Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1420 ggr
[AshJ]
0

Att vara ute.

Jag är ägare av tre katter. Alla katter är utekatter. De får springa in och ut bäst de vill.

Men nu har det kommit till att en äldre granne klagar att de är ute, enligt denne, för mycket. Och att denne alltid ser katterna ute på nätterna.

Detta är att fara med osanning då mina katter aldrig är ute på nätterna. Utan alltid sover med mig i min säng.

MEN när det kommer till sommartider, och man måste upp till skolan tidigt och klockan blir alldeles för mycket, och man inte får in dem. Då kan det hända att de får stanna ute över natten. Sker dock inte dagligen. Ja, inte ens en gång i veckan.

Men nu har grannen fått det att låta som att man sysslar med djurplågeri. Hon säger dock ingenting åt de andra grannarna som ofta har sina katter ute över nätterna oavsett årstider. Antar att det är för denne granne "vågar" gå på mig eftersom man är yngre.

Men nu har man t o m blivit osäker själv om man måste sitta uppe och vänta dessa nätter man inte får in dem på sommaren, även om man ska upp till skolan.

MonicaLagerquist
7

Bygg en rastgård och sätt en kattlucka i dörren in så kan dina katter gå in och ut och ändå vara säkra.Klagar grannen då så kan du enkelt säga.

Ja mina katter kan det inte vara som du ser ränna runt ute på nätterna.

Stolt ägare till tre La permer

Rafflan
0

Om du tycker det är jobbigt, sätt ut en koja som skyddar mot vind och regn :)

En tidigare katt jag hade kunde vara ute i dryga 3 dygn i sträck på sommaren, hon kom in och åt och gick ut igen, strök oftast runt på tomten så man såg henne dagligen ;)

Så jag ser inge konstigt i det :)

Eine
3

Håller med #1,ordna en trygg miljö för katterna eller håll dem inne! Låt dem annars gå ut i koppel tillsammans med dig.Skulle aldrig låta mina katter vara ute löst. Och säg inte att du inte kan hålla dem inne,för att de är vana att gå ute. Det är ju du som har ansvaret och bör vara flockledare och bestämma.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[sakring]
1

Grannen ser förmodligen inte skillnad på dina och dina grannars katter. Men det är bra om de får vara inne på nätterna.

Rafflan
0

#3 spelar väl ingen roll hur mycket flockledare hon är då katter inte är flock djur? :P

Eine
2

#5 Mina är det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

flis
1

Om du inte kan näta in ett område åt katterna kan du göra en kattlucka så de kan komma in när de vill. Ta ett snack med grannen och hör vad h"n har att säga. Det kan göra underverk för grannsämjan.

[Highonbluetomorrows]
2

TS. Är katterna kastrerade? Det är inte djurplågeri att ha utekatter, däremot kan det vara ansvarslöst om de går okastrerade och inte är inne minst två gånger per dag som de måste enligt lag. Om katterna förstör grannens uteplats eller liknande är givetvis även det ansvarslöst, och något ni bör betala för. Samma om det finns bilvägar eller dylikt i närheten, så att katterna utsätts för fara.

Men som sagt, i grunden är det inte djurplågeri att ha utekatter. Jag skulle be grannen att utveckla vad han menar med det och varför han ser det på det sättet. Kanske är det något annat som är problemet EGENTLIGEN? Dvs, att det luktar kattkiss på hans utemöbler eller att han tycker att ni riskerar katternas välmående när ni inte har uppsikt över dem.

#6. Förstår heller inte vad du menar med flockledare.. Du får gärna utveckla det där. Jag håller med om att katter är sociala djur - men hur du får det till att du är flockledare vet jag inte.

Rafflan
0

#6 tyvärr, hur mycket du än vill är inte katter flockdjur.

Finns hur mycket bevis på det som helst på att dem inte är flockdjur.

Thaeri
0

Exakt, katter är sociala djur, kanske även typ…gruppdjur eller kolonidjur, men de har inte en flocks strikta hierarki.

