Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3893 ggr
loviisa
0

Sätta ihop en äldre & yngre katt

Om åtta veckor kanske vi får ett litet tillskott i familjen i form av en liten hankattunge (då kommer han vara 12 veckor).

Sedan tidigare har vi en kasterad katthona på 6 år (utekatt). Hon går bra ihop med andra katter (tex på pensionat, grannens katt) men har inte levt tillsammans med en till katt under längre period än fem veckor och det har aldrig varit en till katt här hemma i hennes revir.
Hon är van vid att det är andra djur (tex hundar) här hemma och hon accpeterar dom bra (hon älskar ju hundar så Flört)

Vi kan då självklart inte veta hur hon kommer att reagera då det kommer en ny liten kabrat inflyttandes här i hennes hem.
Har läst lite så vet på ett ungefär hur vi ska gå tillväga men vill ha lite hjälp, hur skulle du ha gjort om du skulle presenterat en ny liten familje medlem för en ''gammal'' kisse?
I början kommer den nya vara inne hela tiden medans våran äldre är ute större del av dagarna.

lovisa

MonicaLagerquist
0

Jag skulle släppa ihop den under uppsikt.

Visa lillkatten vart toalodorna stpår och sen servea lite god mat på två olika tallrikar en bit ifrån varandra så att kattena kan äta brevidvarandra.

Sen skulle jag hålla den äldre katten inne ett par veckor så att katterna lär känna varandra ordemntligt.

Om du släpper ut den äldre katten  finns risken att den äldre katten helt enkelt flyttar hemmifrån om den inte gillar kattungen,

Kattutan men stolt Plåtis ägare

viciouscircle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fick hem min kattunge för ett par veckor sedan så släppte jag helt enkelt ut henne ur transportburen.. bar henne till lådan (vi hade rest i några timmar) och sedan när hon fått chans att gå på toa lät jag hon och damen på 11 år få nosa på varandra bäst dom ville. Höll inte på och fjantade och lät dom vara i olika rum osv. Rätt på bara. Sätta ihop dom och sen får dom sköta sitt. Dock skulle jag självklart få imellan om dom började skada varandra men här var det på sin höjd lite morrningar.

idag är dom väldigt bra vänner och brukar ligga och sova bredvid varandra=) Det har alltså gått snart 2 veckor.

Vad du än gör ta inte bort de katter du redan har hemma. Då har du berövat dom på sitt revir.. Dom är där först och sedan presenterar du din kattunge.

Morr och fräs är normalt.. De måste visa vem som bestämmer :)

loviisa
0

Ja har tänkt så också, rädd att hon flyttar ut för att hon inte gillar den nya polaren..

Hade tänkt att en vecka innan ta hem en pläd eller något från kattungen (är våra kusiner som har ungarna) så våran Stella får känna doften av den nya innan. Den nya hade jag även tänkt att gnugga in i en av Stellas filtar så den luktar som henne och ''hemma''.

lovisa

iampinkbear
1

Jag får snart hem en 12 veckors kattunge och ska sätta ihop henne med mina två äldre katter. Jag hoppas det fungerar lika bra som när jag satte ihop min hona, som jag haft sedan hon var liten, som då var ett år gammal, och hanen (som då var 15 veckor).

Honan fick då vara i ett rum medan lillkatten "gick husesyn" i resten av huset, sedan fick de träffas direkt (under uppsikt). Det tog 3 dagar av avvaktande och fräsande från honkattens sida innan hon gick fram till lillen och började tvätta honom. De har varit bästa vänner sedan dess. :)

htt
0

När våran yngsta katt kom, lät jag katterna nosa på varandra när lillan satt i buren, det var mkt fräsande redan då. Under natten fick lillan sova med oss, och dagen efter släppte vi bara ut henne för att möta vår andra katt. Det var mycket fräs från den äldre kattens sida, men det gick över efter någon dag och nu är de bästa vänner!

Jag lekte mycket tillsammans med de båda i början, tog en såndär vippa så båda fick jaga den, då "parar" man som ihop dem lite, tror jag haha :)

loviisa
0

Låter bra :) Våran Stella sover med mamma om nätterna och är aldrig i mitt rum så den nya skulle nog kunna få en sovplats i min säng i början!

lovisa