Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3257 ggr
[RoxannaH]
0

Utökning av familjen :)

Hej! Den 15 mars så flyttar det in en liten kattunge till oss. Det är en långhårig lite kille, och så vitt jag förstod så är han blandad med vanlig bondkatt samt lite oriental, tror jag det heter, så han är super fin!

Men jag frågade min kompis som har dem om de kommer vara avmaskade och chippade och vaccinerade, men de skulle bara bli avmaskade.

Så nu tänkte jag fråga er vad man behöver göra med en kattunge, vilka vaccinationer, samt vid vilken ålder det bör göras. Och måste man chippa en katt som bara kommer vara innekatt? Jag har haft katt förut men då var jag så liten så jag kommer inte ihåg så mycket.

Utöver det så har vi köpt hem kattlåda, sand, spade till lådan, någon sådan där klös grej som står upp som det hänger en boll från toppen på, några bollar oh någon annan grej med någon bjällra i och lite andra småsaker, vi har också köpt kattmat, både torrfoder och mjukmat (på burk). Vi var iväg och köpte en transportbur igår också. Och mat och vattenskål. Är det något mer man behöver?

Sen skulle jag vilja ha lite namnhjälp också. Just nu funderar jag på att döpa honom till Nalle eller Simba, mest förtjust i Nalle då jag hade en gul katt förut som hette Simba så ^^

Förslag? ^^

[Emma--]
1

Se till att katten är vaccinerad innan åtminstone. Det är ett viktigt skydd. Jag skulle aldrig ta hem en katt som inte är vaccinerad innan :) Idmärkning är väldigt bra ändå, men det kan du ju göra i samband med kastreringen. Försäkra katten :)

[RoxannaH]
0

Om jag bokar tid och åker direkt från kompisen till veterinären och vaccinerar honom direkt då innan han kommer hem är det lugnt då?

[Emma--]
0

Grundvaccineringen är två sprutor som tas med ett par veckors mellanrum och det är ju bättre om det fixas innan. Jag skulle inte chansa att ta hem en katt utan det grundskyddet. Det är inte värt risken.

[sakring]
0

Vaccinera katten helt riktigt. Jag undrar  var den orientalen  kommer in, mig vetérligt så är de korthåriga?

Om det finns några snören på klösmöbeln som hänger löst med leksaker i så skulle jag ta bort dem. Det är lätt att katten kan strypa sig eller äta upp det och då blir det dyrt. Som sagt försäkra den och gör det redan nu för på sjukdomar har du 3 veckors karens.

Josefa
0

Mitt råd är att du tar två kattungar. undrar också var orientalen kommer in.

[RoxannaH]
0

Är inte orientaler långhåriga?

#6 Vad skulle görsa saken bättre att ta två?

joppmoll
0

#5 det finns både korthåriga och långhåriga orientaler.

[RoxannaH]
3

PRatade med min kompis som har katterna, han skulle fixa så de blev vaccinerade innan flytt :)

Josefa
1

Kattungar mår alltid bäst av att växa upp med en artfrände.

Jourhemmet
0

Kattungar behöver en kattkompis för att må bra.

