Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 4619 ggr
IceJossan
29

Vill du ta kull på din hona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla, jag skriver detta för alla katters skull :(

Det finns över 100 000 (!!!!) katter UTAN hem i Sverige, och för varje kattägare som väljer att ta en kull på sin katt "för att det är så kul med kattungar" eller "för att hon ju är en sån fin katt" så ökar antalet hemlösa katter generation efter generation :( För ju fler som föds "planerat" inne i värmen, desto fler blir kvar ute i kylan utan hem, och dessa fortsätter att föröka sig. De som vill ha kattungar bör ABSOLUT satsa på att ta sig an en hemlös dräktig kattstackare som inte har något tryggt hem att föda sina små i. En helt fantastisk gärning eftersom dessa katter redan är dräktiga och BEHÖVER hem. En katt som redan har ett hem har en trygg tillvaro, men dessa dräktiga honor som går hemlösa ute i kylan kommer att föda sina ungar till ett liv i missär, där de flesta kommer dö av kyla, svält, djukdom eller olycka, en efter en. De som har ren tur kommer att överleva, men kommer fortsätta leva ett liv med svält, kyla och otrygghet och sedan föröka sig de med. Dessa ungar kan få leva hela bunten och få kärleksfulla hem om den som vill ha ungar på sin egen katt istället kastrerar den och tar sig an en hemlös dräktig hona som BEHÖVER hjälp. Snälla, rädda en lidande katt istället för att sätta fler till världen! 100 000 stackare utan hem… Det behövs INTE fler ungar som tar hemmen som istället de hemlösa kan få. Snälla, tänk om!

Det finns både veterinärer och uppfödare som påstår att man bör ta en kull på sin hona innan man kastrerar. Det är en myt!
En dräktighet är mycket riskabel för en katt, många gånger blir det svåra förlossningar och många har även oturen att bli tvungna till kejsarsnitt vilket kostar ca 20 000 kr. En kastrering är ett enkelt ingrepp som går på ca 15 minuter, smärtan är över på bara några få dagar och såret är läkt på ca en vecka.

Om din hona är huskatt har man ju troligen noll koll på hennes gener. En raskattsuppfödare har relativt bra koll på hur deras katters förlossningar varit och hur katternas mödrars förlossningar varit, alltså om deras katt kan vara lämplig för avel eller om en förlossning tros bli problematisk.

De har även sjukdomstestat både hona och hane innan parning. Inom olika raser testar man mot lite olika sjukdomar, till exempel PKD, HCM, FIV/FELV m.m. Är din katt huskatt vet man inte vilka dolda sjukdomar som kan finnas i släkten eftersom man inte har någon koll på om din katts föräldrar är testade och fria från någon sjukdom. Du bör alltså testa mot alla och bör se till så att även hanen är testad mot alla. Annars är riskerna stora att någon dold sjukdom förs vidare.
Man kollar även blodgrupper på båda föräldrarna eftersom det måste stämma för att kattungarna ska överleva första dygnet. Stämmer inte mammans blodgrupp med pappans så måste ungarna nappas varannan timme de första dygnen, annars dör de.

Huskatten är INTE en frisk "ras" som många säger, det ser jag som jobbar på katthem och årligen har att göra med ca 200 katter. Alla rasrelaterade sjukdomar så som till exempel HCM, PKD m.m., och även FIV/FELV (kattaids) är relativt vanliga eftersom huskatter inte testas mot dessa sjukdomar. Alltså förs de vidare utan kontroll. Det är även fruktansvärt vanligt med dåliga tänder, men med det har enligt min veterinär även många raser stora problem.

Dessutom är risken mycket stor att din hona börjar revirmarkera i samband med att hon börjar löpa (det är jättevanligt), och många gånger är det skitsvårt att få dem att lägga av med beteendet sen.

Så min fråga: Med allt ansvar man tar på sig, alla kostader som blir och extra som kan uppkomma… Är det värt det? Är det inte bara bättre att göra som hundratusentals andra kattägare och helt enkelt kastrera INNAN hon löper så att det slipper födas fler kattungar till en värld där det fullkomligt dräller av katter som dör i den missär de lever i?

