Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3694 ggr
jollycox
11

sele

Jag funderar på att köpa nya selar till mina två katter. Dom hade först vanliga selar, samma modell som denna. Men när den yngsta hade vuxit klart ville jag skaffa en som satt bättre så då köpte jag Puppia Superior Harness, men jag tycker att dom sitter alldeles för tight bakom armbågen, dessutom hamnar knäppet precis bakom armbågen på ena sidan. Selarna är inte ens ett år gamla men det ser verkligen inte skönt ut.
Jag har tidigare provat en sele i samma modell som denna, men samma problem som med puppiaselen, för tight bakom armbågarna.

Jag har funderat på en Puppia soft vest harness b. Någon som vet om dom sitter bra?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

mandyosv
0

varför har du selar till dina katter?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

jollycox
12

#1 För att dom är innekatter och är bara ute i koppel.

jollycox
0

putt

jollycox
0

puttar
Ingen som har en bra sele att rekommendera?

line84
0

Jag har denna: http://djurmaxi.se/kattsele-koppel-rod-p-4820.html?cPath=2_55 och har varit nöjd men har funderat på att gå över till någon av dessa: http://www.supercat.se/promenad/kattselar/, ev en puppina soft harness. Dom ser mer bekväma och säkra ut.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har du en enkel och gratis variant…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild till…

jollycox
0

#5 Ja den första varianten har jag med haft och det enda dåliga var väl att när/om katten drog så tryckte det på halsen.

#6,7 Jag vill ha en sele som sitter bekvämt och stadigt, tycker inte att den där gör det..

Jag kommer beställa en Puppia soft vest harness b, en stepinsele. Jag beställer bara en och om den passar båda så beställer jag nog en till. Det är främst den yngsta som behöver en ny sele för han går som ett kylskåp i den vi har nu(puppia superior harness). Flört

Hawknestgrove
0

Den är en utmärkt variant för att träna sele. Omöjlig att rymma ur. OCh kostar inget, så den är utmärkt att träna med. Alltså, som du ser så är det inte ett sele, utan en ögla, ett enkelt halvslag runt egen part.Jag vet, vi köpte en dyr fin så kallad rymningssäker sele till vår lilla förening. Pytt pytt. Den krånglade sig vår smarte Oliver ur som ingenting…

jollycox
0

#9 Jo jag ser att det är som strypdel runt bröstet. Han är seltränad men det är just att selen vi har är så tätt bakom armbågarna så då går han jättestelt. Selen behöver inte vara rymmningssäker, men ska såklart sitta bra på ändå.

Hawknestgrove
0

ja det är helt enkelt bara ett koppel. inget annat och ett suveränt sätt att träna sin katt att gå i sele. Jag körde med detta när Arne hade pejl och vi skulle promenera hem från platsen jag fann honom på. Kunde många gånger vara en bra bit att gå och då var det enklelt att alltid ha "selet" med sig och lätt att fixa. Han gick så fint i det så. Han lärde sig, att drog och stretade man så drog det åt. Om han gick fint, så var allt Ok. De gågner det kom en bil fick jag föstås ta upp kisse i famnen, för då bar det till skogs i rasande fart annars och då hade jag ju inte kunnat hänga med. Psst. funkar även på hund……

jollycox
0

#11 Det funkar säkert bra som nödlösning men jag gillar inte att det drar åt. Finns bättre lösningar än att dölja problemet(om man har en dragig hund/katt), och jag ska ändå inte träna katterna att gå fint. :)

Hawknestgrove
0

nej, men det är en perfekt lösning när man vill träna sele för den känns inte alls för katten och den är omöjlig att trassla sig ur. Sen kan man givetvis köpa ett bra sele, ja.

jollycox
1

Jag beställde en puppia soft vest harness b men den satt inte heller bra. Tight bakom armbågarna. Sen är det bara fasta storlekar på dom, inget band man kan reglera själv så på så sätt var den sämre än puppia superior harness som man kan ställa in både runt hals och bröst. Ett plus var att den var lätt att ta på. Jag kommer skicka tillbaka den och fortsätta jakten på den perfekta selen. :)

Lynxkissen
0

Jag köpte denna http://www.supercat.se/promenad/kattselar/sele-halsband-och-koppel.html hos supercat.

Det är egentligen en mycket enkel modell, men det jag tyckte var bra var att delen som går runt halsen i vanliga fall här mer går ner mot bröstet so kissen inte stryps.

Doc. tog det lite tid innan jag begrep hur man skulle sätta på den då den inte liknade min förra sele x)

jollycox
0

#15 Ja det lutar lite mot att köpa en sån, trots att banden är rätt smala. Kravet jag har är att det ska vara ett band från halsremmen till under magen.

Ruzicka
0

Jag kapar tråden lite, för jag funderar också över det här med sele.. Hoppas att ingen tar illa upp! ^^

Hur stor sele brukar ni ha till era katter? Vilka mått/vilken storlek rör det sig om, ungefär? Jag har ingen aning alls om hur stora de brukar vara.. Det vore ju tråkigt att köpa fel storlek. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Lynxkissen
0

#16 Jo denna selen har ett band både över ryggen och under magen :) För oss fungerar den bra, men vi hade våra tankar på att köpa en sån där puppie-sele med ett tag för att den ser bekväm ut.. men håller mig till denna till så länge :)

#17 Min kisse måste ha en relativt smal sele, har varit lite svårt att hitta en perfekt då hans kroppsform är likt en siames…men många selar går ju att reglera ganska mycket.