IceJossan
4

Med bara en kattunge riskerar du att få en liten odåga att dela vardagen med. Räkna med attacker mot händer och fötter, pet och bit i ansiktet är du sover, att katten behöver all din tid när du väl är hemma efter långa dagar på jobb/i skola eftersom den inte har nån alls att umgås med när du är borta. Det är extremt vanligt att ensamma kattungar växer upp till oberäkneliga individer som har svårt att kontrollera humöret pga att de är understimulerade. Man tror ofta att man klarar en ensam kattunge bättre än två, men det är ofta svårare att ge en ensam katt all stimulans den behöver, än om man har två. Två kattungat sysselsätter varandra. När du inte orkar eller har tid att aktivt leka med katterna så kommer de leka ihop istället. Och när du är borta (jobb, skola, fritidsaktiviteter) så har de varandra att leka och mysa med. Du kan vara hemifrån längre eftersom katterna har varandra. En ensam kattunge har INGEN när du inte är hemma. Två ungar har större förutsättningar att växa upp till trygga och rara individer eftersom de inte blir understimulerade lika lätt som en ensam kattunge. Så ska du skaffa kattunge - skaffa två på en gång. Sen tänkte jag tipsa dig som nygammal kattägare om fodersorter. Bland det bästa du kan ge är Mjau blötmat frän mataffären. INTE torrfoder i mataffär då det innehåller massor av spannmål som katten antingen bara skiter ut eller blir fet av. Spannmål kan katten knappt ta upp någon näring ur, katter ska äta kött och därmed få i sig massor av vatten. Därmed är blötmat bäst eftersom det nästan enbart innehåller vatten och kött. Mjau är kalasbra, men jag vågar nog påstå att alla sorters blötmat är bättre än alla sorters torrfoder. Friskies och andra mataffärssorter är rent skräp som ofta orsakar stora hälsoproblem hos katter senare i åren. Vilken sorts torrfoder har du köpt?

Anonym
5

Det #10 skriver är mycket riktigt. Det #11 skriver är det inte. Katter kan visst må bra ensamma, men har det självklart trevligare i par.

Dessutom är det en fröjd för mattehjärtat (eller mammahjärtat, för min del kan jag inte skilja på det faktiskt) att se de små busa omkring med varandra på det sätt som enbart artfränder kan.

TS. Tänk på att i början ge katten samma mat som den åt hos sin förra familj även om din egen mat skulle vara bättre. Fasa långsamt in din mat - så slipper du rännskita och/eller hårda magar de första dagarna.

[silkesnosen]
1

# 13 Håller med föregående talare :) Lycka till med den lilla nya familjemedlemmen!

[RoxannaH]
0

Med andra ord borde man inte ge dem torrfoder alls ? Eller ska de ha det ändå? Eller va? Nu blev jag lite förvirrad faktiskt Skäms

Vi har alltid gett katter både blöt och torrfoder. Alla jag känner som har katter har också det. Och av alla jag känner som har katt är det bara 1 som har 2 katter. De andra har bara 1 Förvånad

Hawknestgrove
0

jag har satt prioritet på mjukmat av god kvalitet numera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[RoxannaH]
1

Okej kan ge torrfoder i små mängder mer som godis? :)

[silkesnosen]
0

Handlar om att måga ororar sig för att de inte dricker tillräckligt och att det är bra kötthalt i fodret. Jag ger bara torrfoder av god kvalité…men BARF e ju inne nu ;P Prova dig fram och gör det som passar katten och se till att den får god näring!

[RoxannaH]
0

Okej tack ^^

dagdrivarn
0

Du har fått många bra råd i tråden, jag skulle ändå vilja säga att om du inte har obegränsat med tid så är det bättre att ge torrfoder, om du ger enbart blötfoder behöver katterna få mat flera gånger om dagen.

Men i övrigt är det som de säger blötmat överträffar ofta torrfoder, men det finns fördelar med torrfoder också, men då skall man ge ett fullgott helfoder ifrån djuraffären som Iams, Eukanuba, Hills, Royal Canin osv.

Största faran med fodrena ifrån matvaruaffären är att de innehåller på tok för mycket salt vilket på sikt förstör njurarna, spannmålet i sig är egentligen ingen fara, men gör ju att katten äter mycket, mycket mer vilket gör dem odryga och de blir lätt feta men undernärda av dem, precis som vi människor blir av att äta skräpmat.

Toppen att kompisen kommer att vaccinera dem!

Se till att chipp-märka också, även en innekatt kan komma på villovägar av många olika orsaker, oförsiktiga hantverkare är kända för att slarva bort små kissar t ex. Det är otroligt viktigt med id-märkning om något händer, glöm inte att se till att registera dig också gärna både hos SKK och hos SVERAK.

