Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4183 ggr
nitsimek
0

tjock katt...

har en 9-årig hankatt som väger 8 kg. Han har problem med att tvätta sej snarkar och villinte gå ut så mycket längre.någon som kan tipsa om ett bra och billigt torrfoder? tycker att det är en djungel av olika varumärken och ganska dyrt.

[Highonbluetomorrows]
0

Vad får han idag?

Porta 21 torrfoder är billigt och bra, runt 40 kr/kg.

Billig barf kan hittas för cirka 20 kr/kg (som kyckling, lever, grisfötter etc).

Mjau blötmat i konserv är jättebillig också, cirka 16 kr/kg tror jag.

[Månsten]
0

Gå in på Barf. ifolkus.

Torrfoder är oftast fullt av spannmål, som katt eller hund inte är anpassat för. De får problem med metabolismen, i form av övervikt, diabetes, övervikt m.m.

[sakring]
1

Om han vill äta blötmat så ge det. Det innehåller vatten som ger mättnadskänsla. Är han så överviktig att han inte kan tvätta sig så bör bantningen ske i samråd med veterinär.

Det finns risk att katten tappar för mycket i vikt för snabbt och då får de fettlever som är ett livshotande tillstånd.

nitsimek
0

han får friskies torrfoder, mjau blötmat ibland som han älskar. Bantarmat?

[Highonbluetomorrows]
3

#4. Tyvärr kan Friskiesutfodringen vara anledningen till hans övervikt =/. Ni kommer inte märka någon skillnad ekonomiskt om ni byter till ett bättre foder och i stället ger mindre mängd av det (så länge ni håller er till hyfsade budgetfoder som det jag nämnde ovan tex).

Bantarfoder är oftast onödigt dyra och kött-fattiga. Satsa på vanligt, bra, foder i mindre giva i stället.

Lycka till!

Jourhemmet
6

Friskis gör katten fet då den innehåller allt utom det katten behöver. Vilken dag som helst knackar även urinstenarna på och då är det akut. Kasta Friskisen till fåglarna.

[nataschaj]
0

Köp Mjao blötmat från Netto! 16-18 burkar för 156kr inklusive bärkasse! å de håller ju läng! ja brukar köpa där, å man kommer undan skit billigt!

line84
0

#7 Är det tetorna eller konservburkarna som de säljer så billigt?

[nataschaj]
0

8 konservburkarna, därför gillar jag netto ;) Har man många kaytter så soparar man ju om man köper på netto, å när ja handlar så ränsar jag deras hyllor öpå burkarna hahaha… folk kollar så när jag ställer upp 700burkar m katt mat å ingen mat te mig :P (ja inte 700burkar så, men de en jävla massa burkar ;) )

Fridaaaa
0

Friskies är superkasst.

Porta 21 är bra, finns att beställa på t.ex bromma zoos sida. 99kr/2 kg :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sakring]
0

Jag att tycker du ska ta med katten på en ålderscheck hos vetten. Och samtidigt fråga om hur du ska gå tillväga med dennes bantning. Det är farligt om en tjock katt tappar för mycket vikt på en gång. Den kan få fettlever och det är livshotande.

nitsimek
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar! Letade Mjau konserver på Domus i Kristianstad men det var rensat, fick bli pussi istället. Men det får nog bli ett veterinärsbesök för att kolla upp honom. Här har ni vår tjockis, Isak  >3

Fridaaaa
0

Tetra packen Mjau är minst lika bra som dem i konserver ;)

Jourhemmet
2

#13 Om inte bättre eftersom tetrorna inte innehåller konserveringsmedel.

Fridaaaa
0

#14 Ja precis. Jag kör alltid på tetra-packen :)

[sakring]
0

Ja ta med honom på ett vetbesök. Kolla lever och njurvärden samt socker. Se till att han är fastande 8 timmar innan.

AgnetaB
1

om hon går till vet så kommer ju de ordinera ett dietfoder så ni som kan prata om det också. själv har jag aldrig haft det problemet.

