Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1142 ggr
Luisa
0

Lite frågor

Hej.

Jag har en kattunge som är nu 6 månader. Han är en innekatt. På onsdag ska han kastreras, vaccineras och chippas. Jag har lite frågor angående det.

Han får mjau kattmat i burk och tyvärr torrfodret fatima. Den räcker i typ 2 dagar sen är den slut. Han väger 3.4 kg (vägde honom precis)

1. Vilket foder tycker ni är bra för en kastrerad katt?

2. Om ni tycker att jag ska fortsätta ge honom mjau hur mkt ska han då ha? (helst msk mått då jag inte har en köksvåg)

3. Eftersom katter går upp i vikt när de kastreras, hur ska jag se till att han motionerar ordenkligt?

4. Jag har läst att man kan ställa upp även huskatter bara de är chippade, men man måste gå med i någon förening. Vad hette den och hur mycket kostar det att vara medlem där?

Ang skit fodret fatima och varför han får den är för att min mamma tycker att det är för dyrt att ge honom bara mjau då han kan äta hur mycket som helst av den utan att bli mätt. Och hon vägrar att sluta köpa den hur mycket jag än säger åt henne Rynkar på näsanSkrikandes

BARFmycat
0
  1. Mjau, Bozita eller Husses blötfoder, eller egentligen alla blötfoder utan fisk, socker eller spannmål. Tidigare nämnda foder är fria från det om man väljer smaker utan fisk.
  2. Det står på förpackningen hur mycket katten ska ha, sedan får man känna på hullet om man tror de behöver mer eller mindre.
  3. Katter går inte upp i vikt för att de kastreras, de går upp i vikt för att de äter mer än vad de förbrukar. Det är viktigt att inte ge mer mat än vad katten behöver. Bra motion är leka med katten, laserpekare, fjädervippor, skaffa ett klösträd eller en kompis.
  4. Här passar jag frågan till någon som kan det bättre!

Är det din katt är det du som bestämmer, och det kan du ju hälsa din mamma. Upplys henne med riskerna för diabetes, njurbesvär och tandbesvär som tillkommer när man ger torrfoder. Och låt inte katten äta så mycket han vill, han börjar bli vuxen nu och tål att äta foder portionsvis, och bör kanske även göra så för att inte riskera att han blir fet.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

OberonsMatte
1

Kastrerade katter behöver ingen speciell mat. Om de har tendens att bli överviktiga är det andelen blötmat man bör utöka och minska på torrfodret. En kattunge/ungkatt som växer bör ha fri tillgång på foder dygnet runt.

Motion får katten genom lekstunder med matte, utevistelse och ett kattanpassat hem som uppmuntrar till hopp, klättring och fysisk aktivitet. En yngre kattkompis att rejsa omkring och brottas med kan jag också rekommendera!

För att ställa ut en huskatt måste man ha ett Huskattbevis och vara medlem i en kattklubb ansluten till ett kattförbund (vanligtvis Sverak). Katten måste vara fullvaccinerad (senast 15 dagar före utställning), id-märkt och är den äldre än 10 månader måste den även vara kastrerad.

Alla regler och hur man skaffar ett Huskattbevis finns att läsa här: http://www.sverak.se/

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Katter går inte upp i vikt av att bli kasterade,de går upp i vikt av fel och för mycket mat.En kastrats energibehov minskar med ca 25% så det får man anpassa helt enkelt.

Skippa torrfodret helt och ge blötmat.Väg katten regelbundet på en vettig våg en gång i veckan så att du har koll på vikten.

Huskatter över sex månader kan man stäälla ut.de ställs på vanliga kattuntrsällningar i huskattsklassen.För att få ställa ut så ska du som ägarte vara med i en klubb.

Gå in på SVERAKs hemsida där finns info om olika klubbar och vad som gäller för att ställa ut huskatt.

Men i korthet.Vaccinerad ID märkt kasterad om den är över tio månader.Huskattsbevis som man får/köper via sin klubb.

Vita katter skla ha intyg på att de är hörande.

Stolt ägare till tre La permer

Luisa
0

#1,2,3 Tack för tipsen :)

Jag har redan sagt allt det där om diabetes och njusvik och har även sagt att ge honom den maten är som att låta ett barn jämnt och ständigt gå på Mcdonnalds, men utan resultat.

