Få en katt gladare?
Min katt har alltid varit lite sur mot mig.. jag vet faktiskt inte varför. Morrar och fräser mot mig (hon rivs aldrig eller så utan visar bara att hon är arg) Jag undrar om man kan göra nåt för att få henne lite gladare mot mig? Mot min mamma är hon helt annorlunda. Hon lägger sig i hennes knä osv, något hon aldrig skulle få för sig att göra med mig…
tips? vill trots allt ha en katt som är lite glad mot mig 
Det låter väldigt konstigt att katten fräser och morrar åt dig. Hur gammal är katten och hur gammal är du? Om katten har funnits med sedan du var barn kan det kanske bero på det.
Vad har du för kontakt med katten idag? Hur ser kontakten ut? Ger du henne mat? Klappar? Pratar du med henne? Leker du med henne? Vad gör du om hon gör något som du inte gillar? Är du rädd för henne?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kom på en till viktig fråga:
NÄR (i vilka situationer) morrar hon och fräser mot dig?
Sajtvärd Katter iFokus
Hon är 3 år och jag är 19. Så hon har ju inte varit här så länge :) Alltså jag brukar alltid klappa henne, försöker leka med henne trots att hon inte är lekfull.. Jag är inte rädd för henne, för hon skadar ju aldrig en. Ja jag vet inte vad det är med henne..
Kan det bero på nån lukt hon inte gillar? Om du använder nån parfym elöer så?
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
hon brukar morra om jag lyfter henne, oftast.
Lyfter din mamma på samma sätt? Hon skulle ju kunna ha ont nånstans.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Ja hon lyfter på samma sätt, så ont har hon nog inte. Det har vi kollat upp 
"Alltså jag brukar alltid klappa henne, försöker leka med henne trots att hon inte är lekfull.."
Det kanske är problemet :)? Alltså, att katten känner att du gör saker med den som den inte vill. Klart du kan försöka leka med katten, men om den inte visar intresse så bör du låta den vara. Detsamma när du klappar den. Börjar den slå med svansen så gå en bit därifrån. Testa i stället att försöka få katten att komma till DIG. Har katten en favoritleksak som du kanske kan leka med "för dig själv" någon meter från katten?
Bor du med din mamma? Reagerar katten likadant även mot andra än dig?
Den har inte råkat koppla dig till något obehagligt? Dvs, blev den "plötsligt" avvaktade mot dig eller har den varit så hela tiden? Hur är den mot andra?
Många frågor :) Men det är för att det kan bero på så många olika saker!
#5 Om det bara är när du lyfter upp henne kan det bero på att hon bara råkar vara en katt med stor integritet. Många katter känner sig obekväma med att bli upplyfta hursomhelst, och då få man respektera det (när det inte är nödvändigt). Det är viktigt att man är lyhörd för på vilket sätt och när katter vill ha fysisk kontakt. En klapp på huvudet och ett vänligt ord som hälsning räcker oftast för att katten ska känna sig uppskattad och bekräftad. Vid närmare fysisk kontakt bör katten själv få ta initiativet
Sajtvärd Katter iFokus
Kelar ni med henne på samma sätt? Leker på samma sätt? Hon kanske försöker kommunicera med dig och visa vad hon inte tycker om. Låt henne komma till dig. Kommer hon fram självmant och stryker sig mot dig eller är det du som går till henne? Hon kan känna sig obekväm och illa tillmods i så fall. Backa lite och ge henne lite utrymme, så hon känner sig tryggare. Som sagt, ser du att svansen viftas mycket så betyder det att hon är irriterad.
Vad ger hon dig för blickar? Är hon på helspänn hela tiden och iaktar dig med stora oroade ögon, eller ger hon dig de där lite halvsömniga ögonen när hon blinkar lite?
När du ska hälsa på henne, sätt dig ner och låt henne komma till dig och nosa. När du tittat på henne, ge henne avslappnande och lugna blickar. Inga hastiga rörelser eller intensiva utmanande blickar. Det fungerade jättebra när jag ville ha kontakt med en kattflicka här som är skygg och reserverad, så testa det.
Kolla även på ett par program av "cats from hell" om du vill. Beteendevetaren i dessa program är mycket bra och man lär sig massor om att se saker ur kattens perspektiv och hur man kommunicera med dem i olika situationer. Rekomenderas starkt! 
Serien #10 menar heter "My cat from hell" med beteenderådgivaren Jackson Galaxy.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Ja, precis :)