Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 4080 ggr
[Highonbluetomorrows]
3

Djurförbud - har köpt två nya katter.

En person (kattuppfödare - perser) fick 7 katter beslagtagna den 28e oktober 2011 och har nu köpt två nya trots djurförbud. Hon hade anmälts dels av en annan uppfödare som hon köpt katt av, dels av veterinär för att hon råkat klippa katten i huden och sedan inte tagit hand om såret så att det blev en varböld. Sedan säger hon "smarta" grejer som att katter bara behöver 2 kvadratmeter var att leva på, och att hon hade en fertil hanne med fyra fertila honor för att hanen "behöver det" - allt enligt hennes egna uppfödarkontakt. Det hela låter rätt förskräckligt faktiskt.

Enligt hennes utsago så fick hon djurförbud för att hon inte hade tillräckligt många kattlådor och menar att det hela är någon slags konspiration mot henne, men läser ni djurskyddslagen så ser ni direkt att detta helt enkelt inte kan vara sant. Katterna levde troligtvis i misär eller var vanvårdade. Detta stöds av att en katt (den som fått såret) och hennes hund blev avlivade direkt (!) medan resterande katter omplacerades.

Så. Är det någon som känner igen fallet? Finns det något sätt att hitta domslutet som gav henne djurförbud? Vet inte vilka instanser som är inblandade förutom länsstyrelsen. Det kan ju inte finnas allt för många fall som faller in under denna beskrivning och tidsperiod? Då kan man ju alltid höra av sig till länsstyrelsen och så får de avgöra om de vill kolla upp det hela eller inte..

OM detta nu är sant. Folk ljuger så mycket på internet så varför inte om detta också.. Så dra inga förhastade slutsatser, tack. Vill heller inte ha spekulationer om vem det kan vara för att denne plötsligt slutat med sin uppfödning eller liknande. Lite mer på fötterna än så får man allt ha :).

[Emma--]
0

Det går att ta del av rapporten där alla brister bör stå. Sen hur det är med domen vet jag inte. 

Men kontakta länsstyrelsen för dom borde ju åtminstone veta.

[Anunnaki]
3

För att få reda på fakta i målet är det bara att ringa till aktuell länsstyrelse och be att få kopia på de handlingar som hör till fallet. I de allra flesta fall kan man få handlingarna via mail. Fråga också om djurförbudet har vunnit laga kraft i förvaltningsdomstolen.

Om personen har djurförbud finns det troligen flera förelägganden tidigare.

Vill du inte riskera att den som det gäller får reda på att du begärt ut handlingar kan du skaffa en e-postadress där inte ditt riktiga namn framgår och be länsstyrelsen skicka handlingarna till den adressen.

När man begär ut allmänna och offentliga handlingar behöver man inte säga vad man heter och inte heller varför man vill ha papperen.

När du läser handlingarna kommer du nog att bli förfärad. När du läst dem får du gärna rätta mig om jag har fel i min förmodan att det finns en lång historia bakom djurförbudet. Jag blir glad om jag har fel men tyvärr har jag sett alltför många ärenden där vanskötsel av djur fått pågå inte bara i åratal utan även i decennier med tillsynsmyndighetens goda minne.

[Highonbluetomorrows]
1

#1 och #2, Har ingen aning om vilken länsrätt det handlar om =/. Men ska nog kontakta anonymt och säga till i vilket fall. OM det finns ett fall som stämmer överens med beslagtaget den 28e oktober så kommer de ju veta om det i alla fall.

Om det var någon "skitsak" som gav en djurförbudet från början så borde det inte vara alltför svårt att ordna det som krävs, styra upp sitt liv och sedan be om hävning - i stället för att bara köpa nya katter. Denna kvinna vägrar inse att hon gjort något fel, trots att hennes persrar drabbades av tovor som hon inte fick ut etc (antagligen för att hon inte kammade dem, därav såret när katten skulle klippas).

Kan tilläggas att jag tagit all denna "fakta" från ett annat internetforum, skrivet av personen i fråga. Så har svårt att tro att det skulle vara något dåligt skämt även om det givetvis kan vara det också… Första frågan var typ "hur får man min perser att vara stilla när den ska klippas" och sedan "hur söver jag katten för att behandla såret" och några månader senare "hjälp jag har fått djurförbud men har köpt katt" - ungefär.

luxs
1

Herregud vilken människa om dessa inlägg stämmer Förvånad

Men tack vare offentlighets principen så borde det inte vara så svårt att luska rätt på informationen!

EddaM
2

Det skall gå långt innan man får djurförbud, först får ju personen en massa varningar och chanser på att reda upp allt. Och har det gått så långt att djur behövts ta bort ja då tycker jag själv att insektörerna borde ha tagit hand om ialf dessa djuren med en gång o sett till att de fick hjälp. Och detta är ju något som behövs i landet, en djurpolis som har rätt att ta hand om djur som behöver vård, som kan lära ut folk att sköta sina djur på rätt sätt och ta djur från personer som inte skall ha djur helt enkelt. Dagens system går fööör långsamt och därför plågas många djur till döds =(

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Anunnaki]
1

Det finns inte längre länsrätter för man nu heter det förvaltningsrätt.