I det klassiska systemet med flockdjur och solitärer är de solitärer, fast sociala sådana.

Hawknestgrove
0

Du får helt enkelt i så fall se till att dina katter inte befinner sig ute på fri fot på natten. Så är det oavsett om du ska upp eller inte. Rent objektivt, så kan din granne inte sätta dit dig för  djurplågeri. Det måste vara något annat som ligger begravet där som pyr. Oavsett, så får man som djurägare se till, likväl som rökare, att ens djur/rökning inte stör andra . Det är inte din sak att avgöra vad som är störande.  Du fick många bra råd här, och hoppas du har dina katter kastrerade det är NR 1.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

EddaM
3

Enligt lag har man ansvar för allt ens katter gör när de är ute och att man måste hålla uppsikt. Lite svårt när man har ute katter. Men du har fått några bra tips här i tråden. Skulle bygga en kattgård själv om jag hade kunnat göra det. Nu får de nöja sig med en innätad balkong. Skulle aldrig släppa ut mina katter vind för våg pga alla faror och elaka människor.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ingann
1

#8 Det är inte lag på att utekatter måste vara inne 2 ggr/dagFlört Det lagen säjer är att innekatter måste ha tillsyn minst 2 ggr/dagSkrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

jollycox
2

#13 det är lag på att katter(både innekatter och utekatter) måste ha tillsyn minst 2 ggr/dag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ingann
0

#14 Katter ska ses till minst 2 gånger per dygn. Detta är speciellt viktigt då de är instängda i lägenhet, annan bostad eller i kattstall. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst 2 gånger om dagen. Då lär katten sig rutinen och kommer hem när det är matdags.

En utekatt kan man inte se till regelbundet om den inte kommer hem men man kan försöka få hem den.

/Ingalill

jollycox
1

#15 'Katter ska ses till minst 2 gånger per dygn.' Och det är speciellt viktigt om dom är inne, men det betyder inte att utekatter inte behöver tillsyn minst 2 ggr om dagen.

16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

ingann
0

#16 Jag kopierade min text från JBV´s hemsida så det var inget jag skrev ihop på egen handFlört

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

/Ingalill

nottheonly
2

#15 det står ju att det är "speciellt viktigt när katterna är inne" men det betyder ju inte att det inte är viktigt att man ser till sin katt som går ute 2 ggr per dag? Glad

ingann
0

#18 ja, och sen står det:  Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst 2 gånger om dagen. Då lär katten sig rutinen och kommer hem när det är matdags.

I den delen står inget om att du måste se till katten utan bara att du kan erbjuda den mat på regelbundna tider, minst 2 ggr/dag.

/Ingalill

nottheonly
2

Ja, men sen står det ju först att "katter ska ses till 2 ggr på dygn" alltså även utekatter. Och jag tolkar detta: "Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst 2 gånger om dagen. Då lär katten sig rutinen och kommer hem när det är matdags." mer som ett tips om vad man kan göra för att få katten att komma hem minst två gånger per dag så man ser hur den mår osv. Det är iallafall så jag tolkar det Glad

[Highonbluetomorrows]
1

#19. I förarbetet till lagen blir det klarare, det gäller faktiskt 2 ggr/dag även för utekatter. Om man kan den juridiska metoden så kollar man alltid doktrin praxis etc vid tolkningssvårigheter. Då det inte finns någon praxis så är det förarbetet/utredningen som gäller. Någon som kan hjälpa mig med länkkälla här?

För övrigt står det ju i lagen att man kan erbjuda katten mat två gånger per dag så att den lär sig att komma in, som ett tips. Lagen stadgar fortfarande att katter ska ha tillsyn två gånger per dag. Det finns ingen motsättning mellan detta så för egen del anser jag att det står klart redan i lagboken att det gäller även för utekatter.

ingann
0

Jag har faktiskt pratat med jordbruksverket om detta när jag hade en granne som åkte bort en vecka och hade sin katt ute. En släkting kom bara varje morgon och såg till att det fanns vatten och torrfoder till katten på trappan.

