Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 7544 ggr
Misen85
0

Dräktig katt

Hej! Våran katt är 47 dagar dräktig och som tokig i att gå ut. Tycker ni att hon är för långt gången för att vistas utomhus själv? Hon sitter iofs mest på balkongen eller direkt nedanför. Hon är en väldigt hemmakär katt som mest är inomhus och myser med oss. Dräktigheten var planerad och vi väntar med stor nyfikenhet. Men också lite oro då hennes första dräktighet ledde till endast 1 kattunge som tyvärr dog vid födseln av okänd anledning. Men tillbaka till frågan hålla henne inne dom sista veckorna?

MonicaLagerquist
12

Självklart ska hon hållas inne nu och tills kattungarna är minst 12 veckor.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
1

lär denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14656996.ab släpper du ut katten kan de hända som för denna högdräktiga katt. En dräktig katt är inte lika smidig och snabb som en icke dräktig hona och har större risk att råka illa ut utomhus.

Var katten ute under förra dräktigheten så kan de vara något utomhus som orsakade kattungens död.

IceJossan
2

Är hon koppeltränad? I så fall kan du ju gå ut med henne :) Annars kanske du kan öva inne först med sele på, och går det bra så kan du gå ut med henne inom kort.

Misen85
0

Var ute med henne lite på balkongen sen blev hon nöjd sitta på bordet och kika ut :) Hon är inte så väldigt förtjust i koppel utan lägger sig mest ner, verkar som att hon bara vill ha frisk luft och kanske känna alla dofter som finns ute. Vi gjorde ultraljud på henne förra gången dagen innan hon födde och då hade hon en fullt frisk liten kattunge i magen. Ca 8 h efter kom den ut livlös det var chockerande och tråkigt. Inte minst för henne. Men hon återhämtade sig bra och snabbt. Detta var nu ca ett år sen, så ni inte tror hon blivit parad direkt igen :)

Misen85
0

Hennes slempropp har redan börjat komma, får hoppas att hon kniper ett tag till. Den kom ca 1 vecka innan hon födde förra gången också men man vet ju aldrig. Iofs är det väldigt lite några droppar sådär, hur är era erfarenheter av detta?

MonicaLagerquist
0

Droppar det?Slemproppen är betydligt segare och brukar snarare se ut som segt snor.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

på mina har slemproppen gått några timmar innan första förverkarna. Även om de skulle vara en vecka kvar skulle din hona då vara på dag 57. Föds de före dag 60 överlever de sällan.

när räknade du första parningsdag och hur länge träffade hon hanen?

Misen85
0

Monica nej det droppar inte är som du säger mer snoraktigt dock är det väldigt lite och doftfritt. Hon verkar må bra i övrigt, äter sover dricker går på toa och tempen är normal. Har varit i kontakt med veterinär på (albano) som sa att det inte var ovanligt alls att det kommer lite vid denhär tiden. Eftersom hon är som vanligt skulle vi avvakta och se vad som händer. Hoppas bara att hon inte släpper dom för tidigt. Slänger hon inte går undan och kan rikas vara sjuk ska jag försöka hålla mig lugn och inte oroa mig så hon inte blir stressad. Annzoo dom kan vell födas from dag 58-59 eller har jag helt fel nu? :)

Misen85
0

Missade att svara på din fråga annzoo hon träffade honom 5 dagar och jag har därför räknat fel, då är hon längre gången än jag räknat men fortfarande borde hon vänta minst 1 vecka. Hoppas verkligen det går bra för henne denna gång så hon slipper gå genom förlossning och graviditet utan att ens få någon att ta hand om efter. Det är ju förskräckligt. Vi vill behålla minst 1 och har 3 andra bra hem redan nu beroende på hur många som kommer, så det känns tryggt iallafall :)

annzoo
0

# hur långt gången är hon nu beräknad till?

iampinkbear
1

TS: Min äldsta hona är innekatt men koppeltränad. Nu när vi bor i stan vill hon inte gå ut så ofta men hon uppskattar också att sitta vid fönstret när man har det på glänt (med säkerthetsspärr/hasp), som du säger p.g.a lukter och ljud utifrån. :)