[Highonbluetomorrows]
1

#6. Menade länsstyrelse* :)

[Anunnaki]
1

# 7 Fast det är förvaltningsrätten, fd länsrätten, som ska pröva djurförbudet så du hade iofs rätt.

Imperor
2

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Vanvardade-katter--far-djurforbud/

Vad det handlade om var att det var ruskigt smutsigt. Äver överklagan har stoppats.

AgnetaB
2

verkar vanligt att sådana människor tycker de har blivit utsatt för en konspiration. De är ju ej riktig friska o kan ta till sig saker o ordna upp sina liv i många fall.

Man ser ju ibland på animal hur hästar knappt hänger ihop men ägaren inser inte att de svälter ihjäl den utan vill ha tillbaks den också.

Tar alldeles för lång tid innan något görs av myndigheter också.

[Highonbluetomorrows]
1

#9. Ja det där måste vara hon!

Hon sa att anledningen till att det var stökigt var för att hon hade haft influensa, och att alla hennes kompisar var kattallergiker så hon kunde inte få hjälp. Länsstyrelsen hade i flera månader bett henne att skaffa en till kattlåda (vilket knappast var det enda direktiv hon fått, men ok, enligt kvinnan i fråga var det så..) men hon hade ändå inte orkat fixa detta på X antal månader.

I och med att en katt (den som vet. anmälde henne för) hade fått en varböld efter vad kvinnan kallar det "en skråma i huden med saxen" så var det uppenbart för de flesta att det antagligen var skitsmutsigt där - men hon vägrar inse att något var fel alls…

Och nu har hon alltså nya katter.

#10. Ja jag kan inte hjälpa att tycka lite synd om henne, samtidigt som jag blir förbannad på varenda inlägg hon skriver då det ständigt framkommer hur lite kunskap hon har om tja, allt, gällande katter. Noll förståelse för vad som krävs för att ansvara för ett liv, hennes katter hade det ju så bra så bra.

[Forest]
1

2 vilka bra tips :)

Solitaire
1

Några personer som länkade till artikeln i #9 blev avstängda från Flashback, trots att inget namn anges i artikeln ifråga. Samtidigt beställde kvinnan som det hela handlar om fram material från Länsstyrelsen på en annan ort, om ett annat djurskyddsfall som hon ansåg vara värre än hennes eget, och erbjöd sig att lägga ut alltsammans på forumet. Hon kallar folk som invänder mot hennes påståenden för sinnessjuka. Tror ni att hon blir avstängd? Nej då, hon tillåts härja fritt på Flashback. Sorgligt är bara förnamnet.

Hawknestgrove
0

#13 det var märkligt att Flashback resonerar så!!!!! där brukar  normalt sett allt tillåtas. MEn nu har ni som är riktigt bra bitare  tillräckligt med kött på benen för att göra en ny anmälan. Fy attan för såna folk som hon… Skylla på influensa, det var det löjligaste jag hört.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Solitaire
0

#14 Det är inte så många som är villiga att göra anmälan och bli insyltade i en konflikt med denna person, då hon är känd för att telefontrakassera folk. Hon sitter kvällarna igenom och ringer, och använder sig av "dolt nummer" så att man inte kan se vem det är på nummerpresentatören.

Alexej
0

Länsstyrelsen vill alltid gärna ha diarenummer på handlingar. Jag brukar då maila tidningen som skrev om vanvårdsfallet och då får jag diarennummer direkt.

I artikeln här är det hanna.backman@nvp.se. Det är offentliga handlingar som de inte kan vägra att lämna ut. Men här mailas aldrig utan skickas kopior. 2 kr/styck.

Kolla här: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/vanvard-av-djur.aspx

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[helenal]
0

Men stackars henne nya katter som hon skaffat:(:(:(:(:(:(FYFAN

Hawknestgrove
1

Men hur ska hon kunna ringa om hon inte själv  får veta något nummer?

Mison
0

om någon är intresserad, så har jag handlingar från denne person på datorn. Jag har varit i kontakt med aktuell lst i detta fall.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Alexej
0

Du får gärna skicka över en kopia:) Landfreak59@hotmail.com

Tack!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mison
0

Alexej, har mailat till dig

Solitaire
0

#18 Det här är en person som tidigare var medlem i kattklubb och även ställde ut. Hon har telefonnummer till många kattuppfödare, samt annat kattfolk. Det har hon kunnat få tag i bland annat via utställningskataloger. Flera personer har polisanmält henne för telefontrakasserier, men det leder ingenstans då man tydligen inte kan göra något förrän en person kommer med dödshot och liknande.