Tror du skall glömma den påtalade orientaldelen av kissen och nöja dig med att du har en helt bedårande huskatt. Kan inte riktigt se någon oriental i den lilla och det spelar ju heller ingen roll.

Som de säger ovan så kan en kisse absolut må bra utan kompis men givetvis blir de ännu gladare av en kompis men det beror också på hur mycket man är hemma.

Några leksaker är aldrig fel, samtliga mina är helt galna i luddbollar/luddmöss som jag kallar dem (ett plasthöje med lite skramel i som är klätt med mjuk fluff) de skramlar väldigt lågmält.

Annars är gratis-leksaker roliga, tomma toarullar mm.

Glöm inte att kattsäkra hemmet, att få hem en kattunge är lite som att få barn fast ett barn som når så gott som överallt. De kan vara riktiga små huliganer, sladdar brukar vara poppis när det kliar i tänderna så pass-opp på laddkablar av olika slag (dator/mobil mm).

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Highonbluetomorrows]
1

Finns även ett bra billigt torrfoder som heter Porta 21. Hög kötthalt och utan spannmål. Mjau blötmat i konserv är bland det billigaste kvalitetsfodret att utfodra sin katt med, men det är inte alla katter som äter "pressad" mat. Mina vägrar exempelvis all blötmat som inte är i bitar. Håller för övrigt med #20, många kloka råd.

Kastrera katten när den är runt 6 månader också, för såväl din egen som kattens skull.

Lycka till med sötnosen :)

[RoxannaH]
0

#20 Tack det ska jag tänka på :) Han kommer självklart bli chippad. :)

#21 Japp, hade tänkt å kastrera honom :)

IceJossan
1

Min veterinär varnar lite för IAMS torrfoder.

Hon träffar otroligt många katter med urinsten, och väldigt många av dessa katter äter IAMS, det är enligt henne väldigt tydligt att det är flest IAMS-ätande katter som drabbas. Det kan ju vara en slump, att just dessa katter dricker väldigt dåligt och därmed lättare drar på sig problem, men eftersom fodret spelar så stor roll för kattens hälsa så är det troligt så att det fodret orsakar problemen.

Josefa
0

Två av mina katter har haft UVI under det senaste halvåret. Kan det ha att göra med att de har fått Porta21? Då har de ändå inte fått bara Porta21, utan jag har blandat Portan med RCs Young male. Jag ville få upp kötthalten i torrfodret. Ingen av katterna har haft UVI under de ca 10 åren då de bara fick Young male.

Kan tillägga att de även  får Mjau eller Pussis blötfoder.

Cindy
1

Jag tycker att det viktigaste du ska tänka på är att inte ta hem sötnosen före den fyllt 12 veckor. Många tror att kattungar klarar sig själva vid 8-10 veckors ålder, men då missar de en mycket viktig del av sin sociala utveckling.

Jag rekommenderar verkligen Porta 21 Sensible, det mår mina fyra alldeles utmärkt på!

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

#24 Bra att veta, det fodret är ju så nytt så det finns ju inga långsiktiga recensioner, eller hur man nu säger.

Hoppas inte att dina katters UVI berodde på det fodret eftersom det är hög kötthalt OCH billigt, men det är ju troligt att det åtminstone har med fodret att göra.. För alla bra foder är ju bra tills motsatsen bevisats, så att säga.

Cindy
1

#26 Porta 21 är nytt i Sverige, men har funnits ett tag i Europa. Killen som tagit fram och säljer fodret är den mest petnoga leverantör jag någonsin haft att göra med, och jag har fullt förtroende för honom och fodret.

Som en kontrast kan jag ju säga att min pojkväns katt Shango åkte på en uvi för ett litet tag sedan, och jag böt TILL Porta 21 Sensible precis efteråt. Hans njurvärden och T-4 värden är nu normala, och gruset han hade i urinen är också borta. Exakt vad det beror på kan jag bara spekulera i.

