens tråd kommer att bemötas om man väljer att posta tråd nummer 7012….).

Skulle det kanske vara möjligt att skapa ett empiriskt dokument med information och sätta detta som sticky, som man sedan kan hänvisa till när det dyker upp ytterligare en tråd om saker som behandlats förut, ex "kattens dräktighet 101"?

Medarbetare - Halloween.ifokus

Lynxkissen
4

#2, jag måste säga att jag håller med vad Hawknestgrove säger om den saken, att man blir förtvivlad. Men sen är det klart att du ville få svar på frågan med. Kastrera dem så fort du kan :)

kristinaskatter
1

Så fort ungarna har flyttat såklart! OCH vi ska INTE ha flera kullar!

Lynxkissen
0

#9 Ja, jag håller med, kände att det var lika bra att skriva en sån tråd Flört

Kan hålla med om vad du säger i ditt inlägg Glad

Hawknestgrove
0

#11 det är bara det, att kattungar får inte flytta förrän de är 12 veckor och då har mamma katt blivit gravid många gånger om igen…..

line84
5

Jag har varit medlem här i många år och upplever aldrig att jag blivit dåligt bemött. Tror att många har svårt att inse att de kanske har fel, att det finns folk som kan och vet bättre? Tänk vad underbart det vore om fler kunde erkänna att de gjort fel och skriva det istället för att börja bråka och tjaffsa? Detta är ett perfekt ställe att lära sig på och sen kanske föra den kunskapen vidare till någon annan som inte visste bättre.

Rafflan
7

Om någon kommer in här och inte vet det självklara, tex att man ska vara påläst innan man avlar, så hjälper det inte ett skit att säga elaka kommentarer som att personen är oserös, inte bör ha katt, osv, det får bara TS att bli ledsen och h*n kommer inte ta till sig nåt,

Det är viktigt att infomera, men få på denna sida verkar kunna göra det på ett snällt sätt, jag tror många inte ens orkar göra det på ett snällt sätt.

Hesat
4

#15 Men är det inte även lite respektlöst när folk skapar tråd på tråd med frågor som redan besvarats många gånger? Som dessutom går fortare att få svar på om man använder en sökmotor eller söker här på forumet? Om någon av dessa personer gjort det hade de även förstått vilket gensvar som den skapta tråden skulle få, inte sant?

Jag menar inget illa med det jag säger, utan jag ser det hela som dålig kommunikation mellan olika parter här på forumet, där den ena parten har givit upp på all okunskap inom ämnet "kattägande 101" och sänder ut sitt mantra i vått och torrt, och den andra parten itererar den ena dramatiska tråden efter den andra på redan besvarade frågor.

Det är det inte ens fel när två träter.

Imasy
0

Om man ska leta efter gamla trådar uppstår ett annat problem.

Det är nämligen ALLTID någon som ska gå in och kommentera att "detta är ju en jättegammal tråd" och så är diskussionen igång även om detta ämne huruvida man ska starta en ny tråd vs dögräva.

Hesat
5

#17 Men varför ens kommentera i en gammal tråd när svaret redan är skrivet i den tråden? Jag missar att se vikten att skapa en ny tråd som redan är besvarad otal gånger.

Det jag menar är att man behöver inte posta en tråd bara för att posta. Man kan även söka information i redan existerande trådar och få goda svar.

Imasy
0

Antagligen för att man har en fråga som det inte finns svar på i tråden?

Hesat
5

#19 När svaret redan är skrivet (vilket var det påstående som du svarade på) så frågar man alltså samma fråga igen för att man tror sig få ett annat svar denna gång? Det är just den iterationen som jag tror många blir frustrerade på eftersom det låter väldigt likt "Att göra samma sak gång på gång och förvänta sig ett annat utfall".

Jag tror inte att jag kan förklara min ståndpunkt mer utförligt än vad jag redan gjort så jag låter saken härmed bero.

[Emma--]
1

Det kan i många fall vara lättare att starta en ny tråd för annars kan ens fråga drunkna i en annan tråd. För även om ämnet är samma så kan man ju ha egna frågor. Däremot om man själv känner att det är uttjatat kan man ju länka till en tråd med svar. Jag brukar själv ofta länka till kattstatus.se för där finns det ofta många bra svar beroende vilket ämne det handlar om. Men bara för att person nummer 500 kommer och har en huskattskull på g så måste man försöka hålla bra ton oavsett hur många hemlösa, skadade katter man sett. För person nr 500 kanske inte alls är medveten om situationen med hemlösa. Så jag håller med #15 om att det ger inget med elaka kommentarer. Sen anta att folk menar väl istället för att läsa vad som står i en negativ ton. Nu saknar hela min kommentar smileys och kan säkert tolkas i en sur ton och finns säkert mycket som antas vara elakt, surt osv men där man bara menar väl och vill informera :)

jollycox
1

Jag tolkar det som att Hesat menar att om man har en fråga så använder man sökfunktionen först. Hittar man inte svaret på sin fråga eller har fler frågor då kan man starta en ny tråd.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin