Dräktig?
Min katt hade nyss en unge, bara en. (Nu har han flyttad) Men när han var ungefär 10 veckor gammal så började hon löpa. I vanliga fall brukar vi ge henne P-piller, men eftersom mjölken kan bli konstig då så hade vi inte gett henne det. Så hon började att löpa. Vi såg att hon parade sig litegranna med en annan katt och det kan mycket väl vara så att hon parat sig "mycket" mer med honom också ;) Men jag skulle tycka att det var väldigt konstigt om hon blev gravid igen, sådär på raken? Hon rullade sig när hon kom in och hon slickade sig i baken, så det tyder ju på att hon faktiskt har parat sig. Innan hon blev gravid med sin dåvarande kattunge fick hon löpa 3 gånger, och på tredje gången blev hon gravid. Jag undrar om hon är väldigt fertil nu kanske? Är dräktighetsprocenten god? Finns det stor chans att hon blev gravid?
Tacksam för alla svar ;)
Judith
Du ser på hennes tuttar efter ca 10 dagar om dom blivit röd/rosa , då kan du vänta ungar om ca 63 dagar från den dagen du såg hon parade sig
Finns honor som parar sig medans dom har kull och får kull nästan efter dom lämnat den första. Det händer att dom löper om då kullen är ca 14 dagar om man har otur så parar dom sig då.
Ni borde gett henne p-piller när hon började löpa, ivärsta fall kan mjölken sina om hon får fortsätta löpa. Igentligen spelar det inte så stor roll när kattungen är 10 veckor, för då ska den äta riktig mat, och bara dia för mysfaktornsskull =)
Nu får du ursäkta mig, hur kan man vara så korkad att släppa ut en löpande hona och inte förstå att hon kan bli dräktig?!
Juden Vill man inte ge p-piller till honan så får man ju hålle henne inne och i från fertila hanar. iaf medans hon har bebisar! Så det handlar inte om otur, utan om ägarens handlande.
#1: Ja, det vet jag också. Fast första gången vi lät henne löpa så hände det inget "stort" med tuttarna vad vi kunde se. Men ska försöka undersöka det närmare ^^
#2: Tjao, det kanske vi skulle gett. Men den kattungen hon hade då åt inte någon riktig vidare kattmat (Det gör han dock nu) och diade mycket. Så vi vågade inte chansa.
Ang. att vi släppte ut henne var att det går för oss om hon blir gravid igen. Tänkte mest på henne om hon överhuvudtaget orkar att få en till kull. Desseutom skulle hon bli fullständigt galen ifall vi höll henne inne och skulle nog bli olycklig, haha. (Då vi bor på en bra gård och på bottenvåningen) Men om det kommer kattungar till världen så tänker vi iallafall behålla en och sedan sälja dom andra. Så dom är inte oönskade iallafall.
Det spelar ingen roll att det går bra för er om det kommer fler hoppsan-ungar, utan det handlar om din katts hälsa.
Även om inte mammakatt visar det så tar det mycket på henne att vara dräktig och sen dia ungarna. Förtjänar hon inte att få vila upp sig mellan kullarna ivarjefall? Katter parar sig mer än gärna när de löper, så det är ägarens ansvar att se om katten är redo för kull.
ett tipps, katter.nu har väldigt mycket info..