En innekatt med en utekatt!
Hej =)
Satt precis och funderade på en sak, hur fungerar det att ha en inne katt och en ute katt? =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Varför har man ens en inne katt och en utekatt? Varför är liksom inte båda inne eller ute…
När jag var liten hade vi alltid 5-6 katter, några som var främst innekatter, några som var främst utekatter och en som var stallkatt. Vet inte hur det fungerade men det gjorde det. 
#1 Nej jag vet inte, min fd kompis hade det så! vet inte varför men så var det!
Därför ställer jag frågan här =)
/Josefin
Det problemet jag kan se är att katten inte kan gå in när den vill. Men det är väl bara min åsikt att en utekatt ska kunna få gå in när den vill. Märkte på ett annat kattforum att det fanns två personer som hade dom flesta katterna som innekatter men hade någon som fick gå fritt för att den behövde det. Så på nåt sätt funkar det ju. Även om jag inte nödvändigtvis håller med om att det är en perfekt lösning :P
#4 Hur menar du nu, alltså med att katten inte kan gå in som den vill? =)
/Josefin
Den enda är väl att utekatten måste släppas in och ut av någon och inte kan komma och gå som den vill genom öppna dörrar, fönster eller kattluckor.
Att skaffa en innekatt som kattkompis till en utekatt eller tvärtom har dock inte katterna själva någon glädje av. Istället för att bli kompisar och dela revir är risken stor att utekatten håller sig utomhus så mycket som möjligt för att undvika den andra katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Alldeles utmärkt! Hemma hos mina föräldrar går 2 av katterna ute och 2 inne, och det funkar felfritt. Enda problemet är väl att den ena av innekatterna ibland kan bli lite nyfiken på vad som finns där ute och försöka smita ut.
Varför? Många anledningar. Jag hade t.ex. en innekatt och en utekatt. Utekatten var den jag skaffade först, då tyckte jag att det var bra för honom att gå ut. Senare skaffade jag en till katt, och vid det laget hade jag ändrat mig och ville hålla mina katter inne. Men se det gick inte, utekatten försökte ständigt smita ut, satt vid dörren hela dagarna och började kissa inne. Jag tyckte inte det var rätt att tvinga honom att vara inne när han så tydligt inte trivdes med det.
Min föräldrars katter: Deras katter har alltid varit utekatter. Men när dom fick hem en döv katt var det en självklarhet att hon inte skulle gå ut. Men alla andra katter fick ju ändå. För ett år sen vart dom helt oväntat med kattunge (hon skulle bara stanna tills vi hittat hennes ägare
) Jag som länge har tjatat på mina föräldrar om fördelarna med att kastrera katthonor istället för att proppa i dom piller, att försäkra katterna och hålla dom inne, vann en liten vinst när jag lyckades övertyga dom om att denna lilla kattflicka skulle få vara innekatt. Det verkar t.o.m. som att hon kommer bli kstrerad i sommar. (Yay!) Men dom 2 katterna som redan är vana vid att gå ute får fortsätta att göra det. Citerar mina föräldrar: "dom har några år på nacken och vet hur man klarar sig därute".
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 har hört att kattluckor inte är att lita på även om det är en sån där med chipavläsare eller vad det nu är. Att man kan ha otur att katten klarar av att öppna den ändå och helt plötsligt är innekatten ute ändå :P Och är man då inte hemma dygnet runt så kan inte katten som får gå ute komma in när den vill.
#6 Vad baserar du det på? Min katt höll sig inne mer sen han fick en kattkompis inomhus. Samma med mina föräldrars katter. Varför skulle utekatt+innekatt ha svårare att komma överean än utekatt+utekatt eller innekatt+innekatt?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#8 Jag känner faktiskt ingen som har katt lucka eller alltid öppet fönster eller dörr utan folk öppnar när katten vill in =)
/Josefin
Personligen, om jag hade utekatt, skulle jag inte vilja ha kattlucka till katten. Jag vill ha katten inne på nätterna, och det är inte möjligt om den kan gå ut och in hur den vill. Och vad jag har fått höra från folk med kattlucka så hjälper det inte om man har en som man kan låsa. Vill katten ut så tar den sig ut.
//Lamina
#10 vi har kattlucka ;)
Öppnar den på morgonen och stängde den på kvällen (självklart är katten inne under natten)
När vi bodde mer tätt bebott hade vi några enstaka gånge problem med att andra katter kom in, men sen vi flyttade längre ut på landet slapp vi problemet :)
#11 jag har inte heller kattlucka, ser inte det som nödvändigt då katterna är ute så korta stunder här =)
/Josefin
#13 mina brukar vara ute störe delen av dygnet på sommaren, då är det skönt att dem kan komma in och dricka och äta när dem vill ;)
#14 Jo precis, mina är typ ute med mig i trädgården haha =) eller så har jag ytterdörren öppen samtidigt.
