Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1251 ggr
jenay
0

finns det lag på att man måste idmärk och vacc??

det att jag undrar det är ju för att förr sprng  ju hundar lösa men sen jbj

la till en lag om idmärknig och vacc så slutade springa hundar löst kan man inte inför samma lag på katter både ras och huskatter tro folk

skulle tänka till mer då inanna dom skaffa typ sommarkatt som dom sen slänge rut vind för våg.Gråter

Skrattandeha en bra dag. kram

[Emma--]
6

Nej men det finns ett förslag på lag om idmärkning så det är väl bara att hålla tummarna :)

jenay
0

i jbv och sverak el???

Lynxkissen
1

#1 Är väl lagförslag på kastrering av utekatter med, om jag inte har fel? Hoppas! Glad

[Emma--]
0

#4 jo nåt sånt fanns det också :)

Lynxkissen
1

#5 Hoppas på att det händer något snart då, för det skulle nog också hjälpa bra mycket :)

[Emma--]
0

#6 Ja verkligen :) bara det där med idmärkning kommer göra mycket i längden tror jag :) blir ett mycket tydligare ägaransvar som inte går att smita ifrån. Och att katter inte ska kunna springa och föröka sig hit och dit förstås :)

Lynxkissen
1

#7 Absolut! Jättebra tycker jag, vet flera som har katt som doc skulle överväga att inte skaffa fler pga nya lagarna isf. Och de ska helt enkelt inte ha fler heller för den delen, så det är ett stort plus :)

jenay
0

jag hitta inget om kastering bara om att det va ny paragraf på märknig på katt. hmm jag tycke rman boder inför att folk som ska ha katter borde gå kattägrekurse el katt körkort som man ha till hund ex.

Lynxkissen
0

#9 Ja, det vore jättebra att införa!

Lynxkissen
1

Hittade förslaget av SVERAK, både ID-märkning, ägaransvar, registrerin samt kastrering/sterelisering av katter som vistas ute själv utan uppsikt.

Hawknestgrove
0

ja, fast idmärkningslagen hos hundar är ju tandlös. Vad händer om en hund hittas och ingen märkning finns? OCh ägaren dyker upp? Inte ett jota……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jenay
0

hur mena rdu med att den är tandlös på hundar det spinge rju ing alös ahunda rhär längre i sverige. mvh.tack.Skrattande

annzoo
1

#13 Hundar kan rymma ;) Min hund var inte id-märkt då jag tog över den så alla följer ej lagen, sedan händer det ju inget om de bryter mot idmärkningslagen… Hade varit bättre att man fick böter om man ej id-märkte och de uppdagades.

Hawknestgrove
1

precis. det är det jag menar med att lagen är tandlös. Inga konsekvenser om omärkt hund hittas.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jenay
2

aha ok ja då förstår jag jag tycker som ni att det borde var aen själklrhet att det ska vara krav på idmärknig och ksatering. alla djur ha ett livsvärde men alla ha inte ett avels värde.