Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2063 ggr
sahar08
0

köpa katt!

Hej! Jag ska köpa en kattunge har jag nu bestämt mig för. Har redan två katter som jag haft i fyra år men vill nu ha en till. Har tittat på katthem och även på blocket men min fråga är nu om ni vet om andra hemsidor som liknar blocket?

MonicaLagerquist
1

Det finns en sida som jag tycker är bra.Det är en sida som söker upp alla annonser som finns på nätet på just det du vill ha i det sökområde du önskar.

http://www.hoodboard.com/

Stolt ägare till tre La permer

sahar08
0

Tack :)

En till fråga mina två katter som jag haft i fyra år är honkatter (systrar)spelar det någon roll om den tredje katten jag ska köpa är en hane eller hona? Min ena katt är lite rädd av sig och låter bara mig röra henne fullt ut men alla jag pratat med och även kattbeteendevetaren som jag tagit hem säger att det kan hjälpa att ha en liten kattunge i familjen. Men jag känner mig  osäker ¨på om jag ska välja en hane eller en hona. Min katter är såklart kastrerade

MonicaLagerquist
0

Det spelar ingen roll vilket kön det är på kattungen.

sahar08
1

#3 ok tack! En konstig fråga men om jag kastrerar hanen när den är 6 månader vad kan hända innan dess mellan mina hon katter och hankatten? Honorna är ju såklart kastrerade som sagt men kan han katten ändå försöka med honorna. Har haft katt i fyra år men har aldrig haft erfarenhet av kattparning osv och kan ytterst lite om sådant. Ursäkta om jag ställer dumma frågor men hellre det än att inte veta :)

MonicaLagerquist
0

Oftast så har honor högre rang än hankatter och hankatten kommer ju att vara yngre så troligen blir det inget problem alls.

En del överpilska hankatter parar allt på fyra ben och vissa gör det aldrig.

sahar08
0

Ok så katter kan iaf para sig även om dom är kastrerade? Bra att samla lite info innan man köper sig en tredje och sista katt. Kanske blir en hankatt då iaf :) men visst är det så att jag bör hålla den nya kissen i ett separat rum till en början och låta hon katterna få lukta på en filt som den nya katten legat på och tvärtom? Hur länge ska jag ha den lilla i ett separat rum? Jag vet ju att mina gamla katter kommer visa den nya vem som bestämmer osv men hur vet jag var gränsen går om det skulle gå överstyr?

[sakring]
0

Den äldsta av mina britter, en hankatt, fick vårkänslor igår och satte på den andra britten som också är hankatt. De är 7 och 5 år gamla och kastrerade sedan 6 månaders ålderFlört Jag har dessutom två kastrerade honkatter som aldrig fått några ungar men någon av dem skulle han aldrig försöka med.Skrattande

sahar08
0

hahahhaha ok intressant gud jag har verkligen ingen koll på sånt där eftersom jag bara haft mina två honor. man vill ju liksom att allt ska gå rätt till så man inte gör något fel :) men det här med att visa vem som bestämmer och så. Hur vet jag att mina stora katter inte går för långt när de "uppfostrar" den nya katten? e lite orolig, tänk om de skadar den lilla kattungen?

sahar08
0

och hur länge ska man hålla den nya katten i ett separat rum?

Jourhemmet
3

Separera INTE den lille till eget rum. Tänk på att katten precis har fått skiljas från sina syskon och mamma. Låt katterna lukta på varandra genom buren först, öppna sedan buren och låt katterna sköta resten själva.

Tänk på att kattungen måste vara minst tolv veckor innan den lämnar sin mamma och se även till att den är dubbelvaccinerad innan du tar hem den, annars kan den dra med något hem till dina katter.

Lusthan
0

Jag har alltid bara släppt ut mina nya katter. Först får de lykta genom buren och sen får de ge sig ut och det fungerar finfint. Men jag har också mycket accepterande katter. :-) Jag har just nu två hanar och tre honor. Ingen parar sig med nån hos mig och det fungerar jättebra. Jag är supernöjd. Snart är de fyra för min unghona flyttar efter kastreringen så det blir lite lugnare här då. :-)

sahar08
1

Självklart ser jag till att katten jag tar hem är vaccinerad två gånger chipmärkt och avmaskad precis som mina honor var :) ok jag har läst mycket här på forumet och trodde att man skulle ha den nya katten i ett eget rum första dagarna men ad skönt att inte behöva göra det för helt ärligt känns det jätte elakt :( jag har tänkt ta ledigt från jobbet ca 1 vecka när jag ska hämta den nya bara för att det ska kännas bättre både för mig och för alla katterna. Det där me att låta dom lukta på den lille genom buren låter ju som en perfekt ide. Som sagt min ena katt är ju lite säregen och därav min oro att den ska attackera den lilla. Den har aldrig attackerat någon förut men hon är mycket reserverad mot andra människor och fräser så fort nån ute respekterar hennes vilja och sträcker sig för att klappa henne. Med mig funka det utmärkt och har fått höra från många håll att hon kan lugna ner sig lite om hon får en liten att ta hand om så att hennes moderkänslor kommer igång.

