Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3870 ggr
Rorvers
0

Katt sjuk, behöver hjälp!

Hej vi har varit utomlands i en vecka och några kompisar har tagit hand om katterna. När vi kom hem i så var Svensson väldigt smal och det rann ur hans ögon. Vi tänkte att det bara var normalt för han brukar bli ganska smal början på våren. Kletet i ögonen var borta efter några dagar. Jag såg han äta och dricka så jag trodde han började bli bättre.

Men nu i morse vaknade jag av att han låg utan för mitt rum, helt utsträckt och platt och han skrek, han skrek verkligen av smärta! Nu ligger han i min säng och kurrar. Han är så himla svag och liten nu, han brukar vara en ganska stor katt. Jag känner mig så himla dum som inte ringde vetrinären på engång.

Nu är det söndag och jag kan inte få tag i någon vetrinär här i lilla övik. Snälla har ni något tips på vad jag kan göra just nu? Jag vill verkligen inte förlora min älskling!

Tacksam för svar!

Hugosmatte123
0

Hej

det måste vara hämskt att den inte mår bra.

jag hade en katt men den var sjuk i njurarna och vetrenären sa att det var ganska vanligt. men hade jag varit du hade jag ringt till vetrinären och om du inte får tag i någon så kanske det finns någon lite längre bort.

hoppas det går bra. lycka till

MonicaLagerquist
8

Katten behöver omedebum till en veterinär.Här finns en som har jour

Postadress:

Floragränd 5
89150 ÖRNSKÖLDSVIK

Telefon:

0660-29 60 80

Telefon:

0660-29 60 82

Fax:

0660-773 35

Hemsida:

www.distriktsveterinarerna.se

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
2

Tyvärr kan inga råd ges innan man vet vad det är för fel på katten, så iväg till veterinären bums.

Rorvers
0

Tack så mycket! jag ringer direkt.

Nu har han pissat ner hela sängen, men han ligger i köket och dricker vatten nu.

Rafflan
0

Lycka till, hoppas det går bra.

Berätta gärna vad veterinären säger.

Hugosmatte123
0

ja lycka till nu hoppas katten blir bättre berätta gärna vad vetrinären säger

sahar08
0

Lycka till! Försök ta dig till närmsta vet även om det är långt bort.

Rorvers
0

Vetrinären sa att hon kunde inte ge han något smärtstillande för hon måste ta blodprov och kolla om det är njurarna det är fel på. Hon kunde inte göra det nu så vi skulle få komma dit imorgon. Men om han började skrika igen så skulle vi höra av oss. Vi skulle fortsätta ge han vatten.

Har ni något tips på hur man kan få i han lite mat? något som är lätt att äta för han?

[silkesnosen]
0

Alltså se till att han får i sig vatten, med spruta i munnen iaf. jag vet inte riktigt, kanske kan man mosa ngt smarrigt kanske? Finns kanske ngn näringspasta?

Imasy
0

När jag inte hade Hills a/d att tillgå köpte jag små burkar , en 12 eller 15 pack i en kartong av märket Gourme, som var en mousse åt katten. Detta gick i väldigt snabbt och enkelt, då denne kunde mer eller mindre slicka i sig det.

[Anunnaki]
4

Märkligt svar från veterinären. Ring någon annan veterinär och kolla vad den säger. Man kan ju inte låta en katt ha ont så att den skriker i väntan på blodprov i morgon. Distriksveterinärerna har ju jour dygnet runt.

Katten är absolut i behov av omedelbar veterinärvård för att se om den kan botas. Men att den kissat ner sängen, dricker vatten och skriker av smärta är en kombination som inte bådar gott.

Rorvers
0

Det var distriksveterinärerna vi ringde. Vi får inte tag i någon annan vet. Han skriker inte nu längre och har ställt sig upp och gått lite. Jag vet inte vad jag ska göra, för jag kan inte fara till någon annan stad med honom.

sahar08
0

då finns det inte mycket mer du kan göra än att hålla katten under uppsikt hela tiden. Mycket märkligt att veterinären inte ville undersöka/ta prover. Jag hade nog inte gått därifrån utan att katten blev undersökt. Mycket konstig vet men ring tillbaks så fort du märker att katten försämras.

