Fundering kring UVI
Har suttit och läst massor om UVI då jag kommit på min hankatt Lukas med att gå på lådan ofta sedan igår eftermiddag. De gånger jag kom på honom igår så råkade jag vara på badrummet samtidigt som han var på lådan, och första tanken var att han bara blev störd i kissandet då jag klampade in. Därför tänkte jag inte så mycket på det först, men sedan började jag kolla lådan för säkerhets skull och noterade då att det bara kom droppar. Blev orolig att det skulle vara UVI då jag vet att han är lite i farozonen då han är hankatt, kastrerad, lite överviktig och äter torrfoder. Han dricker dock bra plus att han får mjukmat lite då och då. Pratade med veterinären idag och förklarade som det var att han gått på lådan med täta mellanrum, det igår bara kom några få droppar men att det i morse kom mer kiss, inget blod i urinet, verkar inte ha ont när han kissar, jag kan klämma på magen utan protester, jag känner inte av någon full urinblåsa när jag klämmer på honom, allmäntillstånd som vanligt, leker och busar, ingen feber samt att han äter och dricker. Då det kommer kiss verkade veterinären inte orolig, men jag är det likförbaskat. När jag läst om UVI så verkar det som om katterna får fler symptom än bara toabesök med jämna mellanrum. Lukas har inget annat symptom vad jag kan se. Är det vanligt?
Han var på lådan i natt vid 3 tror jag klockan var och därefter var han på lådan vid 8 och sen vid 9 men därefter har han inte varit på lådan alls och klockan är 16 nu. Är det ett bra tecken?
Hur orolig ska jag vara? Funderar på att att boka veterinärtid för att vara på säkra sidan men vill samtidigt inte utsätta honom för stressen som främlingar innebär för honom om jag inte måste. Å andra sidan vill jag inte att det ska bli allvarligare än det behöver vara. Den eviga balansgången…
Vet att jag läste om saker man kunde ge katten för att göra urinet lite extra surt men hittar inte just den tråden trots flera sökningar, så sådana tips mottages gärna.
Ber om ursäkt för lite rörig beskrivning men vill försöka få med allt. :)
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
Vid UVI springer de precis som människor väldigt ofta och kissar. Ibland med några minuters mellanrum. Men försök att få i honom extra vätska, så att ev bakterier sköljs ut. Fiskavkok, köttavkok, laktosfri grädde med vatten osv. Blanda vatten i maten.
OCh ge mera eller enbart mjukmat
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#2 Håller precis på att sluta med fri tillgång och ge dem mat 2 ggr/dag och funderade faktiskt på att endast ge Lukas mjukmat då för att försöka minska risken för UVI. Ska åka och bunkra upp med Mjau och lite annat sen.
Klockan är ju efter 17 och han har fortfarande inte varit på toan. Jag börjar andas ut lite. Ska bli intressant att se vad som händer i lådan sen när det väl blir dags.
UVI är inte pga att dem är kastrerad hankatt + torrfoder, utan det är urinsten dem kan få av torrfoder och kastrtrade hanar har lättare att få urinsten än honor.
När det bara droppa lätt det först som urinsten enligt mig, men nu när du säger att han kissar normalt funderar jag på om han själv lyckades lösa det eller om han hade någon form av infektion/uvi som han löste själv.
Tycker inte du behöver oroa dig så länge han kissar normalt :)
#4 Han kissar inte normal men det var mer kiss än igår iaf vilket jag tolkar som att det går åt rätt håll. Avvaktar nästa toabesök nu i hopp om att det ska komma riktigt med urin. Återkommer med rapport när han väl behagat göra sina behov.
#5 låter ju bra, hoppas det inte blir några problem utan går åt rätt håll :)

När man hane fick det försökte han kissa precis överallt och han tvättade sig där nere hela tiden. Han hade grus som fastnat precis i toppen av snoppen. Efter sköljning, pencillin och special kost ett tag så är han frisk =) Men han är inte kastrerad och försökte para mina jourkatter konstant så urinröret blev ännu mer trängre än vanligt så det var därför som det blev stopp.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Nu har han varit på lådan. Blev mer kiss även denna gången tack och lov. Klumpen i lådan blev ungefär mellanstor om man jämför med de klumpar jag vanligtvis hittar. Han tog visserligen en vända till in på badrummet bara några få minuter efter toabesöket men gick inte på lådan den gången. Jag börjar andas ut så sakteligen. Nu busar han järnet med minstingen Lia här hemma.
