Naggade morrhår
Hej!
Jag undrar lite snabbt hur lång tid det brukar ta innan morrhåren växer ut på en kattunge vars mamma höll dem korta? Lillan har bott här i en månad och jag har inte märkt att de blir längre alls. Kan det bero på något annat också?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Har du fler katter kan det vara en kattkompis som friserar dem.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag skulle raka en av mina katter på magen och då råkade jag plocka med hälften av två morrhår, jag väntade ett halvår och de växte ingenting. Då ryckte jag dem, och nu har de börjat växa tillbaka
Så det kanske är så man måste göra? Jag vet faktiskt inte.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#1 Jag har en kattkompis till henne, men jag tvivlar mycket starkt på att hon har något i görningen. Man lär sig känna igen morrhåren också, vilka som är långa och vilka som är korta och hur de ser ut, och de har sett likadana ut sedan jag fick henne.
#2 .. rycka dem? Som i.. rycka av dem? o.O Det låter jättebrutalt.. >.<

Katten jag ryckte på protesterar mer när man klipper klor, han bara spann när jag ryckte morrhåren, så han verkade inte tycka att det gjorde så ont.
Jag vet inte vad annars jag skulle göra för att de skulle växa ut, det hände ju ingenting och jag hade väntat länge så då tänkte jag att jag testar väl det då. Jag har ju sett att de kan fälla morrhåren ibland så de måste ju kunna växa ut igen tyckte jag, och det gör de!
#2 Fast usch, ryck dem inte, det måste ju göra jätteont! Morrhår växer ut igen, om inte annant när de trillat bort av sig själv, vilket de gör så småningom som alla andra hårstrån.
Många av mina katter har haft snaggade morrhår som kattungar/ungkatter och jag har inte haft koll på hur lång tid det har tagit, men alla har haft långa och fina morrhår som vuxna iallafall.
Sajtvärd Katter iFokus

Det kanske beror på hur många morrhår som är snaggade, i mitt fall var det ju som sagt två, men är det många så kanske man inte ska sätta igång och rycka bort allihopa, åtminstone inte på en gång.
Och nej, på min katt gjorde det inte ont. Och han säger till när han inte gillar det man gör!
#4 Nja, jag är skeptisk till om jag vågar testa att rycka av dem. Då väntar jag nog hellre tills de faller av av sig själv. Tack för tipset i alla fall. ^^
#5 Okej! Jag är väl bara otålig antar jag! Det är lite stickigt när man kelar med henne ibland men det får jag väl ta.

Det förstår jag, hoppas de växer på sig!
De växer ut, bara lugn, Min katt hade nedklippna över ögonen, ngn typ av tradition inom utställningsvärlden tydligen. De växte ut och är mkt långa och fina nu.