Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2673 ggr
[four_ferrets]
0

Uppfödning

Edit: enligt trådskaparen är detta ett "test".

Kan man para en Perser/Norsk skogskatt med en birma?

och vad isåfall kommer det att bli någon konstigheter med den rasen?

Jag har varit kattuppfödning tidigare så jag vet vilka risker man tar.

[silkesnosen]
7

Nej inga risker egentligen. Katt är katt. det enda man kan känna är väl att markanden tycks mättadpå huskatter och att det kan vara svårt att finna bestående hem.

viciouscircle
6

För det första - kattungarna blir ingen ras.. de blir huskatter. :)

Konstigheter kan det nog alltid bli.. renrasigt eller inte. Dock kan man ju försöka förhindra det genom att hålla koll på temperament och diverse sjukdomar hos tidigare djur i ledet. Så se till att göra alla nödvändiga tester på katterna först.. då har du i alla fall gjort så gott du kunnat på den punkten. Temperament osv är dock svårt omdu inte har koll på katternas släktträd..

Släktträd och tester görs sällan på huskatter.. vilket gör hela grejen med det till ett ännu större lotteri. Så som svar på din fråga - ingen kan veta så länge du inte har koll på bland annat ovan nämnda saker :P

OberonsMatte
10

Nej, det kan man inte. Det finns inga raskatter som ska användas i annat än seriös och registrerad avel.

Sajtvärd Katter iFokus

Hawknestgrove
5

jag hoppas innerligt att detta inte är något planerat, som sätts i verket. Som sagt, det blir helt vanlig huskatt, omän kanske med längre hår.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[four_ferrets]
0

Okej jo men det kommer bli ungar i sommar någon gång.

UlrikaD
10

Vad säger uppfödaren till Birman om att den används till huskattsavel? Är det ok för den?

Många rasuppfödare har skrivit i sina kontrakt om detta.

Kanske är ok för er uppfödare, men jag blev bara nyfiken.

OberonsMatte
9

Det är inte ok nånstans att använda raskatter i huskattavel! Det finns inte en enda anledning till att medvetet avla fram fler huskatter och de ursprungliga uppfödarna till raskatterna skulle gråta om de visste vad ni håller på med.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
2

Kolla hälsotester för de inblandade raserna och kolla blodgruppering på en gång också så att katterna ens passar :) Temperament är svårt att säga hur det blir.

Hawknestgrove
7

fruktansvärt ansvarslöst, är allt jag kan säga.

Rumblebee
5

Just varför vill du ta fram en blandras/huskatts kull? Vore det inte mer givande att skaffa en till birma och satsa på birma avel, alternativt kastrera katterna och bli jourhem åt en dräktig hemlösing?

Hawknestgrove
1

det är väl aldrig så, att du planerar att sälja" halvbirmakatter" till ockerpris till folk med mindre vett i huvet?

[four_ferrets]
0

#6 Ja den tycker det är ok.

#10 Jag äger Perser/Norsk skogskatt och min kusins tjej äger Birman

[silkesnosen]
1

# 11 Försök att inte attackera, är inte konstruktivt.

jollycox
3
OberonsMatte
6

#12 Om birmans uppfödare tycker att det är ok att avkommor används i blandrasavel har den "birman" garanterat  inte någon stamtavla!

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
7

T.S om du har varit kattuppfödning tidigare så vet du väl en del om detta och behöver inte fråga här?

Rumblebee
3

#12, jo, men din skogis/perser är ju endå inte renras, utan en blandras, som även kallas huskatter. Så det spelar ju liksom ingen roll om du fortsätter säga att det är en norsk skogkatt/perser.

Så oavsett om birman är rasren och har föräldrar som blivit 'best in show' eller vad det heter på kattuställningar, så kommer ju ungarna bli blandraser, som kan bli lite hur som helst i och med att ena föräldern har två raser i sig, till skillnad om det hade varit två renrasiga föräldrar.

Hawknestgrove
3

alltså, allvarligt talat, här klagas det på tonen på sajten, men kan det bli annat än ilsk, när folk som ofta är inne på fokus och på kattsidorna kommer med inlägg om planerad backyardbreeding och vill ha råd hur de ska göra och om det kan bli något fel? Jisses, hela grejen är ju fel,…..En sak bara…. glöm inte, att om dessa presumtiva kattköpare vill försäkra sin katt av denna blandning, så kan försäkringsbeloppet aldrig bli högre än 1000 kr i livförsäkring. En sak att tänka på, när folk betalar 2-3000 kr för blandraskatter, som de tror är till hälften renrasiga.