sahar08
2

Glömde skriva att jag självklart ALDRIG skulle hämta hem en katt som är yngre än 12 veckor! Reglerna för katter kan jag mycket bra den enda jag inte kan i detta fall är hur man bäst introducerar katter för varandra och hur man vet när det går för långt i uppfostrandes. Har hört att det kan se illa ut och låta illa men att man inte ska lägga sig i men när vet jag var gränsen går??? Vore tacksam om någon med erfarenhet kan ge mig lite tips och råd :)

Eine
2

Att sammanföra en kattunge med vuxna kan orsaka lite morr och fräs. Men det brukar bli bra efter några dagar.Klipp klorna på dina flickor och även på ungen,så kan de inte råka skada varandra om de går i närkamp. Oftast låter det mycket värre än det är,och det är ytterligt sällan som blodvite uppstår.Lycka till med dina kissar!Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

sahar08
0

Ok tack för info:) ska titta på en katt på söndag men den är leveransklar v 17

ingann
0

Jag har alltid bara släppt in den nya katten. Den/de äldre har hållit sig på avstånd och bekantat sig själva när de förstått att den nya lille missen är där för att stanna.

Lycka till!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

IceJossan
1

Inte svar på orginalfrågan, men här kommer ett par tips:

Om du vill känna dig lite extra säker så kan du stänga in dig med plutten i ett rum, där h*n har mat, vaten, låda, leksaker och nåt att klösa på. Spendera maaaassor av tid där inne. I början kan den lille vara jätterädd i ny miljö och då kan det vara bra att den är på begränsad yta tills den blivit tryggare. Det är då inte lika mycket att hålla koll på. Om den lille är väldigt framåt redan med en gång kan du lämna dörren öppen nästan på en gång. Om dina äldre katter reagerar med skrik och slag är det bättre att den lille får vara hos dem korta stunden i början och öka på tiden mer och mer tills tanterna vant sig. Och lek mycket med plutten en bit ifrån damerna så att de ser att h*n inte är så äcklig som h*n ser ut Flört

En annan bra grej är att vara mycket konsekvent med att när du leker med tanterna så får inte plutten vara med, h*n måste vänta på sin tur. Det ger dina damer mycket mer utrymme och tid med dig om den lille är så busig att h*n ständigt ska in i leken även om det är damerna du leker med. Detta hjälpte enormt för mina katter när jag hade två hyperbusiga kattungar på jour. De flängde direkt in i leken så fort jag lekte med mina egna katter vilket resulterade i att de aldrig fick leka utan nästan ständigt var smågriniga i närheten av småkatterna. Så jag började med att putta bort dem så fort de skulle överta leken. Knäppte med fingrarna, klappade handen i golvet, puttade bort dem och ibland fick jag skjutsa iväg dem långt över den passande nog hala parketten. Efter några dagars konsekvent bortputtande så förstod de att så fort mina katter hade leksaken så var det bara att sitta bredvid och vänta tills leksaken kom till dem, DÅ fick de flyga och fara i full fart bäst de ville, tills jag flyttade leksaken till mina egna katter igen, då satt de och väntade igen :) MYCKET uppskattat av mina egna katter, det syntes väldigt tydligt. De små fann sig riktigt bra i det, accepterade den regeln och låg och väntade med stoooora ögon tills leksaken efter en kort stund kom till dem igen :) Men jag fick vara jäklar så envis :P

Jourhemmet
1

Jag släpper alltid ihop nya jourhemskattungar med de andra och det har aldrig blivit slagsmål. En kattunge utgör inget hot och är ranglåg.

Ang. vaccinering och rätt ålder så tror jag säkert att du vet vad som gäller men det kan inte sägas nog många gånger Flört

Så fort jag har en kattunge hemma som börjar löpa för första gången så är alla tre kastrerade hanarna här hemma direkt på och biter i nacken. Obestämd

IceJossan
1

#18 Det stämmer inte alltid. Dina katter är vana och otroligt snälla. Andra är inte lika snälla mot nykomlingar oavsett ålder.

Mina pärons katter avskyr kattungar, vuxna går mycket bättre. Har haft hem kastrerade honor, fertila honor, fertil hane, ungkatter och kattungar av båda könen. Den som gick bäst var den fertila hanen, medans de som fått mest stryk är kattungarna. Detta säger emot allt vad rekomendationerna säger, alltså kan man inte utgå ifrån dessa.

Och man kan heller inte utgå ifrån att det går på samma sätt hos TS som hos en själv eftersom alla katter är individer.

sahar08
0

Tack snälla för alla tips!! Vad räknas som en ungkarl och vuxenkatt? Mina blir fyra år i maj.

[sakring]
2

Jag gör som # 17, tar det lite långsamt.

En ungkarl är en man som inte är gift. Men du menade förståss ungkatt? Det är en katt under ett år.

Jourhemmet
0

#21 hahaha…