Thaeri
1

Ja risken är stor att veterinären kommer att rekommendera ett av de diettorrfoder de själva säljer, men TS tar det förhoppningsvis med en rejäl skopa salt.

[sakring]
0

Bantining av en katt ska alltid ske i samråd med en veterinär oavsett vilket foder man väljer.

IceJossan
5

#19 Varför måste det göra det? Veterinärer må vara utbildade, men de foder de rekomenderar är ofta helt åt skogen. Varför inte bara banta katten genom att köpa enbart bra foder, till exempel enbart blötmat, och ge katten så mycket som den behöver/vill ha, så kommer den troligen tappa alldeles lagom i vikt under lång tid. Det viktiga är bara att det är BRA mat enligt innehållsförteckningen (alltså inte nödvändigtvis enligt veterinär eller djuraffärspersonal som ofta rekomenderar storsäljande torrfodermärken) och att katten går ner i vikt långsamt.

BARFmycat
2

Undvik att ge foder som innehåller spannmål eller socker, där har du en stor bidragande orsak till fetma plus att dessa ingridienser ökar risken för att katten får diabetes.

Som tur är så är det billigt att köpa det bästa fodret, som fungerar för din katt. Som flera andra säger så rekommenderar även jag Mjaus blötfoder, även Bozita och Husse är bra. Välj sorter utan fisk.

Sist jag kollade innehåll Pussi socker, alla deras sorter innehåller även spannmål och fisk, så det är inte något bra blötfoder alls.

Följ foderanvisningen på förpackningarna för din katt, minska långsamt på givorna. Precis som flera här säger är det farligt att gå ned i vikt för fort för katten. Håll noga koll på vikten och justera mängden foder efter det.

Jag ser ingen anledning alls att ge torrfoder oavsett märke om din katt gärna äter blötfoder och fungerar bra på det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Moast
0

Våra katter har gått och blivt ganska tjocka p.g.a mjukmat.

Fridaaaa
2

#22 Förmodligen ger ni för mycket då eller fel mjukmat.
En katt blir inte tjock på bra mjukmat om man ger den mängd dem ska ha

Thaeri
0

Blötmat + torrfoder är dessutom ofta en dålig kombination rent viktmässigt, mer fett från bltömaten plus kolhydraterna från torrfodret…

Vilket gör att många som gick från bara torrfoder och introducerade bltömat efteråt ser att katten blir tjock och skyller på blötmaten.

BARFmycat
1

Fett gör inte katter feta.
Katter använder fett som sin främsta energikälla.

Det finns bara en sak som orsakar fetma och det är för högt kaloriintag i förhållande till för låg kaloriförbrukning.

Thaeri
0

#25, ja rent siffermässigt är det så. Men sen tillkommer:

1) Kolhydrater sänker kaloriförbrukningen då det betyder hög insulininsöndring och insulinet säger åt kroppen att bilda fett, inte använda energin.

2) Fett är energitätt.

[Anunnaki]
1

TS: Köp en våg och väg katten regelbundet varje vecka på samma veckodag och vid ungefär samma tidpunkt på dagen varje gång. Ge mat bara vid bestämda tidpunkter två, tre gånger per dag. Ha aldrig fri tillgång till mat. Minska ner mängden mat lite försiktigt och se om katten börjar gå ner i vikt. Det får inte gå för fort. Jag kommer inte ihåg hur fort det får gå.

Ge enbart blötmat som inte innehåller vare sig spannmål, rotfrukter eller socker eller någon annan kolhydratkälla som kvävefria extraktivämnen.

Före sommaren ska du se att katten får på sig en mindre storlek på baddräktenGlad

Katter som är utomhus vintertid brukar lägga på sig lite hull på hösten och detta hull brukar försvinna av sig självt på våren.

A och O vid bantning är mindre mat och mer motion, dvs mindre energi in än energianvändning.

Lycka till med bantningen.

