Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 812 ggr
cosmonita
0

Introduktion

Har idag fått hem en 7 månader gammal katthona som omplacering. Har sedan tidigare en 10 år gammal kastrerad hane och två whippethundar.

Nu är katten i mitt sovrum med mat, vatten, toa och sovplatser och hon känner sig trygg där. Låg ett par timmar gömd i ett skrymsle där ingen kunde komma åt henne men har nu kommit fram och verkar mycket bra tillmods.

Min fråga är nu hur jag ska gå vidare.

Hon verkar väldigt trygg, är inte särskilt rädd av sig. Hon hade kontakt med en valp i sitt första hem men det är ju ändå inte samma sak som nya hundar så jag förstår att det blir jobbigt.

Mina hundar är snälla men ganska framfusiga. De vill ju helst rusa fram till katten och överösa henne med pussar och nosa i baken för allt vad de är värda.

Har funderat på att öppna dörren till övriga lägenheten men ha ett galler i dörröppningen som håller hundarna borta så att katten får se dem men behöver inte ha direktkontakt med dem.

Alternativt att stänga in hundarna och låta katten går runt i hela lägenheten för sig själv i några timmar innan jag låter dem träffas. Och då kanske de kan träffas genom galler som i första förslaget.

Kanske finns det ett tredje sätt som är ännu bättre. Ge mig tips på hur jag ska gå tillväga.

Min oro gäller mest om katten ska acceptera hundarna.

Min andra katt Albert tror jag man klarar av med de vanliga inledande fräsandena, han kommer nog inte älska henne från första ögonkastet men jag tror att han accepterar henne, han är uppvuxen med andra katter.

IceJossan
2

Jag tycker att du ska låta katten se från början att hundarna finns där men inte kan komma åt henne. Kompostgaller i dörröppningen låter bra! Nästa steg kan vara att knipsa hål i kompostgallret så att katten kommer ut, men kan springa tillbaka in om det blir läskigt med hundarna.