Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9036 ggr
jullan92
1

Hon förstör soffan!!!

Min kattunge leker med soffan hela tiden och river och biter i den., springer över den med klorna ute.

Vi säger nej men det funkar inte.

Så när jag försöker få tag i henne så att jag kan ta bort henne därifrån så springer hon bara under soffan!

Jag blir helt tokig, hon förstör ju soffan totalt!

Hjälp mig snälla!!Skrikandes

MonicaLagerquist
0

Klipp klorna på kattungen.

Lägg en filt,pläd eller lakan över soffan.

Lek med katten i ett annat rum.

Ignorera henne när hon är på soffan.

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

Lek katten trött långt från soffan. Klipp klona. katten påkallar uppmärksamhet när den klöser.  En till katt vore nog bra lekamrat.

Kattmynta på klöspelaren är ett sätt att locka katten till den, ha kattens klöspelare-klätterträd nära soffan kanske katten föredrar  den att klösa och busa i. 

jag har många katter och valt en skinnsoffa som inte är så kul att klösa i.   Visst får man det slitet av katter inget blir vad det har varit.

jullan92
0

Det hjälper inte att ignorera henne. det är ju då hon går dit. Och även om jag klipper hennes klor så kan hon ju klösa?

grejen är att hon leker ju med sin klöspelare också , den står i hallen, men hon återvänder alltid till soffan..

MonicaLagerquist
0

#3 Placeringen av klöspelaren är viktig .Går det att flytta klöspelaren lite med centralt?

jullan92
0

joo jag flyttade den till vardagsrummet nu :)

Är det viktigt för katterna att den är mitt i smeten liksom, där jag och min sambo oftast är?

Och, tycker du att det är viktigt att hon får en kompis?

Hawknestgrove
0

Vilket värdesätter du mest? Kissen eller soffan? de flesta av oss här  har skruttsoffor just på grund av det. Köper billiga på Blocket elelr via grannar eller återbruket.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jullan92
1

jag ska kunna ha en fin soffa även fast jag har katt.

IceJossan
1

Gör en lekplats som är roligare än soffan. Tex bygga koja av trasmattor. Hon behöver antagligen lekplatser på fler ställen än i hallen där klösställningen står.

jullan92
1

hmm jaa.. några andra förslag på lekplats?

För mattor har jag inte gott om Obestämd

MonicaLagerquist
0

En stor papplåda att gömma sig i.

jullan92
0

har byggt en liten koja med ett minibord och en filt över, det verkar funka :D

Tycker ni det är viktigt att man inte bara har en misse, utan att dom måste vara minst två?Glad

IceJossan
0

Trasmattor kan man införskaffa billigt, och det är kanonbra leksaker till katterna! Fråga grannarna, de allra flesta har en bortglömd gammal trasmatta i garderoben ;)

tuska
0

Katten vill vara där ni är… i soffan.

Hon På kallar eran uppmärksamhet.   En kattunge är jättebusig, fullt ös.  Här har jag oxå övergått till gardinkappor annars har jag kattungar klättrande i gardinerna.

Att jaga katten i soffan blir för henne en toppen kul lekSkrattande

Snart är soffan ett minne blott.

MonicaLagerquist
0

Två katter är oftast lättare att ha en en katt

.

Maria
0

#7 Jag kan förstå att det är ledsamt med soffan och att du vill kunna ha en fin soffa även om du har katt.

Men har man djur så blir det inte alltid som man tänkt sigFlört

Efter två soffor som blivit "skrutt" så har vi numera en skinnsoffa med plädar i.

Vi har inga gardiner och knappast några mattor men det är det värt.

Djuren måste kunna få "leva" i hemmet liksom andra familjemedlemmar tycker jag.