Jina
0

Skrek min katt av smärta och jag skulle få lov vänta ett dygn på prover, hade jag nog gjort det humnaste.

Rorvers
0

Ja han gick ut och la sig på altan och har legat där ganska länge men nu ligger han på mitt rum. Jag vill få i han mer vatten för han har inte druckit av sig själv på ganska länge, men jag har ingen spruta så jag kan ge han genom munnen.

sagan
2

Jag skulle ha åkt in med min katt. Oavsett hur långt jag var tvungen att ta mig. Man vet aldrig vad dem varit med om. Är den även utekatt kan den ha blivit påkörd och ha inre skador som är direkt livshotande som inte bör väntas med.

MonicaLagerquist
0

#15 har du ingen spruta så använd ett sugrör eller en tesked.Katten MÅSTE få i sig vätska.

Sug uppvatten i ett sugrör.Håll för ena endan stoppa den andra i kattens mun och släpp försiktigt in luft så att vattnet sakta rinner in i kattens mun.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

#14 hur menar du då?  Jag förstår vad du syftar på, men hur? Jag antar, att TS inte har vapenlicens….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[helenal]
0

stackars lilla katt.. SJUKT dåligt av vet att be dig avvakta… hon kan ju åtminstone udnersäka katten eller?

Åk in med katten till den vet ändå… en vet kan inte säga att en katt som behöver vård inte får det!!!!

Jina
0

#18 Vill inte veterinären göra något annat, så lär hen ändå kunna ge en spruta.

[helenal]
2

20#men man vill väll som kattägare veta vad katten har för problem och om katten kan bli frisk innan man tar beslut att avliva??

[Anunnaki]
0

Jag vet att det är impopulärt att säga djurplågeri här på siten men i detta fall är definitivt veterinären inblandad i att bryta mot djurskyddslagen.

Jourhemmet
0

#20 Självklart åker man inte in och tar livet av katten utan att veta vad det är???

Jag hade inte godtagit svaret från veterinären, verkar vara arbetsskygg!

Skriker katten av smärta så åker man ändå.

Viccan92
0

Problemet är att visst kan man åka till veterinär men vid den här tidpunkten på kvällen är ingen där ju.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Jina
3

Om min katt har så ont att den skriker avlivar jag hellre än låter plågas.

[helenal]
2

Jag skulle gjort allt i min makt för att ta katten till veterinär innan jag ens tänkte tanken om avlivning! NU kanske det är för sent men tråden las upp halv tio imorse!!! dvs att hela dagen har gått… och hade kunnat förhindra kattens plågor om kört till veterinären på direkten.

Jag skulle aldrig godta att min veterinär sa att "vätna tills måndag osv" jag skulle aldrig accepterat det.

När min hund var sjuk en lördag då hade han spytt och var orolig i magen men jag var jätte orolig och ringde veterinären dom föreslog att jag skulle komma in med honom på direkten för att se vad som var problemet… aldrig varit med om att någon veterinär svarat på det viset.!

Rorvers
1

Han har inte skrikit något mer än i morse och har inte visat att han har ont. Men han är väldigt svag och ligger mest och sover.

Visst känns det som vetrinären borde ha gjort mer, för just nu känns det som jag bara står här och väntar på att han ska dö.

Jag vet ju nästan redan vad vetrinären kommer säga imorgon, men jag vill ändå ha hoppet uppe att vi inte behöver ta bort honom. Jag tänker inte ta död på honom själv här hemma, och vissa tycker det kanske är ett dåligt val men det är mitt val.

tack för all hjälp!

[helenal]
0

undra vad som hänt stackaren att han bara plötsligt blv sjuk sådär..:(

Men ska ni åka så tidigt som möjligt imorn? bokat tid?

Hoppas det ändå går att åtgärda.. håller tummarna för din katt!

[helenal]
0

undra vad som hänt stackaren att han bara plötsligt blv sjuk sådär..:(

Men ska ni åka så tidigt som möjligt imorn? bokat tid?

