Skaffa kompis
Det är självklart att Lisa ska ha en kompis, men jag tänkte; hur akut är det? Hon har varit hos mig en vecka nu och jag märker att nu när hon kommit in och trivs i lägenheten att hon lätt blir uttråkad och rastlös.
Jag leker med henne flera timmar om dagen och speciellt på natten då hon är som mest aktiv men hon har börjat krafsa på mina köksluckor, garderober och altanfönster.
Ett ordentligt klätterträd är på g och efter att jag vaccinerat henne kommer hon få börja gå på uteplatsen (har inte vågat släppa ut henne där än eftersom det fortfarande ligger kattbajs i rabatterna, S%#!?% grannkatter)
Nu i slutet av månaden kommer det födas en kull med sibiriska katter och kommer det då en creme-hane ska jag bli fodervärd, men det innebär att han inte kommer förrän i juli (?) någon gång.
Är det för sent, ska jag börja kolla efter en kompis redan nu eller kan jag vänta?
Jag tycker helt klart du kan vänta, prioritera katten lite extra bara så går det ingen nöd på den :)
#1 Jag gör så gott jag kan :) Är hemma väldigt mycket och ser fram emot massa aktiviteter ute sen. Men blir galen när hon krafsar på nätterna. När jag mumlar åt henne att sluta krafsar hon bara ännu högre.
Kanske blir bättre när klätterträdet kommer.
#2 går inte att på natten sänga till till dem ställen där hon för oljud?
#2 Säg inget!!! Hon kraffsar för att få uppmärksamhet,IGNORERA!!!! Det blir bara värre annars..lek henne trött innan läggdags, klipp klorna, se till att det finns leksaker, men säg inget. Min katt hade en period då han ville ut vid midnatt, då han är för feg för att vara ute när det rör sig, vill bara vara ute med matte i sommarnatten, men alltså det klarar inte matte av :P Det tog några nätter av ignorerande, sjukt jobbigt, men han insåg sanninge tillslut, att matte inte vill gå ut i pyjamas mitt i nätterna..hahha
Ta det lugnt, bättre att kissen är trygg och harmonisk och inbodd, när lilla nr 2 kommer :)
Det är nu när kattungen är liten, som den behöver en kattkompis som mest.
#4 Åh jisses, ja jag ska försöka. Idag började hon löpa också, tur att jag inte har tider att passa så jag kan försöka sova ut :P
#6 sov mer öronproppar ;)
#5 8 månader är väl inte jättelitet? Hon har varit ensamkatt fram tills hon kom till mig…
Men jag tänkte lite att jag väntar och ser vad som föds och kommer det ingen cremehane sätter jag igång letandet efter en annan direkt.
# 8 Kastrera också om några få veckor, för det driver henne att söka en hanne..blir lugnare utan hormoner, både för henne och dig!
#9 Way ahead of you :) Konsultation på tisdag, bokat tid för undersökning i alla fall för att se att allt är okej, kommer chippa i samband med kastreringen och idag försäkrades hon :)
Bara att se vad vetten säger sen är hon good to go :)
# 10 Låter bra :))
Ge henne en kompis nu, det är ju i den här åldern hon behöver det som mest.

Jag håller med Jourhemmet. Det låter dumt att vänta eftersom hon redan nu är rastlös och verkar behöva mer eller annan sysselsättning än vad du kan ge henne trots flera timmars lek varje dag. Jag tycker inte att du ska tveka - skaffa henne en kompis redan nu och se till så att det är en med samma aktivitetsnivå som henne och med samma sätt att leka så att de matchar varandra.
Är det ingen här som bryr sig om att det faktist är ett ansvar man skaffar sig? ett levande djur som man ska ta hand om dem närmsta 15-20 åren? och det då borde vara väldigt viktigt att djuret passar ägaren? istället för att ta första bästa?
Eller har ni alla gjort så, skaffat 1 katt ni vill ha och sen skaffat "en katt till katten"?

