Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4856 ggr
[stjej]
2

Vilken ras?

Jag börjar fundera lite på vilka raser våra katter är.

Den äldsta sa dom var en blanding av main coon och nån irlänsk korthårig katt men hon har tofsar på öronen som en norsk skogskatt?

[stjej]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran andra katt, snövit är vad min fästman säger en gatukorsning men hon har väldigt lurvig o go o lång päls?

line84
7

Har du ingen stamtavla på katterna så är det huskatter du har.

[stjej]
1

Mamman till cissi (bilden försvann) är renrasig Main coon med stamtavla

line84
5

#3 Jättefin katt men det ser verkligen inte ut som en maine coon..

[stjej]
1

Nej jag håller helt med dig men vi såg mamman o hon var renrasig main coon. Hon har rätt stora tassar o det är väl typiskt main coon? och ska alltid doppa tassen i vattnet innan hon dricker o har hört att det är "typiskt" oxå

MonicaLagerquist
9

#5 Typiskt för Maine coon katter är att de har stamtavla.Flört

Det ser ut att vara unika vackra huskatter ni har.

Stolt ägare till tre La permer

UlrikaD
3

Jag har en katt med världens största tassar här hemma. Det är en huskatt, blandning mellan allt möjligt.

[stjej]
2

ok då e hon säkerligen som jag tror, halv maincoon 1/4 norsk skogskatt o resten nån korthårig kattis

Josefa
3

#8 Eller inget av det.

Fick du se mammans stamtavla?

siamlove
1

#6 Ha ha ha haSkrattande

[stjej]
4

Nej vi stannade inte så länge, dom ville bara bli av med henne… Hon blev illa behandlad av dom. Men vi såg mamman o hon var tydligt main coon men nej vi såg ingen stamtavla… Men struntar i raserna dom e mina hjärtegryn ändå!

[sakring]
1

Alla som har katter med stamtavla visar dem. Var så säker. De hade förmodligen en långhårig huskatt. Inget fel med det. Sa de att mamman var Maine coon?

[stjej]
1

Saken är den att dom föder upp main coon katter, dom hade 5 stycken tror jag men vår katt dög inte för den inte var renrasig (ja dom sa det rakt ut)

saga97
0

hej det blev lte ot här men jag skulle villja presentera min ragdoll ragge som jag köpte i fredags doc kanske ska ändra namn

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

saga97
0

lördags *

[stjej]
0

Vilken söting! En spottis

saga97
0

jag vet inte jag tycker bara han ser ut som en pirat :D

saga97
0

är det de teckningen heter spot ? han är ljusbrun över ryggen och aa du ser ansiktet och rästen vit betyder inte spot med fläckar?

[stjej]
0

Nej fick bara namnet Spottis i huvudet:)

mitzerl
13

En maine coon-uppfödare som sysslar med huskattsavel låter rätt allvarligt faktiskt. Jag ser olika "svar" på det hela:

a) en maine coon-uppfödare som av ett misstag fått sin katt parad med en annan katt - dock är nog detta väldigt osannolikt, för då skulle uppfödaren ha fått meddela misstaget till sitt kattförbund och skulle ha varit öppen med misstaget för dig samt visat dig stamtavla.

b) en maine coon-uppfödare som avsiktligt sysslar med huskattsavel - ett troligt alternativ eftersom du inte fått se stamtavla. Detta är väldigt allvarligt och hon kan bli utesluten ur sitt förbund.

c) en som TROR sig ha en maine coon-katt och för över denna tron på dig, så att du också börjar tro det och som ville ha en kull på sin katt för att den var "så söt". Mycket sannolikt.

d) en som vet att det inte är maine coon, men lurar i dig att den är det, för att kunna ta högre betalt för kattens avkommor. Och alltså lurar dig att tro att maine coon skulle vara något "finare" än huskatt. Också mycket sannolikt.