Vänliga hälsningar
Cindy

EmelieGustavsson
3

snälla skaffa två kattungar! jag gjorde misstaget och skaffade mig en. Katten är nu extremt jobbigt, klänger på en hela tiden, river sönder tapeter osv för att hon är understimulerad. Jag får helt enkelt skaffa henne en kompis. men enklast är att köpa två st samtidigt :)

dagdrivarn
3

Dina problem beror kappast på att katten är ensamkatt, jag har sålt massor med avkommor till ensamhem genom åren och ingen av dem har betett sig minsta illa.

Dina problem kan bero på många olika saker men har inget med just ensamheten att göra. Givetvis är en kompis aldrig fel, men en kompis är inte lösningen på problemen och inte heller orsaken.

Hade katten hunnit bli 12 veckor vid leverans.

Har du tillfredsställande klösmöjligheter för katten, de vill ofta kunna sträcka ut ordentligt, står klösen bra till? Katter klöser inte för att vässa klorna utan för att lämna en revirmarkerning också. De vill ofta klösa i passager och mitt i rum, därför ofta soffkanter kan ligga i riskzonen, då soffor ofta står med sidorna i ett ur kattens synvinkel idealisk placering för markering.

Att den klänger på er hela tiden beror väl med största sannolikhet på att ni helt enkelt fått en extremt social kisse, njut av det även om det kan vara påfrestande emellanåt :-) Jag har själv en "liten" plåsterlapp här och jag har totalt 6 vuxna och just nu två kattungar så någon sällskap lider de inte brist på, jag är just nu också mellan uppdrag och jobbar bara 3 timmar om dagen så sällskap har de gott om. En del är bara riktiga klängapor.

Bortsett ifrån detta så ÄR det som att skaffa barn, kattungar ÄR skitjobbiga, de är och far och sliter i allt och inget precis som småbarn, det blir bättre när de blir äldre.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

IceJossan
3

#29 Det handlar ju alltid om ägaren. Om katten är så aktiv och/eller har så stort socialt behov att ägaren inte hinner eller orkar sysselsätta och umgås med katten så mycket som DEN behöver, så behöver ju självklart katten andra sätt att få stimulans och uppmärksamhet på, annars mår den dåligt och/eller blir "jättejobbig". Då är en likasinnad kattkompis perfekt. För det är fakta, att många kattägare inte har tiden eller intresset att ge sin katt så mycket uppmärksamhet och stimulans som den behöver för att må bra som ensamkatt. Det är jättevanligt med katter som är så understimulerade att de hänger i benen, klättrar i gardinerna, jagar fötter, får humörsvängningar osv. Därmed är det oftast bättre att ta två kattungar med en gång, så att det alltid finns en kattkompis att ta ut öveerskottsenergin på och mysa med när deras människor inte hinner eller orkar med. Det behöver inte vara så att ägarna är lata, utan att det de kan ge helt enkelt inte räcker för en ensam katt.

[silkesnosen]
4

# 30 Skulle vilja tillägga att många även väljer kattindivider/raser, som har för stort aktivitetsbehov för att vara inne eller som stämmer med det liv som ägaren lever. Viktigt att inte bara se till utsidan eller vad som är lättilgängligt, utan se till temperament. Viktigt att fråga sig om jag och just den här katten kommer att trivas ihop i 15-20 år…..Många som glömmer!

[Highonbluetomorrows]
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt riktigt. Ofta har bondkatter och raser som bengal ett stort aktivitetsbehov och kan därmed hitta på mycket otyg, medan lugnare raser som perser, britt och ragdoll har ett litet. Skogkatter tenderar att ligga däremellan.

Min erfarenhet är dock att det är de latare kattraserna (som är lättare att ha inne annars) som också kan vara svårast att ha inne. Varför? För att de inte gör av med sin energi på samma sätt när man leker med dem. Min latkatt (perserblandis) sitter mest och tittar och tänker, ser nästan ut att göra strategiska ANALYSER över jakten, hellre än att faktiskt jaga musen/vippan ^^. Det slutar ofta med att han sitter vid dörren och längtar ut, eftersom han i naturen kan lunka omkring och vara "fri" i sin egen takt. Inte att han skulle lyckas fånga något byte ute dock :P. Den här katten växte upp som ensamkatt (jag studerade hemifrån) och jag vågar säga att han var väldigt nöjd med det. Han hade säkert UPPSKATTAT en kompis men absolut inte behövt det.