/Josefin
#9 Nu vet jag inte, men jag tror att det kan vara för om ena katten är innekatt så har ju den sitt revir inomhus än vad den katten som både är inne och ute. Så då blir det nog lätt så att den katten som är inne vaktar sitt revir och det resulterar i att katten som är ute inte vill vara inne så ofta. Men jag kan ju ha fel, men det känns som det lätt kan bli så då. Men det beror nog också på individ till individ 
#10 problemet då är ju att man måste vara hemma för att katten ska kunna komma in. Och beroende hur mycket man är borta så ser åtminstone jag det som ett problem. Men då tycker jag väl samtidigt att man borde bo så lämpligt till att man i såna fall har ett vettigt skydd till katten där den kan få vatten åtminstone. :) Men då är jag inget stort fan av utekatter heller haha :) Men jag har inte mycket höga tankar om grannarna som aldrig verkar vara hemma för att släppa in sina katter. :P jag tycker inte det är rätt mot katten helt enkelt att i princip aldrig ha tillgång till sitt hem.
#17 Vi har en stentrapp på 4 trappsteg upp till ytterdörren på ena sidan sitter det en planka för andra sidan är öppen så att katterna kan lägga sig under trappen, även en korg och filt vatten och om det är så att vi blir tvugna att åka iväg och någon katt fortfarande är ute så ställler jag dit blötmat också! =)
/Josefin
Tja, jag kan ju bara tala för hur det funkar för våra katter. Det är alltid någon hemma hos oss, och det är ofta mycket "spring i dörren". Grannarna brukar dessutom plinga på när någon av katterna vill in. Vatten har vi stående ute hela sommrarna och vill katterna ha mat så är dom välkomna i "butiken" precis brevid. Killen som äger den gillar katter och brukar mata dom när dom kommer på besök. Faktum är att dom är nog mer "hela kvarterets katter" än våra katter. 
//Lamina
#19 Låter bra med hjälpsamma grannar =) här bor det bara hundägare…… =(
/Josefin
Vi har inge kattlucka heller. Vi är väl inte helt säkra på att det skulle funka helt med lås och så. Våra katter är väldigt mycket ute. Bara grabbarna ligger inne hela dagarna och sover i min säng. På nätterna är alla ute. Dem har vatten ute och dessutom tillgång till alla våra uthus och garage och så. Vi har lite varmt i garaget om vintern om dem vill ligga där.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Här bor det en inne- och en ute katt. Funkar väldigt bra. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ni som har en ute & en innekatt, får man fråga varför? förstår inte riktigt varför man ska ha ena katten inne och den andra ute.. varför inte ha både inne eller båda ute? 
#23 I mitt fall är det så att utekatten har jag haft sen jag var 10 år :P hon är snart 12 år.. På den tiden tyckte jag att alla katter skulle få springa ute..
Det tycker jag inte längre, absolut inte. Hade jag fått göra om så hade jag haft henne som innekatt. Men hon är van vid att få gå ut (och vill göra det på sommaren, inte vintern).. och pga att hon alltid fått göra det OCH eftersom jag har sån tur att hon är en sådan katt som bara ligger på gräsmattan på baksidan och solar så ser jag inte det som ett jättestort problem :) Hon är i stort sätt bara ute när vi är ute och går inte iväg långt (de gångerna hon får vara ute är hos mina föräldrar som bor i ett villaområde, hemma hos mig får hon bara vara på balkongen eftersom jag bor mer centralt). Hon klagar inte över att bara få vara på balkongen hos mig. men är hon hemma hos föräldrarna vill hon ut eftersom där har hon alltid fått gå ut.
Innekatten är en kattunge som jag absolut inte tänker börja släppa ut.. Vill inte göra en till utekatt.
I mitt fal, och mina föräldrars fall handlar det dels om att dom äldre katterna är vana vid att få gå ut och har fått fortsätta göra det, medan dom nya snällt får stanna inne. Sen är en av dom äldre katterna döv, så det var liksom en självklarhet att hon skulle vara inne även fast henne syster fick gå ut.
//Lamina
#23. Min innekatt skulle inte klara att vara ute katt, för hennes ras. Var även ett krav från uppfödaren att katten inte får vara ute själv. Sen skulle väll jag inte ha en vit katt längre gissar jag på. ;)
Familjens katt ville jag skulle bli inne katt. Blev inte så då mina föräldrar släpper ut honom istället. men om han följer med mig när jag flyttar så kommer han få bli inne katt.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag har tre katter. Två får bara vara ute under min uppsikt och den tredje är en huskatt som klarar sig bra ute och tycker om att vara ute så hon får vara det så mycket hon vill när jag är hemma. Hon får dock inte gå ute på natten eller när jag inte är hemma. Just nu håller jag på att inhägna min uteplats så innekatterna kan få lite sol och frisk luft utan att jag måste vakta på dem.