Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1602 ggr
Snurpan79
1

Foderfrågor

Mina katter har alltid haft fri tillgång på torrfoder men då hankatten hade lite problem med kisseriet i veckan har jag ändrat på detta. Katterna får nu mat 2 ggr/dag där honkatterna fortsatt får torrfoder tillsvidare (ena vägrar äta mjukmat) och hankatten får mjukmat. Ska försöka fasa över honkatterna till annan mat sedan också, men en sak i taget. Ska börja blanda in råa kycklingvingar och annat smått och gott den närmsta tiden, men överallt man kan läsa om denna typen av kost står det att det är viktigt att de får i sig rätt mängd. Därav mitt huvudbry. Serverar Lukas den mängd mjukmat som han enligt texten på Mjaus förpackning ska ha per dag, men han lämnar både morgon och kväll. Får han i sig tillräckligt om han bara blir mätt eller måste jag stoppa i honom mat mellan matningarna också?

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Hawknestgrove
0

Nä, det ska du inte göra. Då kan han börja matvägra helt. OFta, så är rekommendationerna lite väl tilltagna på burkar/påsar… Jag har tex tre katter, som delar på mellan  en och en och en halv Bozita mjukis per dag. Arne kompletterar med 20-30 gram Hill´s K/D. Men flickorna är inte magra, tvärtom så är en av dem nästan tjock.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Snurpan79
1

#1 Tack för svaret. Då ska jag sluta stirra mig blind på vad som står på förpackningen och vara nöjd med att han blir mätt. :)

sagan
1

Ger du mjukmat av märket mjau så räcker gott och väl 250g om dagen om kisse väger runt 4kg. Är den aktiv kan den behöva mer mindre om den är mer still. Men det är alltid bättre att ge lite mindre än för mycket. Då det är svårare att banta än göda.Flört Sen skulle jag väga min kisse en gång i veckan och se om den minskar eller ökar i vikt. Och sen ändra mängden mat efter det.

Vad gäller att fasa över den andra på mjukmat tycker jag att du kan försöka göra det. Dock kan det ta tid med tanke på att den inte vill äta. Finns många tips och råd för hur man kan fasa över dem på mjukmat Glad Man vet ju aldrig om dem kan komma att behöva äta blötfoder längre fram. Och då kan det vara bra om dem accepterar och äter det innan.

Hawknestgrove
0

#3 tack det var en bra måttstock! Skrattande Mina är ju rätt lata. och då äter tre st alltså187,5 gram per dag.

Snurpan79
0

#3 Lukas är en stor latmask som väger 5,7 kg och förhoppningen är att bytet av foder samt att han inte längre kan småäta hela dagarna ska göra att han blir lite smärtare. Plus att det förhoppningsvis kan förhindra att han får problem med kisseriet igen. Tror detta byte av foder kommer bli toppen för honom på alla sätt och vis.  Att hålla koll på vikten var ett bra tips.

Lukas och Lia är lätta att byta foder på då de äter i stort sett allt, men Lova är väldigt trilsk. Hon gillar Lammfärs, men får hon Mjaus mjukmat med den smaken så vägrar hon. Kan  alltid blanda in lite mjukmat i torrfodret till en början och se om hon äter då.

Han får märket Mjau idag på mjukmaten men ibland har ju Arken Zoo kampanj på Bozita och då tänkte jag passa på att köpa några sådana också. Av det jag läst här så är båda märkena bra, men skiljer de sig mycket gällande hur mycket katten ska ha av dem?

Hawknestgrove
1

Samma tillverkare och enda skillnaden är denna.

Hej!

Tack för ditt mejl.

Den stora skillnaden mellan Mjau och Bozita är att Bozita innehåller MACROGARD ,en naturlig ß-glukan som stärker kattens immunförsvar. Tillsammans med kroppens vita blodkroppar förbättrar Macrogard® förmågan att oskadliggöra främmande ämnen och skadliga organismer.

Det finns inget spannmål i Mjau.

Med vänlig hälsning

Åsa Georgsson

Kundtjänst

Direkt tel. 0322-66 65 11

asa.georgsson@lantmannen.com

Lantmännen Doggy

Doggyvägen 1

447 84 Vårgårda

www.doggy.se

www.bozita.com

Snurpan79
0

#6 Tack för bra och snabbt svar. :)

sagan
0

Omsättbar energi skiljer dem åt också. Länkar till kattforum så kan du själv räkna ut hur mycket dem ska ha per dag utifrån vad du ger dem för sort och hur mycket din kisse väger/bör väga. http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=197913#p3412059

Mjau och Bozita har samma tillverkare. Du kan även alternera med Icas blötmat, portion och färsen. Ej bitar i sås då dessa innehåller spannmål. Det är det man vill undvika. Flört

Om du ska ge Barf bör du sätta dig in i vad dem bör äta för att må bra. Behöver inte bli för jobbigt om du gör efter recept som finns på olika röror.

Snurpan79
0

#8 BARF är väl dit jag vill komma med tiden. Hade tänkte läsa på mer innan jag började fasa ut torrfodret men det blev lite hastigt och lustigt nu med Lukas kisseriproblem. Kommer köra mjukmat till en början och testa med lite olika saker som råa kycklingvingar och så för att vänja de små med rå föda. Lia kommer bli väldigt lycklig över att få kycklingvingar då hon älskar rå kyckling. Sen ska jag plugga på massor innan jag byter mer så jag verkligen vet vad jag håller på med. Tack för länken, ska sätta mig och räkna redan ikväll. :)

BARFmycat
0

Du är välkommen till oss på BARF iFokus med alla dina frågor!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Snurpan79
0

#10 Hade faktiskt missat att det fanns BARF iFokus. Kommer på studs. Glad