Kalli
0

Man får inte sammankoppla ett konto på Flashback till en person eftersom de värnar om rätten att vara anonym. Det spelar ingen roll att det inte står namn i artikeln eftersom det lätt går att ta reda på.

Angående en anmälan går det väl att vara anonym, svårt att telefontrakassera en anonym människa?

Solitaire
0

#23 På Flashback är det helt i sin ordning att t ex skriva "T*m*s d* L*va spöade upp sin flickvän" för då anses man inte ha pekat ut någon, fast vilken idiot som helst kan räkna ut vilket namn som avses. Förstår inte logiken i att tillåta det, men inte en länkning till en artikel utan något namn.

Det är möjligt att det går att vara anonym, men risken är nog ganska stor att personen ifråga får reda på vem som anmält. Om du själv vill ta den risken så kan du ju göra det. Jag har inte mer information än det som personen ifråga själv skrivit på Flashback.

[Highonbluetomorrows]
1

Det roligaste är ju att Mjaux själv avslöjade tillräckligt med fakta för att lätt kunna hitta rätt handlingar hos länsstyrelsen, om man nu vill det. Artikeln hänvisade en bara till "rätt" länsstyrelse genom att avslöja ort.

Dvs är det någon som outat sig, så är det hon själv genom att hamna i bryderi med djurskyddslagen :).

Mison
1

Vad gäller detta fall, så har TS på det forumet outat sig själv såpass, att den vore regelrättigt dum i huvudet, som inte kunde koppla ihop grej och grej.

Kalli
0

#24: Nja, man får peka ut folk men inte sammankoppla dem till ett specefikt konto på Flashback. Användare på Flashback har rätt att vara anonyma även när de ger ut så pass mycket information att det lätt skulle gå att spåra dem så är det inte tillåtet att underlätta genom att länka till ex. artiklar eller skriva någons namn.

Om man inte uppger sitt namn när man anmäler har jag svårt att se hur personen ska få reda på detta. Om man däremot uppger sitt namn har personen rätt att få den informationen eftersom anmälan (om jag förstått det rätt) är offentlig? Men varför uppge sitt namn om man vill vara anonym? Tvivlar starkt på att länstyrelsen har resurser att sitta och spåra samtal eller mail.

Och absolut, om någon ger mig mer information kan jag göra en anmälan.

[Highonbluetomorrows]
1

Hon förstår inte att hon fått djurförbud, men när de mätte halten ammoniak i lägenheten var det 11 ppm (antagligen urin överallt) och katterna och hunden var skygga, snuviga med sekret runt ögon och nos med bajs i pälsen och kattlådorna överfyllda med avföring. Och vad gör kvinnan om inte rycker loss en handfull stor bajstova från en katt så att den börjar skrika av smärta. Hon fortsätter med att rycka och slänger sedan katten på personalen.

En katt hade en klo invuxen i trampdynan, hunden var smutsig, mjällig och skakade av rädsla vid hantering. En "tjuvparning" hade skett (hon lät fertila katter gå tillsammans i lägenheten för att det är plågeri att ha dem instängda..) och de kattungarna hade dött… Undra om det bara var dem eller om det var fler..

Jadu Mjaux, man undrar ju verkligen varför du fick djurförbud! Enbart pga "för få kattlådor.."Gråter

Alexej
0

Det här fallet är extra sorgligt för den kvinnan mår ju inte bra. På Flachback nekar hon till allt och det är bara andras fel. Veterinärens, länsstyrelsens osv och känner sig förföljd och orättvis behandlat. Som jag fattade ligger det en alkohol-och tablettmissbruk i bakgrunden. Så jag hoppas att kvinnan får hjälp med sin missbruk och då kan inser att det var hon som vanvårdade djuren.

Solitaire
0

#29 Ja, det är ett sorgligt fall. Många människor har försökt hjälpa denna person, men det leder ingen vart då hon är totalt oförmögen att se sin egen roll i det som hänt. Hon lever i en helt egen verklighet, där hon själv är ett oskyldigt offer som är förföljd av myndigheterna. Jag hoppas också att hon kan få hjälp, men förutsättningen för det är ju att hon har viljan själv att bli fri från missbruket.

Katthemsmatten
1

Jag hoppas att lst snart gör ett överraskningsbesök hos kvinnan. Hon är psykiskt labil och har missbruksproblem. Hennes grannar skulle vilja bli av med henne, men eftersom hennes åldrige far ser till att månadsavgiften blir betald varje månad har de ännu inte lyckats.

Att göra henne hemlös skulle inte hjälpa henne. Hon behöver vård vilket blir svårt eftersom hon så totalt saknar sjukdomsinsikt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
1

Ja och då lider ju djuren. Finns det inte flera som kan hjälpa till att anmäla? Det brukar ju vara lättare om detär flera.