Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2083 ggr
Seglarina
0

kloproblem

Jag upptäckte nyligen att min ena katts baktassar har väldigt dåliga klor. Tänkte att det var dags att klippa, då fick jag se att dom inte växt als sedan senast utan tvärt om blivit utterligare korta, pulpan måste ha gått upp för dom är väldigt korta och det ser ut som om det är blod runt resterna. Inte mycket till klo kvar faktiskt.

Jag ska ringa veterinären när det är vardag igen. Eftersom hon inte har ont tycker jag att jag kan vänta. Hon låter mig ta i tassarna och hon går och springer utan det ser ut som hon har ont, men jag är väldigt orolig för vad det kan vara. Någon som har erfarenheter av detta?

OberonsMatte
0

Det låter som att de brytits av/nötts ner vid något tillfälle? Är det en utekatt så kan ju något ha hänt där som du inte har sett. Jag tror att det kommer att läka av sig själv och växa ut nya klor så småningom.

En annan tanke som slog mig är att en del katter brukar bita på klorna för att få loss kloskal. Det är inte så att hon har överdrivit ett sånt beteende? Brukar hon bita på klorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Seglarina
0

Tack för svar OberonsMatte

Oj då, kan jag ha en klobitande katt? Ibland händer det att hon är där och biter, men jag har upplevt det som om hon tvättar sig mellan tårna. Hon är ute lite, men oftast får jag övertala henne att springa ut en stund. Kan hända att jag åker iväg ett par timmar eller så, längre är hon inte ute. Om det har hänt något borde det ju sen inte vara båda baktassarna och alla klor tycker jag. Hon är en så försiktig lite fröken.

Jag ska iallfall ringa vetten på tisdag och höra om det är något jag ska göra.

Seglarina
0

Vill bara berätta att min katt har en klofallsinfektion (tror jag vetten sa) hon får nu antibiotika och får inte slicka på sina tår. Hoppas verkligen det går bort snart.

AgnetaB
0

#3 Undrar vad det kommer ifrån.

OberonsMatte
0

#3 Aha, det har jag aldrig hört talas om. Vad kan sånt bero på?

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaybrew
0

Ok, men bra att du tog katten till vetten och den fick/får behandling. Helt rätt gjort!

/Fridaybrew

Seglarina
0

Ja, han pratade om det, fanns olika förklaringar. La inte allt på minnet. Allergi var ett, hoppas verkligen inte det är fallet. Kunde komma har jag för mig han sa om man klipper så att pulpan kommer fram, men det har jag inte gjort och nu gäller det alla klor på baktassarna. Nu ber vi bara för att penicillinet hjälper och att det ska gå bort.

Hästar kunde få det också sa han. Infektion just där klon/hoven möter huden.

Nu ligger hon och sover bredvid mig utan tratt. Vill inte sätta på den, skulle vilja gå ut i trädgården en stund. Jag har stoppat in tassarna i tratten och hoppas att hom då kommer ihåg vad hon inte får göra. Glad För att hon vet att hon inte får slicka det är jag säker på.