Kitty
Tänkte visa upp min underbara katt Kitty.
Hon är blandras mellan Heligbilma och Siames.
Färg: Brunmaskad.
I sättet är hon mest lik en siames. Men i utseendet är hon mest lik en birma.
Kitty älskar att bli klappad och kliad, man kan bära runt henne, (fast bara just en "bärställing". Hon ska alltid ligga som en hängande strumpa över axeln annars kan det va!
Innan Kitty har jag bara haft 2 katter, båda var bondkatter. Kitty skilljer väldigt mycke i utseende (såklart) och sättet.
Mina bondkatter har alltid haft brun/gröna ögon, det jag gillar med Kitty är att hon har vackra blå ögon.
Här kommer lite bilder på sötnosen! 
En till! :)
Nytagen bild! :)
en till
en till
Sista bilden! :)
Sött med vita hakan :).
#6 Tack!
Jag gillar också hennes vita haka! 

Tycker att det är lite konstigt att hon är vitfläck i ansiktet då jag aldrig sett en Birma som har det och siameser får inte ha vitt. Men hon är jätte vacker ♥
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Nu vet jag givetvis inte hur TS katt är uppfödd, det kanske rent av är deras egen avkomma, men om den är köpt av någon uppfödare med katter utan sedd stamtavla så är det kanske en ragdollblandning i stället? Mitted ragdoll tänkte jag på då.
#8 Jag vet faktist inte hur dem ska se ut. Men det jag vet är att hon är Hälften Birma och hälften Siames. Men hon är väll speciel?! 
#11 Vad fin
H*n såg riktigt mörk och fin ut! 
Dem är ganska lika! Kitty har lite mer päls bara, och så är Kitty lite ljusare, men dem är ändå ganska lika, i alla fall i ansiktet! 

#13 Hon ser riktigt gosig ut! 
Naaaw, så fin alltså!
Och hunden också! 
haha vilka gosbollar vi har……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#18 helt klart 

Ju varmare man har det ju mörkare blir maskade katter. Och sedan blir de ju mörkare med åldern.
S*Luddhuvet´z
Fast Mee var lika mörk när hon var utegående katt.
Kitty har alltid varit utekatt, enda tills……olyckan…..
! Nu är hon innekatt. 

Jättesöta kissar :-)
Men ni är väl alla medvetna om att maskning finns även hos rena huskatter, UTAN någon rasinblandning???? Något annat som kanske inte alla vet är att blå ögon hänger ihop med maskning och inte med någon ras i sig.
Jag har pratat med otroligt många som är säkra på att katten har Siam, Birma eller Raggis i sig bara för att de är maskade.
Vad gäller katten ovan så finns det ingen möjlighet att hon är Birma-Siames som någon ovan sa, vitfläck är inte godkänt vare sig på Siam eller Birma, hon är dessutom på tok för mörk. Om hon har någon annan ras i sig eller huskatt vill jag inte spekulera i.
Söt som socker är de allihopa här ändå, jag är sjukt svag för maskat, det är verkligen en sagolik färg :-D
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#23 Vet inte om du menade mig, men jag är 100 procent säker på att hon är Birma och Siames! :)

# Jo var dig jag menade :-)
Kitty är ju vitfläck, vitfläck finns inte hos vare sig Siam eller Birma så varifrån kommer hennes vitfläck om föräldrarna är Siames och Birma?
Vitfläck nedärvs så att någon av föräldrarna MÅSTE ha vitfläck om det skall bli vitfläck och då detta inte finns hos Siam eller Birma så måste inblandning av något annat finnas där alltså är något fel.
Antingen är föräldrarna inte de som de sägs vara eller så har någon av föräldrarna inblandning av huskatt eller annan ras där vitfläck förekommer.
Genetiken ljuger inte 
#25 Nu verkar det finnas!
Jag vet att ena förälderna är birma och ena är siames. Jag har varit där och hälsat på när dem var små. Jag vet inte (eftersom hon inte har stamtavla) vad som finns där bak, men vad jag vet så är Mamman renrasig Birma och pappan renrasig Siames! 