Min hittekatt och riktiga bondkatt däremot stojar omkring, ibland helt för sig själv, och hittar på otyg. Det kan vara rätt frustrerande när han för tionde gången i rad hoppar upp i persiennen… Men han är nöjd och lycklig med inomhuslivet och bryr sig aldrig det minsta om att få gå ut. Tvärtom. Det är vi som försöker vänja honom vid att gå ut med oss ibland, han vill hellre vara inne. Hade vi kunnat ha honom som ensamkatt? NEJ. Eller jo vi hade givetvis kunnat ha det, men jag har svårt att se att hans behov hade blivit tillfredsställda då.

Så det skiljer mycket mellan bondkatter också (i och med att de definieras av att vara en icke-ras så skiljer det sig mycket från varandra), man måste se till individ som silkesnosen skrev ovan.

Den här katten levde sina första veckor utomhus. Ni ser kanske själva hur glad han är i att vara ute… ja.. modig misse TVÅ TÅR utanför :).

[silkesnosen]
0

Hm håller med. Min exot har ett annat sätt att leka och har speciella lekregler för hur leken ska fungera för att der ska vara skoj och han laddar mer för attacken….:p Men det är förhållandevis e balanserade lekar med mycket förarbetet…Haha…

[silkesnosen]
1

# 32 mkt modig :P

[RoxannaH]
7

Tack för alla tips och sådant! Uppskattar det väldigt mycket!

Vi har varit hem till kompisen som har katten flera gånger och kollat hur den är i det hemmet för att kunna fundera ut om den klarar sig som ensam eller inte. Vi sitter också och tittar runt efter en passande kamrat till honom om det nu skulle vara så att han behöver en kompis.

Han och hans syskon är ganska busiga men de har inte gett sig på möbler utan de ha sådan där klös grej som går upp till taket nästan och med "hyllplan" och hus i, och de är mest på den och klättrar, och sen far de omkring på golvet och busar med bollar och möss och sådant. (Ser väldigt roligt ut när de missar dator stolen och snubblar över benen på den xD)

Och sen hoppar de upp i soffan och tvärdäckar. ^^

Vi har varit in på Gävle Katthem och kikat runt för att jämna ut det med att skaffa en kattunge och hjälpa hemlösa. Och där har vi hittat flera stycken vi skulle kunna adoptera. Så just nu sitter vi och grubblar för fulla muggar vem vi skulle välja i så fall. Haha Flört

IceJossan
2

#35 Jättekul att läsa att ni funderat så långt :)

Fundera nog på hur er blivande kisse leker - leker han med sina syskon? Brottas de eller är det bara jagalekar? Verkar han outtröttlig eller "normalt kattungebusig"?

Kika sen på den blivande kompisen - en passande kompis leker på samma sätt och har samma aktivitetsnivå. Väljer ni mellan flera så välj den ni tror passar er kattunge bäst. viktigt är förståss även att ni faller för den, men låt inte utseendet och charmen spela för stor roll - den charmigaste katten kanske är för lugn, och den sötaste kanske är för hårdhänt. Välj med hjärnan, inte med hjärtat ;)

Jike
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja lägga till ett par praktiska råd. Få in bra vanor från början vad gäller kloklippning och hårborstning. Sen skulle jag vilja slå ett slag för bra Kattsand! Katten måste självklart vaccineras, kastreras och försäkras.

Har din kompis avsiktligt parat en bondkatt med en oriental? Det blir garanterat söta ungar men det känns inte seriöst.

Jag har en renrasig oriental och det är en krävande ras.