Det viktiga nu är att folk kastrerar både honor och hanar, så att antalet hemlösa katter minskar och till slut försvinner. För även dessa har FULL rätt till ett bra liv. Förstå då är det okej att avla på friska testade individer så att man får fram friska ungar som har bra väntande hem. Inte som idag, då vem som helst kan få en katt gratis.

P-piller använder många för att slippa att kastrera och slippa få kattungar. Det många missar är att p-piller ökar risken ENORMT att katten får juvertumörer. Det är nästan en tidsfråga innan tumörerna kommer om man låter sin hona gå på p-piller en tid.

Dessutom är det inte ett skydd emot dräktighet. För människor funkar p-piller som så att vi inte får ägglossning och därmed kan vi inte bli gravida. På katter funkar det inte så. P-piller för katt gör så att honan inte löper. Men hon får ägglossning när hon blir parad (när hanen drar ut snoppen), inte när hon löper. Alltså, om en hane struntar i att honan inte löper utan parar sig med henne ändå (det är vanligt att de gör det) så kommer hon ändå få ägglossning och bli dräktig. Vissa menar även att p-piller ökar risken att ungarna blir missbildade i magen.

På bilden: Melodi, en ursöt ungkatt som hittades tillsammans med kompisen/systern hemma hos mina föräldrar. En bit bort hittades en kartong med en filt i, slängd i diket.. Dessa ursöta och charmiga ungkatter hade blivit hämtade till "ett bra hem" som sedan hjärtlöst slängde ut dem när de tröttnat på dem :( De som tar en kull på sin hona är övertygad om att de väljer bra hem till kattungarna, men i själva verket är det detta som händer tusentals katter varje år..

[sakring]
1

Mycket bra skrivet!

line84
1

Mycket bra! Hoppas folk kan ta åt sig av informationen på ett bra sätt. Alla är vi okunniga i början men ju mer information man sprider desto bättre kan våra älskade katter få det!

BARFmycat
0

Bra skrivet!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

flis
0

P-piller är ett skydd mot dräktighet enligt dom veterinärer jag frågat. Men honon kan kräkas eller spotta ut pillret och då funkar det inte. Dessutom tror jag inte att det är vanligt att en hane parar en hona som inte löper.

Friska djur i aveln är en sanning med modifikation, fler o fler sjukdomar dyker upp trots tester. Huskatten är ingen frisk ras säger du, menar du dom katter som kommer till katthemmet eller menar du alla huskatter?

Det mesta är bra skrivet men får en känsla av skrämselpropaganda.

[sakring]
3

# 4 Nej p-piller är inte mot dräkighet utan mot löpen. Ägglossningen börjar om en hona blir parad av en hanatt. Jag har själv ett litet p-piller här hemma. Dvs en katt som fått p-piller men som fick en unge. Likadant hände med mina föräldras grannars katt, det blev en unge.

Hur svenska huskatter mår vet vi inte då det inte är mer än 12-13% som är försäkrade och däför inte får träffa någon veterinär medan 99% av alla raskatter är försäkrade.

nottheonly
0

Bra skrivet, delade på FB Glad

teachingbirds
1

#4 Tester utesluter inte sjukdom men är en bra hjälp på vägen. Om även alla huskatter testades så vore det också jättebra, men tyvärr gör merparten av de som avlar på huskatter inte tester. Om man började avla på huskatter på samma premisser som raskatterna avlas på, och sålde till samma pris, så skulle vi defacto ha friskare huskatter med en betydande mindre risk att bli sommarkatter.

Anonym
10

Kan någon länka till en sida där det bevisas att hemlösingarna faktiskt blir fler och fler? Det går inte ihop att de lever jättetuffa liv och att de förökar sig skitmycket. För hade det första stämt så hade det andra inte gjort det. Om hemlösingarna inte har det så dåligt som folk påstår, däremot, så går det hela ihop. Alternativt så är det inte hemlösingarna "som redan finns" som blir fler, utan att de endast ökar i mängd genom nytillskott utifrån (katter som HADE hem som släpps ut i kylan + fertila utekatter).

