Behöver råd från er som kan!!!
Hallå! Nu har jag tagit hem en ny kattunge (hankatt) till mitt hem idag. Jag har två katter sedan innan (honor, systrar) Kom hem ca 13.00 och har varit hemma hela tiden så klart. Min ena katt sessan är mycket nyfiken på den lilla men den lilla morrar så fort sessan närmar sig och därför har de ännu inte nosat/petat på varandra och min andra c´hilli hon har inte ens vågat sig fram ännu. När jag först kom hem lät jag lillen ligga kvar i transportväskan så att de fick nosa på varandra genom den men nu är den ute i vardagsrummet och sessan sitter en meter ifrån och chilli ute i hallen. Det har gått 7 timmar nu är detta normalt? Hur lång tid kan det ta? vågar man sova inatt?? när ska de hälsa ordentligt på varandra. Lillen har ätit och druckit vatten men inte gått på toa än är detta ok? har satt honom i kattlådan som är helt ny bara till honom men han bara lägger sig där. Snälla ni som kan sånt här ge mig lite tips och råd på hur det brukar vara och om detta är normalt. Sett så många introduktioner med katter på youtube men där verkar allt gå så himla bra och så fort. Snälla vore så tacksam för svar! Fick inga svar på mitt förra inlägg.
Det kan ta allt från några timmar till två veckor ibland kan det ta så lång tid som ett halvår. Så det är inget att oroa sig för. Dock skulle jag ha honom i ett rum där han har sin låda, sin mat/vatten skål, sin bädd att utgå ifrån. Annars kan det bli så att han kanske ligger och trycker nånstans och inte vågar gå på lådan. Det är onödigt om han skulle kissa utanför för han inte vågar gå på lådan. Det är fullt normalt att inte äta, gå på lådan ett dygn när katten kommit till ett nytt ställe. Men mer än så bör det inte gå.
Om möjligt att han får sova med dig under natten med stängd dörr och när du inte är hemma och övervakar den första tiden. Men jag tycker inte det låter som att du behöver hålla dem åtskilda då det inte verkar vara mer än morr och fräs. 
Ok blir inte mina stora katter avundsjuka om jag stänger in mig med den lilla på natten? dom är vana att sova med mig. Menar du att jag ska ha den lilla i ett eget rum stängd hela tiden? Han går till sin låda men han bara krafsar ut sanden på golvet hela tiden och leker med sanden hehe busig nu ligger han och morrar på sessan som är jätte nyfiken på honom men hon respekterar att han morrar och närmar sig inte. Kommer nog inte kunna stänga min sovrumsdörr om jag själv är där inne under natten ska jag låta lillen sova själv i nåt rum eller ska jag ha henne brevid mig i sängen med öppen dörr?
Tycker inte din lille verkar nämnvärt bekymmrad. Han hittar till lådan även om han leker med den för tillfället. Så jag tror inte att det kommer bli några problem.
Märker du att han blir påhoppad eller att dem på annat sätt är elaka, som att inte låta honom gå på lådan kan du stänga in honom i ett eget rum (gärna kompostgaller så dem kan se varandra hela tiden) när du inte kan övervaka. Annars tycker jag att dem ska vara ihop så ofta och så mycket som möjligt. Då går det fortare. Så länge dem inte bråkar så blodvite uppstår behöver du inte oroa dig.
När vi fick hem vår andra katt tog det ca 3 dagar innan fräsandet slutade. De 2 första nätterna fick de sova i olika sovrum :)
ok nej dom stora katterna vågar sig inte fram till den lilla den ena morrar från håll och den andra är mycket nyfiken men eftersom lillen morrar vågar hon sig inte fram helt. Måste jag sova med lillen med stängd dörr verkligen? de stora är absolut inte elaka dom vill bara inte komma fram helt till den lilla men dom har legar brevid varan med ca 1-3 meters avstånd
Du behöver inte sova med stäng dörr om han hittar till lådan och dem inte är elaka på honom. 
Äh fortsätt som du gör o försök verka så lugn du kan.
Sedan är det alltid bra att inte ha en hel ny låda i början. En låda ska lukta låda för annars tror katten kanske att det är en lekhörna eller skön säng. Gör inget om du fyller på med lite "begagnad" från dina katter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack anälla för svaren nu känner jag mig betydligt lugnare.
#8 Tack ska prova det på en gång :)
lillen ligger vid mitt huvud och sessan vid mina fötter men chilli en av dom stora verkar jätte rädd och har gömt sig under sängen :( hoppas hon släpper sin rädsla snart. . .
#10 Det ordnar sig, ge det tid. Rangordningen/dynamiken kommer ju att förändras med en till, så andas:)
Tack! Idag har det gått bättre. Dom har ännu inte nosat helt på varan men det går bättre och bättre :)