Lycka till :)

[RoxannaH]
1

#35 Det har vi absolut utgått ifrån att de är lika aktivitetsmässigt :)

#36 Jag har en kanin och har alltid haft någon typ av djur så regelbundna vanor är inga problem, det är en självklarhet :)

Har fixat så han blir vaccinerad innan flytt och försäkring håller vi på att kolla upp, och kastrering är redan bestämt, men dom måste väl bli lite större först?

Nej min kompis har köpt en honkatt som är kanske 70% bondkatt och 30% oriental eller något sådant. Parningen var nog för deras psyke & temperament tror jag. :)

IceJossan
3

#38 Skulle du kunna visa en tråd för din kompis, så att h*n slutar avla på sin huskatt? Hur underbar den än är och hur goa ungarna än blir så föds det varje år tusentals undar UTAN hem, till ett liv i svält och kyla :( Dessa ungar behöver ha hem först innan det föds fler.

Det är denna tråd jag ber dig visa henne: Vill du ta kull på din hona?

[Highonbluetomorrows]
5

Nu har jag inte mycket mer att säga i denna tråden än

1) jag hoppas du lägger upp fler bilder på lillmissen när han väl blivit "din" :).

2) roligt med folk som är seriösa i sitt kattägande, lyssnar på råd "förmaningar", etc. Kan verka självklart, men det är det verkligen inte… Kul också att det eventuellt blir en hemlös som kompiskatt, om ni nu skulle bestämma er för att det blir en till.

Det kommer säkert gå hur bra som helst. Lycka till!

[RoxannaH]
3

#40 Tack så mycket! Skrattande

[RoxannaH]
0

Jo nu är det snart dags för första vaccinationen av liten :)
Måste han ha fått båda omgångarna innan han flyttar eller kan han flytta hit efter första? Längtar så efter att få hem lillkillen :D

Får se när vi får hämta hans blivande kompis också från katthemmet :)

Någonting jag funderar över, är att på katthemmet säger dom att dom helst väntar med att kastrera sina katter tills de är runt 10 - 12 månader gamla?

Men dom ska väl kastreras runt 6 månader?

[silkesnosen]
0

Se till att katten är minst 12 veckor. Ju längre katten får vara kvar hos mamma, ju mindre risk för beteendeproblem senare i livet!! Katteungen lär sig att vara katta av kattmamman ju! Du kan kastrera redan vid 4-5 månader!!! Ingen fara alls, bara gammalt skrock!! Se bara till att katten är trygg och harmonisk hos dig först!

MonicaLagerquist
0

Jag skulle inte ta hem en kattunga som inte vore ID-märkt och full vaccinerad dvs fått sina två första sprutor och sen ska det gärna ha gått en till två veckor efter den andra vaccineringen innan kattungen flyttar.

Konstigt katthem som har så dålig koll på när katter bör kastreras.

Vad är det för katthem?Inget jag skulle vilja stödja.

Stolt ägare till tre La permer

[RoxannaH]
1

#43 Okej, men den har precis blivit 10 veckor, den ska vaccineras den 8:e och flyttar hit eventuellt den 14:e / 15:e :)

Någon som vet vad det kostar att ID-märka dem? Har inte hittat på något pris på det? Cirka pris alltså.

#44 Dom vet att dom bör kastreras runt 6 månader. Men dom väntar gärna lite längre. Men våran kommer inte vara kastrerad och han är cirka 6 månader, så han kommer bli kastrerad direkt. Det var det absolut enda som jag tyckte var dåligt med katthemmet. Annars var det super bra.

[silkesnosen]
0

Låt katten bo in sig först, stress kan ge komplikationer. Verkar ju högst märkligt av katthemmet.  Se till att kissen inte är en dag yngre än tolv veckor iaf.

[RoxannaH]
0

#46 Ja absolut.

Hawknestgrove
2

Du kan kastrera redan vid 12 veckors ålder. Ingen fara, passa på att idmärka samtidigt då.