Hoppas det ändå går att åtgärda.. håller tummarna för din katt!

Rorvers
0

Vi har fått en tid vid 2, känns så himla sent och att dom inte tar det seriöst. Fast dom kan ju ha mycket annat bokat. Tack!

[helenal]
0

får hoppas natten går bra.. har han ätit något nu eller druckit? ha han nära dig inatt så du kan övervaka honom.. han behöver dig nu…

Rafflan
0

Låter inte alls som ett konstigt svar från en veterinär, på helger och kvällar/nättar tar dem endast in döende, allvarligt sjuka och plågade djur, vissa andra akuta fall finns också. Sen är det svårt att avgöra per telefon hur illa det är…

TS katt hade ont imorse, den är dämpad nu! Låter inte som en döende eller plågad katt?

Är katten försäkrad?

mina frågor är äter den, dricker den, är den uttorkad, kissar och bajsar den, kan den röra sig och gå, har den feber?

Spruta i den vatten i munen och ha noga koll, blir den sämre ring igen och åk in akut.

[helenal]
0

32# Men jag tycker det lät akut i mina öron det hon beskriver "han skrek verkligen av smärta" Tycker man som veterinären ska ta det säkra före det osäkra för är svårt att avgöra via telefon…

Jourhemmet
2

#32 Läs hela tråden så får du svar. Katten verkar vara döende så….

#27"Du vet redan vad veterinären kommer säga"? Om du tycker att katten är så sjuk så att den dör eller måste avlivas så kan jag inte fatta att du inte krävt att få komma idag. Lite beror det ju också på hur du säger till veterinären, han kan ju annars inte veta att det är så akut.

Enligt lag måste du åka med katten om den är allvarligt sjuk, usch vad ledsen jag blir.

Rafflan
1

#33 jo men säger ägaren "min katt skrek av smärta imorse och har sen vart dämpad hela dagen" är det nog ingen veterinäre som vill ta in den så länge den äter, dricker, kissar, bajsar och inte har ont just nu, då dem är få som jobbar kvällar/nätter och dessa personer ska prioriteras på djur som har krampanfall, blödningar, förlossnings problem, smärta, och ska även kunna göra akuta operationer. Och då tycker du dem ska ta in en katt som hade ont imorse?

Jourhemmet
0

Den är slö äter och dricker inte och sover bara. Tycker du det låter som den katten mår bra. Ts skriver även att h*n tror att veterinären kommer avliva katten för att den är så sjuk.

iampinkbear
1

TS:

Katten kan ha ätit något som fastnat i/rivit upp tarmsystemet. Om den faktiskt är döende, och det vet du nog själv innerst inne om den är, kanske en operation eller annan behandling inte längre är möjlig men åk ändå in med den NU eller åtminstone så fort du vaknar och se till att få slut på dess lidande.

Ställ dig frågan vad som är bäst för katten? Hur kommer du själv att må i efterhand om du vet att den fått lida i flera timmar/mer än ett dygn helt i onödan?

[helenal]
0

33# ja det är alldeles riktigt jag tycker veterinären borde tagit in katten med detsamma!! Katten är ju allvarligt sjuk!! och sen spelar det givetvis in också vad ägaren säger till veterinären om ägaren säger: han skriker av smärta men nu mår han bra så spelar stor roll hur man säger när man ringer veterinären…

Rafflan
0

#36 Mår bra,: nej!

Döende eller måste få vård omedelbart beror som sagt på vad svaret skulle bli på mina frågor.

hittar att hon skrivit att han dricker, men inget om äter, dock klarar dem sig utan mat i 24 timmar.

