Fodervärd?
Är det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd? Jag och min sambo har hört av oss till en uppfödare ang. att bli fodervärd, eftersom de söker fodervärdar. Vi ska ev dit på möte, men vi vet inte riktigt om vi vill vara just fodervärdar, jag är lite kluven.. känns det som ens egen katt? Eller känns det jobbigt? Jag är ju intresserad av det samtidigt, lära och vara med under tiden kattungarna växer upp och så men samtidigt är jag kluven.. Vad anser ni? För- och nackdelar?
Fördelar om katten blir sjuk du behöver inte stå för kostnaderna fördelar om du inte kan ha kvar katterna Längre är det bara att ge tillbaks Nackdel ägaren bestämmer och du kanske inte får ha den förevigt
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
För det mesta får fodervärden katten efter tex två-tre kullar. Men hör med uppfödaren hur hon brukar göra. Jag ser inga nackdelar med att vara fodervärd faktiskt (beror klart på hur upplägget ser ut).

#1 Det där med att om katten blir sjuk stämmer oftast inte.Uppfödaren står för allt som hör ihop med aveln och det som är avelsrelaterat Men annat får fodervärden oftast stå för.Både sjukdommar och olycksfall.
Man ska vara noga med att man är överns om vad som gäller om katten tex rymmer.Du kna bli ersättningskyldig då.
Om katten inte håller för avel så bör inte du som fodervärd betala för att lösa ut katten.
Vart ska katten vara medans den har ungar?Hos dig eller hos uppfödaren.
Vem tar ledigt från jobbet i tre veckor om kattmamman inte kan dia ungarn?
Vad händer om du av någon anledning måste fllytta långt ifrån uppfödaren.
Hur många kullar/kattungar vill uppfödaren ha?
Får du överta katten fertil eller ska den kastreras och vem ska i så fall betala det.
Hur lång tid på sig har uppfödaren på sig att ta sina kullar?
Stolt ägare till tre La permer
Varför vill du vara fodervärd? Är det bara att få se kattungar tillverkas och växa upp? Det är ingen gratiskatt utan man kan säga att du betalar av katten med kullarna. Den blir din först efter fullgjort kontrakt som kan vara flera år. De enda kostnaderna du slipper helt är inköpspriset och avelsrelaterade saker. Du står för bla foder (men uppfödaren bestämmer vilket), har du andra fertila katter hemma ska de vara kastrerade, speciellt om de är olika kön. Både honor och hanar kan strila, ni måste ha tagit upp i kontraktet vad som händer då…
Vill tacka er alla för svar, är jättekluven!
Det är verkligen mycket att tänka på, uppenbarligen.
#4 Jag ville vara fodervärd för att få lära mig mer samtidigt som man har en nära kontakt med uppfödaren,kanske lära mig mer om utställningar samt "prova på" hur det är om man har uppfödning själv. Men närmare eftertanke så finns det nackdelar med…foder och sånt vill jag ju bestämma själv, till exempel. Sen vill jag ju känna att den är "min".
#1 Är det inte säkert att man får ha den kvar?
# 3 Du skrev om katten inte kan gå i avel sen. Vad kan hända då? Kan de kräva tillbaka katten?
Hon jag har pratat med verkar i övrigt mycket trevlig, men jag och sambon är ofta hor svärmor med (som det ser ut nu) och då föjer vår kisse med, men det kanske är dumt att skaffa en katt på foder som ska gå i avel då?
Gud så svårt, vill ju gärna samtidigt som jag vill ha "kontrollen" själv 
Jag söker också fodervärd senare o tycker att man får väl komma överens så att kontraktet passar bägge. Detta ska ju vara roligt o inte kännas jobbigt utan gangna bägge parter.
Själv är jag halvfodervärd på en av mina katter, då jag har bet halva katten o hon ska ta en kull senare då katten är gammal nog. Jag bet allt som ej har med aveln att göra för det gör hon. Jag har försäkrat henne o sköter henne som min.

#5 Jag vet fodervärdar som fått lösa ut sina foderkatter för dyra pengar för att den inte kunnat gå i avel eller för att den inte bllivit dräktig trots flera parnings försök.
Eftersom att det är uppfödaren som äger katten så kan h*n ta tillbaka den om det står så i kontraktet.
Ja ni har gett mig mycket att fundera på…vad skulle ni själva välja?
Återigen, tack för alla kloka svar!

Jag skulle hellre köpa en katt av en uppfödare jag hade förtroende för och ha den som mentor när det blir dags för utställning och ev komande kullar.
Jo, det åter ju ganska bra det, kanske skulle göra så med.. många uppfödare är väl också intresserade att hjälpa til om man skulle vilja stäla ut med?

Det finns både trevliga hjälpsamma och kunniga uppfödare och sne finns det såmna som föder upp och aldrig vill ha med kattungen att göra sen.Men vill inte den som man köpt katten av hjälpa till så kan man leta rätt på någon annan uppfödare.
Jag ser det som en enorm fördel om kattungeköparna vill ha fortsatt kontakt med mig och jag har även hjälp många andra som haft uppfödare som inte varit så pigga på att hjälpa till.
#11 tack så mycket för dina svar! Hoppas min uppfödare med är hjälpsam sen då 
Nyfiken,vilken ras ska du ha?
#13 det är en bengal jag vill ha, alltid varit faschinerad av dem och de verkar ha ett speciellt sätt att vara som tilltalar :)
#14 De var jag också sugen på då jag funderade på en ny ras. De är så otroligt vackra men lite för aktiva för mig tror jag.
#15 Jo visst är de! Jag älskar aktiva katter, det är det jag är ute efter, katten jag har är nog minst lika aktiv skulle jag gissa på i alla fall. Han är extremt aktiv, han leker tills han flämtar som en hund, och då leker han lite till, han slutar inte förrän man själv slutar leka. Aktiverar man inte honom jättemycket så attackerar han fötterna och det gör svinont :/
Men apport, promenader eller kurragömma botar det problemet
ja, en stund i alla fall…det jobbigaste är nog att man måste leka tills han är precis slut innan man ska sova om man ens ska ha en chans att få sova hela natten, vilket är mycket sällsynt…
Jag har både varit fodervärd (åt hona) och har katt ute på foder (hane). I bägge fall har det blivit strul trots kontrakt som tyckts välskrivna och heltäckande. Så läs allt noga.
#17 Jaha, vad för typ av styrul? Tråkit att det ska bli så..