Behöver hjälp, tror att hon är dräktig!
Min katthona Zezzan bor ute hos min mormor, hon är för det mesta ute men får såklart komma in. Jag har bönat och bett om att vi skall strelisra henne, men min mormor tyckte att hon kunde gå på P-piller för katter och det är ju absolut inte bra! Och igår när jag såg Zezzan så såg jag verklign hur tjock hon var. Jag kollade spenarna och visst tusan var de rosa också (näst intill hudfärgade). Så jag berättade det i panik för min mormor. Men hon sa "det är väll bara o vänta o se". Men Zezzan är ju ute största delen utav tiden så isåfall får hon ungar ute och dessutom fortsätter mormor ge henne P piller.
Hjälp mig!
Självklart kommer Zezzan att bli streliserad, har nästan fått ihop tillräckligt med pengar…
Hälsningar Amanda och kaninerna
Att kastrera honkatten och samtidigt ta bort fostren är en fis i rymden ekonomiskt jämfört med vad det kostar (och kan kosta) att låta henne genomgå förlossning och sedan föda upp en kull kattungar. Är det din katt är det ditt ansvar att skaffa fram pengar till detta och det fort!
Sajtvärd Katter iFokus
1# Det är inte direkt min katt, utan min mammas, men hon kan inte skaffa fram pengar då hon är alkoholist och vi inte bor hos henne längre… så katten bor då ute på landet hos min mormor. Men som sagt jag gör allt vad jag kan för att få fram pengarna och jag gör allt vad jag kan.
Hur gammal är katten? Har hon haft kattungar tidigare? Om en katthona ska få kattungar öht brukar man rekommendera att det sker före 2 års ålder för att undvika komplikationer vid förlossningen där både ungarna och mamman riskerar att dö. Ett akut kejsarsnitt kan kosta 15.000 kronor, och det kan såklart även drabba unga honkatter. Om du informerar din mormor om det kanske hon hjälper dig att få fram pengar till kastrering.
Sajtvärd Katter iFokus
3# Hon blir 2 år vid juli och har inte haft ungar tidigare, men jag är väl medveten om riskerna och alla kostnader, jag har berättat det för henne hur många gånger som helst, tom. att det kan kosta 15.000 för ett akut kejsarsnitt. Men hon lyssnar inte, får prata med henne imorgon så att hon kanske fattar allvaret. Blir så fruktansvärt arg på folk som inte fattar hur allvarligt det egentligen är…
Något som din mormor kanske inte heller har tänkt på är att en dräktig honkatt måste hållas strikt inomhus både före och i många veckor efter förlossningen. Risken finns annars att honkatten väljer att föda sina ungar utomhus utan att någon ser om läget blir akut.
Efter förlossningen är ungarna helt beroende av att ha en närvarande kattmamma som ger omsorg (i 12 veckor) och mat åtminstone tills de börjat äta fast föda. Fråga din mormor vad hon skulle göra med veckogamla ungar som behöver mat varannan timme dygnet runt ifall kattmamman inte kommer hem igen? Eller ifall hon helt enkelt inte har någon mjölk eller ens bryr sig om sina ungar. Är hon beredd att rycka in då?
Sajtvärd Katter iFokus

Spenarna på en dräktig hona kring dag 21 brukar kallas "hallon" just för att de blir chockrosa i tonen och ser ut som en rad små hallon under magen på henne.
Men om spenarna är näst intill hudfärgade så låter det ju inte som en dräktig hona? Men eftersom du säger att hon blivit tjock så har hon ju redan passerat detta stadiet i så fall, då de ofta bleknar efter ett dygn till ett par dygn igen. Vad du kan se efter är om de ökat i storlek?
Men är spenarna som jag förstått det av inlägget ljus, ljus hudfärgat svagt rosatonade så ska det inte vara någon fara, så ser spenar ofta ut i normala fall, speciellt om de fortfarande är små och knappt märkbara.
De bakersta spenarna kan också bli svagt rosa tonade i samband med löp och var det de bakersta spenarna så kan det vara så att hon löper igenom pillrena lite, vilket iof verkligen inte är bra.
Hon bör absolut kastrera katten då det är förenat med mer risker än bara dräktighet att gå om kring år efter år efter år på p-piller.
Jag förstår att din situation är hopplös och jag hoppas att du hittar ett sätt att hjälpa katten på. Kastreringshjälpen finns ju, jag är lite osäker på hur och vilka de hjälper men prova att kontakta dem och förklara din situation, kan ju hända att de kanske kan hjälpa dig. http://hem.bredband.net/b156503/forsta.htm
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
6# Spenarna är mörkt rosa, som hallon som du nämnde.
Har pratat med henne och bett henne kolla Zezzan, hon tror fortfarande att hon bara är överviktig, så hon vill att vi väntar och ser om det kommer bebisar, hon sa att om det komer bebisar så skall hon ta hand om dem på rätt sätt och flaskmata om det kommer behövas, hon sa ävn att om dt kommer bebisar så skickas Zezzan in på strelisring, väldigt onödigt enligt mig, bättre att strelisera nu och samtidigt ta bort ungarna? Får fortsätta försöka övertala henne och samtidigt samla ihop pengar… Känner mig hemsk som utsätter Zezzan för detta, men jag gör allt vad jag kan.
TS: Du ska absolut inte känna dig hemsk för det är vuxna som orsakat situationen. De allra flesta kattförlossningar är helt problemfria och de allra flesta kattungar är välskapta. Bra vore om katten kunde komma till en veterinär för att konstatera om hon är dräktig och om så är fallet en uppskattning på hur långt hon kommit.
Om det är möjligt att kastrera kattan nu är det alternativ A.
Är hon dräktig och det är försent att kastrera får det bli alternativ B, dvs låta kattan få sina ungar. Till dess att ungarna är 12 veckor får du göra allt du kan för att hitta bra hem till ungarna men det kräver en del av dig så att de inte hamnar hos människor som inte tar det ansvar som det krävs för att ha djur. Men detaljerna tar vi om det blir kattungar.

Väldigt farligt att låta honan gå dräktig med p-piller. Gjorde det misstaget en gång, visste inte att katten ens var dräktig så hon fick sina piller. Hon började föda för tidigt och jag fick åka akut till veterinären som fick dra ut kattungarna, även under narkos så kved katten. Det var fruktansvärt. Men till slut så kom de ut och var naturligtvis döda och de hade ingen päls ännu men var riktigt stora. Det var fruktansvärt tragiskt och sedan dess har alltid mina huskatter blivit kastrerade.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#9 Hon har tagit lite förnuft till fånga, Zezzan har fått flytta in och får inte P-piller längre. Så nu får jag fortsätta skrapa ihop pengar och försöka övertala henne.

Du verkar ta mycket ansvar för kissen och har vettiga åsikter. Mormor har tagit till sig en del av det du säger och det är en jättebra början. Det är inte lätt att få andra att tänka till men trägen vinner.
Lycka till med missen och hoppas att hon inte är med ungar. 
en eloge till dig. Rent objektivt, så kan du kastrerara upp tilloch med 7:e veckan
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....