Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1954 ggr
Peppe
0

Kryper in i motorn!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi behöver hjälp med våran katt!

Han har fått för sig att krypa in i motorn på vår bil och han sätter sig jäkligt farligt nära några remmar eller något som rör sig när man startar bilen. Han kommer alltså bli till köttfärs om han sitter i bilen när någon startar den!
Detta har hänt 3 gånger, första gången skruvade vi loss en plåt under så han kom ut, men de 2 senaste gångerna har vi hällt vatten på honom och då har han fått panik och kravlat sig ut uppåt genom motorn. Tanken var att det skulle bli så otrevligt att han inte vill gå dit igen, tveksamt om det fungerar eftersom han satt där idag igen? Men ut kommer han ju iallafall när man gör så…

Det enda positiva i allt det här är att han endast kryper in i vår BMW (än så länge) och eftersom vi vet när han är ute och känner vår katt som alltid kommer fram när man går ut, så vet vi att är han borta sitter han antagligen i bilen och kan då ta bort honom innan vi åker. Problemet blir om han kryper in i grannens bil nästa gång, då är han så gott som död.

Hjälp! Han är 9 månader och är född ute. Han älskar att vara ute så känns inte roligt att tvinga honom till att bli innekatt bara för detta Rynkar på näsan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Emma--]
1

Bygg en rastgård?

Peppe
0

Nja rastgårdar och linor och grejer känns inte som något för oss…

Han vill vara fri Skrattande

Har fått tips om citronpeppar i motorn?

BARFmycat
0

Har samma bekymmer med mina katter, men de går bara på en av grannens bilar och han vet om det, så han sparkar alltid under motorutrymmet innan han startar så det kan springa ut.

Men om de tar en annan bil ngn gån vet jag inte vad som händer..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Peppe
0

#3 jag önskar att våran kom ut ur bilen lika lätt som din, då kunde vi bara be grannen göra som din granne. Men det är inte hållbart att grannen ska behöva leta igenom motorn varje gång de ska någon stans ifall att han valt den bilen just då…

Vi brukar göra så att vi inte släpper ut katten alls förrän grannen åkt hemifrån vilket brukar vara någon gång på förmiddagen. Men ibland kommer dom ju hem under dagen och åker sen igen utan att vi märker det… sen kan det ju hända att vi också har bråttom eller något nån dag och helt enkelt glömmer kolla vår bil.

Vi bor för övrigt på vischan och har bara en granne som bor på undervåningen om någon tycker att det låter konstigt med bara en granne Flört

Hawknestgrove
1

Ok då finns det enligt min åsikt inte anat val, än att ni bygger rastgård eller håller katten inne. Du väljer ju kattens frihet mot kattens liv. Det är ditt val. Ett tips är, kanske att tuta kraftigt. OFta och länge. OCh rusa motorn när ni vet att katten bara är i närheten och kan se och höra. HAn ska koppla ihop bilen med obehag, det är tvunget, annars så är det tyvärr du som väljer att katten blir massakrerad.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Peppe
0

#5 Jag är en sådan person som hellre tar bort ett djur än ser det olyckligt. han älskar att vara ute. hellre ett kort och lyckligt liv än ett långt och dåligt. jag tycker inte att en rastgård eller lina verkar tillfredställande för en katt som är van att vara fri. han skulle bli skitsur. för den skull inte sagt att jag vill att han ska bli köttfärs.

Att tuta går väl inte när bilen är avstängd, och startar vi den så är som sagt risken att han inte lever många sekunder efter det….och han springer redan undan för startade bilar…

jag har varit ute och hällt citronpeppar där han brukar sitta i motorn. ska gå ut om en stund och kolla vart han tagit vägen.

[Emma--]
3

Det går att bygga stora rastgårdar med massor av aktivering. För det är ju det som gör att djur mår bra, när dom får utlopp för sina instinkter. Då får han vara ute och ni behöver inte oroa er över att han kommer gå den otrevliga döden till mötes. :) Har en kompis som gjort en utekatt till innekatt och den katten mår hur bra som helst och får sina promenader utomhus i koppel. Så bara för att dom är van vid att gå ute så innebär det inte att dom mår dåligt när dom inte får springa fritt överallt.