Misen85
0

Dag 55 är hon, så jag räknar alltså från den 23 feb som var första parningsdag. Ingenting har hänt under natten och all hennes mat och vatten behövde påfyllning. Det känns bra att hon äter mycket och att det sprakar vilt där inne i magen, då är det nog inte riktigt på gång ännu. hon går på toa som vanligt och det har inte varit löst eller toabesök där det inte kommer någonting.

Misen85
0

Alla ni som läser här finns det någon ge mig något bra tips på bok om uppfödning, förlossning osv som är bra att läsa innan kattungarna bestämt sig för att komma ut?

Jag läser runt som en tok på internet, men jag ifågasätter naturligtvis trovärdigheten och källorna på internet. Plus att informationen är ofta densamma. Visst det står mycket bra om folks egna erfarenheter osv men mycket känns även oseriöst.

Skulle vara evigt tacksam för bra tips! :)

Jourhemmet
2

#13 Då är det med andra ord en huskatt du tagit kull på?

OberonsMatte
0

"Kattuppfödning, avel och genetik" - Ylva Stockelberg

"Handbok om kattuppfödning" utgiven av Royal Canin beställs på www.royalcanin.se. (http://royalcanin.se/for-uppfodare/profilprodukter/)

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
0

Dumt att ta en katt till veterinär så nära en  förestående förslossning.

Misen85
0

#14 ? #15 tackar # 16 vad menar du nu. Jag har inte tagit henne till veterinär, Jag har varit i kontakt med veterinär dvs. per telefon. Just för att jag inte vill stressa upp henne. Skrev du i fel tråd?

[Emma--]
0

Jag kan tänka mig att det skulle vara super att ha god kontakt med någon uppfödare/nån som varit med om kattungefödsel. För hur mycket man än läser så kanske det dyker upp nån situation där det skulle vara skönt att prata med någon som varit med innan. :)

Jourhemmet
2

#17 Ett frågetecken är inget svar?

[helenal]
3

19#spelar det någon roll egentligen? är ju inte vad tråden handlar om…

[sakring]
3

"Vi gjorde ultraljud på henne förra gången dagen innan hon födde och då hade hon en fullt frisk liten kattunge i magen. Ca 8 h efter kom den ut livlös det var chockerande och tråkigt. Inte minst för henne. Men hon återhämtade sig bra och snabbt. Detta var nu ca ett år sen, så ni inte tror hon blivit parad direkt igen :)" Skrev Misen85

Är det ens tillåtet att frakta en så pass dräktig katt till en veterinär om det inte är frågan om livhanken på katten?

Misen85
4

Jourhemmet undrar mer vad det har för relevans i samband med min fråga om litteratur :) Sakring, vi hade även den gången haft kontakt med veterinär via telefon. Då hon hade gått över tiden. Vi fick uppmaning att komma in och gjorde naturligtvis det. Dom gjorde ultraljud och vi skulle vänta tills dagen efter, om inget hade hänt då skulle dom snitta. Lätt att vara efterklok och ännu lättare att inte göra samma misstag igen! Naturen får ha sin gång och det är inget att stressa på är jag stressad blir säkerligen hon stressad. Jag skriver inte här för att få höra predikan om rätt och fel gällande dräktiga katter, utan endast för att få lite råd och tips av er som har mer erfarenhet.

annzoo
0

#22 hur långt hade hon då gått över tiden? Nästa gång se till att de snittar henne om hon går över tiden då hon kanske inte får ut den själv nästa gång, det är svårare att föda ut en död kattunge. Vet du hur länge du kan vänta MAX om honan har starka knystvärkar men inget händer? Vet du vad man inte ska göra bolådan av och vilket lådmaterial du inte ska ha?

