Försäkring?
Hej.
Jag behöver lite råd angående försäkring.
Jag har alltid haft försäkring på mina katter, och ser det som en självklarhet (även om jag inte är så duktig på allt som försäkringar heter.. >.<). I höstas flyttade jag till Tyskland och skaffade mig nu i våras två kattungar som jag nu vill försäkra. Men, här i Tyskland är det inte lika vanligt med kattförsäkring som det är i Sverige. Ingen av mina uppfödare har sina katter försäkrade, och kattägare jag pratar med här har inte ens hört talas om försäkring till katter. Vad skall det vara bra för, frågar de?
Hittills har jag hittat två alternativ:
**Alt 1: Standard
**Jag betalar 200 kronor/katt/månad (=2400 kronor per år). Försäkringsbolaget betalar 80% av beloppet, UPP TILL 10 000 kronor.
Alt 2: Exclusive/Deluxe
Jag betalar 270 kronor/katt/månad (=3240 per år). Försäkringsbolaget betalar 80% OAVSETT beloppet.
I båda alternativ gäller annars samma villkor. Kastrering och vaccinering ingår ej.
Jag vet inte hur mycket det kan kosta att ha en katt på operation och inläggning hos vetten ett par dagar, tyvärr, och inte ens veterinären ville ge oss sådan information när vi frågade.. Men jag räknar med att det är billigare än i Sverige. Framförallt om man tittar på 10 000 kronor, som kan kännas som en "löjlig" summa att försäkra för i Sverige, men det måste ju finnas en anledning att försäkringsbolagen här väljer att lägga standard på 10 000…
Så, som sagt. Rent generellt är jag helt för försäkring på katt.. men det låter fruktansvärt dyrt. Jag undrar om det egentligen är värt det? Vad tycker ni?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Jag visste inte att det var så annorlunda i Tyskland, men eftersom du har två katter dessutom blir ju månadskostnaden väldigt hög, även om du väljer det lägre ersättningstaket.
Om du vet att du kan få fram pengar till veterinärvård på något annat sätt (genom att använda andra sparade pengar eller genom lån) ifall olyckan är framme redan i unga år, skulle jag nog chansa på att lägga undan pengar varje månad på ett särskilt kattkonto istället. Jag tror att du skulle tjäna på det.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Ett försäkringsbolag är ju ett företag som går på vinst, så att tjäna på det skulle jag aldrig göra. Men om det är värt det är en annan sak..
Ja.. det borde ju inte göra någon skillnad om jag har en eller två katter egentligen. Hade jag inte haft råd till att skaffa katt skulle jag inte heller skaffat katt, menar jag, så att säga att månadskostnaden blir mycket hög när man har två är lite konstigt tycker jag. Men det spelar ju ändå lite roll, det gör det. Du har nog rätt.. om jag ändå måste betala så mycket per månad så kan jag nästan lika gärna skaffa en buffert, och lägga undan extra mycket i början så att jag inte får problem ifall de blir sjuka tidigt..
Fast samtidigt - hur stor buffert man än har, är inte en veterinärskostnad på 50 000 roligt. Det känns ju bättre att betala en större summa pengar varje månad och slippa en sådan jättesmäll, även om man har råd med det.
Åh, det är knepigt detta.. Tack för ditt svar! ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#2 Jag har alla mina 4 katter föräkrade upp till 50.000 här i Sverige, och skulle aldrig tycka att de var värt det att inte ha den säkerheten, men då är ju månadspremien också betydligt lägre här än i Tyskland.
Lägger du undan vad försäkringen skulle kosta för båda katterna per månad får du ganska snart ihop en ganska stor summa, så det är i så fall försäkringen utan ersättningstak jag skulle tycka var något att ha. Om inte båda katterna blir sjuka eller skadade samtidigt, och eftersom veternärvården är billigare i Tyskland än här (p.g.a. momsen tror jag), finns det en chans att du faktiskt tjänar på att även skippa den försäkringen. Men visst är det en chanstagning.
Man vet ju aldrig i förväg om en katt blir sjuk eller inte. En av mina katter hade veterinärkostnader före 2 års ålder som inte ens försäkringen på 50.000 täckte, och min 8-åriga Doris har ännu inte drabbats av något över huvud taget, men hon har också haft samma försäkring i alla år.
Sajtvärd Katter iFokus