BARFmycat
2

Det är lite samma här, kan jag inte ha mina katter lösspringande tar jag bort dem. Har prövat att ha dem som innekatter som bara fick gå ut i koppel, och det gör jag aldrig om, fy vad dåligt de mådde. Och då aktiverade jag ändå ordentligt varje dag med både foderaktivering och lek. För mina katter är det inget alternativ, men kanske kan fungera för andras.

Så som jag bor nu kan jag inte bygga en rastgård, bor i lägenhet på bottenplan.

För mig är det förknippat med massor av risker att ha en utekatt, de kan bli påkörda, skadade, äta giftiga saker, tagna av vilt, bli inlåsta och massor med fler grejer som jag inte kommer på, bli köttade av en motor är väl bara ytterligare en sak. Det är ju ingenting vi kan skydda dem ifrån om de går ute, utan man får hoppas att de har vett nog att hålla sig ifrån alla risker själva, lite överlevnadsinstinkt.

Mina katter har stor respekt för startade bilar, men de vet att avstängda bilar inte är farliga.

Peppe
0

#8 tack :)

tuska
2

oj jag har tagit hand om en katt som suttit i motor rummet på en bil.  ingen rolig syn  katten levde men va skalperad och svansen va i delar.  Fick ta kissen till veterinär för avlivning,  Ägaren till katten hittades och blev informerad.   skulle inte vilja va med på det en gång till, uff hur katten såg ut.

EvaSe
1

Det räcker väl att slå på tändningen för att tuta, motorn behöver inte vara igån  :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Hawknestgrove
3

#11 precis. MAn behöver inte dra igång motorn. Min åsikt är ju, att passa på att tuta och väsnas med bilen så mycket det bara går, när ni vet att katten inte är i bilen. Bilen ska var farlig och man ska akta sig för den. OCh din åsikt om kattens frihet kontra dess liv, ja ursäkta, men då förstår jag inte varför du skriver och bekymrar dig.

Peppe
1

#12 Vem har sagt att vi inte redan tutar på katterna? Och som sagt vill jag inte se honom som köttfärs därför ber jag om tips, som jag nu har fått på annat håll om citron/citronpeppar vilket vi provar nu Glad så TACK så hemskt mycket för din hjälp men har du inget mer än det att bidra med så kanske det räcker nu Glad

Hawknestgrove
2

alla har ett val, även du. det är som sagt ditt val att riskera din katts liv på det viset. Du bor ju tydligen väldigt bra ur trafiksynpunkt, men du har ett problem som enbart du kan bestämma över. du väljer att inte skydda din katt. Ok. Synd om katten.

BARFmycat
1

Man kan inte skydda dem från allt, även om man vill.

[Emma--]
3

#15 sant, men en hel del går. :)

Peppe
8

Ni är ju bara för mycket. Hoppas ni känner er nöjda med er själva. Ni behöver inte oroa er, mig ser ni då aldrig mer på den här sidan Glad Lycka till med era innekatter och burkatter.

Hawknestgrove
4

kul pm du skickar… Peppe

och jag framhärdar att allt är DITT val. Tänk på det. Lycklig ägare till 4 lyckliga och trygga katter med innätad rastgård.

Peppe
1

#18 Det står jag för Flört Du visar bara ännu mer av din karaktär genom att lägga ut det. Jag tycker att du betér dig illa, så är det bara. Jag accepterar inte att någon antyder att jag vill se mina djur döda, vilket du gör. Jag tycker inte att den här diskussionen hör hemma på "öppen mark" eftersom det är otrevligt för alla andra därför valde jag att skicka ett pm, men vill du gärna göra allt offentligt så får du det. Ensam.

Tjingeling.

Hawknestgrove
5

DU VÄLJER att riskera att din katt blir köttfärs. Det är ditt val och ingen annans. Hoppas du kommer ihåg det, när och om du  hittar din katt i det skickat som beskrivs av tuska i inlägg #10. Jag önskar det inte, bara talar om, att det är i så fall ditt beslut.

Inlägget är låst för nya kommentarer