Misen85
0

# 23 från vad jag har kunnat läsa mig till ska veterinär kontaktas om hon ligger med kraftigt värkararbete i upp till 2h utan att något händer. Jag vet att man absolut inte ska använda banankartonger då bananer är hårt besprutade och lådorna innehåller därför en mängd olika farliga kemikalier. Rätta mig gärna om detta inte stämmer :) Hon har 2 olika bolådor som vi fixat. En byrålåda som hon älskar att ligga i även annars ( längst ner alltså i golvhöjd). En gammal sockerlåda av trä. Båda lådorna har bl.a. tyg, handdukar i örngott annat mysigt i att ligga på. Sockerlådan står under ett torkstället med ett mörkt lakan hängandes över, byrålådan är där den alltid har varit. Frågan är ju bara om hon använder någon av dom eller väljer någon helt annan plats.

LaSadie
0

Om katten är på dag 55-56 så är det förtidigt för henne att föda fram kattungarna med en vecka sisådär

Hawknestgrove
0

Ja en katt är ju dräktig i 63-65 dagar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Misen85
0

Precis! Det borde ju vara dryga veckan kvar iallafall. Från vad jag har kunnat utläsa kan dom födas fån dag 59-70 vanligast är runt dag 65 föds dom för tidigt eller sent överlever dom sällan.

[Emma--]
1

Hoppas allt går bra :) Kan inte ha varit så roligt med bara en död unge. En bekant till mig fick en kull med ungar där alla dog en efter en och hon förstod inte varför. Dock hade hon aldrig gjort något test innan och honan valde en hane själv ute och jag gissar ju på att blodgrupperna krockade :(

Misen85
1

#28 nej det var det verkligen inte. Ja det hoppas verkligen vi också, med tanke på alla skräckhistorier man läst. Det vi kan göra nu är att förbereda oss och skapa en lugn och avslappnande miljö här hemma. Hon vilar mer och mer nu och har även börjat leta sig till mörkare ställen under dagtid som under sängen och liknande. Dessutom väljer hon ofta att lägga sig på hårt underlag antar att hon flyttar runt ungarna i magen :)

Hawknestgrove
1

Ska du kastrera henne sen?

[Emma--]
0

#29 men mycket går ju att undvika vid planerad avel. Som blodgrupperna t.ex. :) Jo det är ju bara att vara redo :)

Misen85
2

#30 jo det är tanken, inte schysst att låta henne löpa år efter år utan att "få till det" så att säga :) vill inte heller sätta henne på p-piller då jag läst att det inte är bra. Tycker iofs inte att kastrering är schysst heller. Högst onaturligt enligt mig osv men hon slipper bli stressad och undviker kanske framtida problem med infektioner, cancer och dylikt. #31 jo men andra eventuellt komplikationer vid födsel eller efter går inte att planera eller förutse. Nattmatning etc. Bara att förbereda sig på att det kan bli så :)

Hawknestgrove
5

Om du hade haft såna könsoran som en katt och sådana befruktningar, så hade du blivit nunna……Jag lovar… För vem vill ha i sig en snopp med hullingar? OCh vem vill bl gravid med upp till 8 olika män vid samma tillfälle?

Dessutom, så är människan och möjligtvis delfinerna de enda däggdjur som har något nöje av sex. Alla andra gör det bara på ren instinkt.

Misen85
0

#33 Så enligt dig borde då varenda tamkatt kastreras? Då försvinner ju dessa vackra djur tillslut :) Att dom blir gravida med 8 hanar samtidigt måste ju verkligen höra till ovanligheterna. Visst människan kan vara ett av de få som njuter av sex men även vi har det betingat att föröka oss.

[Emma--]
7

Alla katter som inte ingår i seriös avel bör kastreras :) det är ju bara att se på problemet med det rejäla överskottet av huskatter hur det går när folk inte kastrerar :( massor av hemlösa. Så risken att dom försvinner är långt borta.

