Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3777 ggr
Björnidet
0

Katten släpper hår

Vår katt släpper så mycket hår fast vi ger vitaminer, bytt foder och kammar den varje dag vet du vad det kan bero på.

Skriv gärna ner vad du tror, tipps är välkomna

Björnidet
0

Glömde flika in att katten är en kastrerad hanne och en vanlig gul/brun bondkatt.

EvaSe
0

De flesta katter fäller på våren. Oftast inget att göra nåt åt.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Björnidet
0

Hej EvaSe, vår katt har släppt oerhört mycket under hela vintern och vi fick höra att det troligen var vitaminbrist så piller inhandlades och han äter dem med god aptit. Fastänn vi ger honom dessapilerr fortsätter han med att släppa mycket hår. Jag tror att här uppe har dom inte hunnit fram till vårfällningen än, vi har fortfarande vinter med mycket snö. Något är det som ställer till detta.

Eine
0

Vissa katter släpper alltid hår,mer eller mindre. Inte mycket att göra mer än borsta/karda ordentligt så du får bort allt löst hår. En gummikarda är bra!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

EvaSe
0

#3 Har ni varmt och ljust inne så kan de vårfälla även på vintern. Annars kan ni testa e-vitaminolja. Det är bra för pälsen.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

OberonsMatte
0

Hur gammal är katten? Är han relativt ung kan det bero på att han inte haft några riktiga fällningar tidigare p.g.a. den unga åldern.

Verkar han frisk i övrigt när det gäller mående, aptit och hull? Dålig päls kan vara tecken på invärtes sjukdom, så om även något annat förändrats kan det vara läge att kolla upp det med undersökning och blodprov.

Sajtvärd Katter iFokus

Björnidet
0

Han är snart två år och visst har vi varmt i huset 22-23 grader  på vintern. Och ny år det ljust på kvällarna till kl 21 ungefär. Kan det vara så enkelt.

Vi har köpt någon sorts fiskleverolja till katten men jag tycker inte att det gett det resultat som önskats. Han äter dricker kurrar pratar och leker normalt så några sjukdommar tror jag inte på, snarare en brist.

[silkesnosen]
0

Ljuset styr fällningen , inte snö….han lever ju i värme också… Min fäller mkt konstant, anser att det är normalt..ingen risk att han blir skallig direkt:/

OberonsMatte
0

#7 En katt som bara är snart 2 år är ung. Jag som har semi-långhårskatter ser tydligt att pälsen inte är vuxen förrän vid c:a 2 års ålder (ibland senare), och detsamma borde(?) gälla även för korthårskatter.

En vuxen katt fäller mycket päls hela tiden tycker jag och har man mörka textiler i hemmet eller mörka kläder på sig syns det extra tydligt. Mina katter fäller mest ljusa hårstrån och utan min ljusa inredning och ljusa hemma-kläder hade jag nog blivit tokig, trots att jag städar väldigt ofta!

Om katten fäller så mycket att den får kala fläckar är det dock ingen normal fällning det handla om, men så illa är det väl inte?

Sajtvärd Katter iFokus

[silkesnosen]
0

Håller m föregående, min inredning går i vitt o beige nuförtiden :s

Björnidet
0

Nä, inte har han kala fläckar någonstans men nog är det en hel del gulvita strån som sitter överallt, dammsuga möbler och sånt får man ständigt hålla på med.

[silkesnosen]
0

japp, precis , man får ett "kattifierat"hem:)

IceJossan
0

Vad äter katten för matsort??