#14 Fast det är ingenting som säger att sibirkattungen passar bättre än en katt TS kan hitta nu. Det som avgör är inte rasen och hur länge man väntat på "sin" katt, utan hur katten passar in i familjen och med dem katt man redan har. Om TS's katt redan nu uppvisar tydliga tecken på rastlöshet och större behov av uppmärksamhet än vad den får nu, trots att TS håller igång katten i flera timmar varje dag, så tycker jag att det snarare är dumt att vänta med att skaffa en kattkompis bara för att man själv gärna vill ha en specifik kattunge som inte är leveransklar förrän om 4 månader. Det kan dessutom mycket väl bli så att zen kattungen inte alls passar med TS's katt alls, den kanske blir alldeles för lugn, för mesig eller på annat sätt inte en lämplig kompis till just TS's katt. Det är bättre att TS börjar leta efter en passande katt redan nu. Det är ingen som påstått att TS ska ta första bästa katt! Det viktiga är, som jag skrev tidigare, att det är en passande katt. En katt som har samma aktivitetsnivå och samma sätt att leka som TS's katt så att de passar ihop. Samt såklart att den faller sin blivande ägare i smaken också eftersom den ska leva i sin familj i många år.
#15 ja men vill då TS har en sibirisk katt är det ju bättre att hon letar efter en sån som förhoppningsvis kan funka med hennes katt(svårt att avgöra när dem är unga)
Jag tror det är bättre att vänta en tid och skaffa en katt som TS vill ha hela livet istället för att skaffa första bästa som passar den andre katten.
Jag tror inte TS katt tar skada av den tiden och TS får en katt hon vill ha livet ut.
Jag har haft ensam katter (när en av dem dött) och dem har levet utan problem medans vi letat en ny katt vi vill ha ;)

#16 Ja, men då kan ju TS leta efter en lämplig sibir i så fall. Det är skillnad på katt och katt. Dina katter har klarat det fint att vara ensamkatt medan du letat ny katt, men TS's katt uppvisar ju tydliga tecken på rastlöshet och på att uppmärksamheten inte räcker - varför ska man då vänta flera månader med att skaffa en till katt? Med alla tusentals huskatter + alla raskatter som behöver omplaceras så finns det garanterat flera lämpliga katter till TS som är leveransklara nu eller snart. Så varför skulle det behöva bli första bästa katt bara för att det går fortare än 4 månader?! Nej, problemet du tar upp finns inte. Om TS börjat leta redan nu kommer det nog snart finnas en lämplig kisse som passar både katt och människa.
#14 När jag skulle skaffa min sista katt så var det en av hennes syskon jag ville ha, men jag insåg att hon inte skulle passa ihop med mina andra katter varav beslutet blev att ta Lia. Hon uppvisade precis rätt temperament för att gå ihop med mina andra katter och jag visste på en gång att jag fattat rätt beslut. O vadå djuret ska passa ägaren? Tror inte det finns en enda kattunge som inte skulle passa mig då allihopa är underbart söta. Har aldrig ångrat att jag valde kissen som passade ihop med mina katter och inte den som egentligen var den jag ville jag. Sätter mina katters välmående först 365 dagar om året. Eftersom TS kattunge verkar behöva en kompis nu, så anser inte jag att man sätter kattens bästa i första rummet om man väntar flera månader med att tillgodose det behovet. Det är dock bara min åsikt och jag är övertygad om att TS kommer hitta en lösning som passar både henne och hennes misse. :)
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
#18 ja jag skaffar ju bara djur jag vill ha, och ska vilja ha resten av deras liv, därför är djuret viktigt för mig, sen ska den passa i min vardag och med mina andra djur.
skulle jag inte göra det skulle det bo massor med bondkatter hos mig som bönderna vill bli av med ;)

Jag har skaffat husdjur till mina husdjur. Inte bara en gång. Om man skaffar ett djur som behöver en kompis och man inte skaffar två på en gång så får det ju nästan bli så.
Fick hem en chinchillahona för många år sedan. Hon var ensam, övergiven och saknade sin kompis någonting oerhört. Där skaffade jag direkt en bebis-hona till henne. Det betyder ju inte att jag inte tyckte om den chinchillan mindre för att jag var "tvungen" att skaffa henne snabbt.
Men hade jag inte gjort det så hade det ju varit bättre att låta den första chillan flytta till någon som redan hade sällskap hemma isåfall.