[four_ferrets]
5

Märks ju direkt att man frågor en liten sak här inne så blir man påhoppad.. detta var ett test så nu kan alla få se hur ni beter här inne..

Fridaybrew
11

Funderar vad gör man med trolltrådar?

/Fridaybrew

Rumblebee
4

#19 Inte har väl du blivit direkt påhoppad? Inlägg #11 kunde ju ha varit formulerad på ett annat sätt, så det inlägget var ju lite av en pekpinne mot dig, men de övriga inläggen i tråden har väl inte varit något påhopp, utan just råd och fakta?

Även om det är ett test eller inte, vad hade du velat ha för råd? Att föräldrarna ska testas först, honan få bra mat, eventuella oförutsedda kostnader som kejsarnitt, och ungarnas veterinärsbesök innan de säljs?

Nu kanske det blir lite irriterad ton i mitt inlägg… men du skrev att du tänkte ta en huskattskull och undrade om det var möjligt att korsa föräldrarna, där en är en blandras och den ena renras. Fastän väldigt många är emot huskatts/blandras avel… så frågan är ju hur du tänker när du skrev ut din test-fråga här på kattforumet?

Visst att det kan vara dålig stämmning här inne och att folk kan vara snabba med sina pekpinnar och ställa folk mot väggen och börja anta saker, men skriver man som du gjorde i huvudinlägget, så är eventuell irritation som kan uppkomma från de som svarar, helt befogad.
Hade du nämnt att det var renrasig avel så hade det blivit annorlunda tror jag.

[silkesnosen]
0

# 20 Ärligt talat det där är inte ok. Var är moderatorn?

Denna kommentar har tagits bort.
viciouscircle
6

Att lägga fram fakta - få råd som är baserade på faktan..

MEN att inte få den respons man hade hoppats på. Dvs, folk håller inte med..

Är det påhopp? 
Näe. Inte direkt va.. :)

Fridaybrew
0

Kom igen!

Om du skapar en trolltråd och sen kallar det ett "test" kvittar.

Att  sen springa till moderatorn på en gång pga minsta lilla tja då har man feta problem.

Edit: såg fel på användar ikonen på #22. Så detta inlägg blev tokigt helt enkelt.

Edit II : Bra med moderera första raden i #0 =)

/Fridaybrew

[Emma--]
1

Tänk på tonen oavsett åsikter om huskattsavel.

OberonsMatte
1

Äh, det här är inget "test" (i betydelsen "inte på riktigt"). Jag hoppas dock att det inte är för sent för TS att ändra sina avelsplaner.

Sajtvärd Katter iFokus

Rumblebee
1

Förresten TS… du borde ta en titt på länken #14 postar, speciellt inlägg #30 som postat en bra illustrering på hur illa det kan bli. (har aldrig länkat till ett specifikt inlägg i en annan tråd förut, så får se om jag gjort det rätt nu…. )

Hawknestgrove
16

Ok, vi säger så här…. Jag går in på barn i fokus och frågar om det är ok att ge mina ungar en omgång med rottingen om de inte lyder…. Eller så går jag in på politik i fokus och säger att hitler var en hyvens kille… Vad får jag för reaktioner tror du?

Solitaire
1

#29 Skrattande

Anonym
5

#29 Varför jämför du olagliga handlingar med lagliga?

[silkesnosen]
2

Oki, nu andas vi. Försök att ta några steg tillbaka. Vi är väl iaf vuxna.

Jina
2

Hoppas någon anmäler #32

TS, VILL du så visst. Bägge föräldrar bör HCM-scannas (ca 1000 kr/styck). Perserblandningen PKD-testas (dna, ca 500 kr). Birman kan ha problem med njurar? Eller är det ragdoll? Kolla upp!

Skogskatt = långhårig huskatt, dvs inga rasspecifika test.

Bägge blodgrupperas, ca 500 styck.

FIV/FeLV-testas, ca 500 styck.

Ha så kul!

Henrika85
0

TS har ju redan erkänt att han/hon är ett troll, så varför fortsätter vissa att mata trollet?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

UlrikaD
21

Jag tycker att lägga ut en sådan här tråd "som ett test" är lika med att spotta i ansiktet på alla som jobbar med hittekatter i Sverige.