[RoxannaH]
4

Nu är lilla Findus, som han fick heta, ID-märkt och vaccinerad och färdig. Det var tydligen den 13:e (idag alltså) som han blev flyttklar, så ikväll så kommer han hit :) <3 *lycklig*

Supinesophie
0

Kul! Skrattande

[RoxannaH]
0

Ja jag längtar :D

Ligonskrutt
0

#24  Porta innehåller för hög magnesiumhalt, det är det enda negativa jag föstått med det, annars verkar det vara ett toppenfoder, men det kanske är justd etta som påverkaty dina kissar.

Blötmat kan hållas framme i 12 timmar utan att bli dåligt (på sommaren ska det inte stå framme så länge bara) katter är inte alls så känsliga för bakterier som vi, de sparar ju ofta sina byten ett tag :P  men eftersom det är växande missar så kan torrfoder vara bra som komplement, så inte blötamten tar slut när du är borta. har dock hört ibland att inte ens kattungar behöver ständig tillgång på mat utan kan äta vid speciella tider, 3-4 ggr om dagen. bra torrfoder är applaws, orijen och eukanuba

om det inte skrivits innan, så se till att skaffa ordentligt med klösmöjligheter. zooplus.com och tyska ebay har billga klösmöbler (som kostar mer än det dubbla i zooaffär)  och tex kattens no1 är lite dyrare men bra kvalitet

lycka till med missarna :)

[RoxannaH]
0

Nu är lilla Findus hemma :) Han tycker det är jättejobbigt att flytta och han springer runt och gråter för det mesta. Han har varit upp i sängen å gråtit lite men han vill inte att man ska röra honom då går han iväg. :/ tycker synd om honom :/ längtar tills han vant sig :)

[Highonbluetomorrows]
0

Han letar efter mamma och eventuella syskon, det går snart över :). Bara var lugn och trygg själv, och om ni har någon fjädervippa så brukar de glömma sina bekymmer för lite lek.

Släng gärna upp en ny bild på sötnosen sen!

IceJossan
0

Hoppas nu att den lille anpassar sig snabbt! Har ni valt ut en kompis till honom än? :)

[RoxannaH]
0

#55 Om du läser alla inlägg så ser du

[RoxannaH]
0

Åh han är så kelsjuk missen ^^

Fast han är lite feg också, så charmig så ^^

Han verkar vara en riktig soffpotatis, han sover för det mesta, sen får han tokrus och busar runt cirka 15-30 minuter, sen är han helt slut och sover igen, gärna hos matte eller husse i sängen ^^

Jourhemmet
0

Hann han verkligen bli tolv veckor?

Köp en kattkompis bums åt honom, det är ju nu i början han verkligen behöver den. Ju längre du väntar desto svårare kan introduktionen bli. Han är ledsen..

[RoxannaH]
0

#58 Han verkar inte alls ledsen.

Ja, han är ju född den 13:e december.

Flera säger att man inte ska behöva ha två katter.

[silkesnosen]
0

#60 Det blir bra, det är ett stort steg att "flytta hemifrån". Om du skulle känna att du vill ha en katt till av någon nledning, så är det bra om" lilla nummer ett" får landa lite…innan man introducerar en ny katt. Lycka till!

Jourhemmet
4

#59 Det är inte för intet katthem inte säljer kattungar som ensamkatter. Jag skulle aldrig i livet göra det. Kattungar har ett enormt behov av en kattkompis att busa med, den platsen kan du aldrig fylla.

[RoxannaH]
0

#59 Det är väl inte lag på att man ska ha två? Om det är det så vill jag ha en länk dit där det står klart och tydligt. Annars ber jag dig sluta hoppa på mig. Läs inlägget #60.

#60 Tack! :) Det är eventuellt tänkt att vi skulle ta den lilla katten från katthemmet, men vi har inte bestämt något än. Trodde också att den första vill känna sig trygg innan man hämtar en till. Om dom inte kommer från samma boende redan innan då såklart.

Jourhemmet
2

Nej tyvärr är det ingen lag på det och det har jag inte skrivit heller. Personligen tycker jag att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge, som sedan får sitta där hemma ensam om dagarna.