Ibland får man ju kompromissa lite för att alla ska må bra.
# 18 Jag var väldigt noga med att katten skulle passa mig och det liv jag lever, då jag planerar att han ska få vara en livslång kamrat. Jag skulle definitivt inte stå ut med att leva med en superaktiv katt..anser nog att # 19 har en poäng. Sedan tycker jag om katter rent generellt, men det är skillnad att leva i ett hem med katten. Min mormor hade siameser och jag tycker att de är underbara och jag suktar efter en cornish, men jag ver att de ej skulle passa in i mitt liv, hemviktigt!
#21 Förstår din poäng, men ska du skaffa en kattkompis så har du ju redan en katt och i ditt fall lär ju inte valt en superaktiv varav du inte väljer en sådan i fall två heller för då blir det ju tokigt. Jag kanske är helt ute och cyklar men man har ju lite olika saker att ta hänsyn till när man skaffar katt 1 och katt 2. Katt 1 tycker jag att du har mer utrymme för att vara "egoistisk" för du har ingen annan katt att ta hänsyn till, medan man med katt 2 får sätta katt nr 1:s bästa i första rummet. Att skaffa en katt som man själv vill ha blir ju bara tokigt om man inte tar hänsyn till sin första katt. Men det är som sagt bara min åsikt.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
#22 saken är också den att jag anser inte att katter dör av att vara ensam, chinchillor, marsvin, djur som är riktiga flock djur MÅSTE ha sällskap väldigt snabbt, djur som mår BÄST av sällskap kan jag leta och försöka hitta en som passar så snart som möjligt ;)
Om djuret inte vissar att den mår dåligt i form av deperimerad, slutar äta osv, då är det bråttom ;)
Och jag hävdar att kattungar är flockdjur. Kan garantera att om katter kunde prata så skulle alla kattungar (och de flesta vuxna) samstämmigt säga, självklart en kattkompis.
Och vem har sagt att ts ska ta "första bästa"?

#23 Efter att ha haft katt i över 20 år så kan jag inte alls hålla med.
Jag jämställer dem lätt med chillor, iller, marsvin osv. Djur som mår bäst med sällskap helt enkelt.
ja vad du gör och inte gör, sew till att kise är kastrerad innan den får gå ut. Sen håller jag med, bättre att välja kompis med lite tid än att hasta fram. det där med att krafsa är ju bara kiattens sätt att fostra dig. Har ju en kille på 13 år med tre tjejkompisar här som spelar harpa på natten på nätdörren. nu har vi börjat fostra herrn. Vi ignorerar och det börjar sakta bli bättre. För vi har kommit underfund med, att han bara vill ha uppmärksamhet. Flickorna sover ju snällt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#22 Håller med att man givetvis behöver ta hänsyn till nr1, men åven inse att katter är individer. De kan mkt väl uppskatta en artfrände, men är i grunden solitära och man kan ju inte testa hur många andra katter som helst, för att se vem han/hon skulle bli vän med.. Jag vet även ett flertal katter som levt upp, när deras kompis dött och de har fått blomma ut i sina personligheter, så beslutet bör fattas efter ett genomtänkt beslut..vi är apor/flockdjur.inte de. ( kan tycka att det är lite märkligt att samma personer som hävdar kattens "naturliga" beteende i alla möjliga lägen, ofta förespråkar ngt som inte är naturligt, att bli ihoptryckt med ett antal kattindivider på bestämd yta….)
Min Misse, är själv, då han trivs bäst som ensamkatt och jag inser att det är en väl stor utmaning, att hitta "den" Katten, som han skulle kunna tänka sig att bo med, om den finns…Matte skulle kunna tänka sig en hel flock, men jag har ansvar som ägare att jag inte utsätter hoom för onödig stress.
När vi skaffade katt (igen) för snart 10 år sedan fick vi en liten galning. Vi väntade tills han var 8 månader och kastrerad innan vi skaffade nummer 2.
Jag kände att han behövde den tiden för att anpassa sig och vänja sig vid oss och livet överhuvudtaget.
Det var inga problem med en ny katt när han var 8 månader. Han blev helt plötsligt väldigt mogen och tog hand om den lille.