Fridaaaa
1

#27 Sådan är min hankatt. Han har lite övervikt nu, trots att han är ute varje dag men sedan nu när våren kommer går han ner lite efter hand själv och får smalare figur:P

BARFmycat
0

Ja, det är helt rätt. Men det är inte riktigt rätt väg att gå att reducera fett i kosten till en överviktig katt, snarare kolhydrater och mängd foder.

Jag vill inte att folk ska tänka att man måste reducera fett om katten är fet. Jag har bantat ner katter på kost med hög fetthalt (eller ja, normal), det fungerar hur bra som helst.

Så är mina katter med

Thaeri
0

#29, absolut, menar mest hur det ser ut på ytan ifall någon tror att det är blötmaten som fick katten at bli tjock.

Jag är definitivt förespråkare av BARF och blötmat Glad

[sakring]
0

# 20 Därför att katter som är feta och går ned i vikt för snabbt kan drabbas av fettlever vilket är ett livhotande tillstånd som jag skrev i mitt första inlägg om du hade läst detta.

Dessutom så mår säkerligen katten bra av att få en ålderscheck gjord.

IceJossan
0

#31 Ja, men banting behöver inte ske i samrådan med veterinär. Huvudsaken är att man bantar rätt och som jag skrev: långsamt. Bantar man snabbt ökar risken för fettlever, men går katten ner i vikt långsamt behöver man inte vara orolig för det.

Moast
0

#23 vi ger dem burkmat nu, och dem har inte blivit överviktiga men lite runda.. ena väger runt fyra och ett halvt kg, och den andra samma… Dem var väldigt smala i början men nu ser dem ut att må bättre av mjukmaten och finare är dem också nu…   GladMVH/ MOA

[sakring]
0

# 32 Kontakt med veterinär är verkligen tillrådligt när det gäller bantning av katt.

[Anunnaki]
0

# 34 En våg, regelbunden vägning, papper och penna samt lagom mindre mat men då bra mat. Vad som är lagom mindre får man sakta pröva sig fram till. Den mat som veterinären kommer att rekommendera ärmed mycket stor sannolikhet inte bra mat.

[sakring]
1

# 35 Jag har aldrig sagt att någon ska låta veterinären rekommendera maten utan  att bantning ska ske under veterinärkontroll. Det är en viss skillnad.

Moast
0

#27 om du svarade mig och inte någon annan så kan jag säga att vi väger dem båda två. dem väger kring 4 och ett halvt kg båda två. Det är väll inte för mkt??Glad

Moast
0

Bilderna är tagna innan dem gick upp i vikt… är dem magra på bilderna??

Moast
0

Den sista bilden var inte så bra… men hon är svår att fånga på kort…

BARFmycat
1

Man kan ju inte säga att en katt är fet genom att se vad den väger eller se den på bild. Känn på hullet istället, man ska kunna känna revben och ryggrad, men inte alltför mycket.

Mina katter tex väger 6-7 respektive 4,5 kilo. Kan man avgöra från det att de är feta? En katt som äter BARF väger mer eftersom de omsätte rmer muskelmassa, muskler väger mer än fett.

JAg säger som dietisterna, använd hellre måttband för att avgöra fetma än en våg..

Moast
0

okej.. då tror jag på att hon på översta bilden iaf har fått mera muskler. Hon är väldigt stark när man bär henne…Glad

BARFmycat
0

Med mitt inlägg menade jag inte att katterna får mer muskler, bara att musklerna väger mer för de får mer proteinTungan ute

nitsimek
0

Trådstartaren här: Många bra tips tackar jag för!

Rätta mej om jag har fel: Trappar ner succesivt (under ett par veckor) med en blandning av hans gamla mat, Friskies o lägger till blötmat Mjau (den verkar ju hälsosam) för att gå över till mjau helt o hållet.

Väga honom o se hur vikten förändras.

Egentligen tror jag att han har blivit lite deppig, hans bästa kompis, bara 3 år gammal dog i somras.

IceJossan
0

#43 Helt korrekt!

Du funderar inte på att skaffa honom en ny kompis med lämplig personlighet? Många katter mår bättre av det rent allmänt.

