Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 17549 ggr
zandrisen
0

Jamar vid dörren, hjälp!

Vet inte om jag har gjort fel men tycker om att ta ut en av mina katter i koppel på promenad då hon också uppskattar det väldigt mycket men har nu fått problemet att hon vill gå ut hela tiden och står och jamar vid dörren kanske aldrig skulle tagit ut henne genom dörren utan kanske tagit ut henne i kattburen och sen tagit ut henne så hon inte förknippar dörren med att man får gå ut, har ni några tips på hur man tränar bort sådant beteende? Tacksam för tips för det hörs ända ut i trappuppgången och jag har än så länge inte fått några klagomål från grannar men är rädd att det kommer, håller ju också just nu på att hägna in min balkong så hon också kan gå ut där.

Mvh Zandra och Judit

Hawknestgrove
0

ja du, ge inte efter….. Det är ju bara i ett kort perspektiv nu tills din balkong är klar. Du kan göra så, att så fort hon sätter sig och jamar så säger du kraftigt NEJ till henne. Ta inte ut henne i selet så länge hon jamar. För då har du givetvis gett henne en signal jama, föra oväsen=belöning , gå ut.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

zandrisen
0

Jag brukar göra det och då lyssnar hon oftas i typ 5 min sen är det igång igen men tror att långsiktigt om hon inte får gå ut så kanske hon slutar och så kanske man kan börja igen men att hon får komma ut genom att mna tar ut henne i buren så att hon förknippar bur med att hon får gå ut, tror du det är en ide? sen är hon en ganska rastlös katt men jag försöker att aktivera henne så mycket som möjligt med diverse leksaker, vippor hon har tunnlar men jag ska inte ge upp, vill verkligen inte lämna bort henne tycker om henne så mycket men jag hoppas det blir bättre när balkongen är klar så hon kan sitta där och få stimulera sitt huvud :) jag hoppas verkligen det iaf, tack för tipset.

Hawknestgrove
0

HAr du kissen klar i selen då inne i buren? Men jag tvivlar på, att det ger något resultat. Du får ryta till rejält och kanske till och med stampa i golvet och fräsa när hon börjar. ett alternativ är kanske, att du ber någon vän att stå ute i trappen och larma och föra oväsen utanför dörren när hon börjar leka cirkus. Vad som helst  obehagligt som distraherar och får bort kopplingen dörr=mysigt ute. En stråle med ättiksvatten rätt placerad på kisse anser inte jag vara fel. Det är ofarligt och så får kisse annat att göra, tvätta bort det äckliga ättiksvattnet.Givetvis väldigt svag blandning, bara så pass så du känner lukten av ättika..

zandrisen
0

Hade tänkt ha henne klar med sele och så i men vill träna bort beteendet vid dörren först så man får bort det; har provat att ta blomsprutan med vatten men ingen ättika i men kan ta lite i och se om de blir bättre, ska be min pojkvän gå utanför och så att ja kan träna det med :) tack så jätte mycket, hennes syster är inte alls likadan men hon har dock aldrig vart ute för när jag provat så har hon inte visat något intresse för det då hon bara har velat gå in igen :P

Hawknestgrove
2

ja få dörren att bli otrevlig. det går inte på en dag, det får du räkna med. OCh kör du blomspruta, så ställ in den på lång hård stråle, ingen dusch. då kan du komma åt från längre håll.

[Anunnaki]
2

Ett lysande exempel på att katter inte ska vara innekatter. Katter vill vara ute! Något att tänka på innan man skaffar katt. Det går ju inte att släppa ut katter på egen hand överallt.

Hawknestgrove
4

Nja, jag är inte enig där. Man ska inte avstå från att ha katt, bara för att man inte kan släppa ut den. MEn det var ju en helt annan diskussion. Vi prioriterar hem, där katten får vara innekatt när vi placerar ut.

[Emma--]
6

#6 hur? Mer ett lysande exempel att katter kan ha roligt ute men det betyder inte att dom ska gå ute på fri tass. :) Finns så många val som innebär aktivering utomhus utan att släppa ut sina husdjur ensamma. Hundar brukar ju också kunna visa att dom vill ut. Och behöver rastas i timmar i många fall. Där bygger man rastgårdar, går med koppel, är ute med hunden osv. Samma sak går med katter och det verkar vara ts plan :)

zandrisen
3

#5 Har den på hård stråle, har börjat säga NEJ högre och det funkar bättre, klart det inte går på en dag men jag ska vara ihärdig skam den som ger sig :P Tack för alla tips är jätte tacksam

Hade mer än gärna haft mina katter ute men där jag bor nu finns inte dessa möjligheter men tanken är att i framtiden ska jag och min pojkvän köpa ett hus och då kan dom gå ut eller om jag bygger en stor rastgård men nu får dom vara nöjda med balkongen som snart är klar och sedan när hon fattat att man inte får gå ut om man jamar så även då i koppel men att jag tar ut henne i buren.

Hawknestgrove
0

Toppen. Snart kommer du att märka att bara du rör flaskan, så slutar kisse!!! JAga på byggmästaren, så du får din inhägnade balkong, så blir det lugnt i din lilla flock.

