Blir galen!
Lisa krafsar på altandörren konstant på kvällarna nu och hon har slutat löpa. Hon har fått vara där ute ett par svängar men verkade inte tycka om det.
När jag tittar på henne så ser hon mig rakt i ögonen som att hon vet att hon jävlas med mig och jamar och sjunker ihop. Ibland har hon gjort attacker mot mitt ben och naglat sig fast och nafsat på mig.
Är detta rent djävulskap eller är hon uttråkad, behöver hon uppfostring eller en lekkamrat?
Katter sysslar inte med djävulskap. Vissa temperamentfulla katter kan slänga sig runt benen på en om något går dem emot. En av mina katter gör på det viset ibland bl a om hon inte får gå ut när hon vill.
Men varför har kattan löpt? Varför kastrerar du henne inte? Man kan inte släppa ut en okastrerad katta som inte heller får piller om man inte vill att hon ska bli dräktig.
Det är på g, lugn lugn, hon är 8 månader och jag ska ringa imorrn för det är ett väldigt bra erbjudande i tidningen om kastrering där chipning och vaccin ingår.
Hon fick gå ut med sele i 5 minuter 2 gånger.
# 2 Undrade bara. Bra med veterinärer som har sådana erbjudanden.
Hon blir arg, när hon inte får gå ut. Du kan ju testa att ha en vattenspruta beredd, när hon går till attack men det gäller att spruta så att hon inte fattar att det är du. Hon är ju också i tonåren;)
Jag skulle näta in altanen om det går, så kan du ha en liten springa öppen under sommarkvällarna, gratis sysselsättning. Sedan får du ignorera henne, hon får lära sig helt enkelt att hon inte alltid får vad hon vill…
Kan underlätta med en kompis, men ingen garanti….så avvakta. Jag tror på devisen "Skaffa en, om det blir problem, så skaffa en till".

Håller med #4. Näta in balkongen, mina älskar det. Och en kompis att busa runt med är inget minus.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#4 Förstår inte varför hon blir arg när hon inte ens tycker om att gå ut :P Hon brukar krafsa på andra saker också, men jag tror att hon väljer dörren/fönstrerna för att de låter mest.
Testade igår kväll att prata lugnt med henne istället för att bli irriterad och lät henne komma och sätta sig i knät. Vet inte om det gav någon effekt men var inte desto mindre trevligare. Hon verkar ju söka uppmärksamhet.
Ska höra med hyresvärden om han e med på en inhägnad, han e väldigt noga med det yttre så jag är skeptiskt. Och det kan bli en dyr historia, den e hela 9 kvadrat så i såna fall får det bli delvis av uteplatsen för jag har ingen lust att ta morgonkaffet i en bur :P Men ur inbrottsperspektiv kan det iofs också vara en klar fördel.
Jag håller ett halvt getöga öppet efter en kompis till henne, man kan ju inte ta första bästa.

#6 Man kan göra det skitsnyggt, och välja nät som nästan inte syns. Googla runt lite så får du se :)
Och jag tycker också att en kompis kan roa henne bra! Leta efter en med samma aktivitetsnivå och samma sätt att busa på som hon så att de har förutsättningarna att trivas ihop.
Att hon vill ut igen trots att hon inte verkade tycka om det kan vara för att det var läskigt men jättespännande. Har hon inget annat att göra så vill hon så klart uppleva det som var så spännande igen.
Ska du ta med henne ut i sele igen så får du räkna med att göra det på bestämda tider varje dag för att det ska funka. Göra det till rutin. Sen kanske hon nöjer sig med att gå ut när du har lust att ta ut henne, men man måste ha med i beräkningarna att man kan behöva gå ut minst varje dag. Jag vet en katt som fick gå ut i sele ibland, men när hon satt i fönstret och såg t.ex. en fågel hon ville åt så kissade hon mitt på golvet i protest om hon inte fick gå ut just precis den sekunden.
Sen kan jag lugna dig med, att hon kommer att bli mindre humörfrisk, när hon är kastrerad….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....