Katter kan föda kull efter kull år efter år, men om honan är svag så dör ungarna och är det ännu värre så dör honan själv. Att vara högdräktig gör ju inte livet lättare direkt, att jaga blir i princip omöjligt och 9/10 av katters jakt misslyckas i VANLIGA fall.. Det blir i princip för katten att käka vegetabilier, as och sopor - om det nu finns tillgängligt. Annars svälter gravida honkatter sonika ihjäl och då dör ungarna med dem.

Det torde alltså vara rimligare att de hemlösa faktiskt inte ökar så mycket i kvantitet "i sig själva" (då de dör!) utan att de ökar genom att folk inte kastrerar sna utekatter som då kan para sig med de hemlösingar som finns. En del har ju okastrerade honkatter som kommer in och föder ungarna (avlade av en hemlösing) inne i värmen, varav de har en större chans att överleva än hemlösingarnas avkomma. Extra tillskott till hemlösingarna sker även, som i TS inlägg, genom att folk släpper ut nya katter.

Det blir därmed helt otroligt viktigt att få folk att KASTRERA alla katter som inte ska avlas på, och särskilt om dessa ska gå ute. En lag på det kan inte komma tidigt nog. Tycker att kastration ska vara tvång (!) på katter över 6 månader och att man får söka dispens om man sysslar med uppfödning. För både hon- och hankatter, givetvis.

Folk som har fertila utekatter bidrar direkt till hemlöshetsproblemet.

[Emma--]
0

#4 dyker det upp fler och fler sjukdomar? Som vad?

AnnaMaja0
0

#5 Kanske korkat av mig, men jag förstår inte vad du menar med den sista delen av ditt inlägg: "Hur svenska huskatter mår vet vi inte då det inte är mer än 12-13% som är försäkrade och däför inte får träffa någon veterinär medan 99% av alla raskatter är försäkrade." För mig låter det som att du menar att de 12-13% av huskatterna som är försäkrade inte får komma till veterinär. Och då förstår jag inte hur du får ihop det, är det inte just de försäkrade huskatterna som oftast får komma till veterinären om det behövs? Eller har jag bara rört till det och missuppfattat? Förklara gärna :-)

teachingbirds
0

#10 Jag blev också förvirrad först, men hen menar nog att det bara är de 12-13 försäkrade procenten av huskatter som får komma till vet, medan 99% av raskatterna är försäkrade, och får komma till vet. Blev nog lite förvirring i meningens negationer där bara!

AnnaMaja0
0

#11 Du har nog rätt, det är antagligen så det är menat :-)

AnnaMaja0
0

Dubbelpost

[sakring]
0

# 11 Och # 12. Ja det var så det var menat.

IceJossan
0

#8 Ingen vet väl egentligen om antalet hemlösa katter ÖKAR eller om beståndet står still, men poängen är att det finns ca 100 000 katter utan hem, och mörkertalet på detta är säkert enormt. Plus de katter som har hem de far illa i.

Tyvärr dör många viltfödda katter, men väldigt många hinner säkerligen komma upp i könsmogen ålder och få en kull innan någonting händer (avskjutning, påkörd, skada och därmed lätt byte för rovdjur, osv).

Det enda raka är att kastrera, för att minska antalet hemlösingar.

Avskjutning hjälper också, självklart, för då elimineras väldigt många katter på enkelt sätt - men det förstör mer i längden eftersom det påvisar att de hemlösa katternas liv inte är något värda. Det är ju helt absurt, deras liv är lika värda som den mest älskade familjekattens, och de bör därmed få leva och få chansen att bli behandlade därefter.

teachingbirds
3

TNR - Trap, neuter, return-projekt pågår ju lite här och var. Det tycker jag är ett mycket smart sätt att minska antalet hemlösingar men ändå låta de som lever ute och inte går att ta in, leva vidare till de självdör. Är det nån som vet hur stor framgång vi har med det i Sverige?