Arne försöker sig på samma bustrick på morgonen här. Sambon har  i några svaga  ögonblick gett vika för morognbuset och öppnat fönstret till kattgården.  Ok tänkte Arne, om jag busar tillräckligt, så släpper de ut mig. Men nu är det stopp med det. Nog för att de små vännerna styr oss, men nån måtta får det vara. ställer inte ett fönster öppet timvis när det är minusgrader ute. INte på sommaren heller, för då kommer myggen in.

katterna
0

När katten jamar så avbryt beteendet med lek och annat som får katten att sluta fokusera på dörren!

katterna
2

Jag har också haft det problemet en sommar! Min ena katt skrek hela tiden vid dörren oavsett hur länge vi gick varje dag med henne. Jag höll på att knäckas av hennes olycklighet att inte få gå ut som hon ville. Men det går inte, då jag bor i trapphus. Men jag bet ihop och avbröt hennes beteende Med lek och få henne att springa av sig hemma med lasern och på något sätt har hon slutat med det. Men jag har aldrig straffat henne med någon vatten spruta eller dylikt. Utan avbrutet beteendet med andra roligheter att göra!

Hawknestgrove
1

Ja, jag kallar inte lite vatten eller ett rungnade mnej elelr ett fräsande för bestaffning. Dörren ska vara obehglig och det förknippar djuret dörren med om man fyar och kanske till och med skrämmer lite med den person  på andra sidan…

IceJossan
0

Jag är också inne på hawknestgrooves spår med att göra utanför-dörren till läskigt genom att ha nån därutanför som har typ nån plåtskiva att banka på och slå i golvet, kanske ihop med en hink vatten som hälls ut i samma veva. INTE ätticksvatten, det är ju jättestarkt?! Vanligt vatten att duscha henne med, eller bara hälla ut precis framför henne som en chock. Bor du i trapphus tycker jag att detta ska ske utanför trapphusdörren så att det blir DÄR som är läskigt. Och sen vara mycket konsekvent. Det kommer ta tiiiiiid eftersom hon nu VET att utomhus finns där. Det kommer hon veta även om hon blir skrämd av att gå utanför dörren, eftersom hon vet att det är kul bortanför det läskiga.

Hawknestgrove
0

När jag talar om ättiskvatten, så tänker jag bara typ en kapsyl till en full blomflaska. Det är inte starkt. då tänker jag på ättiksprit 24%. Du kan föstås använda vinäger i vatten också,det är mycket mildare….Men oavsett vilka metoder du tar till, så räkna med att det kommer att ta ca 14 dagar. Huvudsaken är ju att du slipper klagomål från grannarna, antar jag….

IceJossan
0

#15 Jo det förstår jag, men jag tänker ändå att det är starkt? En droppe ättika luktar ju jättestarkt, tycker jag.

Hawknestgrove
0

Absolut om den är koncentrerad. Men blanda ut väldigt svag lösning så luktar det ju ine ens illa för oss, men  luktar ju bläh för en katt.Elelr ta och blanda citronsaft i vatten, funkar också bra. Hm… ett tips, spraya dörren med lite starkare ättikslösning….1/20 då luktar det ju Ulrik vid dörren! för katten alltså…

[Busflickan]
0

Jag har också detta problemet med min katt, men min är tyvärr snäppet värre.

Hon får vara på balkongen eftersom vi har nät där men ändå jamar hon som en tok. Ibland står hon och skriker på balkongen och hon kommer hela tiden in i sovrummet för att "hämta" mig. Jag vet inte hur det ska gå till att avvänja henne för hon MÅSTE kunna gå ut på balkongen annars blir det på tok för varmt inne på sommaren!

Hon verkar dessutom ensam men då är också problemet att hon är liiiivrädd för andra katter. Hon blev attackerad en gång men hon var rädd redan innan dess. T.o.m. kattungar ser sin chans att attackera henne när dom ser hur fruktansvärt rädd och osäker hon är. ALLA katter hon träffat har velat attackera henne för att visa att det är dom som bestämmer.

Vad ska jag göra med denna katt? Hon jamar och vill absolut ut, ränner som en tok och klättrar på väggarna, kan kanske inte ha sällskap av annan katt när hon är så jäkla rädd. Vad göra vad göra? Snälla hjälp :(

zandrisen
0

Har inte provat utanför dörren men börjat med NEJ när hon börjar vid dörren och även sprayflaskan dpck utan ättika då jag inte har detta hemma, funkar bra och hon jamar inte lika ofta längre går lite från dag till dag, odag har hon vart lugn och bara vart där 2 gånger än så länge så vi jobbar på det :) Tack för alla tips.

Hawknestgrove
0

Då verkar det som du ine behöver ättika.. Bra!! kämpa på!

IceJossan
0

#18 Jag tycker att du ska leta efter tidernas coolaste katt att ta hem på prov. En som är sådär supercool och struntar i henne eller bara fjäskar för henne. En sådan katt kan göra susen för en katt som är dörädd för andra katter.

Jorå, det finns såna katter, jag har träffat flera genom mina år på Örebro Katthem. Vart bor du?

Jourhemmet
1

#18 Är hon kastrerad? Jag tycker också att du ska åka till ett katthem och höra med personalen om dom har en kisse som skulle passa din undergivna katt.