[RoxannaH]
2

#63 För det första så har jag fortfarande sagt att jag är sjukskriven och går hemma. Och för det andra så har vi fortfarande en katt till om vi ska hämta.

Men först ska Findus få känna sig hemma och bli trygg. Sen ska den andra katten bli färdig för flytt. Så sluta lägga energi på att trycka ner folk och påstå att dom är egoistiska.

Du kan tycka vad du vill men håll det för dig själv.

MonicaLagerquist
2

Skriver man på ett öppet forså får man nog stå ut med att folk skriver om sina åsikter.Man har ju inte rätt att bestämma vem som får och vem som inte får skriva i de trådar som finns.

Det skulle bli ett väldigt konstigt diskutionsforum om alla hade exakt likadana erfarenheter och åsikter.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

#64 Tycker du inte om att höra andras åsikter så sluta skriv på ett forum. Du kan inte bara få klappar på axeln och höra det du vill höra.

[RoxannaH]
2

#66 Du fortsatte tjata trots att jag gav dig raka svar. Jag accepterar att folk tycker olika. Men folk har då ingen rätt att tjata på andra som tycker annorlunda.

Snurpan79
0

Grattis till din lilla misse. Av egen erfaranhet så rekommenderar jag dig att du skaffar en kisse till. Jag skaffade bara en från början med 2 månader senare blev det en kattkompis till honom och då kom min första kisse helt till sin rätt. När du ändå redan har tittat ut en kompis till din kisse och du är i valet och kvalet så tycker jag att du ska slå till. Blir dubbel glädje att ha 2 missar i huset och jag tror inte du kommer ångra dig. :) Lycka till med den lilla. :)

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Highonbluetomorrows]
0

Men väx upp. TS har aldrig skrivit att ni inte får säga era åsikter, hon har sagt att ni inte ska kalla henne "egoist" och försöka TVINGA FRAM/tjata fram att hon ska köpa en till katt.

Att kalla folk för egoister är väl ändå att ta i? Att ha djur är egoistiskt, då vi har det för vår egen skull och för att det får oss att må bra. Att se till att djuren mår bra är egoistiskt eftersom glada välmående djur får oss att må bra. De får oss dessutom att må bra en längre tid eftersom de troligtvis lever längre.

"Det är beklämmaned att se vilket språk många använder gentemot varandra.

Även om det är upprörda känslor så behöver man inte bryta emot sajtens regler själv och bete sig lika illa.

Därför inför jag nu en ny regel, att man får automatiskt en veckas skrivförbud utan förvarning vid fula påhopp eller svärord mot andra medlemmar. Vid tredje skrivförbudet gäller permanent skrivförbud."

[RoxannaH]
7

Imorgon kväll så flyttar det hit en super stilig kille som ska göra Findus sällskap. Han är 1 ½ år gammal och svart/vit och lite smått långhårig. Och han är kastrerad. ^^

Känner mig såå himla glad nu :D

Hawknestgrove
0

jippie….

IceJossan
0

Vad roligt att höra! Vad heter han, eller ska han få ett nytt namn??

[RoxannaH]
0

Det tänkte jag aldrig på att fråga faktiskt *fniss*

Får fråga när dom kommer senare :)

[RoxannaH]
0

Nu har Spott, som han hette, kommit, så nu håller vi tassarna för att det ska gå bra ^^

Snurpan79
0

#74 Kul att det blev en kisse till. Det kommer säkert gå bra. Lägg gärna upp bilder sen. Lycka till Glad

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

IceJossan
0

Haha vilket kul namn, Spott! Om man kan låta bli att referera till saliv alltså, då är det helcharmigt! Jag vet en katt som heter Smutz :P

[RoxannaH]
0

Haha men jag tror det är mer Spot som i fläck/prick än spott som i saliv, var nog bara en miss av mig xD

IceJossan
0

#77 Jo det förstår jag, men det är ju samma ord bortsett från stavningen. Himla gulligt iaf :)