Damen på jbv tyckte inte att det var något fel alls. Så länge katten hade tillgång till färskt vatten varje dag, torrfoder och tillgång till skydd mot väder och vind så var det helt i sin ordning.

Det skydd katten hade var att den kunde gå in under trappan där de lagt en filt.

/Ingalill

[Highonbluetomorrows]
0

#22. Intressant! Vilket årtal var detta?

Jag tror nämligen att det var en feltolkning av lagen, MEN jag lyckas inte hitta det dokument jag utgår från och vet därmed inte när det skrevs. Som sagt, vore kul om någon kunde länka förarbetet/utredningen om tillsyn över katt så kan folk få avgöra själva.

ingann
0

#23 Det var förra sommaren…

/Ingalill

jollycox
1

#18, #20 Precis så jag menar! :)

ingann
0

#20 i lagar och föreskrifter ges inga tipsFlört där påtalas bara hur det ska vara…

/Ingalill

Hawknestgrove
0

Ja, jag tänker lite på alla TNR projekt… Inte 17 är det folk som kommer dit två ggr per dag för jämnan? Om man hårddrar det, vad är tidsintervallet för kontroll av katten? Jag menar, juridiskt sett, om jag kommer kl 10.00 fixar och donar lite till kl 10.15, vänder ryggen till och kollar igen kl 10.16? Då har jag ju kollat djuren två ggr på ett dygn……OBS, detta säger jag givetvis  med sarkasm…….Men hur är det om man hårddrar det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nottheonly
1

#26 Nej kanske inte, men det är iallafall lag på att man ska se till sin katt 2 ggr per dygn. Och en utekatt är väll fortfarande en katt?

#27 haha ja det har du ju rätt i. Men jag hoppas verkligen inte att de menar så Flört

Mona22
0

#22 stack ägaren iväg en vecka och katten fick inte gå in? Även om den har ett ställe att gå till så tycker jag inte man gör så mot ett djur man tagit ansvar för !  vad hade hänt om katten blivit överkörd tex ? hade verkligen "kattvakten" gått och kollat efter denObestämd?

ingann
2

#29 Set undrade jag med… Därför ringde jag jbv för att kolla om de verkligen kunde göra så.

Hade det inte varit en okastrerad bråkstake så hade jag tagit in honom men det är/var (de bor inte kvar så jag vet inte om katten är i livet eller inte) inte en katt jag skulle utsätta mina katter för. Han terroriserade hela gårdens katter så jag är tacksam för att mina är innekatter;)

/Ingalill

Mona22
1

#30 okastrerad med?? Är det så svårt att kastrera? men katten verkar ju inte värd allt för mycket efterssom man lämnar den Rynkar på näsan.

Stackars kisse, hoppas han inte blev övergiven, men risken är väl stor Gråter

ingann
2

#31 det verkar inte vara många här som ser något värde i katter. I synnerhet inte i huskatter "för det får man ju nya gratis"…

Jag ses mer eller mindre som konstig som nätat in balkongen och byggt olika nivåer på deras hyllor och klätt dem bitvis med heltäckningsmatta för de ska ligga mjukt samt satt upp klösrondeller på stolparnaCool Att jag dessutom har högsta veterinärvårdsförsäkringen på både skogisen och husisen är nog värst av alltFörvånad betala massa försäkringar, chippa, vaccinera en gratiskatt? då är man knäppFlört

/Ingalill

Mona22
2

#32 det är så tråkigt vilket litet värde huskatter har. Vi hade som du högsta försäkring och allt på våra huskatter vi haft och de var precis lika mycket värda som raskatterna. Helt sjukt egentligen att en leksakskatt kostar mer än en riktig. Ett LIV är inte värt något alls Rynkar på näsan

ingann
1

#33 skulle aldrig drömma om att göra skillnad på mina djur. min blandis, husis och skogis är precis lika mycket värda för oss!

/Ingalill

[AshJ]
1

Nu vart det så många svar här att jag inte skriver något specifikt angående siffran på inlägget med svar.

