Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 917 ggr
[Dopy]
0

Omplacera?

Jag bor i min lilla 2:a med min underbar Sotis, en svart bondkatt på 3 år. Haft henne sen hon var 12 veckor.

Men nu är grejen att jag blivit tsm med en kille, som är pälsdjurs allergiker! Han tål att vara här någon dag då och då med allergi tabletter, och om vi stänger in katten i något av dem andra rummen. Men skulle det bli seriöst och vi flyttar ihop så småning om blir det problem med hur jag ska göra med Sotis, funderar på att i sånt fall omplacera henne, men vill egentligen inte det, lite sugen på att kanske "låna" ut henne så jag har lite koll att hon har det bra + kanske ta hemme henne när jag flyttar till radhus eller villa så hon kan bli utekatt…

Men känns lite klvuen, tog ju ett ansvar för livet när jag tog hitt henne och vill ju vet att hon ska få det bra hela livet <3

Hur svårt är det att hitta bra hem om jag omplacerar henne?
Finns det möjlighet att låna ut henne eller tror ni det är lättare att omplacera?

Vi har ju inte pratat ännu om att flytta ihop, men vill känna att jag har tänkt på allt "ifall att", så att det inte blir så hastigt :)

Funderar även att jaga på mamma och pappa om dem inte kan ha henne bo hos dem ^^
Eller låta henne bo i stall/ladugård här i närheten så jag äger henne men hon bara får bo där ^^
Hon bode ute tills hon blev 2 år och jag flyttade till lägenhet :)

Delfinen
4

Finns många om här och precis som du säger har du precis träffat denna kille. Ingen vet hur förhållandet utvecklas.

Det är inte ett lätt beslut att fatta. Att behöva välja mellan sin katt och sin pojkvän är aldrig lätt. Kan bara ge dig rådet att så länge du inte har bestämt dig, eller hittat ett bra hem till kissen att vara särbo. Även om man vill vara sambo så har man både sin kisse och sin pojkvän kvar genom att vara sambo.

Be din pojkvän prata med sin läkare om att få en allergimedicin som heter Cestine. Har funkat otroligt bra för flera andra pälsdjursallergiker.

Mitt ex yngsta son var superallergisk, kunde inte gå i närheten av pälsdjur men efter att ha börjat med cestine kröp han runt på golvet bland hund, kanin och katt, kelade, gosade, borrade ner hela ansiktet i pälsen utan att reagera ett dugg.