Hawknestgrove
4

ja och huskattavel är ju inte något vi behöver. När man sett baksidan av medaljen så ser man nog saker ur ett annat sannare perspektiv. Dessutom, så har detta söta underbara djur noll existensberättigande egentligen i vår natur. Lilla fina huskatten är ju ett ökendjur. HAr således inte något att göra här, förutom i hushållen. Förvildade små stackare som det blir får ju bara katthemmen ta hand om.

Precis som Emma säger, det finns plenty av folk som inte kastrerar och får kattungar till höger och vänster. OCh ALLA dessa kattungar får GIVETVIS goda hem….. JaaaaaaSkrikandes….Så konstigt, att katthemmen är knökade då med kattstackare, som inte hittar dessa goda hem?

Misen85
0

#35 jag förstår hur du menar, det ger dessutom huskatten ett dåligt rykte och mindre värde enligt många. Naturligtvis tycker jag inte att någon ras är den andra överlägsen men generellt sett. Utgår man från inlägget av #33 så spelar det ju faktisk ingen roll om katten ingår i seriös avel eller inte. Lika "pinigt" för alla katter då. Det var de jag menade :)

OberonsMatte
8

#37 Det handlar inte om att raskatter är överlägsna huskatter. Det handlar om att AVELN på raskatter är överlägsen, eftersom den är så kontrollerad och omsorgsfull att den inte resulterar i ett överflöd av katter som katthem och andra eldsjälar måste förbarma sig över.

Ingen kattavel är heller något som katterna själva har något nöje av. Vill man enbart sin katts bästa kastrerar man den, oavsett om det är en huskatt eller en raskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

Misen85
0

#36 För att katten inte ska vara existensberättigad förutsätter ju det att det inte finns någon i hela världen som vill ha en katt eller ens låta dom leva. Då kan man hårddra detta och säga inget djur egentligen är existensberättigat, dom finns alla här på människans villkor. visst?:)

Hawknestgrove
7

#39 I vår natur står det. läs vad jag skriver till fullo. Men det är klart, du har ju en planerad kattfödsel här som är fullständigt onödig och du ber för din sjuka mor. Den lilla stackarn har ju haft en födsel som slutade i komplikationer och ändå, så tillät du att hon fick bli dräktig igen.

HAde du varit uppfödare av raskatt, med en hona och en hane som hade bra anlag och som verkligen kunde bidra till rasens utveckling, då hade jag förstått att du testat en gång till. Men nu, du vet inte vem som är far/fäder, du har inte gjort alla nödvändiga tester och du är inte ens  helt på det klara över  hur det ska gå till.

Förlåt min ilska, men jag blir gråtfärdig när jag läser eller ser och hör sånt här….

[Emma--]
6

#40 vad jag kan se så vet ts vem pappan är. Och resten står det inget om. Och ts verkar ha läst en del om avel men undrade om tips utöver internet också för att läsa ännu mer inför födseln. Resten kanske det är bättre att ge råd om än att anklaga? :)

[helenal]
2

41# Håller med EMMA.. tycker det tänds till för lätt i detta forum. Jag tycker det verkar som att Ts är med på det som händer och att hon är rätt så påläst. Tror kattungarna och mamman kommer ha det bra hos Ts och att hon tar hand om dom på bästa sätt. !!!!

Hawknestgrove
3

Ändå så kan tydligen inte TS läsa korrekt vad jag skrivit i mitt inlägg #36.  Var någonstans står det, att TS med säkerhet vet vem som är far/fäder till ungen/ungarna? Katten är ju en utegående katt. TS verkar dessutom osäker på dräktighetstiden verkar det som.

Självfallet önskar jag att allt kommer att gå vägen, men kan aldrig nog undra över alla dessa "goda hem "till kattungar som finns. Varför hittar aldrig katthemmen de goda hemmen?