Det är inte lätt att sätta upp hyllor i våran lägenhet då den enligt mig är rätt dåligt planerad för sånt. Men han kan lätt gå runt i hela vardagsrummet utan att ens nudda golvet och ska kan från ena soffan till den andra måste han hoppa. Dessutom är han ofta på fönsterbrädan och där får han vara så länge han inte smakar på blommorna. Och i mitt rum får han gå på både mitt och min systers skrivbord som står bredvid varandra. Och dessutom får han vara på fönsterbrädan och i våra sängar. Jag vill ha en kattkompis till min katt men mamma kommer inte gå med på det. Tro mig jag har sagt till henne men hon TOTALVÄGRAR!

Och självklart vet jag att de inte går upp i vikt av själva kastreringen men de har en tendens att bli lite slöare.

Tyvärr kan vi bara ha torrfodret liggandes hela dagen men blötfodret äter han upp på en gång. Fast han inte är hungrig igentligen. Och han stjäl mat om man kollar bort en sek från tallriken vilket är rätt irriterande.

Han ska få sin första vaccinasionspruta på ons och sin andra typ en månad senare.

Jag vill bara ställa ut honom en gång bara för att jag aldrig gjort det med något annat djur förut men det är inte ens säkert att jag gör det då kan är en envis liten rackare som inte gillar att man klipper klorna, borstar honom eller ens håller i hans tass.

[Lillfjanten]
0

#1  nu är ju inte ts så gammal, så det är ju föräldern som har ansvaret..

bra ts att du är så intresserad och har sökt mycket info om katter! Lycka till med kommande utställningar.

Luisa
0

#5 Japp är bara 14, men fyller 15 i år.

Tack :D

För mig är det en självklarhet att man läser på om djuret man inskaffar.

Och tack än en gång Skrattande

[Lillfjanten]
0

#6  inte så självklart för alla :) du kan ju försöka prata med din mamma, men det är ju ändå hon som har ansvaret för missen.

Luisa
0

#7 Tyvärr hon lyssnar inte. Inte ens när jag blivit sur på henne. Men jah ska visa vad ni skrivt här, då kanske hon åtminstonde slänger torrfodret…

Luisa
0

Jag blir så arg!!!! hon vill inte läsa det så när jag läste upp detta gick hon och sa jaha om han får diabetes får han väl ha det.

Jag hoppas att hon verkligen inte menar vad hon sa men nu är jag riktigt ledsen arg!!!

flis
0

Va kul att du visar ett stort intresse för din katts hälsa. Med tiden kommer nog din mamma att förstå att kissen betyder mycket för dej och då vill hon kanske också lära sig mer om djur. Tjata på!Skrattande

[Lillfjanten]
0

#10  nja, som en mamma så vill man inte höra för mycket tjat heller, då kan det bli en tvärtom-effekt istället. men lugna och sakliga diskussioner är inte helt fel. med lite fakta. jag skulle dock inte vilja att min unge skriver på ett forum med mina åsikter och sen får alla trevliga/otrevliga svar sen och sticker dem under näsan på mig, då skulle jag inte bli glad faktiskt.

Jourhemmet
0

Jag undrar vad Fatima är för torrfoder, har aldrig hört talas om det? Heter det verkligen så?

Luisa
0

#10 Har man väl skaffat sig ett djur ska man också ta hand om det och ja ska tjata på :)

#11 Har prövat att diskutera men det funkar inte. Och det kanske är precis vad som behövs… Iband behöver man få höra negativa saker för att vakna upp och inse fakta.

[Lillfjanten]
0

#13  är det din mamma som köpt katten?

och tjat, det är som sagt inte att rekommendera. jag skulle bli tokig av det och stänga för öronen :) jag tycker inte att det är någon fara då katten får blötmat också. så länge katten mår bra så varför inte? jag har en gång lyssnat på alla olika råd om vilket foder katter ska ha, och det gör jag inte om. alla katter tål inte samma sorter. så jag tycker att du kan ta det lugnt och låta katten få det foder den får idag.

Luisa
0

#14 jag paxade den i kullen och köpte honom, men hon hämtade honom.

Men asså han börjar bli rätt rund om magen och mamma vill att han ska se lite tjockare ut vilket jag inte vill då det inte alls är bra för katten.