Prisvärd och luktfri kattsand (så gott det går)
Just nu använder jag en Kattsand jag har hittat på Lidl. Den är verkligen superdålig. Luktar kiss i hela lägenheten efter bara 5 dagar och klumpar fruktansvärt dåligt.
Den bästa sand jag någonsin haft är EC multicat. Den luktade knappt någonting och klumpade nästan felfritt.
Finns det någon likvärig Kattsand men som inte är så dyr? EC kostar verkligen multum..
Jag köpte SP2000 från foderbilen.se och den var helt okej:) blir "sega" klumpar som inte går sönder när man rensar lådan.. Lukten vet jag inte riktigt eftersom jag blandar med EC (lavendeldoften)..
min låda rymmer ca 6 kg sand när allt byts så då lägger jag i 5 kg SP2000 + 1 kg EC.. Då blir inte EC så dyrt eftersom det räcker längre;)
SP2000 kostade 499 kr/50 kg när jag köpte den..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

putt!
Själv kör jag med Pussi eller Miss Cat klumpbildande.
Helt okej sand som klumpar bra och relativt luktfri. Brukar även köpa Cat sand fresch och ha i.
Har ju testar flera olika sandsorter från djuraffär, och de är ju oslagbara, men min plånbok tillåter inte dessa sorter tyvärr. Hade jag haft 1-2 katter hade jag köpt sådan sand, men då hade ju inte åtgången varit lika stor.

Jag använder peewee-låda och pellets. Det luktar absolut ingenting om kisset och det jätte smidigt att städa. Man behöver bara plocka bort bajset, kisset samlas i lådan under och töms i toaletten. Men bajset luktar och det finns än så länge ingen peeweelåda med tak, men man kan i och för sig ställa över ett lock från en annan låda.
Man behöver inte byta ut pelletsen när man städar lådan utan när pelletsen blir blöt faller den sönder och hamnar i lådan under tillsammans med kisset, så man fyller på pellets när det behövs, det byts liksom ut av sig självt.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus

Oj, vad smidigt.. Finns det ngn chans att katterna inte gillar peewee lådan? För jag provade en litterkvitter och det funkade inte alls!
Är det billigt?
Toa-lätt som består av pappersmassa i pelletsform.En kretsloppsprodukt som funkar bra.Suger upp kisset bra och lukar inte så mycket heller,utom bajset förstås.Men den är prisvärd,kostar ca 30 kr i 10 liters påse.Lätt att spola ner i toan.Finns i vanliga matvarubutiken.
Jag har också kört med peewee ett tag, och det fungerade jättesmidigt. Köpte en säck vanligt bränslepellets för 45 kr, 16 kg, räckte i ta mig tusan hundra år ;)

#5 Ja, det är smidigt. Lådan är dyr men pelletsen är billig och miljövänlig. Det finns att köpa i de flesta djurbutiker och även via nätet om man inte hittar där man bor. Så här står det på hemsidan:
Jag tror inte det ska vara något problem för katterna att lära sig. Man kan alltid börja med att strö peeweepellets på sanden i
den vanliga lådan och blanda i mer och mer så de vänjer sig. Pelletsen luktar trä i sig själva, men det är bättre än kiss =)
Jag har sett att det finns liknande lådor som är billigare, man kanske kan använda de till peewee.
Kolla på hemsidan om du är nyfiken: http://www.peewee.se/
PeeWee kattströ är en ren naturprodukt av trä utan tillsatser eller bindemedel.
Väger betydligt mindre än vanlig Kattsand.
Är mycket ekonomisk tack vare att endast förorenat strö behöver kastas.
PeeWee kattströ finns i 5 och 14 -litersförpackningar och då räcker 5 liter i över 30 dagar.
//Katt

Har provat toa-lätt och det luktar fruktansvärt tyvärr.
Peewee är smidigt och miljövönligt., Kan rekommendera det.
Ja, jag ska ta upp en peewee igen när sanden i ena lådan är slut :)
Peewee-lådan funkade jättebra för mig ett tag.. efter några månader så vägrade ena katten gå på det och satte sig bakom badkaret istället:(
Men med katter som gillar det så är det kanon! billigt och bra och luktar skog istället för kiss.. jag köpte bränslepellets på biobränslebutiken för 50 kr/16 l-säck… en säck räckte 2-3 månader för 2 katter…
/Ingalill

Ni som har erfarenhet av PeeWee…. =)
Har en katt med astma och måste hitta nytt alternativ till Kattsand om är bra för honom… alltså något som inte dammar alls. Har i dagsläget vanlig Pussikompakt.
Har funderingar på att prova PeeWee men är osäker på om det är rätt för honom? Vad tror ni som har använt det? Skogslukten kan väl inte påveka astman eller? Dammar den?

Jag tycker du ska prova och se om han reagerar på lukten. Det borde inte vara några problem för det luktar inte så starkt. Du kan köpa en liten påse och blanda i den sanden du använder nu. Det är bra för att vänja honom vid pelletsen också. Det dammar ingenting om man inte har förmycket pellets i lådan.
//Katt
vi har köpt katty i 4år..hård klumpar och luktfri.
Jag använder PeeWee, men jag köper bränslepellets istället. Samma sak men betydligt billigare!
När jag bytte sand hade jag kvar gamla Katty i ena lådan och nya Olivers i andra. De bojkottade Katty totalt.. stod i kö för nya sanden. Nu är det inget på lukt från lådorna, men när jag körde Katty, så luktade det illa efter en vecka.
Lite OT: Något jag har tänkt på, är att de flesta tycker att katter ska kosta i inköp, men sedan ska allt vara så billigt som möjligt. Sand, mat m.m.. För mig är iaf kvaliteten viktigast, och vad katterna mår bra av.
Hade Pussi Kompakt för ett tag sedan, men då jag har en fertil hane här hemma så visade det sig att det funkade inte så bra på luktsidan..
Bytte då till EverClean och jag är supernöjd över den sanden.
199:-/paket är värt det tycker jag.
Jag har hört mkt gott om Husses sand, så jag beställde 30kg sand i veckan. Det säljs i förpackning om 15kg och två förpackningar var billigare.
Kör med ett nytt strö Cattia sedan en drig månad, Klumpar fint, dammar förvånadsvärt lite och är helt vitt.Den absolut största anledningen till att vi testade detta var priset, det är BILLIGT och att det finns i min ICAbutik skadar inte direkt heller ;).
http://www.konferens24.se/
Jag använder också Cattia från Best Friend sedan ca 1 månad tillbaka och än så länge är det kanon! Bägge katterna gillar den och den dammar ingenting om man inte häller i från hög höjd. Hyfsat pris också, 42 kr/5 liter..
/Ingalill
Kan rekommendera Cat´s Best Öko Plus för den som inte vill ha lersand.
Inte lika grovt som pellets och Toa-Lätt och klumpar fantastiskt. Vi har 3 katter och det luktar inget här.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se