klippa klor
Nu är det dags att klippa klorna på snövit.
Hon HATAR att bli hållen i och att bli buren ska vi inte prata om, hon får panik o river o biter.
Hur i hela friden ska jag kunna klippa hennes klor?
Be en vän hjälpa dig. En håller och en klipper. Eller gå till veterinären och få det gjort. Kostar inte många tior.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag försöker på min ena då hon sover för då får jag ta några stycken iaf.Lika med borsten.
När jag har blyga jourisar så klipper jag också när de sover tungt.
Rulla in katten i en handduk :)
Believe you can and you're half way there.
Men hon sticker så fort man kommer för nära
Jag brukar lägga mig bredvid den sovande katten. Klappar försiktigt ett tag och testar att klappa lite försiktigt på tassarna. Tar sedan mycket försiktigt och långsamt tag i en klo och klipper. Lägger snabbt ner tassen och så håller det på så. Det tar ibland några dagar. Visa inte att du har med dig klotången.
För den andra katten (som blev dåligt behandlad) gör vi det som en lek att hon får lukta på tången först o sen kan man klippa
Måste du klippa klorna på henne då?
Om hon är så rädd och inte gillar att någon håller i henne liksom.
Ja hon använder klösbrädan men nu börjar hennes klor fastna i saker
Jag har aldrig klippt klor på våra katter.. Känns naturligt att dom ska ha det liksom.
Men har tyvärr inga råd.
Jag har innekatter och måste klippa klorna eftersom dom inte sliter på dom (trots klösträd) lika mycket som dom skulle i naturen. Det är inte skönt för dom att ha för långa klor. Då blir det ett obehagligt tryck emot pulpan. Men det är jue olika på olika katter…vissa e jue duktiga på att fila ner dom på klösträdet :)
Believe you can and you're half way there.
jag har aldrig haft problem med att klippa klor på katter..kommer nog inte helelr vara något problem på lilltösen jag nyligen fått hem! har ännu inte provat klippa på henne men jag brukar pillra med tassarna på henne och hon har inget emot det alls.
Det är väl var jag brukar göra.. När jag gosar med katterna brukar jag passa på att massera mellan tårna lite och så.. trycka fram klorna och vänja dom vid det.. då är det inga problem när det är dags att klippa.
Brukar däremot försöka göra det när dom ligger och vilar.. Det där med att hålla fast tycker jag känns onödigt eftersom det, i alla fall för mig, går lika bra att göra det när dom ligger kvar själva :)
Alltså, du får pyssla med hennes tassar när du kelar med henne i vardagen, så att hon blir van, så har jag gjort, en stund varje dag.
Linda in katten i en handduk och ta fram en tass i taget och klipp klorna. Det är överhuvudtaget ett bra knep när man har svårhanterliga katter!!!
En av mina katter fick också panik när vi höll henne men om hon fick stå själv så gick det att hålla en tass i taget och klippa.
Zabelle