Fakta är alltså följande:

En katt är ingen maine coon eller norsk skogkatt bara för att den ser ut som det, eller har liknande temperament. Har man inte fått se någon stamtavla så kan man vara säker på att katten är en huskatt. Och en huskatt är verkligen inte att förakta, den skall man vara STOLT över!

[sakring]
2

# 13 Allvarlig då det kan vara en tjuvparning med huskatt. Har de själva huskatter som är okastreade är det väldigt allvarligt om de  verkligen är uppfödare av Maine Coon. Fick du veta deras stamnamn?

[stjej]
0

Nejnejnej hon va på tjocken när dom köpte mamman men det visste dom inte om

annzoo
2

#22 varför köper man en fertil vuxen hona och väntar med kastrering om man nu har uppfödning av raskatter? :S

[stjej]
3

Fråga inte mej, verkar vara en väldigt skum familj.

Då vi misstänker att de inte tog hand om Cissi ordentligt så lät vi dom inte komma o hälsa på för vi var rädda att hon skulle bli lika rädd som hon var ibörjan… Då anklagade dom oss för att ha avlivat henne så vi fick skicka kort på oss med cissi med datum o tidstämpel

Hawknestgrove
1

vilka skumma folk… Tur att er lilla Cissi fick det bra..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fridaybrew
4

chippad och vaccinerad och besiktigad var den väl om den kommer från en seriös uppfödare? Om inte så hoppas jag ni inte betalade för att det var main coon inblandning i huskatten.

Men är allt gjort då är högre pris ok.

vad betalde ni för katten?

/Fridaybrew

saga97
0

kan vi nt hålla oss i ämnet och ta detta i en annan tråd

Fridaybrew
6

visst kan vi hålla oss till ämnet precis som du gör i #14, 15, 17 och 18 =)

Det är något visst med glashus är det inte det =)

/Fridaybrew

[stjej]
0

Hon hade 2 annonser. Våran cissi för 100 kr och mamman för 10 000 kr

saga97
1

10 000Förvånad oj vad mycket!

[stjej]
1

Japp dom var inte bara elaka mot katten o dryga j*vlar, de ska tjäna pengar på det med

LaSadie
1

Är det ett par där kvinnan är lite kortare och gärna blir av med katterna (transporterar dem till stationer och liknande)?

[stjej]
1

Inte en aning faktiskt! Träffade dom bara när vi hämtade Cissi o deras dotter bar henne på ett oförsiktigt sätt. Sen hörde dom av sig några månader senare o ville komma hit (ja jag skrev om det innan) men vi sa att de kunde komma inom 2 veckor så hon hinner göra sig hemmastadd

Men såg att de söker en ny avelshane så… Tror dom hade 5-6 katter

Fridaaaa
1

#3 Det där är inte en maine coon ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sakring]
0

Anmäl dem till länsstyrelsen. Dels pga deras sätt att hantera katter och dels för att de inte får ta mer än ett visst antal kullar per år oavsett antal katter, honor, utan tillstånd.

[stjej]
0

#34 Nej hon ser inte ut som en men mammam var/är Main coon…

Ja jag har länge funderat på att anmäla dom!

Fridaaaa
0

#36 Ja men är inte pappan det, så kan ju inte ungen vara det ;)

[stjej]
0

Då blir dom väl halv maincoon?

Fridaaaa
0

#38 Beror ju på vad pappan har för ras. Men räknas som huskatt eftersom det är olika raser i katten :)

[stjej]
2

Nej hon kan omöjligen vara huskatt då vi bor i lägenhet ;)

Fridaaaa
0

#40 Heter huskatt ändå ;)

[stjej]
1

Ja jag vet, skämtade bara

Fridaaaa
0

#42 Jo förstod det, var därför jag också hade blinkande gubbe ;)

[stjej]
0

Hon är mattes älskling o följer mej var jag än går så hon är min lilla solstråle:)

mitzerl
7

FYI, rasen heter Maine Coon, och kommer alltså från staten Maine i USA. En gammal myt är att katten skulle vara en blandning mellan katt och tvättbjörn, racoon på engelska. Därav namnet.