Ok alltså vet du inte 100% att uppfödaren inte bara säger att pappan är pappan, rent krasst så kan ju mamman ha varit ute på äventyr och ungarna ha en annan pappa än vad som är sagt.
Dvs OM du sett stamtavlan till föräldrarna och därigenom kan svära på att de är renrasiga, hur vet du annars att de är renrasiga. Ett otränat öga kan få nästan vilken katt som helst till någon ras med lite god vilja 
Om någon av föräldrarna i sig inte är renrasiga dvs har stamtavla så har du den felande länken där, de är det garanterat den katten som är boven och som har en icke rasren förälder.
Du kanske får släktforska lite, vore verkligen intressant att ta reda på var den felande länken egentligen är 
Har varit med på raskatter där vitfläck existerar i linjerna och där en avkomma helt plödsligt dykt upp som vitfläck efter föräldrar till synes utan vitfläck och där det blivit en riktigt släktforskning i att rota reda på varifrån vitfläcken kom, som regel har man i dessa fall hittat vitfläcken hos föräldrarna när man börjat leta på dem, under någon tass eller inne mellan bakbenen osv. Men i dessa fall har det handlat om raser med utbredd vitfläck inte om raser där vitfläck inte är godkänd och där vitfläck aldrig blandats in genetiskt.
Håller med dagdrivarn! Har du inte sett stamtavlorna på föräldrarna kan du inte säga att de är renrasiga. Hur som helst så tycker jag att katten är underbart vacker!!
Jättevacker katt oavsett ursprung!
#23. Nyfiken: när ni säger att det inte är "godkänt" - vad betyder det då? När hundar har en detalj som inte är godkänd så innebär det bara att de inte kommer långt i utställningslinjen alternativt inte får deltaga, det betyder inte att de inte kan vara renrasiga och ha stamtavla. Så även hundar med icke-godkända attribut kan få valpar som registreras i SKK om parningen sker med en annan hund inom rasen med stamtavla.
Får man inte registrera en siames och birma ALLS om de är vitfläck? Får man inte en stamtavla om den har det? Annars kan man ju inte utesluta att en av föräldrarna "bara" är feltecknade eller vad nu vitfläck räknas som.

En siames med vitfläck heter seychellois och tillhör alltså kat 4 katterna. Som är en siames i grunden. Men de är väldigt ovanliga. Så det är förbjudet för att ha en siames med vitfläck men reggar man dem så blir de seychellois. Det är lite invecklat i kat 4. En Balines är tex en långhårig siames och uppenbarligen så måste långhår ha legat i siamesens stamtavla med för annars hade inte kattungen blvit långhår. Två katter utan vitt kan inte få kattungar med vitt. Nu bär Birma på en vitfläcksgen som gör att tassarna blir vita. Har inte en renrasig birma rätt sockar och kilar så kan man inte heller ställa ut den i den högsta klasserna men de bär inte på genen som ger vitt på övriga kroppen. Alltså kan en Birma aldrig få vitt i ansiktet eller på någon annanstans på kroppen förutan tassarna. Genetik är väldigt invecklat och det är svårt att visa via ett forum på detta viset. Jag rekomenderar er som är intresserade att gå på någon föreläsning om detta. Kattklubbarna brukar ha detta ibland och även om man inte är medlem så brukar man få gå. Även vissa djursjukhus har föreläsningar om detta.
S*Luddhuvet´z
#31. Så en siames med vitfläck är inte en siames (eller jo, men en variant på det som inte heter siames) och en birma kan inte få vitfläck i ansiktet - om jag förstod det rätt. Då blev det mer logiskt för min del i alla fall, och då blir det onekligen lite skumt att den parningen skulle ge en vitfläck ja :).
#26. Såg du föräldrarnas stamtavlor när du var där eller har de stamnamn du kan kolla upp? Alltså, för vår spelar det ju ingen roll, men det kan ju roligt att veta vad ens katt har för ursprung (tycker jag i alla fall).
#27 Nej, absolut inte, jag kan inte säga att hennes föräldrar är renrasiga, men det var det hon sa! ¨
Hennes katter är innekatter så det finns ingen chans att mamman har parat sig med en ute katt. Sedan har hon en siames och en birma.
Men om det finns Siames med vitfläck kan väll ändå Kitty vara en av dem ovanliga?
#34 Finns inte siameser med vitfläck. Då heter de Seychellois.
#20 Det är tvärtom, ju kallare desto mörkare. Långhåriga katter är varma under pälsen, alltså ljusare.
Det verkar som att birmans fot-vitfläck förvandlas till vanlig 09 vitfläck vid parning med en annan ras (eller nåt i den stilen).
En annan intressant sak är att siamesföräldern i paret måste ha varit långhårsbärare, sk. variant. Men detta är inte så ovanligt så det är inte långsökt att pappan är siames.
Kommer du (TS) ihåg om mamman hade vitt i ansiktet eller någon annan stans än på tassarna?
#35 Ja, det var det jag menade…Seychellois! 
Vad jag komemr ihåg hade hon också hakfläck, men jag kan ju ha fel! 
Jag kan ju inte säga att hon är hälften birma och hälften siames, men det sa hon och vi känner henne, så jag hoppas att hon inte ljugit!
Men egentligen gör det ju inget vad hon är för ras, bara att hon är min myspysa! 
#36 Klart det inte spelar nån roll! Hon är underbar oavsätt ursprung.
Jag tycker det är intressant med färggenitik bara 
Det kan vara så enkelt att säljaren inte sa att katten är "seychellois" eftersom väldigt få skulle veta vad det var. Kanske inte ens visste det själv.
Din katt är precis lika mycket värd oavsett vad den är, såklart :D. jag har en katt vars mamma är en renrasig perser men det tror ingen på eftersom han absolut inte ser ut som en perser. Däremot tror några att hittekatten (en katt född utomhus av en bondkatt) är norsk skogkatt för att han är långhårig. Som nästa katt önskar jag en maskad, så otroligt vackra. Klappa missen från mig 

Jag håller med övriga katten är värd lika mycket oavsett! Vill på inget sätt förringa kattens värde som katt :-)
Det kan ju vara så att ena föräldern är Seychellois, vill du veta säkert om katten verkligen är en blandning så tycker jag du ska prata med uppfödaren och be om kopior på föräldrarnas stamtavlor då ser du ju om ena föräldern är Seychellois och inte Siames.
Om du känner uppfödaren så tror jag inte att hon försökt lura dig, utan antingen är det som de säger att hon sa Siam för att förenkla eller så kan det vara så att hon själv blivit lurad i sin tur, du anar inte hur mycket falsk rasinblandning som förekommer, allt för att människor ska kunna ta ut någon krona extra, helt utan fog i mitt tycke huskatten borde vara värt precis lika mycket vare sig den har raser bakom sig eller andra rena huskatter.
Bedårande katter var det då i denna tråden och jag säger som ovan det är alltid lika intressant med genetiken :-) Sen ska jag erkänna att jag är lite färgpolis inom ras också, jag avskyr när katter är felregistrerade något som tyvärr är ganska vanligt på röda då folk i allmänhet har svårt att förstå skillnaden på Solid (icke mönstrad) röd och mönstrad röd eftersom en icke mönstrad alltid uppvisar ett synligt mönster till skillnad från svarta, detta för att den röda färgen fungerar som en lasyr… men nu blev det OT….

