Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2299 ggr
Zorbaaa
0

Hur kan bajset lukta så olika?

Hur kommer det sig att kattbajs luktar så olika mycket?
Mina katters bajs luktar "iprincip" inte, har de precis bajsat och man är i badrummet så känner man men är man i hallen utanför känner man inte.

Min kompis katt däremot, när den har bajsat luktar det KOPIÖST i hela lägenheten, så det verkligen kliar/sticker i nosen. Även efter man mockat och spolat ner (peewee, samma som jag har) så luktar det i ca 2 h innan det går över.

De äter olika torrfoder men kan det verkligen göra sån stor skillnad? Någon som vet om det brukar lukta extra mkt med RC?

Lusthan
0

Torrfoder över lag med mycket spannmål i har jag märkt gör att det stinker. Mina äter blötmat och rått kött och nu känner man inte ens när katten bajsar, dessutom bajsar de mer sällan.

MonicaLagerquist
1

Olika katter smälter ju olika mat på olika sett.RC innehåller en hel del som katten inte kan tillgodogöra sig och det som katten inte kan ta upp kommer ju att komma ut.

Sen kan vissa parasiter göra att kattens bajs luktar mer.

En del katter gräver inte ner bajset och då luktar det ju mer.

Vissa sandsorter tar inte bort lukt lika bra.

Så det finns en hel del saker som spelar in.Bra mat anpassad till katten.Bra sand och rengöring av lådan kan göra underverk för att minska lukten.

Stolt ägare till tre La permer

Zorbaaa
0

#2 Jo det där har jag ju tänkt på, men eftersom vi använder samma strö och tar bort bort bajset på en gång borde det ju inte lukta mer, dessutom gräver denna katt ner sitt bajs vilket inte mina gör. Parasiter, mask typ? Det kan väl inte innekatter få?

Hmm, mina äter ju också torrfoder även om det inte är RC, men tycker inte att det borde göra så stor skillnad.

viciouscircle
0

Min älsta hona äter RC och hennes bajs luktar typ inget alls. 
Kattungen däremot äter bozita och det luktar hemskt.

Men verkar som om kattungars bajs överlag luktar mer så..

Annars brukar man väl säga att ju mer kött i maten desto mer luktar det.

Zorbaaa
0

#4 Hmm, det stämmer ju inte överens med vad tidigare skrivet isf, eftersom de skrev att blötmat luktar mindre och spannmål mer. Intressant att det kan vara så olika!

chade
0

Här hemma har jag två katter som äter samma foder och allt, och tjejens bajs luktar fruktansvärt mycket och äckligt medans killens inte luktar alls :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lusthan
0

Jag kan säga att jag märker stor skillnad på mina katter beroende på vad de äter. Jag har fem stycken. Men det är klart att det är individuellt också. :-)

viciouscircle
0

5# näe precis. Väldigt konstigt.

Det där med att mkt protein = mer lukt

Mer kolhydrater = mindre lukt

gäller dock för människor :P  Så jag är inte säker på om det även gäller för katter eftersom vi har lite olika uppbyddnad.. men man tycker ju det borde gälla ^^

viciouscircle
0

På något sätt så känns det ju ändå mer naturligt att bajset skulle lukta mer om katterna äter mycket av sin naturliga föda - dvs protein. 
Då bajset fungerar som en slags revir/rangordnings-markering borde det väl då vara en fördel om det faktiskt luktar?

Zorbaaa
1

Jovisst, men då är det ju väldigt konstigt att hon luktar så mkt med RC nu?

Hawknestgrove
0

har samma fenomen som Chade. #6 Samma mat, samma sand men en kisses klonkar luktar fi donc innan hon grävt ner det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Zorbaaa
0

Fattar fortfarande inte hur lukten kan sitta kvar i 2 timmar efter man spolat ner bajset :/

Hawknestgrove
1

Det beror på att det egentligen inte gör det…. Men lukten sitter kvar i hjärnan. såvida det inte är en plats utan ventilation och det är väl lite ovanligt på en toa speciellt? för då lär det ju lukta aber när man krämar själv också, fast man spolar….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

Tycker bajset nästan är det som är mest intressant med hela katten, hela hälsan syns ju där. Är något fel med katten, så syns det oftast direkt i bajset.

Vad katten äter har enorm betydelse för hur bajset blir. Mina katter skulle kunna skita mig i näven och det luktar ingenting. Hade med mig Gert och Tengil på en föreläsning en gång, Gert la en brakskit i lådan och det var ingen av deltagarna som märkte någonting, när jag sedan sa att katten skitit så trodde de att jag skämtade, men det är verkligen luktfritt. Mina kattvakter är väldigt tacksamma äver dettaSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LaSadie
0

honan som äter mest RC luktar abelbabel, de andra som äter Bozita främst luktar knappt.