Varför är det så viktigt att katten prompt skall kallas halv-Maine Coon, trots att den inte ens är lik rasen och du inte sett någon stamtavla?

Du har en jättefin huskatt , varför duger inte det? Maine Coon är inte ett dugg "finare" än huskatt. Man skall vara stolt över huskatterna, inte försöka göra om dem till halvraskatter.

Att säga att katten är en blandning av en viss ras utan att man ens sett stamtavla blir lite fel, tycker jag.

[stjej]
2

Nej jag var bara nyfiken då hon inte liknar main coon. Det har ingenting med att skryta eller något, är bara nyfiken då jag älskar våra katter o vill veta mer om deras bakgrund!

Jina
0

Irländsk korthårig? Vad skulle det kunna vara?

[stjej]
0

Ingen aning, det var exakt dom orden hon använde

[sakring]
0

Irländsk korthårig har jag aldrig hört talas om, brittiskt korthår däremot är jag mycket bekant med då jag har två styckenSkrattande

mitzerl
6

Det var alltså "Maine Coon-uppfödaren" som pratade om irländskt korthår? Det låter ju inte som någon seriös uppfödare om hon hittar på nya raser.

Det stärker min uppfattning att det inte är någon Maine Coon-katt med i leken öht. Tråkigt att du har blivit så lurad. :-(

[stjej]
2

Då har dom hittat henne för alla katter vi såg var main coon.

Känner mig inte lurad, tvärtom har blivit välsignad och fått en underbar katt som ger o får ovillkorlig kärlek och många skratt.

Josefa
3

Hur kan du veta att alla de andra katterna var av rasen maine coon? Visades det någon stamtavla? Alla stora långhåriga katter är inte maine coons. Om de har ljugit om din katt bakgrund kan de väl lika gärna ljuga om de andra katterna.

Fridaaaa
2

#51 Hur vet du att dem var renrasiga? 
T.ex mammas hankatt ser väldigt mycket ut som en norsk skogskatt men syskonen blev korthåriga och mamman var korthårig, så det kan luras.

[stjej]
3

Som sagt jag bryr mig inte om ras eller något sådant, var bara nyfiken på att lära känna våra kisar bättre.

Fridaybrew
5

Lär känna dom som huskatt isf =)

/Fridaybrew

[stjej]
1

För mig är dom katter, ras spelar ingen roll! Nyfiken bara för som ni säger så ser hon absolut inte ut som en Main coon

[sakring]
1

Du kan gå in på SVERAK och läsa om olika raser.

[stjej]
1

Har redan läst allt om main coon.

[sakring]
1

På SVERAKs hemsida?

Fridaybrew
0

Det stavas:

Maine Coon

för att visa på skillnaden

main coon  = fel

mainE coon = rätt

/Fridaybrew

[stjej]
0

Men stavningen spelar la för helsike ingen roll?

59: Nej på Wikipedia

Fridaybrew
0

klart stavningen spelar roll, speciellt när du kommunicerar i skrift.

Och man bör kunna begära att namnet på rasen skrivs korrekt speciellt då du har läst på allt om rasen ifråga.

Blir intressant att se din framtida stavning av namnet =)

Brukar inte poängtera om det är någon enstaka gång för det är enkelt att "tappa" en bokstav. När du konstant tråden igenom gång på gång konsekvent felstavar samma ja då är det dags att upplysa dig att det är fel.

Men du gör som du vill det är du som inte stavar rätt, vill du bli tagen på allvar så är det bättre att stava korrekt åtminstone på rasnamn. MEn nu kan du inte säga att du inte vet bättre, för det gör du nu =)

/Fridaybrew

[stjej]
2

Kan bero på att jag dels är väldigt trött idag samt äter massa mediciner som gör mig lite snurrig.

[sakring]
2

Gå då in på SVERAKs hemsida och läs. Det står massor av nyttiga saker där om katt öht. Du vet att SVERAK är  vårt största raskattsförbund?

[stjej]
3

ja det vet jag. Men som sagt var inte meningen att det skulle bli en så lång tråd, var bara nyfiken i en strut

btw tog just denna bild på mina 2 älsklingar

mitzerl
1

Oavsett ras eller icke-ras så har du väldigt vackra katter! Glad Är det en padda, den ena?

[stjej]
1

Ja dom e supergoa! O så kelna o har så starka personligheter

Den till höger?

mitzerl
1

Ja, visst är det ju en liten padda! Kyss Jag älskar paddor, fast själv har jag ingen.

[stjej]
1

Mattes favorit är en padda:) Jaja hon hoppar o skuttar så;)

[stjej]
2

Jag tror jag har kommit fram till det enkla svaret i gåtan.

Då alla andra katter var Maine Coon och dom är så mycket mer värdefulla än "vanliga" katter (enligt ägaren) så ville dottern ha en katt hon kunde leka med o det kan man ju inte göra med dessa dyrisar så dom skaffade en katt till henne att leka med, när hon tröttnar så sätter de ut en annons o ljuger ihop en historia.

Det låter inte helt omöjligt.. Kom på det igårkväll.

Sättet flickan bar Cissi på: Bara höll med båda händerna runt magen o cissi bara hängde o dängde som en disktrasa tyder på att hon inte blev bra behandlad o att det var "hennes"

saga97
1

om det är en vanlig bondkatt var har den fått tofsarna ifrån?

Josefa
4

#71 Eeh? Lodjuret kanske? En huskatt kan se ut ungefär hur som helst, så varför skulle den inte kunna ha tofsar i öronen?

saga97
2

jag trodde bara norsk skogskatt blandning mainecoon blandning och sånna hade de alltså huskatter med sånna föreldrar  min ragdoll har sånna också..

Thaeri
1

Nej, tofsar kan vilken katt som helst ha, sen är de vanligare bland vissa raser där de ingår som ett av rasens karaktärsdrag.

Raskattavel i modern mening är inte mer än 150 år gammal eller så, och ursprunget till raserna lever fortfarande kvar sida vid sida med dem, så alla drag man ser bland raskatter hittar man även bland huskatter utan raskattpåbrå. Utom de grejer som hybridraserna fått från vildkatter då.

#72, Lodjuret har de knappast fått dem från, så nära släkt är inte tamkatter och lodjur Flört

[stjej]
1

Men kan en vanlig huskatt ha lurvigt, mjukt hår som e mellanlångt?

Fridaaaa
1

#75 En huskatt (bondkatt som jag säger), kan ser ut hur som helst :)

Maria
3

#75 Huskatter kan se ut hur som helst.

Jag har två katter som enligt säljare skulle vara "halva" Norska skogkatter.

Nu vet jag och visste då vi köpte katterna att det var huskatter vi fick.Flört

Alla säger att långåriga katter är någon raskatt verkar det som.

Här kommer en bild på mina huskatter (som sade vara halva skogkatter) hehe.

Kolla svansen på den röde. En huskattssvansSkrattande

/Maria

Supinesophie
1

Långhåriga huskatter har uppstått naturligt och sedan har man gjort raser av dem, så en långhårig huskatt är iget konstigt alls.

[stjej]
3

Neeeeej vad söta!!!

Synd att jag ALDRIG lyckas fota Snövit med öppna ögon, hon har riktiga rådjur ögon o ser sååå ynklig o änglalik ut men hon e ett litet monster;)

Fridaaaa
0

#79 kanske inte gillar blixt? :)

[stjej]
1

Har tagit dagtid med utan blixt men hon vänder sig om… Vill väl inte leka fotomodell;)

Fridaaaa
0

#81 aha okej hehe kan vara så ja ;)

[stjej]
0

Får la försöka tills jag lyckas..får se vem som är mest envis (JAG)

[sakring]
1

# 79 Så svart och vacker, en riktig liten panterSkrattande

UlrikaD
2

TS har tagit bort sitt konto från iFokus.

[sakring]
0

# 85 Men hon kan väl fortfarande läsa det som står här?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.