Ja - de är kastrerade. De är ute kanske en natt i månaden. Knappt det. De få gånger man inte får in dem. Och då kan det handla om att de slinker ut kanske runt kvällstid och så kommer de in väldigt tidig morgon igen. Jag har dem inte ute "med flit" som sagt. Och brukar se till att ställa ut lite mat och vatten då. Dock så är det ju ganska klurigt eftersom många grannar har sina katter ute medveten, som förmodligen hinner smaska på maten man ställt ut och så vidare.

Och som någon nämnde. Grannen, som är en äldre kvinna, ser garanterat inte skillnad på katterna då en av mina katter åtminstone är väldigt lik många andras här.

Bara trött på bråket och gnället då hon hotat med att hon kontaktat hyresrättsbolaget här om att förbjuda katter i området och det "snart gått igenom". Nu har detta inte hänt, så det är bluff och båg från dennes sida. Men klart man börjar känna sig lite skeptisk.

Som jag tidigare nämnde, detta handlar om den varmaste sommaren då de kan få vara ute någon natt om de inte dyker upp. Måste upp tidigt året om, har inget lov/semester så. Om det är på vintern sitter jag och väntar.

Så jag kanske inte behöver oroa mig och det är en överdrift? Men man blir bara frustrerad.

ingann
0

#35 Du behöver absolut inte oroa dig. Hur mycket hon än försöker få bolaget att förbjuda katter så går det inte igenom. Dels så är ute allmän plats, det finns säkert katter där som inte ens bor i området. Dels så kan inte bolaget ändra i det befintliga hyreskontraktet och förbjuda katter som nu är tillåtna.

Det var något hyresbolag någonstans i norrland som försökte införa hundförbud för några år sen, det stod en del om det i tidningarna, och de fick ändra tillbaka till de ursprungliga kontrakten enlig en dom.

Så finns inget kattförbud i ditt hyreskontrakt så kan det inte ändras om inte katterna förstör lägenheten så pass att det blir en sanitär olägenhet.Flört

/Ingalill

saga97
0

vad ni än säger katter är inte sociala dem är solitära

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Rafflan
0

#37 nja, sociala är dem ju då dem lever i kolonier = delar samma yta.
dem lever nära varandra men dem lever inte ihop som i en flock :)

[Highonbluetomorrows]
2

#37. Håller inte med. Ju mer domesticerad katten blir desto socialare blir den rimligtvis, precis som i experimentet där rävarna (som INTE är ett domesticerat djur) blev som hundar (dvs vargvalpar) när de avlade bort aggressiviteten. Denna förändring gick på cirka 50 (!) år och rävarna kan nu säljas som sällskapsdjur. Att katter inte är ett flockdjur innebär inte att de inte kan vara sociala.

Jag har bara erfarenhet av sociala katter. Mina katter har blivit "kompisar" med grannkatten som börjat komma på besök ibland - varför skulle ett solitärt djur göra så? Grannkatten är rädd för oss människor och vi matar den inte eller dylikt, så det enda som finns för den här är just våra katter. Varför bråkar de inte? Varför går de tillsammans? Eller förlåt, den sitter ju säkert och gör en PLAN om hur den ska sno reviret från dem Skrattande?

Och mina egna katter får gå lösa ute under min uppsikt - varför springer de inte bort från varandra? Går åt varsitt håll? Varför stannar de i stället och leker med varandra? Är inte det ett socialt beteende? Varför ligger de just nu och tvättar varandra? De är inte syskon. De är inte släkt. Vi har tillräckligt många liggplatser här för att de ska kunna ligga långt ifrån varandra om de önskar, men de ligger allt som oftast bredvid varandra ändå. Är inte det socialt?

Nej. Forskningen har inte hunnit med. Katten är i grunden ett solitärt djur men deras domesticering och nyfikenhet gör även dem flesta till rätt sociala djur. Det finns något som heter evolution som betyder att, ja ni vet, arter förändras.