#35: Blandar alltid ihop detta =)
S*Luddhuvet´z
Tack allihopa, jag ska kontakta uppfödaren! 
#41 det blir spännande att höra vad hon säger:)
#41 Det är väldigt kul att se stamtavlor, särskilt om de finns i den digitala databasen Pawpeds.com. Där kan jag se mina raskatters ursprung ända till 1800-talet när de första siameserna kom till storbrittanien från Thailand!
Jag träffade henne på stan idag, men hon hade bråttom, så det vart kortfattat.
-Hej
-Men hej
-du en fråga angående Kittys pappa.
-ja
-hade han vitfläck på hakan?
-ja, det har han
-men då är han ju inte Siames utan Seychellois.
-va, ne, han är siames.
-(här förklarar jag det ni berättat om siames m.m och att det inte finns vitfläck på siames, och att det är Seychellois)
Så som ni sa så va det så, pappan var Seychellois. och hon visste inte ens om det.

Här finns bilder på hur en Seychellois ser ut, man ser mycket tydligt att de är med vitt.
#45 Vad fina dem är! 
Det finns en chans att "siamesen" är en maskad blandras. Om han var renrasig hade han haft en stamtavla som tydligt säger Seychellois.
#47 När min kompis köpte honom. sa uppfödaren att han hade stamtavla, men det var borttappad. Så visst fnns det en chans till det.
Vad söta allihop! :-* vill kattnappa dem och ta med dem heeeeeeeeem!!!
#48, borttappad… Jisses vilken dålig ursäkt. KAtten finns i registret i så fall och det är ju bara att beställa en ny.
#50 Det är ju så uppenbart att min kompis blivit lurad. för ett år sedan sa uppfödaren att hon skulle skicka stamtavlan till min kompis, men det hände aldrig. :O
JA, det som är så vidrigt, är ju att många, kanske inte din kompis, helt plötsligt tappar en del kärlek till djuret. Sen kanske många har betalt hutlösa pengar och kanske känner för att ta en kull, för att få igen köpesumman. Så är den vanliga lavinen igång igen…..HAr en granne här, som säljer "halvbirmor" för 1500-2000 kr. Jättefina katter friska och krya och vid god hälsa. Jag antar, att kanske vår lilla Mee har sitt ursprung därifrån.MEn vad händer, når okunniga folk tror att de kan börja avla seriöst på dem? Precis, då dumpas katten i många fall.
Min kompis köpte kittys pappa för 4000 kr
Saknar ord. Men hoppas kärleken till katten inte satt i plånboken bara….
#54 samma här!
Nejdå. Han är lika älskad nu!, hihi. Och kitty också! 
ja inte ens alla pengar i världen skulle vara nog för någon av mina katter….
#56 PRECIS!!! 

Låter helt underbart, katter skall älskas oavsett om de är hemlösingar, tvättäkta bonnakatter/huskatter eller raskatt av något slag.
ja min lille bubbegubbe blir 13 år i år………
#59 oj, då är han lite äldre än Kitty!
Kitty är bara 3 år! 
Ja, ingen av mina är ju yngre än 4 år. Lilla Mee är yngst, 4 år
Tänkte uppdatera lite. Här kommer en film som är filmad idag kl 19.00, och så kommer även en bild först. (filmen laddar, så den kommer nog senare)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer filmen på min underbaraste! 
#20 Mörkare ju kallare det är, inte varmare.
#64 just det….. Började undra, men vågade inte protestera. Trodde ju att Mee skulle bli ljusare nu när hon blev innekatt, har ju fött upp birmor förut och där eftersträvas ju att de itne ska bli mörka…MEn Mee ändrade inte sin pälsfärg ett dugg.
#65 Pälsen blir även mörkare med åldern
Jag har pratat med lite uppfödare nu. Och fick veta att Birma kunde ha vit hakfläck. Det var inte önske värt. Men visst kunde dem ha det. Så Kitty är blandras mellan Birma och Siames som hon sa. :)
Vad jag förstår har det inte uppvisats några stamtavlor för att bevisa att föräldrarna är renrasig birma och siames.
Hursomhelst är Kitty en söt huskatt och inget annat.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Likaså min goa MEEE
#68 Ja det har du rätt i. Dock tror jag på min vän, då hon har stamtavlor på föräldrarna. 
#69 Ja visst är det så!