Gå i koppel
Min katt är en innekatt och jag har hört att det är bra för innekatter att gå i koppel för att lugna ner dom när dom är inne. Är det bra att gå i koppel med katter? Men om det är bra, hur lär man dom att gå i koppel?
Tacksam för svar
Jag tycker att det är bra, det blir ju aktivering. Jag går ut med min kisse, han har väldigt mycket överskottsenergi så det är ett sätt att få honom lite lugnare hemma.
Min katt var ganska enkel att få att gå. Han lärde sig snabbt, doc vet jag inte direkt vad jag gjorde mer än att när han blev rädd såville han upp i famnen och lade sig i luvan i jackan och kikade upp på trafiken och upptäckte vartefter att det inte var så farligt. Doc har jag en sån där hundryggsäck nu med, så när han inte vill promenera så bär jag upp honom i famnen och han själv antingen sitter på axeln eller kryper ner i väskan.
Men annars kanske det går att ocka med godis? Jag ryckte lite lätt i kopplet och ser till att kopplet är slappt, det fungerar för oss. Men tålamod är förstås nåt man måste ha gott om. Vi var ute och gick med svärmors hund och katten ihop ibland med, och då följer han och lär av hunden. Just det! Om du har en lekfull katt så kan du ta med ett snöre ut eler plocka eller vasstrå/pinne på väken och dra framför katten så han jagar det och inte tänker så mycket på vad som händer runt omkring. Det gjorde vi, då vår kisse är extremt lekful. Fungerade bra. Men se till att börja tidigt och gå ut regelbundet är mitt råd, så vänjer de sig snabbare och det blir mindre läskigt nästa gång man ska ut.

Tack, jag ska testa det
Testa först korta stunder under uppsikt inne att ha sele på innan du går ut.katten kan bli helt galen av alla nya ljud / saker o fara runt o kanske tom ta sig ur selen, så börja lugnt.

Kanonbra stimulans, MEN: Tänk igenom saken noga innan du börjar ta ut katten. Det kan nämligen bli så att katten kräver att gå ut mest hela tiden när den väl fått smak på "utelivet". Därför bör du vara beredd på att gå ut med katten varje dag. Många gånger börjar katten skrika oavbrutet vid dörren och börja protestkissa om den inte får gå ut när den vill. Det är jättevanligt att katter börjar protestkissa för att de inte får gå ut exakt när de vill, gång på gång på gång får vi in anmälningar om katter som behöver omplaceras för att de börjat protestkissa sen de tagit ut den i sele några gånger (jag är alltså volontär på ett katthem, dit oerhört många ringer om såna här situationer). Så var beredd på att gå ut varje dag, lämpligtvis vid en bestämd tid varje dag så att katten vet när det är dags och är nöjd sen för att den vet att den får komma ut samma tid imorgon igen. Och lämpligt är att inte gå ut med katten genom dörren utan att sätta på selen och sätta katten i en transportbur och gå ut så, för att sedan släppa ut den i lämligt område. Då blir det inte dörren som är vägen ut, man kan på så vis slippa gapandet vid dörren.
Jag brukar börja övandet med sele genom att ha den på utan koppel inomhus, leka och bjuda på godsaker tills katten glömt selen. Även låta katten sova med den på. I början är den bara på korta stunder, sen längre och längre, men alltid under konstant observation.