#7 Lukas har inte kissat på något annat ställe än lådan och jag har inte märkt någon markant ökning av att han tvättar sig där nere.
Nu smet han på lådan igen och kissade några droppar. Blir ca 15 minuter efter förra besöket och nu är hjärtat i halsgropen igen.
Nu har Lukas kissat droppar 3 gånger på ca 15 minuter så imorgon blir det veterinären.
ja åk dit för att se vad det kan vara slipper du oroa dig..
Bra. det är lätt avhjälpt om det är en UVi i så tidigt stadium
Det kan ju även vara urinsten som täpper till men flyttar sig igen.

Ja jag tror mer på urinsten eller grus som kanske flyttar på sig ibland. Åk in för det är bättre med en gång för mycket. En katt dör efter 3 dagar med urinsten/grus.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Täpper det till helt så har du inte många timmar på dig.
ja i morgon är i dag.Så vi får nog höra vad det var
Har precis kommit hem med Lukas nu efter ett 2 timmar långt veterinärbesök. Det var inga kristaller sa veterinären och när han var sövd och de kollade strålen så kom kisset i en fin stråle. Något var dock inte riktigt som det skulle så de har tagit prover på urinet och gjorde en odling på det hela som jag får svar på imorgon. Blir att hålla fortsatt koll på älsklingens kissande. Håller alla tummar jag har att han ska bli frisk fort för jag avskyr att se min älskling så här. För tillfället ligger han under soffan och återhämtar sig stackaren.
#17 Läs om Ideopatisk Cystit. Tycker det låter som att det kan vara det då det inte finns kristaller i urinen och han kissar små droppar när han går. Ideopatisk Cystit är med andra ord att urinröret är inflamerat och gör ont när kissen kissar. Antibiotika hjälper inte men däremot värklindring och mycket vätska så blåsan och röret sköljs ur ordentligt. Har kissen inte påvisad bakteri växt skulle jag inte ge antibiotika om veterinären rekommenderar detta. Då det inte finns något att behandla och riskerna för resistens mot antibiotika blir större är det onödigt att ge om det inte finns något att ge för.
Om du har fler katter skulle jag hålla denna misse i eget rum tills han börjar må bättre. Då dem kan få urinstopp även vid IC är det viktigt att du verkligen ser att något kommer ur honom.
Hoppas han mår bättre snart.
Vi får hoppas att det bara är någon 'skitsak' (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
ja jag skulle personligen inte gå emot en vet och INTE ge antibiotika om det är en inflammation i urinröret. För det är väl det antibiotika är till för, att bota inflammerat. Går ju bara till mig själv, har jag känningar av exempelvis lindrig inflammation av urinröret, så nog 17 så tar jag antibiotika…
Däremot så är ju tipset att du ska hålla kissen för sig själv väldigt bra.
#20 Det är inte en bakteriell inflammtion om kissen lider av IC. Och då har inte en antibiotika någon verkan. Och onödigt att ge. Många veterinärer har tidigare givit antibiotika för dem inte vetat bättre. Men idag är det sällan de ges ut för IC, men en och annan veterinär är tyvärr inte uppdaterad.
Ideopatisk cystit är oftast stressrelaterad och därför är bästa botemedlet vätska så blåsan och röret kan spolas rent samt mycket lek och eliminera det som kan tänkas stressa katten. Det kan även finnas underliggande orsaker, men då kissen inte hade kristaller i urinen är det mindre troligt. Värkmedicin gör att kissen kan kissa utan att känna smärta. Och att ge antibiotika för sånt det inte hjälper på är bara dumt.
#21 Han hade bakterier i urinet men de kunde inte säga exakt vad, så då borde väl antibiotika hjälpa, eller? Ska läsa på om IC under kvällen så jag kan höra mig för imorgon när jag ändå ska prata med veterinären om odlingen, men tills dess kör vi antibiotika. Förhoppningsvis får jag mer svar efter att ha pratat med veterinären imorgon. Har haft dålig erfarenhet av veterinärerna här i stan förut, men denna har jag aldrig träffat på tidigare. Hoppas innerligt att allt ska gå bra för missens skull men även för min skull då det vore underbart att ha en veterinär här i stan som jag har förtroende för. Skönt att slippa söka sig till andra orter när katterna är sjuka.