OberonsMatte
7

#42 Att det tänds till är för att en del här verkligen värnar om huskatter som individer och vet alltför väl hur överskottet på dem bidrar till det låga värde de har idag och att så många av dem därför far illa. När någon då glad i hågen kommer hit och berättar att ännu fler är på väg, planerade dessutom, är det väldigt svårt att bara gratulera.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

#43 ett missförstånd när ordet existensberättigande kommer in i bilden kanske? Inte riktigt samma sak som att katter inte hör till våran fauna. i kommentar 9. Och ts förklarade varför det var lite osäkert vilken dag i dräktigheten det är. Hanen var där under 5 dagar.

Hawknestgrove
0

Ok det står att de träffades i fem dagar, vilket man kan tolka lite hur som helst. Men Ok jag lägger mig där.

Ja ett kanhända hårt ord, existensberättigande. MEn egentligen samma sak….

Ruzicka
7

Jag önskar att trådar som hintar om huskattsavel och utekatter kunde hållas till sitt ämne i alla fall någon gång. Det börjar bli uttjatat att läsa om vad som tycks om detta, när det inte ens är vad tråden handlar om.

Kan ni inte skapa en egen tråd för att diskutera detta, alternativt skriva i den här tråden, som faktiskt redan handlar om folks åsikter om huskattsavel? Måste det pratas om det i alla andra trådar också?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

OberonsMatte
7

#47 Ja, tyvärr måste det pratas om; om  och om och om igen.. Det är ju just huskattuppfödare som behöver informeras.

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
7

#48 Visst. Fast kanske inte just i denna tråden, som handlar om något helt annat?

Jag länkar, än en gång, hit, och funderar på om det är viktigare att tvinga på folk sina åsikter än att ha ett trevligt forum med intressanta diskussioner som inte urartar i OT?

line84
4

#32 Det är inte särskilt schysst att låta henne paras heller.. Kattsex kan man likna med våldtäkt. Det gör väldigt ont i honan eftersom hankattens penis är "vass". Det är som 100 rakblad som förs in och ut på honan. Det är också väldigt jobbigt för henne att löpa. Så det allra bästa för henne är att bli kastrat.

cosmonita
0

#33 Håller med dig i grunden dvs att man inte ska avla på huskatter och de bör i allmänhet kastreras allihopa. Men jag tycker också att du i ditt inlägg förmänskligar katten ganska rejält. Jag tycker inte att det går att dra paralleller med till om en katt vill ha i sig en penis med hullingar då det helt naturligt ser ut så hos en katt Glad och att få åtta pappor till sitt barn tror jag inte att en katt bryr sig om faktiskt.

Men som sagt så håller jag med dig i sakfrågan.

Misen85
7

Oj va denna tråd bytte inriktning helt plötsligt, från att handla om böcker till den ständiga diskussionen om att en huskatt paras. Några snabba svar! Ja hon ska kastreras, ja vi vet vem fadern är, nej hon är inte en lösgående katt som är borta flera dygn i sträck, utan en katt som ibland är på balkongen eller på sin höjd innergården i vårat bostadsområde. Ja hon är försäkrad från topp till tå, vaccinerad osv. Kattungarna kommer vaccineras, avmaskas, försäkras och kastreras innan de lämnas bort. Då de som är intresserade är familjemedlemmar och nära vänner vet vi att de är pålitliga och bra hem och inte kommer vilja ha kattungar. Detta förutsatt att det är mer än 1-2 kattungar, om inte kommer de att stanna hos oss. Man kan ganska snabbt läsa sig till i andra trådar om vad folk tycker och tänker. Jag är som tidigare nämnt inte ute efter att bli uppläxad eller påtvingad någon annans åsikter, utan ställde endast några simpla frågor :) Visst kanske det sticker många i ögonen men förslagsvis går man vidare och läser något annat.

mitzerl
4

#47,49

Vi diskuterar inte för diskuterandets skull. Vi diskuterar för att vi ser att det finns ett behov av det. Många är okunniga kring huskatts-/raskattsfrågor vad gäller avel, då är det bra att informera.