De är 10 respektive drygt 9 år gamla nu
/Maria
Din Misse trivs bäst ensam, pga att den antagligen blev tvingad att vara själv när den var liten och då inte lärt sig att samsas med andra artfränder. Kattungar som växer upp och utvecklas med andra katter vill i regel ha kattsällskap.
Att det blir stridigheter mellan fertila djur är helt naturligt, men sällskapskatter bör vara kastrerade och då får de inte samma behov av att passa på sitt revir.
# 29 Nej, håller inte med dig alls och jag anser att biologi, att katten är ett solitärt djur, med behov av ett eget revir, som givetvis skiljer sig åt som personligheter och raser , är viktigt att ta hänsyn till.
Min kära kisse växte upp hos en uppfödare, med många katter. Han flyttade till mig vid 5 mån, så har definitivt haft tid att "lära sig att samsas" och har inte blivit "tvingad" ;). jag provade även med en kamrat någon/några månader senare..
Han som flertalet katter ville vara själv (Tänk på alla de stackars katter som nu ligger ute på blocket för att de inte trivs i "kattgruppen"…det gör mig upprörd!)..synd då matte är flockdjur, men jag anser att det vore respektlöst av mig att tvinga honomm att leva med en annan katt.
Jag anser att det är viktigt att utgå från art och individ…min mormor har alltid haft iaf två katter, men de hade möjlighet att gå ut och valde alltid var sin av de vuxna och gick åt olika håll….
Om jag någon gång vill ha mer än en katt, så tänker jag köpa syskon, tror att det är det lättaste….
#30 De flesta av katterna som ligger ute på blocket och som "inte trivs i flock" är katter som kommer från hem där inte alla katter i hushållet är kastrerade.
Ledsen allihopa att jag inte orkade läsa allas inlägg så noga, det var 20 långa som väntade mig när jag kom hem!
Att det är en sibbe är en ren slump, kan man säga, inte att jag möjligtvis MÅSTE ha den rasen, det är en nära vän till mig som ska starta uppfödning och har 2 honor hemma men vill ha en hane och vill därför sätta honom på foder.
Nu höglöper Lisa så hon är väl inte så kul att ha att göra med, men visst, skulle va kul med en liten kattunge.
Förutom katthem, är det möjligtvis någon här som känner till vart man kan hitta kattungar? Har inte råd att lägga ner 6-10 000 på en katt även om jag har råd att försörja den, så är öppen för fodervärdsskap men kan mycket väl tänka mig att adoptera huskattunge i passande ålder och ni vet ju redan hur Lisa är.
blocket, finns mängder av söta kissar, som söker hem…
#33 Sitter och kollar nu :)
Det dumma är att det är många par som är rätt gamla som säljs.

Hittekatter.ifokus. Där söker många katter hem. Finns även många privata jourhem som har kattungar.
Var bor du någonstans? I Skåne t.ex finns det ju hur mycket katter som helst som behöver hem.
#35 Kollar där då :)
Jag bor i Stockholm, så här är det mest raskatter som florerar tycker jag.
Finns ju vansinnigt fina katter i Stockholm ser jag, men mest äldre eller par..hmm och jag antar då att du är ute efter en kattunge…..kikar
#37 Ja, kattunge eller så nära hennes ålder som möjligt så hon har någon att leka med.
#39 Det är ju den här tråden…? :P
# 41 hahahh..jag fixade det :*) generad…
# 41 å det här inlägget har du säkert sett..finns nog väldigt många små katter som desperat vill ha ett hem…
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4f061b0e88f4724b5c036bbc-41-katter-ar-nu-56?discussions-1
#42 HAHA! Det där är ju Lisa, bara att jag döpt om henne :D
# 44 Din katt?
#44 Ja! Det där e min katt :P
#47 Ja hon är väldigt söt :)
Ett tips är att boka tid för kastrering nu INNAN Lisa börjar kissmarkera. Många katter löper även väldigt tätt den här årstiden som kommer och du kan inte kastrera en löpande katt.
Jag har två kattungar hos mig men dom flyttar endast tillsammans.
# 49 Hon har bokat tid och katten löper just nu…
#50 Att den löper vet jag men missade att tid var bokad.