Konstigt att vetten kunde säga att katten har bakterier i urinen men inte VAD för bakterie 
Nu har Lukas kissat rejält i lådan för första gången sedan söndags/måndags. Tänk att man kan bli så glad över en stor kissklump i kattlådan. :)
Vad skönt!
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
#22 Finns det bakterier så ska du ge antibiotika. Uppfattade det som att dem tagit odling och skulle få svar på odlingen i morgon. Hur kunde dem se att det fanns bakterier i urinen utan att odlingen var klar?
Ibland ger dem antibiotika i förebyggande syfte, vilket jag är emot. Så jag skulle nog avvakta tills i morgon för att höra om det finns bakterier eller inte. Och finns det inte då ifrågasätta varför du då ska ge antibiotika.
Men det viktigaste när en katt fått urinrelaterade problem oavsett art är A och O vätska. Så har du möjlighet att bara ge kissen mjukmat med extra vätska är det jättebra. Har kisse bakterier så är det inte IC. Men bra att läsa på och få mer kunnskap är det ju alltid. Tråkigt med dålig erfarenhet, hoppas denne är bättre och att du känner dig trygg.
#22 Hon sa att det var bakterier i urinet men jag har inte fått svar på odlingen. Så hur hon vet det vet jag inte. Lukas kommer få gå över på mjukmat helt och hållet från och med nu för att förhindra framtida bekymmer. Dricker bra gör han förutom nu då han bara ligger och vilar, men han fick vattendropp hos veterinären förut så jag låter honom vara nu.
Vet att många klagar på stämningen och så här inne, men jag uppskattar verkligen att ni tar er tid och hjälpa oss mindre kunniga kattmänniskor. Stor eloge till er alla för att ni engagerar er.
Menade förstås #26 i mitt senaste inlägg. Börjar märkas att man bara sovit 3 timmar/natt senaste två nätterna. :)
Nu har veterinären ringt och de hade hittat kolibakterier i urinet så veterinären sa att det verkade ha varit en uvi. Lukas har kissat en gång i natt också och det var en stor och fin klump även denna gång. Slutet gott allting gott verkar det som. 
Helt underbart. Lycka till med lille Lukas!!
#30 Tack :)
Skönt att du fått klarhet i vad han lider av. Det är lättare att fixa en UVI än IC. Men som sagt, bra med mycket vätska för honom hädanefter.
Extra på mjukmaten skadar aldrig.
#32 Extra vatten på mjukmaten var ett bra tips för jag har noterat att han dricker lite mindre vatten nu när han äter mjukmat än han gjorde när han gick på torrfoder.
#33 Katter dricker väldigt sällan om dem äter endast mjukmat. Oftast är det fullt tillräckligt det dem får i sig via mjukmaten då det innehåller runt 80% vätska. Men då han har haft problem med urinvägarna är det bra att ge blåsan en extra sköljning för säkerhetskull. Vilket du gör genom att hälla på extra vätska vid varje mål. En matsked brukar räcka, men äter han om du häller på mer än så är det ett plus 
Har märkt på mina att dem aldrig dricker sen jag började hälla extra vätska på blötmaten för att kompensera den lilla mängd torrfoder dem äter idag. Och jag ger dem då ungefär 0,6 dl vatten extra under en dag.
#34 Lukas brukar äta allt jag ställer fram så det är nog inga problem ett hälla på någon matsked eller två med vätska på mjukmaten. 
Ett tips är att köpa en vattenfontän, mina katter dricker som galningar trots blötmat.
Kolibakterier kommer från rumpan så jag hoppas att vetten inte fick med det vid urinprovtagningen.
#36 Vi har en Cat-it som används ganska flitigt även om Lukas dricker mindre sedan han började få mjukmat. Bara Lova som föredrar gamla hederliga vattenskålar av någon anledning.
Hoppas verkligen att vetten inte gjorde någon tabbe. Antibiotikan verkar hjälpa dock för han går inte på lådan så ofta och det är stora fina kissklumpar varje gång.
ja, jag har också en Cat-It och märker att sedan jag till stor del gått över till mjukmat, så går det mindre vatten, men ändå så händer mer kissklumpar i lådan.
#38 Ja, då är det inte bara här med andra ord.
Vilket om man ska utgå från mångas åsikt här, att det är bra.