/Maria

Hawknestgrove
0

Jag tycker, att är du borta mycket på dagarna, så ska en kattunge ha sällskap. Vi förmedlar tex aldrig ensamma kattungar till folk som jobbar heltid och ingen är hemma på dagarna. OCh tyvärr, man får  oftast välja katt eller fin soffa. Så är det bara. Spraya den med något som luktar gott för dig, men inte för katt. Tex vatten blandat med citron. Eller prova de färdiga fy- sprayerna. Att klippa klor är ju inget som hjälper mot klösta möbler. Katten kloar ändå.Det bästa är, att  ge katten ett bra alternativ, dvs en stor och rolig klösmöbel och att  dra över soffan med  fleecefilt. Underligt nog, så är fleece inte kul att kloa i här hemma i alla fall.

[SannaSL]
0

Jag såg i någon annan tråd att man kan spraya soffan med felifreind för att få kattern att just kloa mindre. Vet inte om det fungerar. Då ska de väl kloa för att markera revir och felifriend får det att lukta tryggt och hemma ändå. Här hemma kloar de också på soffan. Vår gamla katt lyckades vi lära att inte göra det, även om det hände ibland att han sprang eller drog sig fram längs med soffan med klorna nere vid golvet när han lekte. Då sa vi helt enkelt åt honom när han kloade och lekte med honom lite extra så att han blev trött. Nu är soffan mest en gos- och sovplats för honom. Tyvärr har han börjat kloa igen nu när vi har två hittekatter som var/är väldigt skygga som kloar på den, det är svårt att få dem att sluta när man inte kan säga till och gosa och leka istället…

EddaM
0

Mina katter kloar inte på soffan då de har så många andra aktiviteter att ta till i närheten av soffan. Har tex en stor klös möbel nästan brevid och fotpallen får de kloa på, bara att byta överdrag på den när den e slut. Sedan har jag ett par katthus som står på golvet. Men ibland så leker de i soffan o busar. Om jag hade varit rädd om min soffa så hade jag lagt ut plädar innan jag går o lägger mig. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Fridaybrew
0

Vad är det för klöspelare en sån där liten rackare som är en 60-90 cm hög? eller har du en rejäl golv till tak? Golv till tak varianterna är att rekomendera och placera den där ni är mest om det är i vardagsrummet så placera den där så kan man se när de leker i den o sover i den. Vi har tre katter och de har inte haft sönder möbler,

En golv till tak möbel är värt investeringen om den avlastar slitningen på resten av möblemanget. Vi har tre st golv till tak möbler i lägenheten 2 st i vardagsrummet på varsin sida av tvn och en i sovrummet. Sen har vi en sån där "nybörjar klöspelare" i köket.

/Fridaybrew

jullan92
0

#19 eftersom hon är liten har vi en sån där 60-90cm, men så fort vi får pengar blir det en stor.. dom är ju så jäkla dyra!:o

Men jag sparar till en så gott det går Glad

Haha nu bor vi i en tvåa så tre stycken såna stora skulle ta upp hela lägenheten!Flört

Fridaybrew
0

1200 kr på tradera eller ännu lite billigare från tyska ebay. det är en spottstyver i jämförelse med att få förstörda möbler.

/Fridaybrew

EddaM
0

Jag har en som går till taket o den köpte jag för 600kr via tyska ebay =) Kanon bra =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

jullan92
0

#21 & 22.

kan nån länka den sidan till mig`? tyska ebay ;o vet inte om man får lägga ut länkar här men ni kan ju skicka i ett meddelande :)

IceJossan
0

Får du tag i en trasmatta kan du spika upp en sån på väggen - helkul och lätt att klättra i! Ha den i så fall gärna så att matten leder upp till ex en hylla att spana ifrån.

Hawknestgrove
0

och köp några billiga fleeceplädar att lägga över soffan med. OCh Ok, en sån där hög klösmöbel är att föredra. Ebay Ok…och inne på Hittekatter finns det en artikel om hur man handlar på Ebay

http://global.ebay.com/

[Anunnaki]
0

Så är det att ha katt! Snart nog förlorar kattungen barndomens sprudlande livsglädje precis som vi människor. För min del har jag bara soffor som jag köpt på ett ställe där de säljer möbler mm från dödsbon. Nu har jag tre Carl Malmstenssoffor som kostat mindre tillsamman än en ny. Ett sängöverkast har jag över ändå men vad hjälper det när katterna har race genom att ha  ryggen på golvet och "springa" med klorna i nederkanten på soffan, runt runt, varv efter varv.

