Dominant katt
Jag har en dominant kastrerad hankatt… Han är världens mest sociala och gosiga katt, men han har så svårt att samsas med andra katter för han vill va ensam kung på tronen.
Han bor själv hos mig på landet eftersom han inte kan bo med andra katter, men min granne har en katthona som han titt som tätt flyger på helt utan anledning. Vissa dagar går det jättebra och han bryr sig inte alls, men så helt plötsligt flyger han på henne helt utan anledning och hon är jätterädd för honom nu.
Vad ska man göra med ett sådant här beteende? Kan man få ordning på det?
Är ni säkra på att han flyger på henne aggressivt, eller kan det vara lite hårdhänt lekfullhet?
Om han är aggressiv kan det bero på var det sker. Utekatter brukar ha revir som de försvarar, och fredliga zoner där olika revir överlappar varandra.
Om båda katterna är kastrerade har ni gett dem bättre förutsättningar för att tolerera varandra. Att vara ute med hankatten och visa att du som är hans matte accepterar honkatten kan också hjälpa.
Så länge han inte skadar honkatten tycker jag inte att det är något större problem. Hankatten följer bara sina instinkter och honkatten har väl möjlighet att hålla sig på avstånd om hon tycker att han är läskig?
Sajtvärd Katter iFokus
En granne hade för ett antal år sedan en kastrerad hankatt som av någon anledning gick 500 m till oss dagligen och slogs med två av mina katter. Det blev dyra slagsmål iaf för oss. Ett slagsmål gick löst på 2000 kr hos veterinären. Så småningom tog det slut men jag vet inte hur grannen lyckades hålla katten hemma.
Det är nog en bra idé att matte visar sin katt att hon kan umgås med grannkatten. Kanske bjuda båda på något godis samtidigt på tomtgränsen.
#2 500 m ligger inom en katts revir som oftast är 700-800 m i radie. Inte roligt att behöva lägga ut en massa pengar på veterinärvård och inte heller roligt för katten med såren. Skönt att det till slut löste sig.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Jag tror inte hon fått några större sår, mer pälstussar som flugit. Ja ibland kan de sitta och titta på varandra och ibland kan hon bara gå förbi så flyger han på henne… Hmmm ja man önskar man förstod varför… Båda katterna är kastrerade och honkatten är ganska försiktig och lite rädd av sig til naturen och hon sitter ofta och fräser åt honom när han kommer men det skiter han oftast i. Men även att hon vet att han bor i mitt hus kan hon ändå komma och vilja sticka in i huset så jag undrar hur allvarliga de där slagsmålen verkligen är. Mitt hus och grannens hus ligger med bara ca 10 m mellan så de har ju samma revirområde, men honan bodde här först innan vi flyttade hit.
Tror inte hanen bryr sig om vem som kom först. Han anser att hon ska vika undan när han kommer och gör hon inte det åker hon på stryk. Det gör hon även om hon skulle visa sig underlägsen. Avvikelse är det som gäller.
Har liknande problem. Bor i lägenhet o på våningen nedanför bor en katt som är väldigt dominant o slåss med alla katter som kommer i närheten av vår port o gräsmattorna brevid. Tänkte börja gå ut med minstingen i koppel men vet inte om vi vågar?
Strunta du i promenaden.

#5 Ja det känns så ibland… Kan man göra något åt det? Är det vanligt att kastrerade hankatter gör så här?
Är det en dominant natur så tror jag inte det spelar så stor roll egentligen. Finns det en katt i närheten som är mer försiktig så kommer nog det där dominanta draget snabbt fram. Jämför med barn. De hittar alltid en hackkyckling……..
Om jag var du skulle jag koppla katten och introducera honom för grannkatten när du var med. Om inte koppel, så något annat som gör att katten inte KAN flyga på honan. Introducera dem först på långt håll och sedan närmare. Det som det här "lär" katten är att du accepterar grannkatten. Dock ska du inte själv gå och klappa grannkatten eller dylikt för då kan din katt flyga på henne för att han inte tolererar detta.
Det är inte alls säkert att det gör någon skillnad, men det KAN göra en skillnad för katten att förstå att grannkatten inte är någon inkräktare utan bara någon som "är" där. Din attityd ska vara vänlig och öppen, inte spänd. Gå inte direkt mot grannkatten utan låt bara din katt vara i dess närhet i början, på behörigt avstånd. Visa tydligt att det inte är något speciellt med grannkatten, att den nästan är "luft" för dig.
Kan vara värt att testa, men det måste upprepas flera gånger. Om det inte fungerar så fungerar det inte, men då har ni i alla fall försökt (vilket grannen lär uppskatta!).
Jag läser en bok av Vicky Halls och där hade hon ett liknande fall som de inte kunde lösa, så då omplacerade de katten. Men deras "lösning" var typ att aktivera katten mer inne och försöka hålla den andra katten instängd inomhus… Funkade alltså inte.