Forl?
Hittade på agrias hemsida om en sjukdom som heter Forl som var vanlig på katter, aldrig hört om den innan så läste på om den men fatta inte riktigt. Någon här som har en katt med det eller vet nåt om sjukdomen?
Som jag fatta det måste man dra ut dem angripna tänderna, och sen är det garanterat eller är det bara risk att dem andra tänderna också kommer angripas?
Och hur lång tid är det i sånt fall tills dess, är det månader eller år det kommer gå emellan att man behöver göra dessa ingrepp tills dess att katten är helt tandlös?
Måste den äta mjukmat när dem är tandlösa eller är det ett val man gör?
Verkar vara en väldigt vanligt sjukdom och väldigt hemsk sjukdom :(
Min ena katt har forl. Tänderna försvinner innifrån, från roten och utåt. Finns säkert bra artiklar om forl om du googlar.
Jag märkte när jag skrapade tänderna på honom att jag fastnade med skrapan mellan tanden och tandköttet.
Om man måste dra bort alla tänder eller bara några är nog individuellt, även hur länge det går mellan gångerna man får vara och dra ut.
Torrfoderkulor är ju rätt små och katten kan svälja dom hela, så man kan ge torrfoder.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#1 okey, tack, blev väldigt nyfiken på den här sjukdomen :)
Hur mycket kostade det för dig att dra ut dem skadade tänderna? då ingen försäkring täcker denna sjukdom :)
#2 Vi har bara gjort ett besök och då drogs en liten tand och halva tanden längst bak ut. Det kostade ca 1500-2000kr om jag kommer ihåg rätt. Men då röntgade dom inte, bara sövde och drog ut.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#3 okej :)
Min katt har forl och har opererats 2 ggr. Jag märkte det genom att jag en dag såg i hennes mun att hon tappat en tand och en var lös. Jag åkte till veterinär där hennes tänder röntgades och dem konstaterade forl på många av hennes tänder. Så dem drogs ut och hon börja få blötmat som sin huvudföda. Sen tror jag det var 2 år efter då hon skulle vaccineras som veterinären titta henne i munnen och sa att hon akut behövdes operera ut fler tänder som var kraftigt angripna. Idag har hon 7 eller 8 tänder kvar som Inte är okej. Dem har konstaterat att hon kommer få dra ut allihopa till sist. Men dem vill vänta in i det sista. Hon får blötmat som huvudföda, men vi har fri tillgång på torrfoder också som hon blir sugen på ibland och sväljer hela och ibland klarar hon tugga i sönder kulorna. När min katt fick det hade jag ingen aning om denna sjukdom innan och veterinären sa det var ovanligt och att det gick nog på försäkringen. Men försäkringen täcker ingeting på det, för att det är en så vanlig sjukdom. Det är från katt till katt hur pass kraftig forl dem får. Vissa behöver bara dra ut någon tand, medans min katt fått kraftig forl och kommer bli tandlös till sist :(. Hon har än så länge kvar sina huggtänder, vilket jag hoppas hon kommer få behålla väldigt länge till. Veterinären har förklarat att för katten är det dem viktigaste tänderna, då det är med dem som dem fångar bytesdjur och så. Så utan dem så känner dem sig som nakna och det blir som ett handikapp. Det jag mest tänker på är hur ska hon kunna rengöra sin päls som dem gör med sina tänder och hur ska det gå med att leka med dem andra 2 katterna vi har, när dem brottas och biter varandra. Jag hoppas det blir bra till sist :)
Dem blir iheller aldrig av med sjukdomen förräns alla tänder är bortdragna. Men det kan ligga latent eller vad det heter resten av kattens liv och behöver inte angripa fler tänder.
Min ena katt har forl hon är inne på sitt 12:e år. Hon har inte haft det mer än 3 år då jag gjort rent hennes tänder vid vaccination så vet jag detta. Hon har heller ingen allvarlig form.
Jag tog med henne till en veterinär som har tandröntgen och ska dit igen nu i vår för att göra rent tänderna och kolla om det är någon mer tand som är angripen.
Själva röntgen kostade 450 kr och tandsaneringen 350 kr samt sövning. Totalt gick det på 1.650 kr.
Min katts operationer med tandröntgen och allt sånt har gått mellan 3-4000 per gång.