Anonym
5

#15. Min poäng var egentligen att: ge inte dåligt samvete till folk som köper en annan katt än en hemlös. Beskyll de som direkt bidrar med problemet i stället (okastrerade utekatter, lössläppta katter). Och uppmana på positiva sätt folk att adoptera hemlösingarna.

Jag är mer för att motverka problemets orsaker än att ta hand om dess konsekvenser. Även om det är tur att båda görs (annars hade jag inte haft min älskade hittekatt här, han hade väl svultit ihjäl i vintras). Tycker vi borde göra mer på katter/hittekatter iFokus för att påskynda makthavarna med kastreringslagar, till exempel.

flis
0

#9. Pra och Forl har väl inte funnits så länge. Giardia och Tf verkar många drabbas av. Jag tror många katter har dåligt immunförsvar men anledningen till det kan man spekulera i.

[Emma--]
0

#18 jaha du tänkte sjukdomar lite allmänt. :) Vet inte riktigt hur jag tolkade det :P

dagdrivarn
2

Alltså sjukdomar har ju alltid funnits inom såväl raskatter som huskatter, vissa förekommer i större utsträckning hos raskatterna och andra i större hos huskatterna. Att en sjukdom inte uppmärksammats förrän sent innebär inte att den inte hela tiden funnits där.

Sen är det ju precis som sägs att vissa främst immunrelaterade sjukdomar ökat och inom vissa raser eller linjer kan det faktiskt vara så att uppfödarna själva gett sig problemen genom att inte se sig för och i dessa fall är det dags att ta ett steg tillbaka och se över vad man gjort.

Men som reger är raskattsuppfödarna väldigt duktiga på att ta tag i problem, jag har hittills aldrig hört om en huskattsuppfödare som jagar reda på alla kattungeköpare för att få göra dyra tester som de själva betalar ur egen ficka för att förhindra att ett utbrott av någon tidigare okänd sjukdom bryter ut igen, medan detta sker hos de flesta uppfödare som råkar ut för något som kan tänkas vara ärftligt.

Vill här också påpeka för dem som kanske inte förstått betydelsen av att ALLTID kontakta uppfödaren till katten vid en omplacering, detta är av yttersta vikt, inte för att uppfödarna vill leka poliser utan för att OM någon okänd sjukdom poppar upp som KAN behandlas eller man behöver få veta sjukdomsstatus hos katten så kan uppfödaren få tag på dess nuvarande ägare i tid.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[sakring]
0

FORL har funnits i evigheter. Man har grävt fram katter med FORL ur de egypiskta  kungagravarna. Det drabbar dessutom alla kattdjur. Både vilda och tama. Däremot så har man inte diagnostiserat det särskilt länge här i Sverige. Har själv en huskatt med FORL.

IceJossan
0

Putt!

IceJossan
0

Putt igen!

IceJossan
0

Putt igen! Det behövs uppenbarligen.

Headturners
3

IceJossan du ska ha en stor eloge för det du skrivit Glad och det arbetet du gör för våra hemlösa katter i sverige.

Jag mår så dåligt när jag läser om folk som parat sina huskatter, har kattungar till salu och även lånar ut blandraser till avel Gråter

IceJossan
0

Putt för en viktig tråd!

Silvestris
0

#18 Vi får allt mer och fler avancerade testmetoder vilket innebär att vi hittar fler sjukdomar. Det är inte detsamma som att sjukdomarna inte fanns tidigare. FORL dokumenterades för första gången på 50- eller 60-talet och studier från nutid visar att det förekommer även på vildkatter av olika slag. Giardia och T. foetus är encelliga parasiter som funnits i hundratals år men testerna är (relativt) nya.

IceJossan
0

Puttputt.

IceJossan
0

Puttiputt.

BARFmycat
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte den här var bra illustrerande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

IceJossan
9

Därför är det inte riktigt giltigt att säga att man bara ska ta en kull på sin hona - HENNES ungar kan starta denna pyramid.

Fridaybrew
0

Aktuell än en gång, suck =(

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

#30 hur blir denna om jag drar ut den på ett a4? Är ute efter en sån här, som flygblad, men den måste vara snygg, annars så funbkar den itne på folk…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....