Sen beror det på hur man säger saker, min kompis ringde "min hund är förlamad, hon kan inte stå!!!" jag åkte ditt för att köra dem till akut veterinären, gissa vem som stod upp när jag kom? Vi åkte till veterinären ändå, dem klämde och kände på hunden, sa att då den åt, drack, bajsa, kissa och kunde stå och gå nu fick vi åka hem och komma tillbaka på vardag för utredning, blev hunden akut sämre skulle vi åka in igen. Så katt som "bara sover" kan skilja sig enormt mellan olika människor. Och då DEN var dålig men inte är akut dålig nu förstår jag att veterinären hellre vill ta in dem döende och riktigt dåliga, och dem kan ändå inte göra utredning, utan ta blodprov och ev ge smärtlindring, men då den inte har ont nu kommer dem inte ge någon smärtlindring…

[helenal]
0

ja det jag menar.. ringer ,man en veterinären ska man poängtera själv att min "katt är så sjuk att jag vet inte om den är döende eller inte snälla hjälpa mig.". då hade hon förmodligen redan haft sin katt undersökt…

Rafflan
0

#40 eller helt enkelt säger "h*n skrek av smärta i morse, nu är h*n jätte dämpad och reagerar inte när jag pratar med h*n, jag tror h*n håller på och dö!" så lovar jag att dem nog kommit in, allt beror på hur illa det är och det beror på hur ägaren beskriver det ;)

Bäst jag hörde var en jägare som sa "min hund är lite trött" när han kom in var den jätte sjuk, bara låg på sidan, reagerade inte på nåt och var jätte kall, så det är sååå olika från ägare till ägare ;) (veterinären som höll en kurs berättade om detta fallet)

[helenal]
0

41# ja så kan man också säga.. gav bara ett exempel;)

Rafflan
0

#42 förstod det, undra bara om det inte är lite samma sak över nätet, att säga en sak men det egentligen är på ett helt annat sätt :)

[helenal]
0

43# jo kanske det.. tycker det kan bli lätt missförstånd i skrift också absolut=)

iampinkbear
0

#43 och #44: Tänkte samma sak. TS känner nog sin katt bäst själv och tar säkert åt sig av råden i denna tråd och h*n bryr sig uppenbarligen om katten tillräckligt för att vända sig hit och till vet. så vi får bara hålla tummarna för att det inte är så allvarligt som det låter i skrift och att det går bra. Lycka till, TS!

iampinkbear
0

Hur har det gått med kissen? *puttar*

Hawknestgrove
0

Ja, nu har ju e varit hos vet, så vi får höra hur det blev. Hoppas att det gick bra.

Rorvers
0

Han är i katthimlen nu. Hans njurar hade slutat fungera. Vet sa att hon inte trodde han hade haft ont, men att han skulle ha fått om vi kommit in senare.

Hawknestgrove
0

Gråter Lille vännen. Änglakatt….

Jourhemmet
4

Hmmm, njurarna slutar ju inte bara fungera helt plötsligt, katten måste ha haft några symtom innan!

Om katten skrek så hade den garanterat ont.

[silkesnosen]
0

Ledsen:(

Hawknestgrove
4

Ja men nu är kisse borta och har inte ont, det har däremot TS  säkert i själen. Vi kan inte backa filmen och vi kan inte göra kisse levande igen. Att hälla salt i såren här anser jag vara onödigt. TS har gjort vad hon /han kunde med de medel som bjöds.

Det var ju för att katten skrek som hon hörde sig för här och tog kontakt med vet. Att sen ställa en diagnos per telefon är knappast det enklaste och TS kanske inte har körkort? För mig är det ju väldans lätt att säga, Ok jag tar katten och kör iväg till Djursjukhuset i Moss och pengar har jag  till detta även om det går på femsiffriga belopp.

Hur många av er kan säga det? Jag har försäkring, men ni som inte har det?

Rorvers
0

Tack så mycket för hjälpen! Kändes hemskt då han somnade in i min famn och blev tung men ändå var det en stor lättnad. Som sagt har jag inte körkort.

Om lever slutar funka så går det väldigt fort, det var därför han gick ner så himla mycket på bara några dagar. Jag tror inte han hade en symtom eftersom han har varit en väldigt frisk och pigg katt hela sitt liv, men vad vet jag. Nu behöver han iaf inte lida.

Hawknestgrove
0

Han kan ha fått i sig glykol om det är så att han gått ute. Då kan det bli så starka reaktioner snabbt.

[helenal]
0

må han vila i frid.

Hugosmatte123
0

vad sorjligt det hände samma sak med min katt