Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2244 ggr
Henrika85
0

Katt älskar...

…hundmat??

Jo faktiskt, min katt Viktoria har blivit helt galen i min valps Royal Canin torrfoder för valpar och unghundar. Hon kommer direkt när jag tar fram hundmaten och har t o m gått så långt att hon kör bort valpen från hans skål för att själv kunna äta det.

Hon äter fortfarande sitt eget torrfoder, samt tonfisk, om det inte finns hundmat framme, men hon föredrar helt klart hundmaten.

Bör vi se detta som ett problem? Jag vet att katter inte uteslutande bör leva på hundmat, eftersom det saknas en essentiell aminosyra som katten inte själv kan bilda i hundmat, men är det farligt om hon äter det samtidigt som hon även äter kattfoder?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

sagan
0

Jag skulle ta bort hundens mat om den inte äter upp allt på en gång. Kör kissen bort hunden får du passa medans den äter. Då det inte innehåller det katten behöver kan den äta sig mätt på det och låter då sitt egna torrfoder vara. Och får då inte i sig det den behöver. Vad gäller tonfisk ska du vara försiktigt med att ge det på daglig basis. Innehåller för mycket en katt inte ska ha. Men att ge som godis nån gång då och då fungerar.

Lynxkissen
0

Våran katt är förtjust i svärmors hunds mat med. Jag är doc mycket noggrann med att han inte ska få äta det då det inte innehåller det katten behöver samt såär det väldigt mycket spannmål i. Jag ger inte ens min katt eget torrfoder vanligtvis, då även det innehåller mycket spannmål.

När hunden ätit klart tar vi bort hundmaten :)

Henrika85
0

Hehe, jag får väl börja "övervaka" valpens måltider då och se till att han äter det som är menat för honom.

#1 Jag ger inte tonfisk på daglig basis, kanske mer 3-4 dagar i veckan. Båda mina katter älskar det, kan jag tillägga, så det vore säkert tråkigt för dem att inte få det så ofta längre. Vad är det i tonfisk som inte är bra för katten?

#2 Om katterna vägrar blötmat, vad finns det för alternativ förutom torrfoder?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

sagan
0

#3 3-4 dar i veckan är för ofta. En matsked i veckan skulle jag säga brukar vara det som är ok. Tonfisk innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och att det är för mycket salt som inte är bra. Sen är det inget som ingår direkt i kattens matintag.

Du kan alltid få över en katt på blötmat, men du bör ha tålamod då det kommer att ta ett tag. Eftersom kissen din tycker om tonfiks kan man hälla på det till en början och minska varteftersom. Sen kan du smula torrfoder och strö över som smaksättare. Ofast är det konsistens och lukt som behöver övervinnas. Men den som har tålamod lyckas oftast. Glad

Hawknestgrove
0

ja, min sambo har en daglig lek med vår lilla Pipis här. Hon bara MÅSTE….. Vare dag, när han ska ut och ge jämthunden mat, så SKA Pipåis ha en hundkula att jaga och äta upp. Annars blir hon såååå lesssen… Ibland så äter honite upp den, utan då kommer Aren elelr Mee och gnaskar i sig den. Så tydligen så är det gott. Min förra gamla katt åt bara Wift  hundmat på burk ett tag. vägrade annat käk…. Jag försökte visa burken för henne och sa att det var hundmat, men nej då, det var så gott….Men det var förstås en utegående katt, då bodde vi så till, att ingen trafik fanns där vi bodde. Så hon  drygade ju ut sin kost själv….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Viccan92
0

Jo mina katter gillar med hundmaten. Dem ligger och väntar vilken har gjort att hunden äter upp allt istället för att lämna kvar. Mycket bra tycker jag. Sen är det tvärtom också att hunden älskar kattmat. Försöker undvika det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lynxkissen
0

Vad det gäller att gå över till annan mat så håller jag med #4 om att man får ha tålamod. Min katt gillar blötmat men älskar torrfoder tyvärr. Vill doc inte ge torrfoder, men han var van vid det när jag hämta honom, så jag övergick lite sakta. Nu äter han endast blötfoder här hemma, utom att han kan få några torrisar som godis eftersom jag har lite kvar.. Ska så småningom gå över till barf, hoppas på att det inte blir så stora problem men han vänjer sig vartefter bara övergången inte sker för fort :)

Henrika85
0

Jag är väl en alldeles för blödig matte, kan jag tänka mig… men jag tycker så synd om missarna när dom matvägrar, så att jag efter endast 1-2 dagar med blötmat tar fram torrfodret igen. Min yngre katt (som nu börjat äta hundmat) har dessutom en (o)vana att jama alldeles förskräckligt när hon inte fått det hon vill ha.

Men men… det är gamla damer det rör sig om här, 9 och 7 år, som äger mig fullständigt. Jag köpte hundvalpen med villkoret att jag skulle kunna lämna tillbaka honom om inte katterna accepterade honom, men det har gått långt över förväntan.

Borde jag försöka erbjuda blötmat till hunden med? Då kanske Viktoria i alla fall får smak för det? Skrattande

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Hanna
2

#8 9 och 7år är ju ingen ålder alls Flört Vår tant här hemma är 19år (äldre än mig)Glad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Henrika85
0

#9 Oj, det var en riktig gammelkatt! Jag hoppas att mina kan bli så gamla och får behålla hälsan.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Jo, det får man hoppas :)

Hon är gammal, men alla frågar om det är en kattunge. Oskyldig (Dock pytteliten bild pga att jag tog den från min blogg).

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus