Bästa maten?
Mina fyra katter äter för tillfället friskies torrfoder, vilket jag avskyr. jag vill verkligen inte att de äter torrfoder, eftersom jag inte tycker om torrfoder till djur. Mina hundar äter spannmålsfritt färskfoder kompletterat med rått kött ibland.
Saken är den att katterna VÄGRAR absolut att äta kött, de rynkar på nosarna och FLYR så fort de blir erbjudna kött.
Dessutom har jag inte riktigt råd att BARFA dem än, så min fråga är nu:
Vad är det bästa fodret att ge dem, förutom rått kött och ben?
Kanske även ska tillägga att när de får blötmat så slickar de upp såsen sen ligger bitarna kvar tills de blir jättegammla så vi får slänga det.
Alla tips är välkomna 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Om de absolut inte äter nått annat än torrfoder så rekommenderar jag Eukanuba, Royal Canin och ett billigare alternativ Porta 21 (men den finns tyvärr inte överallt)
Firskies torrfoder är nog bland de sämsta man kan ge till kattern =/
Jag vet att det är jättedåligt, men det är det de helst har ätit :/
Torrfoder vill jag helst inte ge öht, eftersom det är så pass dåligt
#3 Mjaus mjukmat? Dem på burk är ju inte som dem i tetra pack, så där kan dem ej slicka bort sås :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eukanuba och Royal Canine hade jag inte gett om jag helst hade velat BARF:a katterna. Men Porta 21 Sensible, Etosha Wild Cat och även Orijen är bra foder som inte innehåller spannmål och har hög proteinhalt. Orijen innehåller dock lite fisk och lite lakrids, som är giftigt till katt i större mängder.
Som blötmat finns det Bozita och Mjau, som också är mycket bra.
Här kan du läsa (på engelska) om hur du skall göra för att vänja dina katter vid mjukmat, om du vill ge det några chanser till. Här kan du läsa på svenska, kolla i innehållsförteckningen vilken sida det finns på.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Tror jag ska testa Maju och Bozita blötfoder, får se om det går att lura i kattjäklarna det!
Är det morgon och kväll som gäller eller?
Man måste ha tålamod när manska byta mat åt katterna. Det tog sin tid att få alla mina katter att tycka om barf och än idag blir de förtstås heltokiga om de får kattmat. Av rent praktiska skäl har jag alltid Mjau hemma och även ICA:s påsmat. Det händer att jag glömt att ta fram barf ur frysen och det finns även andra gånger när det är behändigt att ta till kattmat. Men inte mer än kanske en gång per månad.

Det krävs tålamod, envishet, engagemang, tålamod och envishet och så lite envishet också för att få katterna att äta det man vill, men det går!
Hur väl man lyckas beror ju lite på hur man ska gå tillväga. Min kusin har fått sina katter att äta BARF nu efter ett år, men så har hon ju alltid haft torrfoder stående framme också och då blir det svårare. En annan kusin fick sina katter att äta BARF efter 3 dagar, då fick de smaka lite då och då innan, sen började hon ge portioner av torrfoder och ville de äta något annat emellan måltiderna fanns bara BARF att tillgå, när de började äta BARF:en tog hon bort torrfodret så de bara fick det och numera äter alla BARF utan bekymmer, till och med hellre än torrfoder vilket inte ens mina katter skulle göra.
Jag tror att det viktigaste är att katterna får bli hungriga mellan måltiderna så man inte försöker ge något som de inte är så förtjusta i när de inte ens är särskilt hungriga. Att börja införa portionsutfodring med den maten man ger i dagsläget, sedan byta ut någon portion mot det man vill att de ska äta och/ eller ha det man vill att de ska äta stående framme hela tiden tror jag är det enklaste och snabbaste sättet att få dem att göra övergången.
Har skrivit lite mer om detta på min hemsida under Ställa om till BARF, det går även att applicera tipsen på annan mat.
Bra torrfoder är Carnia Lynx, Wild Cat Etosha och Porta 21 sensible, bra blötfoder är Husse, Mjau och Bozita.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Har bestämt mig nu för att testa mjukmat från mjau eller bozita.
Hur räknar jag ut hur mycket varje katt ska ha om dagen?