Med inställningen "jag ska kunna ha en fin soffa även fast jag har katt." ska man nog överväga om man verkligen ska ha katt. Vad gör du när katten spytt på finaste matten eller i soffan? Hur skulle du göra om du hade småbarn?

Jag skriver inte för att vara elak utan bara för att framhålla att har man en liten levande varelse i huset, människa eller djur, får man acceptera en hel del slitage.

Man behöver inte köpa alla kattsaker i djuraffären. Vi har gjort en klätterställning/klösställe av en rönn som vi klätt med gamla jeans. Kostade ingenting.

Bra idé med en trasmatta hängande på väggen, men inte för liten. Jag har satt upp en heltäckningsmatta på en vägg i trappan och på den en hylla som katterna kan hoppa till från något trappsteg. Från den hyllan kan de sedan hoppa vidare till sin balkong över trappan.

Hawknestgrove
0

haha de har kul……. men jag har faktiskt sett, att har man filtar på vanliga tygsoffor, så skyddar man dem väldigt. Annars så är det precis som du säger. Det mest förbjudna är det roligaste… jag är glad att mina inte kloar på väggarna. Ändå har jag klösmöbel modell bauta plus en klöspall plus en vanlig klösbräda i papp och ytterligare en i sialhampa som ingen vill kännas vid. JAg har klistrat upp en dörrmatta på baksidan av en tvbänk, som delar av vardagsrummet i tvdel och datordel. Den är poppis… OCh så är det förstås race i skinnsofforna. Men de var gratis.

rebeccajansson
0

jag hade en liten vattenspruta, som jag spröt på vår katt i början efter ett tag så slut han helt att klösa på soffan. Jah testade det där med kattmynta på klösbrädan…funkade inte…nu har jag dock en matta som han älskar att vässa klorna på…

[Thiah]
0

Vi har en billig skinsoffa från jysk. Våra katter kloar ibland underdelen men vi köpte en stor klättergrej som går upp till taket och upp till våra hyllor. Efter det så har dom låtit soffan vara. Dessutom står klösträdet så att dom hela tiden ser sitt revir. Dom har nämligen stenkoll på mig i sovrummet + husses dataplats från sin sovplats vilket har hjälpt enligt mig.

jullan92
0

vill bara tacka så jättemycket för rådet om att flytta klösmöbeln till vaardagsrummet, hon kloar inte alls på soffan nu :D

Hawknestgrove
0

OJ!!!! vad kul!!!! och köp ett par billiga fleecefiltar att lägga över soffan. suveräna uppfångare av katthår kan jag lova!

[Thiah]
0

#31 håller med. Vi har köpt ett gäng billiga filtar på jysk och dom håller mig varma framför teven på vintern medan katthåren fastnar. Och det bästa är att när dom blir för skabbiga/håriga (fast man tvättar dem) så är det bara att slänga för dom är billiga. Skrattande

Hawknestgrove
0

Psst. tätta katthåriga kläder tillsammans med en sån där engångstvättlapp i tunt skumgummi. jättebra….

[Thiah]
0

Skumgummi tvättlapp?? Vi har en sådan bra tvättmaskin att jag sällan har problem med katthår. Men vi har dessutom furminator för våra katter och fast vi använder den väldigt sällan så hjälper den endå.

[Forest]
0

Lånar tråden då detta gäller katt som klöser på nya skinnsofforna.

Har gjort detta: Klipper klorna ofta

han har flera klösmöbler var av ena hög model andra längre model men flera plan.

Tagit ättika på soffan men han går dit ändå o klöser på alla hörn.

Jourhemmet
0

Lägg över en filt över de ställen katten klöser.

