Hjälp med Matproblem
Jag har bytat torrfoder till dem o har fått rådet här att ge dem mat 2 ggr om dagen men de vill inte det. De jamar o tjatar innan jag sätter fram maten sen äter de jätte lite. Inte alla som doseringen. Hur ska jag göra ? Hur länge ska jag låta maten vara framme. Tänkte ett tag att jag skulle ställa fram maten på natten o ta bort den på morgonen.
Vad har du bytt till för foder och vad gav du tidigare? Är katterna överviktiga?
Sajtvärd Katter iFokus

Gav mjau innan ger dem nu porta 21 sensibile. Två av dem är o en är mager
Eftersom katter är småätare av naturen, dvs fångar små, men många byten per dygn, tycker jag att de bör ha fri tillgång så långt det är möjligt utan att bli överviktiga.
Att katter svälter sig själva (vilket de gladeligen kan göra när maten inte passar) kan få förödande resultat, i synnerhet för de katter som är överviktiga (risk för fettlever).
Jag tycker att du ska återgå till Mjau, eller något torrfoder de faktiskt äter, och försöka fasa in porta 21 sensible gradvis. Om det är spannmål du vill undvika kan du även servera blötmat t.ex. morgon och kväll och endast ha torrfodret som komplement däremellan.
För de överviktiga katterna är blötmat det absolut bästa alternativet.
Sajtvärd Katter iFokus
Om du ger Porta och Mjau blötmat kan du väl ha fri tillgång? Jag förstår inte riktigt det här med diskussionen om att katterna bara ska ha mat ett par ggr om dagen, katter behöver äta flera mål om dagen. Deras tarm är väldigt kort och som OberonsMatte skriver så äter katter normalt flera ggr om dagen ute i det fria.

Mina katter äter bara torrfoder. Fick rådet här inne innan men det känns inte bra att se hur lite de äter. Så nu har två skålar åkt fram en med mjau torrfoder o en med porta 21. Så jag kan se vilket de förredrar
För att lyckas byta ut foder mot ett annat bör man ha en långsam överfasning. Ha Mjau som vanligt i matskålen och byt ut ca en matsked i veckan. Om du häller upp 2dl mjau om dagen (eller hur mycket du nu ger om dagen) så tar du bort en matsked Mjau och häller på en matsked Porta 21 i veckan. Nästas vecka tar du bort ytteligare en matsed Mjau och har i två matskedar Porta 21 och så vidaret tills all Mjau är utbytt. Att ha maten i olika skålar gör ingen nytta. Dem kommer äta av Mjauen. Men gör du en långsam övergång hinner dem vänja sig och när du bytt ut allt så kommer dem att äta av Porta fodret som om dem inte ätit annat
Sagans tips är toppen. långsam infasning, så lurar du de smarta katterna! (hoppas de inte läser här)
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#6 tack för tipset har gjort så nu :)