komplikation efter kastration...?
Hej,
vi har en liten sibirisk honkatt på 6 månader som kastrerades för drygt en vecka sedan. Hon blev mkt medtagen av operationen och vi fick efter ett par dagar åka in akut med henne igen då hon verkade få svårt att röra sig och fick inte i sig tillräckligt med vätska och det verkade svullet under såret. Dock åt hon blötmat och gick på lådan utan problem.
Hon lades in med dropp ett dygn och man har gjort ultraljud för att utesluta bråck och det såg fint ut med tarmar och allt. Såret på utsidan läker som det ska och alla blodprov visar fina värden. Fick med sig metacam hem
Fick hem henne och hon var pigg och som vanligt. Dock blev hon slöare igen inom ett dygn varför vi åkte till veterinär igen för ny undersökning. Allt såg fint ut men vi fick med oss ytterligare smärtlindring hem, temgesic. Veterinärerna förstår inte varför det blivit såhär eller vad som kan vara fel men hypotesen är att hon inte tål den tråd som hon är sydd med. Och att det då blivit en inflammation i vävnaden där suturerna sitter.
Nu är hon pigg igen men ett problem kvarstår: efter att hon var inlagd så kissar hon på sig när hon är på lådan. (det gjorde hon inte efter kastrationen) Det verkar liksom att hon inte orkar stå på huk utan sitter rätt ner och då får pinket i pälsen.
Någon som varit med om liknande eller har någon idé om vad det kan vara?
/orolig matte
att hon sätter ner rumpan i kisset tycker jag tyder på att hon känner ett stort obehag, kanske stränar stygnen. Om inte din katt kryat på sej tycker jag att veterinären skulle sätta in Pc behandling i förebyggande syfte.
Temgesic visste jag inte att man kunde ge djur med smärta, det är ett tufft preparat och förstår varför katten sätter ner hela rumpan i kisset, den kan vara påverkad av medicinen.
Katten är med största sannolikhet påverkad av medicinerna. Måste du ge så mycket? Om jag vore dig skulle jag försöka med enbart Metacam igen.
hej, tack för era svar! Vi har nu slutat ge medicinerna och ska se om hon förblir pigg nu och klarar av att gå "fint" på lådan igen. Antar att det liksom förra gången tar ungefär ett dygn för allt att gå ur kroppen. Än så länge verkar det ok.
Hon har kvar en svullnad som är lite hård och har formen som en prinskorv under såret. Hur lång tid kan det tänkas ta innan det går ner? (förutsatt att det inte är något annat som spökar där…?)
Vanligt med den valken och den tar sin tid innan kroppen tagit upp ev . sårvätskan där under, svullnaden ska inte vara röd och het.
Nu har vi varit till djursjukhuset igen pga lillkissen blev dålig igen när medicinen gick ur. Det verkar som att hon får ont i magen eller höften, hon kurar ihop sig, blir lugn och vill inte hoppa upp någonstans eller röra sig. Dock är hon "alert i huvudet". Hon har blivit bättre med att inte kissa på sig när hon är på lådan.
Tyvärr visste inte veterinärerna vad det kan vara? Vi ska tillbaks om en vecka för att röntga höfterna, tills dess får hon både metacam och temgesic igen.
Veterinären nämnde att rasen Maine Coon kunde ha problem med höfterna, men jag har aldrig hört talas om att en sibirisk katt har det? Dessutom varför skulle det inträffa nu då efter kastrationen?
En annan teori var att hon kanske hade legat konstigt när hon var under narkos, tydligen kunde hundar råka ut för höftbesvär av det. Men veterinären hade aldrig hört om en katt som hade fått sådana besvär och höll det för osannolikt att det skulle drabba en katt -som dessutom är så ung.
Ingen feber, såret såg bra ut och hon slipper tröja/tratt.
Någon som har någon teori om vad detta kan vara?