[Anunnaki]
1

Katter förstör soffor och fåtöljer så det är bara att gilla läget.Glad

[Forest]
2

37, nja har haft många katter som inte rört soffor eller fåtöljer innan :P  Så det är någ olika med. Slutar han inte med detta så kommer dörren sättas in o han kommer bara få vara i 2 sovrum + hall när han blir själv givetvis med mat o vatten där han vistas. Men tycker det måste vara skönare att få vara i alla rum gillar inte riktigt att behöva bomma in katter.

[Forest]
0

36 tack ska ta o hänga för filtar direckt :)

MonicaLagerquist
0

Placeringen av klösträden är viktiga.Det ska vara ett ställe där katten ofta passerar.

[Forest]
0

40 bra tanke ska se vart vi kan flytta den ena, den mindre andväns väl inte lika flitigt han är mest i dotterns rum där han sover hela natten o det är hennes katt, han är värsta mattegrisen Flört men där kan jag göra plats för den

Jourhemmet
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha en stor klösmöbel i vardagsrummet och gärna vid ett fönster,  katter vill oftast vara där vi är. Tex så här:

tuska
1

Jag rekomenderar att skaffa en till klösmöbel och ställa bredvid soffan.  katter kan förstöra riktigt och ordentligt på nolltid, fast man gör allt för att rädda möbelemanget.

Fridaybrew
0

Feta klösträd och gärna fler än ett enda =) Ju mer desto bättre lol. Sen klipp klorna. Vi har 4 klösträd golv till takmodell. 2 st i vardagsrummet på varsin sida av tvn en vid fönstret. En i kontoret och ytterligare en i sovrummet. Det är inte billigt men är betydligt billigare än att köpa ny möbler eller behöva klä om dom. En golv till tak modell behöver inte kosta flera tusen kr st utan finns utmärkta modeller för 1000-lappen. Bara använda sökfunktionen här på iFokus så hittar du massa informativa trådar om just den biten iaf.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

#38, det är ju inte fel, det som tänks där. Två sovrum och hall och kanske även badrum och kök, vet ju inte hur ni har er planlösning, men det räcker ju gott! HA inte dåligt samvete.

[Forest]
0

Har stor golv till takmodel i storarumet vid fönster och han andvänder den oxå, sen har vi en till klösmöbel 140 cm hög med flera våningar även denna använs flitigt och den står i stora hallen vid hallfönstret så där brukar han sova oxå. Ingen brist på klösmöbler så att säga :) Stora klösmöbeln är som 42s fat blå köpte på ebay billigt. Hade den nya lilla först vid soffan men det var nästan i samband med det som soffan råka ut för bli klösmöbel själv så den flytta jag på bums.  Men nu ska vi se om han vill ha klösmöbel i dotterns rum tycker det bör räcka med 2 st rigäla till 1 katt. Kastrad är han om någon undar o klipper klorna 1 gång i veckan snäll katt rumsren mm. Har lagt på flecce filtar båda sofforna får se om detta hjälper.

AgnetaB
0

Jag tycker nog en kattkompis också är bra då en människa  ej kan kompensera hur de leker tillsamans. Min yngsta katts kompis är sjuk o kan ej leka riktigt o jag märker tydligt hur frustrerad o gapig hon blir.

[Forest]
0

47,Jo visst leka med kattkompis är bra men det hjälper någ inte mot klöseriet på soffan. Tyvärr så säger min man starkt ifrån en katt till har försökt flera gg att lägga upp det bästa med ha en till katt men han köper visst inte det. Katten leker bra med hundarna dagligen och kommer även ut på selepromenader. Ena hunden o han leker mycket o de leker på katthundvis jagar varandra brottas rejsar o flänger runt :P Här är nästan någon hemma oxå det kan oxå tas upp min man arbetar natt jag dag väldigt lyxigt tycker jag när man har både djur o barn.

Hawknestgrove
0

Ja, jag håller med Forest, en kattkompis är ju bra, men det är inte det allena saliggörande för alla problem. hundar är ju lika goda kamrater att leka med. kattkompis hjälper nog inte mot soffklöseri.