Det som står på förpackningarna är nog lite i överkant, nu vet jag inte hur mycket energi Mjau/Bozita innehåller på ett ungefär, och orkar för tillfället inte ta reda på det, men 2-3% av katternas vikt om dagen skulle jag gissa på.

#10, på Bozita fläskar de på med en sisådär 60 % över ett mer genomsnittligt dagsbehov så…
#9, vad väger katterna, och är de normalviktiga? Om inte, vad bör de väga?
Alla katterna väger (enligt veterinär) precis som de ska, och det syns och känns på dem att de varken är underviktiga eller överviktiga.
Men alla 3 hankatter har tigerhäng, som gör att de ser lite knasiga ut.
Och en av hankatterna fyller 11 i år, så han är ju senior. De andra katterna är 3 respektive 4 år gamla.
Måste bara flika in att det var en supersöt kissebild! :')

#12, ville mest ha informationen för att kunna räkna ut ungefärligt dagsbehov
Då måste man utgå från normalvikten nämligen.
Ja jag vet 
Om de är såna så de bara slickar sås, så mosa bullarna i gelen. Det får jag göra…….Då blir det en röra som de gärna slickar i sig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#15, så vad blir det i kilo och hekto då?
Svårt att räkna utan de uppgfterna.
Hoppas du inte har skrivit det innan och jag missat nu bara…
Varför stå och räkna ut dagsgivan? Ge fri tillgång, katterna blir inte tjock av blötmat. Mina har fri tillgång.

#18, fri tillgång fungerar oftast, men att räkna ger ändå en hint om hur mycket som kommer att gå åt 
Hahha förlåt glömde skriva det xD
När jag vägde dem för nån vecka sen vägde dem:
7,2 kilo
6,8 kilo
4,6 kilo
och 3,4 kilo

Katt 1:
335 g Bozita paté
380 g Mjau lantpaté, Mjau på burk
410 g Bozita bitar i sås, Mjau bitar i sås
435 g Bozita bitar i gelé, Mjau bitar i gelé
Katt 2:
320 g Bozita paté
365 g Mjau lantpaté, Mjau på burk
395 g Bozita bitar i sås, Mjau bitar i sås
415 g Bozita bitar i gelé, Mjau bitar i gelé
Katt 3:
245 g Bozita paté
275 g Mjau lantpaté, Mjau på burk
300 g Bozita bitar i sås, Mjau bitar i sås
315 g Bozita bitar i gelé, Mjau bitar i gelé
Katt 4:
200 g Bozita paté
230 g Mjau lantpaté, Mjau på burk
250 g Bozita bitar i sås, Mjau bitar i sås
260 g Bozita bitar i gelé, Mjau bitar i gelé
Jag har använt mig av de här formlerna, ursprungliga källan står i artikeln 
Sen är ju såklart alla katter individer, och man bör alltid ge fri tillgång om det går, men det ger ju något att utgå ifrån i alla fall.
Tack 

Varsågod 
Och jag har utgått ifrån "vanliga" Bozita, som är den bättre varianten, inte den svindyra och sämre. Så du tänker på det 

HAHAHAHAHA. Jomenvisst, dra alla katter på hela jorden över en kant bara xD
Skulle mina katter ha fri tillgång på blötfoder skulle de se ut som dräktiga kor allihopa.
Varför skulle de INTE kunna bli feta på blötmat, när det är mer näringsrikt än torrfoder?
Jag har två av fyra katter som blir jättetjocka av fri tillgång på blötmat. Min hane väger runt åtta kilo, han får en femtedel av en tetra mjau blötmat tre gånger om dagen… Alltså äter han ungefär en halv tetra om dagen. Skulle han få mer så äter han mer och går upp ännu mer. Jag hoppas att han ska börja gå ner nu så han inte blir sjuk av sin övervikt.
#24 Samma här, i alla fall min hankatt xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.