[sakring]
0

# 43 Ta med honom till en veterinär. Det finns alldels för många amatörveterinären på detta forum. Googla på fettlever + katt.

nitsimek
1

Skaffa en ny katt….för mej är det… man fäster sej vid dem, man gör ju det….hade 2 katter som jag hade haft i flera år, olyckligtvis dog de av juvertumörer pga p-piller Men en ny liten kompis, till Isak, varför inte…:)

IceJossan
0

Tänk bara på att det ska bara en lämplig kompis till honom isf, dva en katt med samma intressen och aktivitetsnivå. Fundera på hurdan han var med sin tidigare kompis och skaffa en som uppfyller kraven. Ex om han vill ha en goskompis att mysa med, en buskompis (hur busar han - jagalek, brottning?) eller en som håller sig på sin kant. jag rekomenderar inte en kattunge eftersom en sådan kräver väldigt mycket av din kisse som snart fyller gubbe. En vuxen katt med samma aktivitetsnivå och med samma intressen är nog klart bäst.

BARFmycat
0

Förlåt, men varför skulle man inte kunna ha en kattunge till en 9-årig katt? Det vore väl bra med en liten misse som kan få fart på honom, var det inte delvis det som det handlade om?
Och 9 år är ingen ålder för en katt.

Mina 8-åringar leker fortfarande med varandra varje kväll. Ibland får 3-åringen vara med ocksåSkrattande

[sakring]
0

Själv har jag 4 katter, 2 huskatter och 2 britter. Huskatterna är betydligt mer alerta än britterna men inte 17 har jag gått efter aktivitetsnivån när jag skaffade dessa.

Moast
0

#42 obs! missfårstånd… mitt fel! :)

nitsimek
0

Den lille vännen som dog i somras var så förtjust i Isak, vi tog Frasse från en missbrukare, o när han lugnat ner sej efter att ha legat i tvättstugan i 2 veckor så blev Isak hans trygghet. Dom låg o gosade ihop. Isak är den snällaste som finns men försvarar sitt revir som en "galning" (Många slagsmål utanför lägenheten…)

o han o frasse rök ju ihop ett par gånger utanför lägenheten

Men en kompis till Isak vill vi nog gärna ha, kanske man ska kontakta Kattkommando syd eller TASSEBO I kRISTIANSTAD

IceJossan
0

#48 Självklart kan det funka kanon med en kattunge till en 9-åring. Det kan liva upp honom bra. Men jag som är i "omplaceringsbranchen" får gång på gång på gång samtal om vuxna/lite äldre katter som börjat kissa eller bajsa utanför lådan sedan kattungen kom. Andra gånger har den äldre matvägrat och även aggresivitet emot familjen uppkommer i vissa fall. Den äldre katten orkar inte alltid med en kattunges vilda tempo och många gånger väldigt klängiga sätt. Det kan funka jättebra, men många gånger går det åt pipsvängen faktiskt :( Därför rekomenderar jag en vuxen katt i ungefär samma aktivitetsnivå. Kanske inte en ännu latare katt, men en man VET hur aktiv den är.

BARFmycat
1

Jaha, jag kände inte alls till att det kunde bli såna bekymmer!
Jag känner många som skaffat kattungar med äldre katt, och det har aldrig varit några besvär, men du har nog mycket mer erfarenhet av detta än vad jag har…

Ja och det är ju svårt att säga "men testa", för vad gör man om det inte går? Men kanske inte en kattunge då, men en yngre katt iaf? Inte lika vild som en kattunge men lite piggare kanske?Tungan ute

Kanske beror på mycket hur katten är som individ? Vissa vill vara för sig själva mer och andra är väldigt tillgivna mot andra katter.

nitsimek
1

Rapport om Isak, v¨r tjockis som blir 10 i oktober.

Han älskar Mjau , får ett ägg då o då, nu ska vi köpa en bra våg som att vi ser hur det går med bantandet.

Han ser redan piggare o fräschare ut (o smalare..:))

Men han snarkar än….