Hängmage
Min hankatt har "hängmage", alltså så kallade "tigermage", det hade han redan innan han kastrerades. Vad kan det bero på att vissa katter får sådan mage?
Veterinären sa att han inte var tjock i alla fall :)
Och han får bra mat (mjaus mjukmat) plus är ute en hel del och jagar möss mm.
Kommer han alltid ha det "hänget"? Han fyller 3 år nu i slutet på april, haft hängmagen sedan han tja blev könsmogen ungefär skulle jag tro, kastreades när han var lite mer än året.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kan säkert bero på andra saker också men jag har fått höra att det är katternas fettdepåer. Motsvarande till kamelers pucklar. (Katter dricker ju inte vatten på samma sätt som tex hundar och lagrar därför på ett annat sätt). Vissa har mer andra mindre.
Vet dock inte om det är sant.
Tre av mina fyra har hängmage. Särskilt britterna. Det kommer de att ha även i framtiden. Det är en kvarleva från ökentiden.
#2 om man ställer ut, bryr sig domaren då om hängmagen? får man avdrag osv.?
#1 Ja jag har med hört någonting sånt 
#2 Okej inget jag behöver oroa mig för eller tänka på då? Fått höra av några att han är tjock men det är nog pga hängmagen antagligen, han väger ca 5,5-6 kg, väl normalt för en snart 3 år gammal hankatt? 
Det finns även katter som inte är kastrerade som har denna tigermage.
#5 Ja min hade det innan kastreringen med :)

Jag tror inte att det är fettdepoer i "kastratpåsarna", jag tror att det är genetiskt om de får det eller inte. Jag har sett en katt döende i svält som ändå hade enorma kastratpåsar, och då var hon ändå fertil, men inget fett var hämtat därifrån i alla fall.
Vissa har det, andra inte. Jag har även sett mycket små kattungar som har det, och övriga i kullen som äter lika, väger lika, men inte har det.
Min ena katt har så stora kastratpåsar så jag tycker synd om honom, syns att de är i vägen liksom men det går ju inte att göra någonting åt det. I vissa länder kan man operera bort dem om de är till besvär för katten, men i Sverige anses det vara skönhetsoperation som kostar ca 15 papp.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag har också fått höra samma som #1. Och det tror jag säkert stämmer. Hur skulle dem katterna som blivit instängda utan mat och vatten annars klara sig i flera dagar, innan någon hittar dem? Så jag tror att det kan stämma med varför dem får hängmage. Vissa har det mer än andra. Alla mina 3 katter har det men i olika storlekar.
Så fin han är…. OCh magen är ju inget som stör. Det har ju även tigrarna. Jag tycker det är tufft jag!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Tack ska du ha
Glad jag blir att du tycker det 
Haha Ja lite kanske
Han är minnsann överallt när han är ute haha
Och imorse låg han på hundens bädd och medans hunden låg på golvet haha kan tillägga att hunden är en sankt bernhard 
Jo min Luke ha sån också. Sen är han ju lite tjock också men inte så mycket. Magen hänger bara men är liksom inget där ungefär. Kan inte förklara.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Min lilla tjej som är 8 månader (nyligen kastrerad) har också lite sån hängmage och på utställningen (hon är av rasen ragdoll) så kommenterade domaren det genom att skriva "She loves food". Enligt mig så är hon inte överviktig men hon är inte smal heller, lagom liksom :)

#12, en tigermage syns oftast mer när den är tom jämfört med om den är halvfull eller full, så det är lite ironiskt att domare ofta skriver något om att tycka om mat bara för att den är synlig.
Jag har en fertil hona som haft tigermage hela sitt liv, man såg det redan vid 2-3 veckors ålder. Hennes pappa hade det också, men inte lika mycket. Hon är verkligen inte tjock i övrigt, men fick självklart höra på utställning att hon var glad i mat
Men snyggt är det inte (fast väldans gosigt).
http://i44.photobucket.com/albums/f9/thewid/Kull%204/DSC_0573.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f9/thewid/Kull%204/DSC_0140.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f9/thewid/Kull%204/DSC_0229.jpg

#14 Vilken fin katt!!!
Ja, jag har nog aldrig sett en hästutställning där domaren skrivit att hästen älskar mat (det är rätt självklart att hästar gillar mat kan jag tycka :P) för att hästen varit tjock. Kanske om man kommer med en överfet häst som inte kan röra sig klokt, men vem är det som ställer ut en katt/häst som är så tjock?!
Vi älskar vår katt som hon är, även om domaren tycker att hon är aningens för rund!
Haha skönt att höra att det är många fler katter med sådan mage och att det är naturligt:P
Ja titta på tigrarna så ser du att häng -och slängmage är naturligt.
#17 Ja dem har ju det, men har liksom inte kopplat det till våra katter direkt så :)
Ändå är de kissekatter King-Size…..
#19 Haha precis 
Mina pojkar på ca 9 månader har det med. Vet dock inte hur de såg ut innan pga att de var kastrerade när vi fick hem de från katthemmet. Innekatter 
Arne har ingen hängmage och han är 13 år i sommar. Esther är tjock, så hon har ju lite hängmage. Pipis är slank och fin…..ingen hängmage alls.Mee har lite, lite slängmage. MEn som sagt jag tycker hängbukskatter är fint…..ser så gulligt ut när det slänger….
Alla är kastrerade.
#22 Likadant med våra honkatt, hon är 14 år iår, ingen hängmage ^^^,
Vår 19åring här hemma har bara lite hängskinn ,eller vad man ska säga, precis framför bakbenet. Det syns knappt men man känner allt att hon har lite "kelfläsk" ;)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus