Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 20561 ggr
Ruzicka
0

Leverpastej

"Leverpastej är godis som bör ges mycket sparsamt och inte varje dag" har jag läst mig till.. men jag förstår inte riktigt varför. Jag har en gluten- och laktosfri variant här, och innehållsförteckningen är följande:

Griskött (33%), bacon, grislever (28%), vatten, salt, örtkryddor, lök, arom.

I mina (otränade) ögon ser det hyfsat bra ut för att vara godis. Mycket kött, inte mycket kolhydrater alls, och inget socker, som finns i de flesta kattgodissorter i affären. Å andra sidan innehåller det lök (som jag har för mig är dåligt för katt?), en del salt, och vad aromen är vet man ju inte.. Det är ju klart att det inte är något fullgott foder! Men jag funderar mest på om leverpastej är så dåligt som jag tycker att det framställs..

Hur dålig är egentligen den här leverpastejen?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Thaeri
0

Man bör inte ge för mycket lever till att börja med, sen är inte lök bra för katter, salt ska man vara försiktig med, och örter och kryddor likaså.

[Anunnaki]
0

Mängden lever är nog inte problemet men däremot saltet och vad arom och örtkryddor är vet ingen. Men en matsked som lördagsgodis kan det ju inte skada.

BARFmycat
1

Tycker definitivt inte att man ska ge det, mest pga saltet och framförallt löken! Det finns så mycket annat man kan ge istället så jag ser liksom inte poängen med att ge något som är giftigt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ruzicka
0

Okej! Tack för svaren. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Thaeri
0

#2, nej inte i de mängderna jag antar det rör sig om här, man ska inte ge mer än 10 % av den totala dagsgivan som lever.

BARFmycat
0

Om levern är tillagad (vilket den är i leverpastej) kan man i teorin ge mer utan skada eftersom vitaminhalten sänks kraftigt vid tillagning.

Thaeri
0

#6, sant, men levern är ju ändå kroppens avfallshanteringsstation så att säga, och allt det där försvinner ju inte vid tillagning. Men att man inte riskerar A-vitaminförgiftning på samma sätt stämmer absolut Glad

Hawknestgrove
1

#7 visst har du rätt i sak, men om man använder sig av kycklinglever, eller ungnötslever eller överhuvudtaget lever av unga djur, så finns ingen risk. Sen  även om man till djur tex som vi här, ger lever från vuxen älg till djur, så hinner ingen cancer utvecklas under så pass kort livstid som på en hund eller katt. Däremot, så äter vi inte den levern själva. Där är det bara kycklinglever eller ungnötslever som gäller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

Fast det där är sanning med modifikation, de djur som vi utvinner lever av har inte så lång livstid så att de hinner samla på sig så mycket "avfall" i levern, som Hawknestgrove säger.

Hawknestgrove
0

Mja, jag litar inte på vilt. tex. Skulle aldrig tänka mig att äta levern på en vuxen älg. Har sagt som gräns åt mig själv, inga djur som äter ute och inga djur som är äldre än 6 månader.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
2

Köp kycklinglever i affären och torka. Ge små mängder, det brukar katter kunna gilla. Då vet du också att det inte är lök och annat i. :-)