Som ligger ute i buskarna för att rädda halvt förfrusna katter från att behöva föda sina bebisar utomhus.

Som lägger alla sina pengar på att ge mat åt katter som inte ens är sina egna.

Som jobbar arslet av sig rent ut sagt för att hemlösa katter ska få en alldeles egen familj som tar hand om dem.

Men visst, är det kul att "skoja" med dem som står och öser ett vattenfall med händerna dagligen utan att komma någon vart men ändå lik förbaskat fortsätter…så fine, ha det så kul.

Jag tycker det är dålig smak och ett förbaskat dåligt beteende.

Ta all den kreativiteten och fantasin och gå ut och hjälp till lite själv istället.

Anonym
0

En intressant tråd! Med många intressanta svar. Ett test, exempel, man kan kalla tråden för olika saker, ånga svar är bra, många mindre bra. Men att påstå att kattsveruge blur spottade av det här är ganska skrattretande, tål man inte troll eller exempeltexter utan att känna sig kränkt så ska man nog inte läsa alla trådar. Jag kan förstå att folk har roligt när de skapar trolltrådar här, reaktionerna låter sig inte vänta ;) Jag kan inte se många trevluga människor bakom inläggen, tvärtom.

UlrikaD
7

#38 Många stavfel och gömmer sig bakom ett anonymt nick..med andra ord någon som inte vågar stå för sina åsikter. Undrar varför man är feg i ett forum om husdjur?

OberonsMatte
0

Det sorgliga är att TS inte är något troll utan skriver på fullt allvar.

Sajtvärd Katter iFokus

[four_ferrets]
2

HAR NU ANMNÄLT VISA PERSONER TILL POLISEN P.G.R PÅ HOPP SÅ NU FÅR VI SE VAD POLISEN SÄGER OM DETTA..

Amorell
11

Det känns faktiskt som det största slöseriet av statliga medel någonsin. Helt onödigt. Om du trollar på ett forum och gör en tråd för att väcka känslor och het debatt så känns det verkligen onödigt att sedan anmäla inlägg.

Du har ju verkligen bett om reaktion och provocerat fram heta känslor hos forummedlemmarna.

~ Ysmn

Amorell
5

Sen om det här var till för att testa och förbättra stämningen på forumet så kan jag absolut inte se hur detta skulle lyckas med något annat än det motsatta?

~ Ysmn

Anonym
7

#39 Det bli stavfel ibland, men du är så välkommen att hänga upp dig på dem om du vill! Här på forumet får man vara anonym, varför retar du dig på det? Spelar det någon roll?

Det intressanta med tråden är att många inte kan hålla sig till god ton, även om man inte tycker om ämnet. Coola ner er lite!

[four_ferrets]
0

Har inga ord till er..

Det här var ett test och om man inte tål ett test så svara inte då.

Har sett i liknade trådar att ni gnäller på folk som frågar eller liknade så det är väll så ni beter er mot alla andra oxå..

Jaja skriv hur mkt skit ni vill om mig jag vet iallafall bättre av visa av er andra här inne.

EddaM
6

Du har uppenbarligen Illrar…om man sade till dig att man har en iller som lever i en liten liten bur och låter den få ungar hipp som happ hela tiden, då är det helt okej för dig??

Är det fel att känna för djuren, att ha medlidande? När man VET hur många huskatter råkar illa ut på alla de sätt? När man vet att de raser du skulle ha parat har flera olika genetiska sjukdomar som en bra uppfödare testar för? Det är tyvärr väldigt många blandraser som dör pga PKD och HCM.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

OberonsMatte
3

TS; Eftersom du faktiskt råkar ha en perser/norsk skogkatt-hona undrar jag om det du skrivit om den planerade aveln bara var påhitt? Kan du inte vara snäll och klargöra det?

Sajtvärd Katter iFokus

Jina
3

"Trolla" på forum (eller om det är en efterkonstruktion, vem vet), få reaktioner och sedan polisanmäla. Ja, vad ska man säga?

Vilka påhopp är så grova, TS? Eftersom du kallar folk idioter och vad det nu var i borttagna inlägg.

Imasy
4

Eftersom denna tråd enbart var för att provocera låser jag denna.

Inlägget är låst för nya kommentarer