Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1027 ggr
ErikaAndersson
0

Hjälp med ny kise!

Igår kom min lilla Linus hem, han har förut bott utomhus bakom en Pub.
Han kom och kelade med hon som kom dagligen och gav honom mat, så han är van vid människor.

Sen han kom hem gömde han sig under sängen, och såklart lät jag honom göra det, sen när vi skulle sova så fick han total spel från ingenstans o började fara runder och hoppa på hyllor, välta ner saker osv, vi fick sätta honom i en stor transportbur så han inte skulle skada sig.
Sen satte vi honom i min brors gamla rum som är nästan tomt, där är en säng & ett bord så inget han kan skada sig på.
Nu är då frågan, är det bäst att låta honom vara helt där inne tills han vänjer sig vid att vara inne, eller ska vi med jämna mellanrum gå in och snacka med honom, klappa o försöka leka? Han ligger gömd och är rädd men när vi kommer och klappar blir han liiite lugnare, men minsta ljud så får han panik.
Vad ska vi göra? Tips?

Jourhemmet
2

Låt honom landa några dagar i rummet först. Dra även ner persiennerna så att han inte flyger på fönstret. Ställ in låda, mat och vatten. Gå gärna in några gånger om dagen, kanske sitta och läsa högt till att börja med så att han vänjer sig vid din röst.

IceJossan
6

Hej!

Det är inte ovanligt att katter som bott ute får panik inomhus. De har ju kanske aldrig varit med om den miljön eller helt enkelt får panik av att vara instängda även om de har gott om plats.

Låt stackarn bo i det rummet och gå in så ofta ni kan för att gosa, leka eller bara sitta och läsa. Fördriv tiden där inne helt enkelt så att han får sällskap och får stöd i att vänja sig vid sin nya märkliga miljö. Se till att han har gott om liggplatser samt toalåda, klösmöbel, mat och vatten. Rör er mycket försiktigt till att börja med, inget klampande och inga hastiga rörelser. När han vant sig vid era ljud kan ni börja utmana honom lite genom att göra ryckiga rörelser,  stampa i golvet osv någon gång ibland medans han är gosig eller busar och gosa eller busa extra mycket med honom precis efteråt. Likaså med prasselpapper, påsar osv. Så att han vänjer sig vid konstiga ljud. Men ta allt lugnt. När han är helt trygg i sitt rum kan ni lämna dörren med en decimeters glipa när ni går ut därifrån. Då får han självmant gå ut och undersöka om han vill, men han kan alltid springa tillbaka in i sitt trygga rum igen om det skulle bli för läskigt. Servera gärna lite godsaker precis utanför rummet för att uppmuntra honom att gå utanför. Visa att ni finns där och ha godsaker i händerna.

Detta kan ta två dagar eller två veckor, kanske längre. Låt honom ta allt i sin egen takt :)

Sen tipsar jag och många andra här inne gärna om bra matsorter. Många serverar dålig mat i tron om att det är bra mat de köpt. Vi lär gärna ut näringslära här inne så att kissen får det så bra som möjligt :)

ErikaAndersson
0

Tack så mycket för svaren! Glad