Det är för KATTENS skull vi gör det. Inte för att det är roligt. Vi månar om TS katt. Och det viktigaste för många här är KATTENS BÄSTA, inte att trådskaparna skall vara nöjda och glada och få ryggdunk och medhåll.

mitzerl
2

#52 skrev: "Kattungarna kommer vaccineras, avmaskas, försäkras och kastreras innan de lämnas bort."

Det låter bra. Särskilt att de kastreras också, så din katt slipper ge upphov till en stor kattkoloni där det omöjligt kan finnas hem åt alla. Men det vore nog bra om de ID-märktes och veterinärbesiktigades också. Bättre för kattungarna och de nya ägarna! Glad

Jourhemmet
1

#52 Ledsen men nu tror jag bara du skriver det andra vill höra för att få tyst.

[Emma--]
3

Håller med #47,#49. Det finns trådar som handlar om åsikter kring huskattsavel och ts har antagligen förstått åsikterna redan. Men kullen är redan på väg och snart här och då vore det väl bättre om ts får svar på de frågor som ställs och råd för att bli ännu mer redo inför kullen. Till ts : du kanske ska fundera över idmärkning också om du inte bara glömde att skriva det? Och besikta innan dom får flytta :) antar att dom nya hemmen redan är redo att betala en del eftersom du även planerat att kastrera så då lär dom inte ha något emot det lilla extra.

Ruzicka
8

#55 Så när TS äntligen håller med om vad ni säger, då anklagar ni henne för att ljuga..?

Om ni inte ens tror på att folk kan ändra åsikt, varför försöker ni så stenhårt ändra den då?

Jourhemmet
3

# 57 Jag tror knappast att ts kommer att kastrera ungarna innan flytt.

Rumblebee
0

#58 Varför tror du inte att TS skulle kastrera ungarna innan flytt?

Josefa
6

#59 Jag kan svara på varför JAG inte tror att de kommer att kastreras. Om man håller på med BYB så bryr man sig knappast om ifall kattungeköparna också skulle hålla på med det.

[helenal]
5

alltså säger hon att dom ska kastreras, vaccineras osv så gör hon det??? man kan ju inte döma henne för att kanske andra som håller på med huskatts avel gör det! Skärpning. Vi är vuxna människor och då får man v'll lita på ts ord?? Man kan inte tro illa om alla som håller på med huskattsavel!

förmod så det skriker om det.

Rumblebee
4

Håller med lite om det som någon annan skrev… folk här talar för att kastrera katter, men när någon som håller på med BYB talar om att hon tänker kastrera sina katter, då blir denna på en gång anklagad för lögnare…

Om någon håller håller på och tar ungar på sin huskatt, varför då ens bemöda sig att tala om vikten av kastrering, om man endå tror att personen i fråga bara ljuger om han/hon talar om att en kastrering kommer att ske…

Vet ni.. folk kan förändras. Dom kan få större insikt i saker och ting. Bara för att TS har låtit sin katt bli dräktig två gånger, så betyder inte det att hon tänker fortsätta med det.

Misen85
6

Känns ju meningslöst att ge svar på många kommentarer om man endå beskrivs som en klåpare oavsett. Ännu en gång dom kommer att kastreras familjemedlemmarna som skall ha katt är från 50-65 år och har inget som helst intresse av att ha kattungar på dessa sen. De goda vänner som skall ha katt bor inne i centrala Stockholm och katten kommer att vara innekatt. De vill inte ha en stressad katt som klättrar på väggarna och gör sitt yttersta för att komma ut. Jag vinner absolut inget på att sitta och ljuga på ett forum till människor som jag inte har en susning om vilka de är :) #54 id-märkning och vetbesikting också, men tack för påminnelsen :) Buffert finns för att ge dessa ungar en god start på livet så det är inget problem!